Зехтинът е широко признат за една от най-здравословните мазнини в света. Интересно е, че хората са по-здрави и живеят по-дълго в районите, в които зехтинът е основна част от диетата. Зехтинът, познат като „екстра върджин“ или по-просто казано – студено пресованият зехтин, е най-висококачественият продукт, извлечен от маслиновия плод без използване на топлина или химикали. Именно той е най-здравословният вариант и се препоръчва той да присъства в менюто ни всекидневно. В тази страница ще ви разкрием защо е препоръчително да включите зехтина в менюто си, като разгледаме пътя му от маслиновото дърво до трапезата.

Какво представлява зехтинът?

Зехтинът е вид масло, което се добива от маслини – плодовете на маслиновото дърво (повече за ползите на маслините може да прочетете в нашата статия). Маслината е плод, а не зеленчук. Може да бъде в зелен, лилав, тъмнокафяв, черен и дори розов цвят. Маслиновото дърво може да достигне от 8 до 15 м височина. Производственият процес на зехтина е изключително прост. Нека разберем малко повече за него.

Студено пресован зехтин на изгодна цена

Зехтинът Forlife е екстра върджин зехтин, произведен в Гърция от най-висок клас маслини. Единствено студеното пресоване за извличане на маслиново масло гарантира получаването на качествен зехтин. Нашият гръцки зехтин е 100% студено пресован по механичен път. Той притежава неповторим вкус и аромат, благодарение на внимателното подбиране на плодовете за производството на зехтина.

зехтин екстра върджин

Как се произвежда зехтинът?

Съвременните методи включват събиране на плода, смачкване на маслините, смесването им и след това отделяне на маслото в центрофуга. След центрофугата малко количество масло остава в кюспето – страничният продукт при производството. Останалото масло може да бъде извлечено с помощта на химически разтворители и е известно като зехтин от маслиново кюспе. То е по-евтино и като цяло не е много полезно.

Брането на маслините е важна операция, която допринася за качеството и, съответно, за цената на крайния продукт. За да се получи качествен зехтин, маслините не трябва да са с наранена повърхност, взети от дървото (а не от земята) и незабавно отнесени в маслодайната мелница за преработка.

Безупречното бране на маслините на ръка и смачкването им в рамките на четири часа е златният стандарт. Внимателното бране на ръце предотвратява бързото влошаване на маслините, причинено от повреда и натъртване. За тази цел се използват дълги пръти, подобни на гребла, с които внимателно се брули плода от дърветата върху разпънати под дърветата мембрани.

Следващите стъпки – по смачкването, смесването и извличането на зехтина, вече са значително модернизирани и технологиите помагат за получаването на чист, качествен зехтин. Както и за максималното извличане на маслото, при което се добива по-нисък клас зехтин. Повече за производствения процес можете да научите в статията в блога ни.

Има ли разлика между маслиново масло и зехтин?

Вероятно сте се питали, поне веднъж, има ли разлика между зехтинът и маслиновото масло? И тъй като тук отговаряме на всички въпроси, свързани с тази ценна мазнина, отговаряме и на този въпрос – всъщност няма. Става въпрос за един и същ продукт. И двете наименования могат да се срещнат върху етикетите на този продукт. На английски olive oil буквално се превежда като „маслиново масло/олио“.

Думата „зехтин, която се употребява по нашите ширини, произлиза от турската дума за маслина – „zeytin“. 

Повече за зехтина/маслиновото масло можете да разберете от статията Разлика между маслиново масло и зехтин – има ли такава?

Видове зехтин

Като цяло са известни 4 вида зехтин – рафиниран, чист (pure), „върджин“ и „екстра върджин“.  Нека видим какви са разликите и кой е препоръчителният за ползване по отношение на целта, за която ни е нужен.

Студено пресован, нерафиниран зехтин

Както споменахме, зехтинът „екстра върджин“ е най-слабо преработеният вид, тъй като се добива с помощта на естествени методи и отговаря на определени условия за чистота, вкус и мирис. Той е и с високо съдържание на фенолни антиоксиданти, което е основната причина да е толкова полезен. Основните антиоксиданти на зехтина включват противовъзпалителния олеокантал, както и олеуропеин – вещество, което предпазва „лошия“ холестерол от окисляване. Зехтинът съдържа още витамини Е и К и изобилие от полезни мастни киселини. Всъщност само една супена лъжица зехтин на ден ще ви снабди със следното количество хранителни вещества:

Хранителни вещества Процентно съдържание в 1 с. л.
Наситени мазнини 14%
Мононенаситени мазнини 73% (предимно олеинова киселина)
Витамин Е 13% от дневния препоръчителен прием
Витамин К 7% от дневния препоръчителен прием

Някои хора отбелязват като недостатък факта, че зехтинът има високо съотношение омега-6 към омега-3 мастни киселини (над 10: 1). Въпреки това, общото му количество на полиненаситени мазнини е сравнително ниско, така че това не трябва да е причина за безпокойство.

