Диагнозата „артрит“ е нещо, което плаши мнозина – особено, ако животът ви се върти около спорт и движение. Дори и да не е така обаче, артритът може да наруши нормалния начин на живот.

Ключовият проблем до голяма степен се корени в това, че за артрита, поне засега, няма лечение. Затова пък има методи, по които да го облекчим.

 

Как да облекчим симптомите на артрит?

Има няколко основни метода, чрез които можем да облекчим артрита, когато и ако той „почука на вратата“. За да изберем най-подходящия от тях обаче е важно да знаем малко повече за артрита. По своята същност той е възпаление на ставите, което води до тяхната необратима дегенерация във времето. Причинява се от възрастта и качеството на живот и по-точно: некачествена храна и застояване.

Един от методите за облекчаване безспорно е чрез лекарства. На пазара има множество облекчаващи препарати, които притъпяват болката – поне за известно време. Те обаче обикновено не влияят на симптомите, а само на болката. Затова и е важно да проучите внимателно дали и на какво ниво ще подействат на артрита в зависимост от това какъв вид е той.

За щастие, има и средства, които влияят на артрита и причинителите му – и то с природен произход. Така, макар че не могат да излекуват болестта на ставите, те забавят развитието й и добавят ценни часове и месеци без болка при движение. Сред тези методи са:

  • движение – спорт, ненатоварващи и раздвижващи упражнения;
  • витамини, минерали, билки и Омега-3 мастни киселини;
  • топла и студена терапия;
  • акупунктура;
  • куркума.

Нещо повече – изключително важно е да обърнете внимание на различните продукти, които ускоряват възпалението. Повече за тях в точката „За какво да внимаваме“.

В случай на крайна нужда съвременната медицина позволява и подмяна на стави по оперативен път, но това далеч не решава и не лекува артрита.

 

Как движението облекчава артрита

 

Артрит. Колаген за здрави стави.

 

През целия ни живот ни се напомня, че движението е здраве. За съжаление, често забравяме това и с годините неглижирането му води до сериозни последствия – наднормено тегло, по-слаби мускули и стави, здравословни проблеми и болки, и още много.

Артритът е част от тази палитра и не е учудващо, че движението е едно от най-ефективните и неинвазивни средства да се справим с болестта и възпалението. Макар че това е сред по-бавно въздействащите и безспорно болезнени средства, то не е за подценяване.

Едно от подходящите занимания, благотворни за ставите, е бягането. Разбира се, при по-интензивни болки, започнете по-леко и задължително – с разгрявка! Ако дори то е твърде болезнено, опитайте да ходите малко повече на дневна база, като всеки ден удължавате с малко времето и разстоянието. Правете почивки, но не се отказвайте! При артрит е важно ставите да се раздвижват и с времето ще усетите подобрение в състоянието им и способността им за движение.

Друг много подходящ вариант за раздвижване и намаляване на болката, но с по-голям ефект, е плуването. При него водата оказва съпротивление, достатъчно, за да се положат повече усилия за движение и да се раздвижат повече ставите. Едновременно с това обаче средата позволява плавни движения, така че с времето болката да се облекчава.

В този смисъл помощник на възпалените стави е и йогата. Макар и наглед трудна и болезнена, тя раздвижва всички стави и мускули и помага на ставните връзки. Ефектът е траен и дори и да е трудно с някои позиции в началото, това няма да е за дълго, ако поддържате постоянство.

При всички положения обаче движението ще помогне на ставите виособено в случай на наднормено тегло, тъй като то е сред най-утежняващите фактори и предпоставки за артрит.

 

Витамини, минерали и билки в борба с артрита

Освен спорта и движението, основен помощник в борбата с артрита си остават природните средства. Има няколко билки, които влияят добре на симптомите и последствията от възпалението на ставите.

Една от основните съставки с положително действие, която вероятно можете да откриете дори в собствената си кухня, е куркумата. Подправката се извлича от корена на растението Curcuma longa. Той се изсушава и стрива на прах, като качествата му са абсолютно незаменими за здравето ни. Това е установено още от древните индийци и азиатските лечители. Най-важната и ключовата съставка в куркумата е куркуминът – вещество със силни противовъзпалителни действия. Именно заради тях е прекрасно допълнение към арсенала в борбата с артрита. Повече информация за куркумина ще откриете в статията Куркумин – всичко, което трябва да знаем за него.

Други билки, които оказват добро въздействие, са босвелията, дяволският нокът и копривата. Те са богати на витамини и минерали, и лекуват възпалението чрез свойствата си.

Добавете задължително към менюто си и чай. Богати на антиоксиданти са зеленият, черният и белият чай. Редувайте в зависимост от времето, деня и допълнителните си желания и вкусове.

