Мързеливо кето – какво представлява?

Обновена: 29.03.2024|
Мързеливо кето, диета.

Най-важният фактор за постигане на успех при класическата кето диета е способността за спазване на основните й принципи за активиране на хранителната кетоза. Стандартният кето режим се фокусира върху дневен прием на 75% мазнини, 25% протеини и 5% въглехидрати.

Основната причина, поради която хората се провалят при диетичен режим, е невъзможността им да се придържат към него. Днес ще разгледаме има ли по-лесен начин за привикване към кето диета, а именно какво представлява т нар, мързеливо кето.

 

Що е то мързеливо кето и с какво се различава от стандартната диета?

По начало думата „мързелив“ има отрицателни конотации и предполага липса на енергия, производителност и заседнал начин на живот. Въпреки това комбинирането й с кето всъщност има положително значение за много хора, поддържащи режима.

В основата си мързеливото кето означава по-малко проследяване на макронутриенти, което може да отнеме време, да е разочароващо, потискащо и дори невъзможно за някои хора. Но ако има начин да направите кето диетата по-лесна за следване, защо да не опитате? При мързеливо кето броите само въглехидратите, за да останете под дневния им лимит.

Този вариант на кето диета е популярен най-вече сред хората, които опитват за първи път да спазват режима, но и сред хора, които отдавна вярват в неговите ползи.

Храненето с по-малко от 20 г въглехидрати на ден, без да се изчисляват калориите или да се следят протеини и мазнини, звучи идеално за тези, които не искат да следят всяка хапка, която консумират.

 

Кетоза при мързеливо кето

Мързеливо кето. Екзогенни кетони за отслабване.

Въглехидратите са най-лесният източник на енергия за тялото. Затова то ще се нуждае от друг източник, ако не консумирате въглехидрати. Мазнините са много засищащи, тъй като са богати на калории и се усвояват по-бавно от другите макронутриенти. Но ако приемът на протеини и въглехидрати не е ограничен, може да не влезете в кетоза.

Ако тялото не гори мазнини или въглехидрати като гориво, то остава без източник на енергия. Най-важният елемент на кето диетата е нейното състояние на изгаряне на мазнини, което се възпрепятства, ако не се прави правилно.

Когато не получавате достатъчно мазнини и не сте в кетоза, защото консумирате твърде много протеини, ще се чувствате изтощени и нещастни.

Допълнително, тъй като не броите калории, може да ги надвишите и това да провали целите ви за отслабване. Така, че все пак не може да не упражнявате никакъв контрол. Но бъдете спокойни, дори и да не предизвикате кетоза, загубата на тегло пак ще се случи, тъй като все още ограничавате дневния си прием на въглехидрати.

 

Мързеливо кето – подходящо ли е за вас?

Ако се притеснявате, че точното броене на макронутриенти през деня ще бъде досадно, мързеливото кето е чудесна алтернатива е за вас. За тези, които никога преди не са опитвали нисковъглехидратна или кето диета, този вариант може да се окаже малко по-лесен за изпълнение.

Можете бързо да се откажете от стандартната кетогенна диета, тъй като изисква много подготовка. Така че концентрирането само върху един макроелемент, в случая въглехидрати, е по-изпълнимо. Това не винаги ще ви помогне да влезете в кетоза, но би трябвало да отслабнете, което е и основната цел на повечето хора.

 

6 положителни ефекта на мързеливото кето

 

Мързеливо кето. Отслабване. Екзогенни кетони за отслабване.

 

Мързеливото кето е просто по-устойчиво от негъвкавата кето диета, която изисква ограничен и изчислен прием на мазнини, протеини, въглехидрати и калории. Освен това този вариант също има много ползи, подобни на тези при стандартния режим, които карат хората да му се доверят. Ето и най-важните сред тях.

 

Благоприятен ефект върху метаболизма

Основната цел на следването на кето диета е да се постигне кетоза, при която тялото метаболизира мазнините като източник на енергия. Въпреки че мързеливото кето е по-различно от традиционното, правилният прием на мазнини може да ви помогне да достигнете кетоза.

Кето храненето позволява приемането на фиброзна храна, която е полезна за биотичните бактерии в стомаха.

Фибрите са много необходими за движението на червата и следователно допринасят за добро здраве и по-бърз метаболизъм.

 

Мързеливо кето за повече ситост

Много проучвания доказват, че когато се спазва мързеливо кето диета, апетитът и гладът на човек се ограничават до степен, която автоматично води до загуба на тегло. Хранителните фибри забавят процеса на храносмилане и следователно ви оставят сити за по-дълго време.

 

По-лесно за следване

И отново ще повторим, при традиционното кето има много ограничения, особено по отношение на приема на макронутриентите. Това прави мързеливото кето по-устойчиво за следване за дълъг период от време и следователно подпомага процеса на загуба на тегло с течение на времето.

 

Мързеливото кето е полезно за сърцето

По-малкото приемане на въглехидрати е свързано с по-добро здраве на сърцето. Минималният прием на въглехидрати заедно със загубата на тегло предотвратява глюконеогенезата, намалява нивото на кръвната захар и предпазва човека от сърдечно-съдов диабет и опасноститe от затлъстяване.

 

Изгаря мазнини

Точно като при традиционната кето диета, ниското съдържание на въглехидрати в тялото автоматично ще го принуди да използва мазнините за енергия. Така и с помощта на мързеливо кето ще можете да се радвате на стройно и оформено тяло.

 

При спазването на мързеливо кето има по-малък шанс за хранителни дефицити

Основен недостатък на кето диетата е, че тя може да причини хранителни дефицити, тъй като изключва полезни въглехидрати или диетичните фибри от плодове, зеленчуци и пълнозърнести храни.

