Дефицит на витамин Д и свързани заболявания

Обновена: 01.04.2024|
Факти за Витамин Д. Автоимунни заболявания. Заболявания, дефицит на витамин D3.

Заболяванията, свързани с дефицит на витамин Д, са се превърнали в глобален проблем за общественото здраве. Приблизително 1 млрд. души по света страдат от някаква форма на недостиг на витамина, а половината от тях са застрашени и от усложнения.

Днес ще ви разкажем подробно за тях и какво могат да доведат със себе си.

 

Какво увеличава риска от дефицит на витамин Д?

Като изключим основните причини като липсата на слънчева светлина, цвета на кожата и диетата, има още няколко фактора, които допринасят за недостиг на витамин Д и свързаните с него заболявания.

Нормалното съдържание на витамин Д3 в кръвта на възрастния човек варира между 30.0 и 74.0 мг/мл.

1. Установена малабсорбция на витамин Д

Хората с един от синдромите на малабсорбция на мазнини (например болест на Крон или цьолиакия) и хора, претърпели бариатрична операция, често не могат да усвояват достатъчно от мастноразтворимия витамин Д. Следователно, те са с по-голям риск от развитие на заболявания, свързани с дефицит на витамин Д.

2. Възрастта

Доказано е, че с напредването на възрастта тялото има намалена способност да синтезира витамин Д от излагане на слънце. Може да има до 25% намалено производство на възраст над 70 години.

Въпреки че това може да окаже въздействие, то не причинява толкова голям дефицит, ако не е комбиниран с някой от другите рискови фактори.

3. Лекарства

Голямо разнообразие от лекарства, включително противогъбични лекарства, антиконвулсанти, глюкокортикоиди и лекарства за лечение на СПИН/ХИВ, може да засили разграждането на витамин Д и да доведе до ниските му нива. На по-късен етап може да се достигне до дефицит на витамина и до развитието на заболявания.

 

Какви са последствията от тежък дефицит на витамин Д?

Да разберем повече за заболяванията, рискът от които се повишава при понижени нива на витамина в организма.

 

Диабет

Изследванията показват, че децата с диабет тип 1 имат по-голям шанс за дефицит на витамин Д в сравнение с общата популация. По-голям обаче е проблемът с риска от диабет тип 2. Хората с умерени нива на витамин Д в кръвта имат 2 пъти по-малък риск от развитие на диабет тип 2 в сравнение с тези с нива под нормата.

Балансираните нива на витамин Д са свързани с намалени нива на кръвната захар и инсулиновата резистентност.

Следователно дефицитът увеличава възможността за проблеми в тези състояния.

 

Заболявания, свързани с липса на витамин Д: Рак

Заболявания, дефицит на витамин D. Генетично предразположение към онкологични заболявания

 

Връзката между слънцето и рака обикновено не се разглежда като положителна поради последствията върху кожата. Счита се, че UV-B радиацията от слънцето е най-важният рисков фактор за околната среда за немеланомен рак на кожата.

Тъй като слънцето е основният източник на витамин Д, изследователите непрекъснато търсят каква роля играе при рака на кожата.

Някои вярват, че достатъчно излагане на слънце, за да поддържате нивата на витамина в норма, като същевременно предпазвате кожата си от увреждане, е от полза за предпазване от рак на кожата.

Също така има изследвания, които показват защитния ефект, който витамин Д има при развитието на други видове рак, включително рак на дебелото черво, гърдата и простатата.

 

Сърдечно-съдови заболявания, свързани с дефицита на витамин Д

Недостигът на витамин Д е свързан с повишаване на риска от хипертония (високо кръвно налягане), хиперлипидемия, периферни съдови заболявания, коронарна артериална болест, инфаркт на миокарда, сърдечна недостатъчност и инсулт.

Причината за това са противовъзпалителните ефекти на витамин Д. Според проучванията, например, пациентите с периферни артериални заболявания имат по-ниски нива на витамин D и дефицитът му може да допринесе за развитието на усложнения на тези състояния.