Редно е да кажем и какви продукти да избягваме. Изключете максимално глутена от храните, които консумирате – известно е, че утежнява всякакви видове възпаления в организма. Това важи с особена сила, ако теглото ви е повишено и излишните килограми натоварват ставите допълнително – така още повече утежняват състоянието на възпалението им.

В този смисъл избягвайте захарта и плодовите сокове – заради съдържанието на захар в тях. Изключение е сокът от вишни.

Наблегнете на продукти с Омега-3 мастни киселини: риба, например. Те подпомагат костите и ставите ни да са по-здрави и в дългосрочен план могат да помогнат на ставите и ставните връзки.

 

Алтернативни начини за облекчаване на артрит

Освен класическите лекарствени продукти и различните природни методи, алтернативната медицина също предлага варианти за облекчаване на болките при артрит.

За облекчаване на дискомфорта може да опитате акупунктура. Твърди се, че тази азиатска практика влияе на точките, които отговарят за болката и при ставните възпаления.

Добра тактика с доказани ползи при артрит и остеоартрит е масажът. Приложен от специалист, той може да окаже незаменимо облекчение при ставни болки.

Не на последно място – не подценявайте силата на топлите и студените терапии. Принципът е да затоплят или охлаждат болезнените зони с компреси или средства като затоплящи одеяла, топли душове и вани, и други. При постоянна, но поносима болка, използвайте топли компреси. При по-голяма болка обаче можете да прибегнете до студените, които гарантирано облекчават дискомфорта в областта.

 

Видове артрит

 

Артрит. Изтръпване на крайниците.

 

Остеоартрит и ревматоиден артрит са двата най-често срещани вида.

Остеоартрит

Наричан още артроза, това е един от най-често срещаните видове артрит. Наблюдава се по-често при жени и хора с фамилна анамнеза за това състояние. Най-често се развива при хора на възраст над 40 г. Но може да се появи и по-рано в резултат на нараняване или да бъде свързано с други състояния на ставите, като подагра или ревматоиден артрит.

Остеоартритът първоначално засяга гладката хрущялна лигавица на ставата. Това прави движението по-трудно от обикновено, което води до болка и скованост. След като хрущялната лигавица започне да загрубява и изтънява, сухожилията и връзките трябва да работят по-усилено. Това може да причини подуване и образуване на костни шипове, наречени остеофити.

Силната загуба на хрущял може да доведе до триене на костите върху костта, промяна на формата на ставата и изтласкване на костите от нормалното им положение. Най-често засегнати стави са тези в:

  • ръцете;
  • гръбначния стълб;
  • коленете;
  • бедрата.

Ревматоиден артрит

Често започва, когато човек е между 40 и 50 г. Жените са 3 пъти по-склонни да бъдат засегнати, в сравнение с мъжете.

Ревматоидният артрит е прогресиращо заболяване, което води до възпаление на ставите. Той влиза в групата на автоимунните заболявания, при които тялото погрешно атакува имунната си система.

На първо място е засегната външната обвивка (синовиум) на ставата. След това това може да се разпространи в ставата, което води до допълнително подуване и промяна във формата на ставата. Това може да доведе до разрушаване на костите и хрущялите.

Ревматоидният артрит засяга по-малките стави на тялото, като тези на пръстите, палците, китките, краката, глезените. Хората с ревматоиден артрит също могат да развият проблеми с други тъкани и органи в тялото си.

Симптоми на заболяването могат да бъда:

  • скованост и болки в ставите;
  • зачервяване и затопляне в засегнатите области;
  • поява на възли и „бучки“ под кожата;
  • деформация на ставите.

Грижата за себе си при такова състояние е от изключителна важност. Ключовите стратегии са:

  • останете физически активни;
  • контрол на болката и умората – режимът на лечение може да се комбинира с алтернативно такова и с природни средства. Управлението на умората е много важно за комфортен живот при артрит;
  • организираност – следете симптомите, нивата на болка, медикаментите и възможните странични ефекти, за да сте подготвени при консултация с лекар
  • балансирана и здравословна диета;
  • подобряване на съня – погрижете се за правилната поза по време на сън и избягвайте консумирането на кафе, както и екраните, непосредствено преди лягане.

И най-важното – грижете се за ставите си. Разпределяйте тежестите върху повече стави, когато вдигате тежки предмети или извършвате друга физическа дейност, свързана с използването на повече физическа сила. При носене на раници – винаги трябва дръжките ви да са достатъчно стегнати, така че раницата да е плътно по гърба ви. Използвайте колани, които да захващате на гърдите си, за да разпределяте тежестта на раницата.

И най-важното – винаги си припомняйте есенцията „Движението е живот, животът е движение!“.