Остеопорозата: фактори, които пренебрегваме

Обновена: 06.03.2024|

На 20-и октомври отбелязваме Световния ден за борба с остеопорозата. Това е поредната кампания на Световната здравна организация (СЗО) и Международната фондация по остеопороза.

Целта на тазгодишните им дейности е да се ограничи заболяването като се насочи вниманието на обществото към необходимостта от навременна превенция на факторите, водещи до увреждания в опорно-двигателната система.

 

Какво показват фактите по отношение на остеопорозата?

  • Според СЗО, по разпространение в международен мащаб, остеопорозата е на четвърто място след сърдечно-съдовите заболявания, онкологичните проблеми и захарния диабет.
  • В света всяка трета жена и всеки пети мъж, на възраст над 50 години, са засегнати от остеопороза.
  • Спонтанни фрактури са установени при 35% от жените над 65-годишна възраст с диагностично доказана намалена костната плътност.
vitd3 400
vitd3 600

Посочените данни са събрани от проучвания сред регистрирани пациенти. Все още не се изследват широки слоеве от населението и фактите, които се цитират, са всъщност видимият връх на айсберга.

vitd3 400
vitd3 600

Вероятно разпространението на остеопорозата е много по-голямо. Проблемът се усложнява от нехайното отношение към остеопорозата на всички, които казват: „Нямам оплаквания от костите си. Защо да се притеснявам?“. Така с лека ръка се пренебрегват възможните последствия и развитието на болестта.

 

Коварствата на болестта

 

Остеопорозата.

 

Тя обикновено стартира след навършване на 30 години. Тогава натрупването на костна тъкан в човешкия организъм започва да се бави и да отстъпва пред разграждането й.

С напредване на възрастта се засилва разреждането на т.нар. костни гредички, но години наред тяхното редуциране остава незабележимо. Дори когато костите станат порьозни и тяхната плътност се намали до 50%, пострадалите може да нямат тежки болестни оплаквания и да не обръщат внимание на признаци, които косвено насочват към остеопороза.

Такива сигнали обикновено са:

  • Снижаване на ръста с 3 или повече сантиметра в сравнение с височината, която човек е имал на 25-годишна възраст.
  • Склонност към прегърбване.
  • Изпъкване на корема.
  • Болки в гърба или между плешките, при продължителен престой в една поза.
  • Бързо настъпващата умора.

По правило след почивка болките и чувството за отпадналост преминават, но това не означава, че остеопорозата е спряла развитието си.

Болестта бавно напредва и води до най-демонстративната си проява – костни фрактури. Много често се чупят прешлените на гръбначния стълб, шийката на бедрената кост, лъчевата и раменната кост.

Обаче реално риск съществува за целия опорно-двигателен апарат. Ако е напреднал процесът на остеопороза, дори лек натиск върху костите може да причини счупване.

Няма как да премахнем всичко, което провокира заболяването. Но е добре да знаем какво можем или не сме в състояние да променим.

Ето независещите от нас условия за развитие на остеопорозата:

  • Унаследено телосложение – по-чести са фрактурите сред хората с тесни рамене, тънки глезени и китки.
  • Фамилно обременяване – при кръвен роднина с остеопороза, рискът от заболяването е по-висок.
  • Цвят на кожата – болестта предпочита жени и мъже от бялата раса или от азиатски произход.
  • Възраст – колко повече напредва възрастта, толкова по-крехки стават костите.
  • Полжените са по-уязвими, особено в периода на менопауза и в климактериум.

 

Факторите, които можем да контролираме, за превенция на остеопорозата

 

Остеопороза, калций, храни.

 

Те са свързани със здравословния стил на живот, но често ги пренебрегваме. Например, забравяме, че е здравословно да консумираме разнообразни ястия.

Много важно е на трапезата ни да присъстват основните групи храни, като осигуряваме значителен дял на месните продукти.

Чрез тях си набавяме незаменими аминокиселини, лесно усвоим калций, витамини D и K, необходими за костите. Добре е да акцентираме и върху зърнените храни, зеленчуците и плодовете, които доставят на организма растителен белтък, витамини и микроелементи.

 

Калцият е от ключово значение за костната плътност

Мъжете и жените на възраст между 18 и 50 години се нуждаят от 1000 милиграма калций на ден. Когато жените навършат 50, а мъжете 70 години, трябва да увеличат количеството на калция до 1200 милиграма.

Не бива да се преминава нормата от 2000 милиграма дневно, поради риск от образуване на бъбречни камъни.

Добри източници на калций са:

  • млякото и млечните продукти
  • тъмнозелените листни зеленчуци
  • соевите храни и др.

