Депресия – как да я разпознаете и победите?

Обновена: 16.01.2024|

Лошото настроение и тъгата са нормална част от живота, но когато емоции като безнадеждност и отчаяние ви завладеят и не изчезват, може да имате депресия. Тя променя изцяло начина, по който мислите, чувствате и функционирате. Може да попречи на способността ви да работите, учите, ядете, спите и да се наслаждавате на живота.

Днес ще ви разкажем за симптомите на депресия и как можете да се преборите с нея, ако ви порази.

 

Какво е депресия?

Докато някои хора описват депресията като „живот в черна дупка“, други се чувстват безжизнени, празни и апатични. По-специално мъжете могат да се чувстват ядосани и неспокойни. Разбирайки причините и разпознавайки различните симптоми и видове депресия, можете да направите първите стъпки, за да се почувствате по-добре и да преодолеете проблема.

omega3 400
omega3 600

Без значение как се чувствате, ако причината е депресия и не вземете мерки, тя може да се превърне в сериозно здравословно състояние. На първо място е важно разбирането, че това са симптоми на заболяване, а не реалността. Колкото и безнадеждно да ви се струва положението, депресията е лечима.

omega3 400
omega3 600

 

 

Симптоми на депресията

Депресията може да протича различно при всеки, но има някои общи признаци. Важно е да запомните, че тези симптоми могат да бъдат част от нормалните спадове на живота. Но колкото повече симптоми имате и колкото по-дълго траят, толкова по-вероятно е да става въпрос за депресия.

10 от най-често срещаните симптоми на заболяването са:

  1. Чувство на безпомощност и безнадеждност. Мрачна перспектива, нищо никога няма да се подобри и нищо не можете да направите, за да промените положението си.
  2. Загуба на интерес към ежедневните дейности. Вече не се интересувате от своите хобита, забавления, социални дейности или секс. Загубили сте способността си да изпитвате радост и удоволствие.
  3. Промени в апетита или теглото. Значителна загуба на тегло поради загуба на апетит, както и наддаване на тегло. За значителна се смята промяна с повече от 5% от телесното тегло за един месец.
  4. Промени в съня. Безсъние, особено събуждане в ранните сутрешни часове, или пък прекалено много сън.
  5. Гняв или раздразнителност. Чувство на безпокойство или дори насилие. Нивото на търпимост е ниско и всичко и всички ви изнервят.
  6. Липса на енергия. Чувство на умора, мудност и физическо изтощение. Дори малките задачи са изтощителни или отнемат повече време за изпълнение.
  7. Прекалена самокритичност. Силно чувство на безполезност или вина. Вие остро критикувате себе си за всяка малка грешка.
  8. Безразсъдно поведение. Например злоупотреба с алкохол, наркотици и непозволени вещества, хазарт, безразсъдно шофиране или опасни спортове.
  9. Проблеми с концентрацията. Проблеми с фокусирането, вземането на решения или запомнянето на информация.
  10. Необяснима болка. Увеличаване на физическите оплаквания като главоболие, болки в гърба, болки в мускулите и болки в стомаха.

 

Как симптомите на депресия варират в зависимост от пола и възрастта?

 

Депресия. Сънна парализа. Хемороидите. Блатно кокиче. Жена, която страда от депресия, затворена във вкъщи.

 

Често заболяването варира в зависимост от възрастта и пола, като симптомите се различават при мъжете и жените, както и при младите и възрастните хора.

Мъже

Депресираните мъже са по-малко склонни да признаят чувството на отвращение към себе си и безнадеждността. Вместо това те са склонни да се оплакват от умора, раздразнителност, проблеми със съня и загуба на интерес към работата и хобитата си. Също така е по-вероятно да изпитат симптоми като гняв, агресия, безразсъдно поведение и злоупотреба с вещества.

Жени

Жените са по-склонни да изпитват симптоми като изразено чувство за вина, преяждане и наддаване на тегло.

Депресията при жените също се влияе от хормонални фактори по време на менструация, бременност и менопауза.

