Хората, които страдат от целиакия или непоносимост към глутен, избират хранене без глутен или го изваждат изцяло от менюто си, за да контролират симптомите. Все повече хора обаче предприемат подобни стъпки и без наличието на здравословни проблеми. Това нямаше да е така, ако не се забелязваха определени ползи при спазването на подобен режим. Днес ще си говорим именно за предимствата на безглутеновата диета за организма, за да ви дадем причина да се откажете от него, ако не завинаги, то поне за определено време.

 

  1. С хранене без глутен ще подобрите храносмилателното си здраве

Ако спрете глутена заради целиакия, може да почувствате облекчение на проблемите със стомашно-чревния тракт – усвояването на хранителни вещества, подуване, газове и други неразположения. Това ще се случи, дори да не страдате от заболяването, а просто от по-чувствителен стомах. Имайте предвид обаче, че в началото може да се сблъскате с неприятен запек, тъй като ще се лишите от много от пълнозърнестите храни, които са добри източници на фибри. Трябва да компенсирате тази загуба постепенно, като увеличите приема на други, богати на фибри храни, като зелени листни зеленчуци например. Или да добавите в менюто си люспи то бял живовляк, известни като хуск – те също допринасят за храносмилателното здраве. Малко по малко нещата ще се нормализират и ще се насладите на благоприятните ефекти на безглутеновата диета върху храносмилателната система.

 

  1. Ще намалите възпалителните процеси в тялото

Дори да нямате целиакия, със сигурност понякога се сблъсквате с други здравословни проблеми, които до голяма степен са свързани и с високия прием на глутен. Освен че може да предизвика възпаление в тънките черва и лошо храносмилане, те водят със себе си редица други възпалителни процеси, включително автоимунни нарушения. След като изчистите глутена от системата си, тялото ви ще бъде по-малко натоварено, освобождавайки повече енергия, за да можете да се чувствате по-добре и организмът ви да функционира оптимално. С други думи – да бъдете по-здрави и щастливи.

 

  1. Без глутен ще имате повече енергия

 

Менопауза. Хранене без глутен.

 

Да си поговорим по-специално за влиянието на глутена върху енергийните нива. Както споменахме, храносмилането изисква много енергия и отнема още повече, когато тялото ви се опитва да обработи трудно смилаеми храни. След като се освободите от глутена, чревната флора ще има възможност да се възстанови и има голям шанс вашите енергийни нива да се възползват от това. Така ще имате повече енергия за ежедневните си задачи, ще сте по-продуктивни и няма да ви наляга сънливост. Ще се отървете от „мозъчната мъгла“ или чувството за отпадналост, което често е свързано с диетата.

 

  1. С хранене без глутен ще имате по-добър контрол върху други хранителни алергии

Понякога освен на непоносимост към глутен, сте изложени и на други алергии, а комбинацията се оказва наистина непоносима. Глутенът може да причини толкова големи щети на тънките черва, че те да спрат да произвеждат лактаза – ензимът, който помага за храносмилането. Можете временно да загубите и други ензими, като този, който помага на тялото да преработи захарта. Да, глутенът е в основата на проблема! Така че когато го премахнете, вторичните алергии могат също да изчезнат.

 

  1. Ще имате по-здрави кости и стави

Пациентите с целиакия често страдат от тежък дефицит на калций поради малабсорбцията на хранителни вещества, която заболяването причинява. Тази малабсорбция на калций е свързана с повишен риск от костни проблеми като остеопороза. Изследователите обаче установяват, че пациентите с целиакия, които спазват безглутенова диета, имат значително подобрение в минералната плътност на костите. От тези предимства можете да се възползвате и без да имате придружаващи заболявания, разбира се. Допълнително болките в ставите, особено в коленете, гърба и китките, са често срещан симптом на целиакия. Безглутеновата диета ще помогне да се предотвратят този вид болки.

 

  1. С хранене без глутен ще се радвате на по-красива коса и кожа

Хората, които имат непоносимост към глутен, са изложени на по-висок риск от обриви, включително екзема и псориазис. Спазването на безглутенова диета може да помогне за подобряване на цялостното здравословно състояние на кожата и дори за премахване на тези кожни проблеми. Целиакия е свързана с хранителни дефицити, които от своя страна причиняват и косопад. Ако спрете глутена, плътността на косата ви ще се увеличи, а косопадът ще намалее значително.

 

  1. По-рядко ще страдате от главоболие

 

Хранене без глутен. Кето храни. Смути от зеленчуци. Омега-3: ползи за вегетарианци.

 

Известно е, че хората с непоносимост към глутен и целиакия са по-склонни да изпитват мигренозно главоболие. Преминаването към безглутенова диета може да помогне за намаляване на честотата на тези, както и други видове главоболия. Така че ако мигрената е ваш враг, можете да вините за това и глутена. Може би е време да се откажете от него?

 

Предпазни мерки при хранене без глутен

Въпреки че безглутеновата диета е станала много модерна напоследък, това не означава, че е най-добрият избор за вас, освен ако наистина нямате непоносимост към глутен или целиакия. Всъщност, премахването на глутена изцяло от вашата диета може да има неблагоприятни ефекти, вместо положителни, ако не вземете някои предпазни мерки. Задължително се съобразете със следващите редове, преди да преминете към хранене без глутен.

  • Уверете се, че получавате достатъчно фибри от други източници

Както споменахме, ако решите да спрете глутена, вие също се лишавате от някои много необходими фибри, което е от съществено значение за поддържането на сит и редовен стомах. Така че ако не въведете нови, здравословни източници на фибри в диетата си, може да си навлечете проблеми.

  • При хранене без глутен приемайте пробиотик

След като спрете глутена, храносмилателната ви система ще претърпи промени. За да я подкрепите и да направите процеса по-лесен, се обърнете към подходящ пробиотик. Балансът на бактериите в чревната флора, който пробиотикът ще осигури, ще улесни храносмилането, ще намали подуването и съхранението на мазнини в тялото.

 

  • Не разчитайте, че всичко, което е без глутен, е полезно

Едно често срещано погрешно схващане е, че ако продукт е означен като „безглутенов“, това автоматично го прави по-здравословна алтернатива. Запомнете, такива храни все пак могат да бъдат високо преработени, да им липсват хранителни вещества и да съдържат много рафинирани захари, масла и натрий. Така че се ориентирайте към продукти, които са естествено лишени от съдържание на глутен, не се подлъгвайте по етикета.

Остана само да ви пожелаем успех, ако сте се решили на важната стъпка да премахнете глутена от диетата си! Задачата не е лесна, но в крайна сметка оправдава целта. А сега напред към безглутеновите рецепти в нашия блог!