 

Витамин D заздравява костите и подобрява способността на тялото да усвоява калций

Част от този витамин се придобива след престой на слънчева светлина. Тя задължително трябва да се дозира поради риск от различни по степен увреждания на кожата (от леко зачервяване и изгаряне до меланом).

Витамин D може до се достави на организма чрез съдържащите го храни: яйчен жълтък, гъби, сьомга, херинга, риба тон, масло от черен дроб на треска и др.

Препоръчително е хората на възраст от 51 до 70 години да получават по 600 международни единици (IU) витамин D на ден, а след 70-годишна възраст – до 800 IU.

Безопасният му прием е до 4000 IU дневно.

 

Витамин К също допринася за предотвратяване на остеопорозата

Съдържа се в зелените листни зеленчуци като спанак, зеле и броколи, също – в граха и зеления фасул.

 

Телесното тегло трябва да се поддържа в нормалните за възрастта и пола граници

Не бива да забравяме, че при всяко напълняване, нараства рискът от фрактури, особено на ръката и китката. Също опасно за костите е ниското телесно тегло, което често се дължи на лошо хранене и липса на биологично активни вещества.

Трябва да се поддържа нормален индекс на телесна маса (ИТМ). Този показател се изчислява като телесното тегло в килограми се раздели на ръста в сантиметри, повдигнат на квадрат. Формулата е следната:

 

 

където:

  • BMI– индекс на телесната маса
  • W – тегло в килограми
  • h – височина в метри

При младите хора ИТМ е около 20, при възрастните (над 55 години) е между 23 и 29. За по-прецизно определяне се ползват специални таблици. Някои специалисти по хранене препоръчват въпросният индекс да не се обвърза с пола и навършените години. Според тези експерти нормалните граници на въпросния индекс са от 18,5 до 25.

 

Физическата активност е друг ключов компонент за предотвратяване на остеопорозата

 

Остеопороза. Премахване на целулит. Жена, която прави упражнения, следвани от асани в йога.

 

Проучванията сочат, че в ранна възраст редовните физически натоварвания помагат на децата да постигнат висок пик на костната си маса. Ефектът е най-голям, когато тренировките продължават в активна и напреднала възраст.

Хората, които водят заседнал живот, са най-застрашени от костна чупливост. На тях се препоръчва гимнастика с бавни, плавни движения.

Така може да се забави загубата на костно вещество и да се намали рискът от падания и фрактури.

 

Тютюнопушенето е отдавна проучен, но постоянно пренебрегван рисков фактор

 

Остеопороза. Никотин, тютюнопушене, цигари.

 

Известно е, че никотинът свива най-малките кръвоносни съдове (капилярите) и по този начин затруднява снабдяването на костите с хранителни вещества. Изследвания сочат, че употребата на 20 цигари дневно ускорява значително загубата на костна тъкан.

Освен това при жените, пристрастени към никотин, се отчитат по-ранно настъпваща менопауза и по-ниски нива на хормона естроген, в сравнение с техни връстнички, които не пушат. Установено е също, че тютюнопушенето увеличава почти два пъти риска от фрактура на тазобедрената става.

 

Злоупотребата с напитки масово се подценява

Например, алкохолът нарушава активирането на витамин D и така лишава костите от калций. Приема се, че при пиене на повече от 4 чашки кафе на ден също се извлича калций от костите.

Те стават чупливи и когато всекидневно се употребяват газирани напитки, твърдят експерти от датския Център за изследване на храните.

Най-много калций отнемат газираните напитки, съдържащи фосфорна киселина.

Консумацията на алкохол не се отхвърля изобщо. Според специалисти от различни медицински области, алкохолът е полезен за костите и целия организъм, ако не се нарушават нормите за неговия прием. Това означава да се пие дневно до 500 мл бира, до 150 мл вино, или до 50 мл концентрат. Разумно е кафето за деня да се ограничи до 2 чашки.

Като се има предвид всичко, казано дотук, превенцията на остоепорозата може да се обобщи с думите на великия арабски мъдрец Абул-Фарадж ал-Исфахани: „Умереността е съюзник на природата и страж на здравето“.

Категории: Здраве|Публикувана: 20.10.2020|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Д-р Ваня Шипочлиева
Д-р Ваня Шипочлиева, д.м. е завършила медицина във ВМИ гр. София и журналистика в СУ "Св. Климент Охридски". Специалист е по социална медицина и организация на здравеопазването. Защитила е дисертация за ролята на медиите в процеса на здравната реформа. Автор е на стотици публикации в научни и популярни издания.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 6 март 2024 в 09:58 | Публикувана: 20 октомври 2020 в 10:02 | Категория: Здраве