Популярното МСТ масло е хранителна добавка, съдържаща средноверижни триглицериди (МСТ е съкратено от medium-chain triglycerides). Това са вид мазнини, които откриваме в някои масла и млечни продукти.

Но какво точно представляват те и какви са потенциалните ползи от приемането на МСТ масло за тялото ни? Вероятно сте чували, че то помага в свалянето на килограми и често се използва и при кето режим на хранене. Но това не е единственият му плюс.

Днес ще обърнем внимание на част от научно базираните ползи от употребата на МСТ масло и какви функции имат средноверижните триглицериди в организма ни.

 

Какво е МСТ масло?

МСТ маслото е хранителна добавка, в чийто състав влизат средноверижни мазнини (триглицериди). Те се съдържат, главно, в кокосовото масло, маслото от палмови ядки и в млечните продукти.

МСТ мазнините често се използват от хора, които свалят килограми или искат да повишат енергията си по време на физическа тренировка. Възможно е приемането на МСТ масло да подобри концентрацията и паметта, както и да помогне в облекчаването на деменция.

 

Какво точно са средноверижните триглицериди и защо са различни от останалите мазнини?

Мазнините представляват вериги въглеродни атоми. Срещат се 3 вида мазнини според броя въглеродни атоми във веригата:

  1. Повечето от мазнините в менюто ни са дълговерижни – съдържат от 13 до 21 от тези атоми.
  2. Късоверижните мастни киселини са изградени от 6 или по-малко въглеродни атома.
  3. МСТ, или средноверижните триглицериди, съдържат между 6 и 12 атома въглерод.

Средноверижните триглицериди, съдържащи се в кокосовото масло, се усвояват различно в организма, сравнени с дълговерижните.

МСТ мазнините се метаболизират по различен начин

Средноверижните триглицериди се насочват към черния дроб чрез кръвопотока, директно от червата, и се използват като източник на енергия или се превръщат в кетони. Кетоните са съединения, които се отделят от черния дроб, когато той използва мазнини за енергия. Мозъкът използва кетоните като енергиен източник вместо глюкоза или захар.

MCT молекулите са по-малки в сравнение с тези в повечето мазнини, които консумираме (като дълговерижните, например). Това ги прави по-лесни за усвояване, без нужда от преобразуване. Те се абсорбират бързо в кръвния поток и доставят необходимата енергия на организма.

Тъй като се използват почти веднага, вероятността средноверижните триглицериди да се натрупат като мазнини е изключително малка. Този принцип е в основата на кето диетата, която е ефективна при сваляне на килограми и контролиране на теглото.

 

Колко вида са средноверижните мастни киселини?

Според броя на въглеродни атоми във веригата си, МСТ мазнините се разделят на:

  • C6 – caproic acid / капронова(хексанова) киселина
  • C8 – caprylic acid /каприлова(октанова) киселина
  • С10 – capric acid / капринова(деканова )киселина
  • С12 – lauric acid / лауринова (додеканова) киселина

Първите три се срещат и под общото наименование „капра“ киселини. Капра, преведено от латински, означава коза – поради изобилието на тези киселини в козето мляко.

Смята се, че С6, С8 и С10 се усвояват значително по-ефективно и функционално от тялото, за разлика от С12 – лауриновата киселина.

 

Източници на средноверижни триглицериди

Има два начина да повишите нивото на средноверижни триглицериди в организма – с храната или чрез прием на MCT масло.

  1. Хранителни източници на МСТ

С най-богато съдържание на MCT мазнини , са:

  • Кокосовото масло: 55%
  • Масло от палмови ядки – 54%
  • Пълномаслено мляко – 9%
  • Масло – 8%

Въпреки че изброените храни са богати на MCT, съотношението им в тях варира. Кокосовото масло, например, съдържа всички видове средноверижни триглицериди плюс малки количества дълговерижни. Най-голям процент в кокосовото масло заема лауриновата киселина (С12) – 42%.

В млечните продукти пропорциите са в полза на капра киселините – лауриновата е в по-малки количества. В млякото капра киселините са 4 до 12% от всички мастни киселини, а лауриновата – само 2 до 5%.

 

  1. МСТ масло

МСТ маслото е силно концентриран източник на средноверижни триглицериди. То е добито чрез процес, наречен фракционация, който включва извличане и изолиране на МСТ от кокосово масло или масло от палмови ядки чрез използване на топлина.

Обикновено МСТ маслото съдържа 100% каприлова киселина (С8), 100% капринова киселина (С10) или комбинация от двете.

В сравнение с чистото кокосово масло, изолираната каприлова киселина (С8) е около 4 пъти по-ефективна – много по-бързо се превръща в кетони в черния дроб.

Причината да не е включена капроновата киселина (С6) е заради неприятния й вкус и аромат.

Лауриновата киселина (С12), макар и класифицирана като средноверижна, по отношение на храносмилането и метаболизма се държи като дълговерижна. Това е така, защото по-голямата част от нея (70-75%) се абсорбира чрез хиломикрони (вид липопротеини), които забавят усвояването й.

В сравнение с нея, 95% от останалите средноверижни мастни киселини се абсорбират директно в портната вена. А тя пренася кръв от стомашно-чревния тракт, жлъчния мехур, панкреаса и далака директно към черния дроб.

Имайки предвид, че лауриновата киселина е основният компонент в кокосовото масло, бъдете внимателни с производители, които предлагат МСТ масла като „течно кокосово масло“. Това може да е подвеждащо.