Рафиниран зехтин

Рафинираният (пречистен) зехтин е полученият от който и да е клас маслиново масло чрез методи на рафиниране, които не водят до промени в първоначалната глицеридна структура. Той има киселинност, изразена като олеинова киселина, не повече от 0,3 грама на 100 грама (0,3%).

Над 50% от произведеното в Средиземноморието маслиново масло е с толкова лошо качество, че трябва да се рафинира, за да се получат годни за консумация продукти. Рафинираното масло като цяло е без вкус, без мирис и безцветно. Много страни го смятат за негодно за консумация поради лошия вкус, а не поради опасенията за безопасност. То е подходящо за топлинна обработка, тъй като има висока точка на задимяване: 199-243°C (в зависимост от това дали е рафиниран или студенопресован).

зехтин екстра върджин

Как да изберем качествен зехтин?

Не е достатъчно да знаем, че студено пресованият е най-високо качество зехтин, подходящ за овкусяване, а рафинираният: по-нисък клас, подходящ за топлинна обработка. Има още няколко признака, на които да обърнем внимание при избора на зехтин, като:

  • срока на годност
  • вида и сорта маслини, район на производство
  • вкуса
  • съдържанието на полифеноли

Подробно за това по какви признаци да откриете и изберете качествен зехтин можете да научите от статията по темата в нашия блог.

Съществува и вид зехтин, наречен лампанте.

Зехтин „лампанте“ (исп. ез.: lampante: от lámpara -лампа), в миналото се е използвал като гориво за лампи. С киселинност над 2%, той е негоден за консумация без да премине процес на рафиниране.

Подробно за видовете зехтин, процеса на производство при различните варианти и целите на ползването им можете да научите в статията ни Видове зехтин – кое ги различава и кои са полезни.

зехтин екстра върджин

Полезни свойства на зехтина

Неслучайно зехтинът е известен и като „течно злато“ – полезните свойства, които се крият в състава му, са многобройни и могат да помогнат при редица здравословни състояния. Той е ключов компонент от средиземноморската диета заради съдържанието на мастни киселини, витамини и полифеноли.

Полифенолите в зехтина имат антиоксидантни, противовъзпалителни, антимикробни, антивирусни, антитромботични, антимутагенни и хипогликемични характеристики.

Високите мононенаситени мастни киселини и в частност олеиновата киселина са отговорни за ползите, получени от консумацията на зехтин. Също така се счита, че известните ползи се дължат на комбинация от няколко фитохимикали. Има повече от 200 незначителни компоненти в зехтина с биологични активности. Най-изобилните антиоксиданти в зехтина са токофероли, β-каротин, лутеин, сквален, липофилни и хидрофилни феноли.

Освен това зехтинът съдържа олеокантал, който може да има ефект върху няколко възпалителни заболявания. Диетата, богата на зехтин, защитава човешкото здраве от:

  • сърдечно-съдови заболявания – кардиометаболични маркери като кръвно налягане, гликемия и дислипидемия, по-специално чрез намаляване на LDL-холестерола и LDL-окисляването;
  • диабет тип 2;
  • затлъстяване;
  • възпаление и оксидативен стрес;

Подробно за ползите от консумацията на зехтин за здравето можете да прочетете в статията Ползи от зехтина, кой да изберем и употреба.

Зехтин за готвене

Диетолози и кулинари са на едно мнение, когато става въпрос за готвене със зехтин – той е едно от най-здравословните и универсални масла, с които да приготвяме храната си. Препоръчително е, при възможност, да се спираме на „екстра върджин“ зехтина – студено пресован и най-богат на полезни вещества.

Широка употреба зехтинът намира най-вече при овкусяването на салати и приготвянето на различен вид дресинг към тях. Много сосове и разядки също придобиват чудесен вкус с добавен зехтин – като босилеково песто, например. Зехтинът е чудесен за печене и задушаване на месо или зеленчуци.

Средиземноморската диета се отличава именно с консумацията на ненаситени мазнини като зехтина – той е важен неин компонент, а диетата е изключително полезна за здравето на сърцето.

Според проучванията, готвенето със зехтин може дори да увеличи съдържанието на хранителни вещества в храната. Това е така, защото антиоксидантите в зехтина са толкова устойчиви на силна топлина, че не се разграждат и вместо това се абсорбират от готвената храна. В допълнение, той също така помага на готвената храна да запази някои хранителни вещества, които обикновено се губят при термична обработка. Например, когато броколите са сварени със слънчогледово олио или дори рафиниран зехтин, няколко полезни съединения в тях (като витамин С) намаляват. Ако те се приготвят с екстра върджин зехтин, нивата на тези полезни съединения остават непроменени.