Мързеливото кето включва умерена консумация на добри въглехидрати, които намаляват шансовете за недостиг на хранителни вещества.

 

Какви са допустимите храни при мързеливо кето?

Мързеливо кето. Грешки при отслабване. Полезни мазнини.

Мързеливата кето диета е много по-освободена. Тя включва различни видове източници на въглехидрати, които иначе не са разрешени в стандартния хранителен план.

Те включват :

  • Мазнини: MCT масло, кокосово масло, зехтин, масло от авокадо, масло от оризови трици, фъстъци, фъстъчено масло, бадеми, бадемово масло, слънчогледови семки, слънчогледово масло, семена от чиа, ленено семе, шам фъстък, пекани, лешници, макадамия, кашу, бразилски орехи, кокосово масло, гхи, сирене и майонеза.
  • Протеини: Пиле, телешко, пуешко, телешко, патица, свинско, скумрия, сьомга, риба тон, бас, пикша, шаран, извара, тофу, гъби, яйца, леща и боб.

Забележка – лещата и бобът са разрешени в умерени количества в мързеливото кето.

  • Въглехидрати: Зеленчуци като броколи, карфиол, спанак, къдраво зеле, рукола, тиквички, аспержи, моркови, черен пипер и лук, плодове като ябълка, гуава и горски плодове, зърнени храни като пшеница, просо и ечемик.
  • Билки и подправки: джинджифил, чесън, мащерка, розмарин, риган, чили, кимион, кориандър.
  • Напитки: вода, чай, кафе и прясно изцедени плодови и зеленчукови сокове. Забележка – много от напитките, споменати тук, не са разрешени в оригиналната кето диета.

 

Потенциални проблеми при мързеливо кето

Не всичко може да протече гладко при следването на мързелива кето диета. Възможни са някои от следните промени и симптоми.

 

Изпитване на глад

Мазнините са много засищащи, също така и по-калорични, и се усвояват по-бавно от другите макронутриенти. Но ако не си набавяте достатъчно мазнини и не успявате да влезете в кетоза, защото ядете твърде много протеини, може да изпитате липса на енергия.

Ако приемът на протеини и въглехидрати не се управлява, човек не може да навлезе във фаза на кетоза и изпитва постоянен глад.

Ако тялото не гори мазнини или въглехидрати за гориво, то остава без енергиен източник. Преходът към изгаряне на мазнини е най-важният компонент в кето диетата и се нарушава, ако не се извършва обмислено.

 

Възможно е да не се набляга на качеството на храните

Важно е да се избягва консумацията на преработени месни продукти, както и на растителни масла, натоварени с много високо съдържание на омега-6 мастни киселини, които се смятат за предизвикващи възпаления при прекомерна консумация. А възпалението често се разглежда като основна причина за всяка болест.

Дори при спазване на мързеливо кето е добре да се фокусирате върху висококачествени източници на мазнини, идващи от омега-3 мастни киселини, мононенаситени мазнини, MCT масло и други органични и здравословни източници на животински протеини.

 

Много нисък прием на калории

При повечето диети се разчита на нисък прием на калории за отслабване. Но консумацията на твърде малко калории може да доведе до задържане на килограми. Калориите са важни както за кето, така и за останалите диети.

Твърде ниският прием на общи калории може да представлява риск, независимо от съотношението на макронутриентите. Изместването на съотношението на макронутриентите толкова значително може да повлияе на сигналите за глад или ситост.

За да се ориентирате за необходимия прием на калории, можете да използвате калкулатор за калории в нашата страница по темата. Така ще изчислите приблизителната нужда от калории за поддържане на сегашното ви тегло, и ще се ориентирате за необходимия прием, когато целта ви е сваляне на килограми.

 

Недостатъчен прием на важни хранителни вещества

 

Мързеливо кето. Дефицити на витамини.

 

Много богати на въглехидрати растителни храни не са разрешени при кето храненето. Това оставя плодовете и зеленчуците с много ниско съдържание на въглехидрати, като аспержи, брюкселско зеле и карфиол, като основни източници на полифеноли и антиоксиданти.

Разбира се, хранителните добавки могат да помогнат. Но добре балансираната кето диета може също да осигури много витамини и минерали. При мързеливата такава могат да се появят някои дефицити, затова, при съмнение, се консултирайте с диетолог, за да ви насочи към правилния за вас подход в храненето.

Или си направете някои изследвания, като такива за витамин D, B12, желязо и т. н., за да се ориентирате на какво да наблегнете.

 

Заключение

Стандартната кето диета ще даде по-добри резултати и ще бъде по-добра за оптимизиране на цялостното здраве. Но в крайна сметка всичко зависи от вас и вашите цели.

Ако знаете, че не можете да следвате строга кетогенна диета и спазването на мързеливо кето е единственият начин да се насладите на ползите, тогава спокойно предприемете този подход.

Бъдете здрави!

Категории: Кето диета|Публикувана: 04.01.2022|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

14634b84e9917b0c4e510b76dd2c8d41?s=96&d=mm&r=g

Кристина Агнер е дългогодишен автор - има написани стотици статии в сферата на алтернативната медицина, биохакинг, здравословно хранене и диети. Продължава да впечатлява с умело перо и остър ум.

Свързани публикации

2 Коментара

  1. Татяна Димитрова 08.01.2022 at 10:25 - Отговор

    Мисля, че това е подходяща за мен диета. Не бих могла да се лиша от ябълки и мед!
    Благодаря!

    • Светлин 10.01.2022 at 1:36 - Отговор

      Ябълки и мед не са разрешени и в мързеливата кето диета

Оставете коментар

Обновена: 29 март 2024 в 15:18 | Публикувана: 4 януари 2022 в 15:23 | Категория: Кето диета