Какво е кето диета?

Кето-диетата, наричана още кетогенна или кетонова, е диета с ниско съдържание на въглехидрати или тяхното пълно изключване от менюто, която дава основно предимство на мазнините и умерено съдържание на протеините в храната. Въпросът, който веднага възниква е – откъде тогава тялото ни взима енергия? Известно е, че тялото превръща въглехидратите в глюкоза, която служи за източник на енергия. Но вече е научно доказано, че мозъкът и организмът могат да се пренасочат към алтернативни горива – кетонни тела.

Тъй като кето диетата елиминира въглехидратите от менюто ни, организъм ни е задължен да търси енергия чрез разграждането на мазнините и натрупаните мастни запаси в тялото ни. Това води до бързо сваляне на излишните мазнини. Но как и кога сме стигнали до тези открития в храненето?

Историята на кетогенната диета

През 20-те години на миналия век учени откриват, че увеличаването на кетоновите тела в кръвта намалява броя на епилептичните припадъци. Именно с тази цел за първи път е разработена кето диетата – усилена борба с епилепсията. В процеса на нейното прилагане се е забелязало, че освен намаляването на броя на припадъците, подкожната мастна тъкан също рязко намалява. Впоследствие контролът на припадъците станал медикаментозен: лекарите започнали да предписват антиконвулсивни лекарства за епилептици и диетата се предписвала все по-рядко. Но поради ефективното изгаряне на мазнините, тази хранителна стратегия получила шанс да живее в сферата на диетологията. Така и се получава след време.

Първите популяризатори на кето-диетите са американският кардиолог Робърт Аткинс, режисьорът Джим Абрахамс и актрисата Мерил Стрийп.

Диетата на Аткинс е широко известна на Запад, но тя се различава значително от кетогенната система за хранене в съотношението на въглехидратите и количеството протеин. Диетата на Аткинс не е толкова строга, що се отнася до въглехидратите, а броят на протеините е повече. Кето диетата, от своя страна, сериозно ограничава „въглехидратите“ и намалява протеините в менюто. В противен случай, черният дроб започва да ги обработва в глюкоза и състоянието на кетоза не се появява.

Физиология на кето диетата

разпръснати хранителни продукти под формата на надпис кето, като всеки продукт е свързан с кето режима

Механизмът на кетозата се основава на промени в процесите на обмен на енергия. Минимизирането на въглехидратите в храната или пълното им изключване лишава тялото от основния източник на енергия – глюкозата. При липса на глюкоза в тялото, хормонът инсулин не се синтезира допълнително. Както знаете, именно той се явява транспортер на глюкоза в клетките на тялото. Когато инсулинът не се произвежда, спираме да чувстваме и глад.  

След като тялото спре да приема въглехидрати, които да използва за енергия, то се насочва към мазнините и складираните депа. Именно този процес се нарича кетоза. Тя настъпва след около 7 дни от началото на режима.

В процеса на кетоза тялото възстановява производството на енергия и превключва на алтернативни горива – собствените си мазнини и мазнините, получени от храната. Едновременно с това, протеиновите тъкани се запазват, така че този вид диета е особено популярен сред спортистите по време на период на „изчистване“. Така черният дроб разгражда мазнините в мастни киселини, кетонни тела и др., които се преобразуват от тялото в енергия.

Тук плюсовете са няколко:
  • Храненето е с ниско съдържание на калории.
  • Тялото изразходва повече калории, за да преобразува мазнините в енергия, отколкото да обработва въглехидратите в глюкоза.
  • Резултатът е модифицирана механика на производството на енергия, ново гориво и безпрецедентна скорост на изгаряне на мазнини.

4 кето правила

  1. Ако се придържате към стандартната версия на кетонната диета (не с цел атлетично изчистване на мазнини), то в този случай не трябва да натоварвате тялото със сериозни физически упражнения. При промени в хранителните навици, тялото е подложено на сериозен първоначален стрес и допълнителното напрежение, под формата на спорт, може да влоши състоянието ви.
  2. Пийте много вода. Тя ще контролира количеството кетонни тела и тяхното извеждане от организма, чрез пикочно-половата система.
  3. Не забравяйте да приемате комплекс от витамини, поради специфичното хранене, което често довежда до липси на конкретни елементи.
  4. Не подлагайте тялото си драстично на хранителни ограничения. Направете го плавно, за да не стресирате организма си.

отслабване с правилни храни

Основното предимство на кетогенната диета е бързата загуба на тегло, дължаща се на „разтапянето“ на мазнините, без да се увреди мускулната тъкан. Какви са основните принципи на храненето?

  1. Кетогенната диета не предполага принципите на разделното хранене – месото може да се консумира с всеки разрешен продукт, било то гъби или яйца.
  2. За разлика от повечето диети, кето режимът не изисква изключването на сол от менюто, което освен че дава хранителен вкус, ще помогне за възстановяването на баланса на електролитите.