Може би не съществува зеленчук, който да не е полезен, а консумацията на броколи заема челни позиции в класацията на полезните зеленчуци. Освен полезни, те намират и широко приложение в кухнята.

Броколите са една от вкусните храни, които имат много ползи за здравето. Тя е предпочитана и при изготвяне на диети и режими, поради ниското съдържание на калории и богатството от основни витамини, минерали и фибри. Сред роднините на броколите са зелето, брюкселското зеле и карфиолът, но те далеч не могат да се сравнят с неговите преимущества. Още древните римляни са открили многобройните положителни елементи в техния състав, като са ги включвали задължително в дневното си меню. Може би неслучайно името им идва от италианската дума „broccolo”, което означава „зеле,зеле“.

 

Броколи – богати на антиоксиданти

Антиоксидантите са молекули, които инхибират и неутрализират увреждането на клетките, причинено от свободните радикали. Те спомагат намаляването на възпалителните процеси в организма и изпълняват силна защитна функция за тялото.

Броколите съдържат три вида антиоксиданти. Именно високото им съдържание в тях правят броколите така желана и търсена храна.

Те могат да помогнат за контрола на кръвната захар при хора с диабет. Според проучване, редовното похапването на вкусния зеленчук при хора с диабет тип 2, в продължение на месец, води до значително понижаване на инсулиновата резистентност. Други проучвания пък подкрепят схващането, че точно тези антиоксиданти могат да намалят общия риск от сърдечен удар.

 

Високо съдържание на витамини и добър източник на полезни вещества

 

Смути от зеленчуци. Засилване на имунитета при деца. Броколи.

 

Броколите са добър източник на витамин С, който спомага за оздравяването на порязванията и раните. Но и не само – те са изключително богати на витамини Е, А, В1, В2, В3 и В6. Служат като основен източник на хром, манган, желязо, магнезий, калий, селен, цинк и бета-каротин. Сами виждате с каква гама от полезни елементи може да се снабдите само с порция от зеления зеленчук.

Благодарение на съдържанието си на биоактивни съединения, броколите могат да намалят увреждането на клетките, причинено от някои хронични заболявания. Според проучванията, редовната им консумация би могла да предпази от определени видове рак – на бъбреците, пикочния мехур, стомаха и гърдите.

 

Броколи като източник на фибри

Както при много други храни, трябва да отбележим, че броколите съдържат разтворими фибри, които извличат холестерола от тялото. Те се свързват с жлъчната киселина в храносмилателния тракт. Резултатът, за който говорят изследванията, е, че свежият зеленчук помага за намаляването на нивата на холестерола в кръвта с 6%.

 

Един зеленчук – безброй ползи

Всички сме срещали намръщени деца при вида на зелени зеленчуци, но това често е плод на маркетингови трикове. Всъщност, този зеленчук може да бъде приготвен по много начини, които да представят неговите вкусови качества в невероятна светлина. Това е задължително при децата, тъй като броколите се грижат за здравината на костите, заради високото съдържание на витамин К и калций. Те са нужен зеленчук за всеки подрастващ организъм, като освен на костната система, оказват силно влияние и върху здравето на кожата.

 

Поддържане на здравословна бременност

Нуждата на организма от множество витамини, минерали и протеини по време на бременност е много по-голяма и има за цел да подкрепи майката и бебето.

Броколите са добър източник на витамини от група В, както вече споменахме, и по-конкретно В9, известен още като фолиева киселина. Тя е съществено хранително вещество за развитието на гръбначния мозък.

Редовната консумация на храни, богати на фолиева киселина като броколите, например, може да помогне за осигуряване на здравословни ефекти и последици върху бремеността.

 

Броколи – героят на трапезата

Изобилието на ценни елементи несъмнено поставя важен акцент върху броколите. Но не може да отречем, че много от нас ги предпочитат и заради вкуса и разнообразието от възможности за приготвянето им. Важно е да избягаме от затвърденото разбиране, че броколите са само гарнитура и да се опитаме да ги „внедрим“ в основното ни меню. Ето няколко причини за това – в 92 грама сурови броколи има:

  • едва 6 грама въглехидрати;
  • 2,6 грама протеин;
  • 0,3 грама мазнини;
  • 2,4 грама фибри.

Броколите могат да се похапват сурови или сготвени, като и по двата начина са напълно полезни, осигурявайки различни хранителни съединения. Най-полезно е приготвянето им на пара, защото то запазва изцяло полезните хранителни вещества. Въmреки това – сурови, печени или варени, те са отличен източник на витамин С.

А ето и една от нашите бързи, вкусни и любими рецепти, която да опитате още днес!

 

Мусака с карфиол и броколи

Броколи.

Какво ни е нужно:

  • броколи – 500 г
  • карфиол – 500 г
  • 2 броя яйчен жълтък
  • кисело мляко  – 200 г
  • кашкавал – 50 г
  • сол и черен пипер – на вкус
  • допълнителни сирена по избор

Изпълнение на рецептата:

  1. Почистваме добре броколите и карфиола и ги разделяме на розички. Бланшираме ги във вряща подсолена вода за около 1 минута.

2. В отделна купа смесваме киселото мляко, жълтъците, солта и черния пипер. Разбъркваме до получаването на еднородна смес.

3. В по-голям съд смесваме броколите, карфиола и получената смес и разбъркваме внимателно, за да не нарушим цялостта на зеленчуците.

4. С леко разтопено масло Гхи омазняваме тавата, преди да преместим сместа за мусаката в нея.

Поръсваме зеленчуците с настърган кашкавал и допълнителни сирена (по желание) и изпичаме в предварително загрята на 220 градуса фурна за около 20 минути или до позлатяване.

 

Хапвайте броколи по-често и споделете с нас вашите резултати от рецептата на мусака с броколи и карфиол. Приятен апетит!