 

Когнитивни разстройства

Установено е, че дефицитът на витамин Д е често срещан при пациенти с болестта на Паркинсон, болестта на Алцхаймер, шизофрения, депресия, тревожни разстройства, деменция и когнитивен спад с напредването на възрастта.

Според анализ има 2,4 пъти по-голям риск от когнитивно увреждане при хора с ниски нива на витамин Д в сравнение с тези с нормални нива. Поддържането на стабилни нива на витамин D може да помогне за предотвратяване на свързани с възрастта неврологични разстройства.

Има множество проучвания, които показват, че ниските нива на витамин Д са свързани и със симптомите на депресия. Хората с по-ниски нива на витамин Д съобщават за подобни симптоми – чувстват се тъжни, самотни, не могат да стартират ежедневни дейности.

Чрез коригиране на дефицита се показва значително подобряване на симптомите.

 

Автоимунни заболявания, свързани с дефицит на витамин Д

 

Заболявания, дефицит на витамин D. Хашимото. Селен - ползи и източници.

 

На първо място съвременните данни подкрепят, че дефицитът на витамин Д увеличава риска от развитие на множествена склероза и променя активността при хора с вече развито заболяване. Многобройни проучвания свързват появата на множествена склероза с месеца на раждане.

Също така има по-голямо разпространение на заболяването в географски райони, където хората са изложени на по-малко слънчева светлина.

Балансирани нива на витамин Д при хора с множествена склероза води до по-малко рецидиви, по-нисък риск от развитие на нови лезии в мозъка, по-малко увреждане и тежест на заболяването. Както и по-добро, невербално представяне в дългосрочна памет.

Хората с лупус често са фоточувствителни, имат обриви и възможни обостряния на заболяването, когато са изложени на слънчева светлина. В резултат липсата на излагане на слънчева светлина ги поставя в риск от дефицит на витамин D.

Доказателствата показват, че дефицитът може да повлияе на активността и усложненията на болестта, както и да допринесе за смъртността при хора със системен лупус еритематозус.

Хората с автоимунните заболявания на щитовидната жлеза (болест на Грейвс и тиреоидит на Хашимото) също имат по-ниски нива и е по-вероятно да имат дефицит на витамин Д.

 

Мускулно-скелетни заболявания

Витамин Д подобрява усвояването на хранителния калций и фосфора с 80%. Без него се абсорбират само 10%-15% калций и 60% фосфор.

Витамин Д насърчава усвояването на калций в червата и поддържа нивата му в кръвта. Това позволява нормална минерализация на костите и да предотврати необичайно ниски нива на калций в кръвта, които след това могат да доведат до тетания.

Дефицитът на витамин Д води до повишена костна загуба, болки в костите, остеопороза и повишен риск от фрактури. Липсата на витамин Д може да стимулира инсулинова резистентност, повишаване на теглото и високо кръвно налягане.

В човешките мускули има рецептори за витамин Д, които имат пряк ефект и върху мускулната сила. Силният дефицит на витамин Д може да бъде причина за миопатия, която да доведе до мускулна слабост и болка.

Добавките с витамин Д могат да обърнат това и да подобрят баланса. Доказано е, че добавянето на 700-1000 IU/ден витамин Д3 намалява спада с 19%-26%. Витамин D3 в доза над 800 IU дневно, прилагана с калций, намалява риска от фрактури с 10%-15%.

 

Кои са естествените източници на витамин д3?

Малко храни са естествено богати на витамин Д3. Най-добрите източници са месото от мазна риба и маслото от черен дроб на риба. По-малки количества се намират в яйчните жълтъци, сиренето и телешкия черен дроб.

Някои гъби съдържат малко витамин Д2. Някои продавани в търговската мрежа гъби съдържат по-високи количества Д2 поради умишлено излагане на големи количества ултравиолетова светлина.

Много храни и добавки са обогатени с витамин Д като млечни продукти и зърнени храни.

 

5 богати на витамин Д храни

 

Дефицит на витамин Д, храни.

 

Ето и петте здравословни храни, богати на витамин Д.

1. Сьомга

Сьомгата е популярна мазна риба и чудесен източник на витамин Д.