МСТ или кокосово масло?

Смята се, че каприловата и каприновата киселина се усвояват много ефективно и по-бързо се използват за енергия, в сравнение с лауриновата киселина. По тази причина, ако търсите по-бърз ефект, МСТ маслото е подходящия избор.

 

МСТ масло и отслабване

Няколко от характеристиките на МСТ маслото могат да са полезни в борбата с килограмите:

  • По ниска енергийна плътност

МСТ маслото осигурява около 10% по-малко калории от дълговерижните триглицериди. Средноверижните триглицериди съдържат 8,4 калории на грам, а дълговерижните – 9,2.

  • МСТ масло.

    Увеличава ситостта

Проучване, публикувано през 2014 г, установява, че МСТ мазнините водят до увеличение на пептида YY и лептина. Тези два хормона намаляват апетита и повишават чувството за ситост.

  • Отлагане на мазнини

Имайки предвид, че МСТ се усвояват по-бързо от дълговерижните триглицериди, те се използват първо като енергия и не се съхраняват като телесна мазнина. Това се случва само ако се консумират излишни количества от тях.

  • По-интензивно изгаряне на калории

Каприловата (С8) и каприновата (С10) киселини могат да увеличат способността на организма да изгаря мазнини и калории.

  • Загуба на мазнини

В проучването „Medium-chain triglycerides increase energy expenditure and decrease adiposity in overweight men“ се установява, че богата на МСТ мазнини диета предизвиква по-голямо изгаряне на мазнини от такава, съдържаща дълговерижни триглицериди.

 

Други полезни ефекти от приема на МСТ масло от кокос

Ползите от MCT маслото се асоциират с подобряването на още няколко здравословни състояния.

  • Холестерол

Няколко проучвания установяват положителния ефект на МСТ маслото върху нивата на холестерола. Средноверижните триглицериди могат да подобрят нивата му и да увеличат нивата на антиоксидантите. Това, от своя страна, може да намали риска от сърдечни заболявания в дългосрочен план.

  • Диабет

MCT маслото помага в намаляване на високата кръвна захар. Също така подобрява рисковите фактори за заболяването, като телесно тегло и инсулинова резистентност.

  • Мозъчна функция

Средноверижните триглицериди произвеждат кетони, които действат като алтернативен източник на енергия за мозъка. По този начин могат да подобрят мозъчната функция при хора, спазващи кетогенната диета.

Напоследък има голям интерес към използването на MCT за подпомагане на лечение или предотвратяване на мозъчни разстройства като Алцхаймер и деменция.

  • При недохранване

Тъй като средноверижните триглицериди са лесноусвоими и смилаеми, от години се използват за лечение на недохранване. Както и при нарушения, които възпрепятстват усвояването на хранителни вещества.

Други състояния, при които можем да се възползваме от облекчаващите свойства на MCT масло, са:

  • диария
  • стеаторея (лошо храносмилане)
  • чернодробно заболяване

 

Дозировка, употреба и безопасност на МСТ масло

Въпреки че до момента няма определено допустимо горно ниво на прием, в повечето проучвания са използвани между 1-5 (15-70 мл) MCT масло. По тази причина препоръчителният прием е по 2-3 с. л. на ден, половин час преди хранене.

Започнете с малки дози, като 1 ч. л., и бавно увеличавайте приема. Може да се консултирате с лекар за индивидуалния прием на средноверижни триглицериди.

Често хората добавят MCT масло в своето бронирано кафе или в смутита и сокове. Ето как да си приготвите бронирано кафе:

 

Рецепта за бронирано (bulletproof) кафе с MCT масло

 

МСТ масло. Позволените и забранени храни по време на кето диета. Бронирано кафе с добавено към него кокосово масло и масло Гхи, смляно от кафени зърна

 

Необходими продукти:

  • 250 мл сварено кафе
  • 100 мл бадемово (или друго ядково) мляко
  • 1 ч. л. MCT масло
  • 1 ч. л. масло Гхи
  • 1 ч. л. колаген на прах (по желание)

Приготвяне:

  1. Комбинирате всички съставки в блендер и пюрирате за 10-15 секунди.

Това кафе е чудесен заместител на закуската при кето режим на хранене, което засища организма до късния следобед и дава необходимата енергия.

 

Диабет тип 1 и МСТ масло

Някои хора са против МСТ маслата при диабет тип 1 поради съпътстващото производство на кетони. Смята се, че високите нива на кетони в кръвта могат да увеличат риска от кетоацидоза.

Важно е да отбележим, че хранителната кетоза, която е следствие от диета с ниско съдържание на въглехидрати, е напълно различна от диабетната кетоацидоза.

При хора с контролиран диабет и балансирани нива на кръвната захар нивата на кетони остават в безопасни граници дори по време на кетоза. Проучванията, проведени до момента върху действието на МСТ при диабет тип 1, не установяват вредни ефекти.

 

Добавяне на МСТ масло към твоя хранителен режим

Както разбрахме дотук, триглицеридите със средна верига, наречени още MCT, имат много потенциални ползи за здравето. Допълват също така здравословното хранене при кето диета.

MCT маслото може значително да подпомогне свалянето на килограми, както и издръжливостта и енергичността при физически упражнения и натоварване. Също така ще повиши мозъчната функция, паметта и концентрацията.