Най-големият спор възниква винаги, когато става въпрос дали можем да използваме зехтин за пържене. Нека да видим дали това е така в следващите редове.

Може ли да се използва зехтин за пържене?

Много хора са против използването на зехтина за пържене, тъй като смятат, че той губи полезните си свойства и става канцерогенен. Важното, което трябва да знаем при готвенето с която и да е мазнина, е нейната точка на задимяване. Тя лесно ще ни ориентира за максималните температури, на които можем да подложим съответната мазнина при готвене.

Има две свойства на маслата за готвене, които са най-важни:

  1. Точката на задимяване – температурата, при която мазнините започват да се разграждат и се превръщат в дим.
  2. Окислителна стабилност – колко устойчиви са мазнините при взаимодействието с кислород.

Оказва се, че зехтинът се представя добре и в двете категории.

Термоустойчивите мононенаситени и наситени мазнини съставляват 87% от него, което го прави подходящ за термична обработка. Той има сравнително по-ниска точка на дим в сравнение с други масла, така че е най-подходящ за готвене на ниска и средна температура.

Вижте какви са точките на задимяване на различните видове зехтин, за да запазвате свойствата им при термична обработка:

Вид зехтин Точка на задимяване
Екстра върджин/ Студено пресован/ Нерафиниран 160-190°C
Екстра върджин, с ниска киселинност 207°C
Върджин 210°C
Рафиниран 199-243°C

Още за това защо зехтинът е добър избор за вашите кулинарни цели, както и някои рецепти, в които той е главният герой, можете да намерите в статията ни Зехтин за готвене + 3 класически рецепти.

Още няколко ястия със зехтин от здравословната ни кухня

Не е трудно да включим зехтина в ежедневните си кулинарни изпълнения – правим го постоянно със салатите. Можете да намерите интересни рецепти за тях в статията ни Кето салата: 7 предложения за свежо лятно меню.

Вижте как да си приготвите и запечено сирене Бри с кето крекери, добавяйки една супена лъжица зехтин за мек вкус. А съомгата на фурна става още по-вкусна и крехка, приготвена с маслиновото масло – рецептата отново можете да намерите в кулинарната ни секция.

Преоткрийте вкуса на зехтина с рецептите, които подготвяме за вас всяка седмица в нашия блог.

Зехтин и лимон за лице

От всичко казано до тук, ясно се разбира, че зехтинът е изключително полезен за здравето на нашия организъм. Той е важна част от здравословната кухня и все повече хора заместват растителните масла с него. Оказва се, обаче, че зехтинът може да влезе и в козметична употреба – за здрава и естествено сияеща кожа.

Зехтинът е естествен овлажнител, който съдържа есенциални мастни киселини и спомага за хидратирането на кожата и подобряване на еластичността й. Богатите антиоксиданти помагат за предпазване на кожата от свободни радикали, което допълнително забавя процеса на стареене.

Освен това е естествен лек за черни точки и запушени пори. А комбинацията със сок от лимон е класическа за възстановяване на кожата на лицето. Приготвянето й е изключително лесно.

Маска за лице със зехтин и лимон

Смесете добре 1 с. л. лимонов сок с 1 с. л. зехтин. Оставете сместа да „почива“ около 5 мин. Нанесете тази смес върху цялото лице и масажирайте 3-4 минути. Оставете я да действа половин час и след това изплакнете с топла вода. Изпробвайте този трик 2-4 пъти седмично за ефективни резултати.

Следващият път, когато готвите със зехтин, направете си набързо и една маска, която да релаксира и освежи кожата ви преди лягане.

Как да си направим зехтин с подправки?

Зехтинът, сам по себе си, е изключително богат, вкусово и здравословно. Добавянето на подправки и билки към него може само да обогати вкуса му и да го направи още по-ароматен и полезен. Но да си направим зехтин с билки не се оказва толкова лесно – трябва да научим тънкостите на инфузията, за да запазим качествата и на зехтина, и на подправките, които сме подбрали.

Важно правило при приготвянето на инфузия от зехтин с билки и подправки, е да внимаваме да не добавим вода в него чрез измити и неподсушени билки. Те винаги трябва да са изсушени или много добре отцедени и подсушени след това. Водата разваля качеството и вкуса на зехтина – бъдете внимателни в процеса на приготвяне на инфузията.

Както сте се досетили – подправките и билките могат да бъдат изсушени или пресни, а разнообразието от комбинации е огромно – според вкуса на всеки. Все пак ви даваме някои идеи, както и трикове за прецизно приготвяне на инфузия със зехтин, в статията Зехтин с подправки и билки: 5 начина да обогатим вкуса му.