Антиоксидантите са вещества, които могат да предотвратят или забавят увреждането на клетките, причиненo от свободните радикали. Свободните радикали, от своя страна са отпадни вещества, произвеждани от клетките, докато тялото обработва храната и реагира на околната среда. Ако тялото не може да обработи и премахне свободните радикали ефективно, това довежда до оксидативен стрес. Това може да навреди на клетките и функциите на тялото. Оксидативният стрес се свързва със сърдечните заболявания, артрита, инсулта, респираторни заболявания, имунната недостатъчност и други. Тук на помощ идват антиоксидантите, за да неутрализират свободните радикали и заедно с това да подобрят цялостното здраве на организма.

Какво представляват свободните радикали?

Най-просто казано свободните радикали са молекули с един или повече несдвоени електрони. Електроните обичат да са по двойки, така че несдвоените електрони могат да доведат до нестабилни и силно реактивни молекули. За да стане стабилен, свободният радикал трябва да открадне електрон от друга молекула (или да я даде). Когато молекулата загуби електрон, тази молекула се окислява и се превръща в свободен радикал. Този нов свободен радикал може да открадне електрон от друга молекула, започвайки верижна реакция. Този процес трайно променя структурата на молекулите, причинявайки необратими щети на клетките.

Ако се намеси антиоксидант обаче, той може да дари електрон на свободния радикал, стабилизирайки го и спирайки верижната реакция. Антиоксидантът се жертва и се окислява вместо другата молекула, превръщайки се в свободен радикал. Но за разлика от повечето молекули, антиоксидантът е в състояние да стабилизира електрона и не става силно реактивен.

Свободните радикали невинаги са лоши за нас. Техният силно реактивен и разрушителен характер се използва от имунната система на организма. Някои бели кръвни клетки, наречени фагоцити, могат да погълнат чужди частици, като бактерии, след което да ги уплътнят и да освободят свободни радикали, за да ги унищожат.

Tired working man sleeping at the workplace full of sketches.

Смята се, че увреждането на свободните радикали е една от причините за стареене и допринася за различни заболявания. Свободните радикали се генерират по естествен начин от нашите тела, но могат да бъдат увеличени от фактори на начина на живот, като стрес, неправилна диета, замърсяване, тютюнопушене и алкохол. Нашите тела могат да се справят с някои свободни радикали, но ако се образуват твърде много, това може да надвие нормалните защитни сили на организма.

Видове антиоксиданти

Има три основни вида антиоксиданти. Те включват фитохимикали, витамини и ензими. Повечето от най-мощните антиоксиданти се намират в растенията. Това се дължи на факта, че растенията са изложени на UV светлина през целия ден и генерират голям брой свободни радикали. Вследствие на това те имат естествена защита, която не позволява на свободните радикали да причинят щети на клетките, което в крайна сметка би довело до изсъхване и загиване на растението. Тази защита идва именно от антиоксидантите. Ето и малко повече за основните типове:

  • Ензими

Ензимите са видове антиоксиданти, които идват от протеините и минералите, които приемаме. Тези ензими се синтезират в човешкото тяло и включват супероксидна дисмутаза, глутатион пероксидаза, глутатион редуктаза и каталази. За да могат антиоксидантните ензими да осигурят оптимална антиоксидантна активност, те се нуждаят от ко-фактори като желязо, мед, селен, магнезий и цинк. Качеството на протеиновия източник също оказва влияние върху качеството на антиоксидантните ензими.

  • Витамини

Зеленчуци, повечето от които богати на мазнини. Две ръце, които режат авокадо.

Човешкото тяло не произвежда антиоксидантни витамини по естествен път, така че е от съществено значение да включим хранителни източници от тях в менюто си, било то чрез храни или добавки. Общите антиоксидантни витамини включват витамини А, С, Е, фолиева киселина и бета-каротин.

Витамин А е особено важен за подобряване на имунната система, здравето на очите, възстановяване на тъканите и нивата на холестерола. Витамин С насърчава по-доброто усвояване на желязо, осигурява по-голяма устойчивост на инфекции и помага за регулиране на холестерола в кръвта. Витамин Е е важен за поддържане на здрави кръвоносни съдове и подобряване състоянието на кожата. Междувременно фолиевата киселина е важна за жените в детеродна възраст, особено за предотвратяване на развитието на проблеми с плода по време на бременност.

Бета-каротинът е мощен каротиноид, който се счита, че предлага най-добрата защита срещу свободните радикали. Този витамин се среща най-често в зеленчуци с оранжев цвят като моркови, тикви и сладки картофи, както и в тъмнозелени зеленчуци като спанак, къдраво зеле и някои видове ядки.

Коензим Q10 е витаминоподобно вещество, произведено от организма, което е необходим компонент в основното функциониране на клетките. Производството на това вещество намалява естествено с напредване на възрастта и може да доведе до развитието на различни заболявания и състояния.

  • Фитохимикали

Фитохимикалите са антиоксидантите, които се използват естествено от растенията, за да се защитят от свободните радикали. Изследванията показват, че хората, които ядат източници на фитохимикали, също се възползват от антиоксидантните свойства на растението. Фитохимичните вещества са разделени на следните категории: каротиноиди, флавоноиди, алилсулфиди и полифеноли. Повечето естествени храни, плодове и зеленчуци, съдържат фитохимикали, докато преработените или рафинираните храни не съдържат почти никакви.

Източници на антиоксиданти

Две бутилки с вода и резани лимон, гарнирани с лимони в кошница.

Източниците на антиоксиданти могат да бъдат естествени или изкуствени. Смята се, че някои храни на растителна основа са доста богати на антиоксиданти. Тялото също произвежда някои антиоксиданти, известни като ендогенни антиоксиданти. Антиоксидантите, които идват извън тялото, се наричат ​​екзогенни.

Както вече споменахме най-добрите източници на антиоксиданти са храните на растителна основа, особено плодовете и зеленчуците. Храни, които са с високо съдържание на антиоксиданти, често се наричат ​​„суперхрани“. За да получите някои специфични антиоксиданти, опитайте се да включите следното във вашата диета:

  • Витамин А – млечни продукти, яйца и черен дроб;
  • Витамин С – повечето плодове и зеленчуци;
  • Витамин Е – ядки и семена, слънчогледово и други растителни масла и зелени, листни зеленчуци;
  • Бета-каротин – ярко оцветени плодове и зеленчуци.

Други кето храни, за които се смята, че са добри източници на антиоксиданти, включват: патладжани, зелен и черен чай, черен шоколад, боровинки, броколи, спанак.

Разбира се можете да включите антиоксиданти в режима си и чрез прием на добавки, но с повишено внимание. Не бива всички антиоксиданти да бъдат приемани под формата на добавки. Хубаво е да си доставяте някои и по естествен път. Насочете се първо към природните източници на антиоксиданти и си ги осигурете под формата на здравословен режим. Успех!

Автор: Кристина Тонева