Според базата данни за състава на храните на Министерството на земеделието на Съединените щати (USDA), една порция от 100 грама атлантическа сьомга съдържа 526 IU витамин Д, или 66% от препоръчителния дневен прием (ПДП).

 

2. Херинга и сардини

Херингата е риба, която се яде по целия свят. Често се консумира опушена или маринова. Прясната атлантическа херинга осигурява 214 IU на порция от 100 грама, което е 27% от ПДП.

 

3. Масло от черен дроб на треска

Маслото от черен дроб на треска е популярна добавка. Ако не обичате риба, прием на масло от черен дроб на треска е друг начин да си набавите хранителни вещества, които е трудно да си набавите иначе.

Той е отличен източник на витамин Д. При около 450 IU на чаена лъжичка (4,9 мл), той достига огромните 56% от ПДП. Използва се от много години за лечение на дефицит на витамин Д. Също така има история на използване като част от лечението на рахит, псориазис и туберкулоза.

 

4. Риба тон

Много хора харесват консервираната риба тон заради нейния вкус и лесните методи за съхранение. Обикновено е по-евтино от закупуването на прясна риба.

Консервирана лека риба тон съдържа до 269 IU витамин Д в порция от 100 грама, което е 34% от ПДП.

 

5. Яйчни жълтъци

Рибата не е единственият източник на витамин D. Целите яйца са друг добър източник, както и чудесна, питателна храна.

По-голямата част от протеина в едно яйце се намира в белтъка, а мазнините, витамините и минералите се намират предимно в жълтъка.

Жълтъкът от едно голямо яйце съдържа 37 IU витамин Д, или 5% от ПДП.

 

Какво можем да направим, за да избегнем заболявания, свързани с дефицит на витамин Д?

 

Заболявания, дефицит на витамин D. Качеството на витамините и минералите. Хранителните добавки. Дефицити на витамини.

 

Количеството витамин Д, което е необходимо да си набавим за коригиране на дефицита, ще зависи от тежестта на дефицита и вашите индивидуални медицински състояния. Времето през годината също ще повлияе на вашите нужди.

Освен чрез храната, изборът на добавки с витамин Д3 също е полезен за контрол на дефицита. Добавките с витамин Д2 не повишават ниватa със същото количество като Д3 и в някои случаи е доказано, че даже намаляват нивата при продължителна употреба.

Как се приема витамин Д?

Какво приемате е толкова важно, колкото и как. Прием на витамин D е препоръчителен с храна, която съдържа мазнини.

По време на хранене, съдържащо мазнини, има средно 32% повече усвояване на витамин Д. Това може да варира между 11%-52%. Повечето добавки се приемат ежедневно.

Когато имате дефицит, препоръчително е да изследвате кръвта си след два до три месеца от приема на добавката, за да сте сигурни, че серумните нива на витамина се покачват. Потърсете специалист, за да намерите оптималния план за вас.

Бъдете здрави!

Какви са нормалните стойности на витамин Д в кръвта?

Нормалното съдържание на витамин Д3 в кръвта на възрастния човек варира между 30.0 и 74.0 мг/мл.

Какво увеличава риска от дефицит на витамин Д?

Освен сновните причини като липсата на слънчева светлина, цвета на кожата и диетата, до дефицит може да доведе и малабсорбцията на мазнини, възрастта, различни медикаменти.

Кои храни са богати на витамин Д?

Най-добрите източници са месото от мазна риба и маслото от черен дроб на риба. По-малки количества се намират в яйчните жълтъци, сиренето и телешкия черен дроб.

Категории: Витамини и минерали, Здраве|Публикувана: 19.05.2021|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

14634b84e9917b0c4e510b76dd2c8d41?s=96&d=mm&r=g

Кристина Агнер е дългогодишен автор - има написани стотици статии в сферата на алтернативната медицина, биохакинг, здравословно хранене и диети. Продължава да впечатлява с умело перо и остър ум.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 1 април 2024 в 15:37 | Публикувана: 19 май 2021 в 11:20 | Категория: Витамини и минерали, Здраве