Всъщност следродилната депресия засяга до 1 на 7 жени.

Младежи

Раздразнителността, гневът и превъзбудата често са най забележимите симптоми при депресирани тийнейджъри, а не тъгата. Те също могат да се оплакват от главоболие, стомашни или други физически болки.

Възрастни

Възрастните хора са склонни да се оплакват повече от физически симптоми, а не от емоционални признаци и симптоми като умора, необясними болки и проблеми с паметта. Те също могат да пренебрегнат външния си вид и да спрат да приемат критични за здравето си лекарства.

 

Видове депресия

 

Депресия. Функции на магнезия. Надбъбречната жлеза, функции. Ниско кръвно налягане, хипотония.Плеврит - лечение и симптоми. Безсъние и менопауза.

 

Депресията се проявява в много и различни форми. Докато определянето на тежестта – лека, умерена или тежка, може да бъде сложно, разбирането какъв вид имате може да ви помогне да управлявате настъпващите симптоми на депресия и да получите най-ефективното лечение.

Лека и умерена

Това са най-често срещаните видове. Повече от просто чувство на тъга, симптомите на лека депресия могат да попречат на ежедневието ви, лишавайки ви от щастие и мотивация. Тези симптоми се усилват при умерена депресия и могат да доведат до спад в увереността и самочувствието.

Тежка или клинична

Тежката депресия (тежко депресивно разстройство) е много по-рядка от леката или умерената и се характеризира с по-сериозни симптоми. Ако не се лекува, обикновено трае около шест месеца. Някои хора изпитват само един депресивен епизод през живота си, но тежката депресия може да бъде повтарящо се хронично разстройство.

Атипична

Атипичната депресия е често срещан подтип на тежко депресивно разстройство със специфичен модел на симптомите. Тя реагира по-добре на някои терапии и лекарства от други, така че идентифицирането й може да бъде полезно.

Хората, които страдат от това състояние на депресия, изпитват временно повишаване на настроението в отговор на положителни събития, например след получаване на добри новини или докато са навън с приятели.

Други симптоми включват наддаване на тегло, повишен апетит, прекомерен сън, усещане за тежест в ръцете и краката, както и чувствителност към отхвърляне.

Сезонно афективно разстройство

За някои хора намалените дневни часове през зимата водят до форма на депресия, известна като сезонно афективно разстройство. То засяга около 1% до 2% от населението, като предимно страдат жени и млади хора.

Сезонното афективно разстройство се характеризира с безнадеждност, чувство на тъга, напрежение или стрес, загуба на интерес към приятели или дейности, които обикновено човек обича. То обикновено се наблюдава през есента или зимата, когато дните стават по-кратки.

 

Причини и рискови фактори за развиване на депресия

 

Депресия. Синдром на Пикуик и затлъстяване.

 

Докато някои заболявания имат специфична медицинска причина, което прави лечението лесно, депресията е далеч по-сложна. Най-често заболяването се причинява от комбинация от биологични, психологически и социални фактори, които могат да варират силно от един човек на друг. Не е просто резултат от химически дисбаланс в мозъка, който може да се лекува с медикаменти.

Някои лекарства, като барбитурати, кортикостероиди, бензодиазепини, опиоидни болкоуспокояващи и специфични лекарства за кръвно налягане, могат да предизвикат симптоми при някои хора, както и хипотиреоидизъм (недостатъчна активност на щитовидната жлеза).

Биологичните фактори със сигурност могат да играят роля:

  • възпаление
  • хормонални промени
  • потискане на имунната система
  • хранителни дефицити
  • свиване на мозъчните клетки

Психологически и социални фактори като минали травми, злоупотреба с вещества, самота, ниско самочувствие и начин на живот също могат да имат значение. По-долу сме дали примери за рискови фактори, които могат да ви направят по-податливи на депресия.

Самота и изолация

Има силна връзка между самотата и депресията. Не само липсата на социална подкрепа може да увеличи риска от заболяването, но и да ви накара да се самоизолирате от другите.

Семейни проблеми

Докато мрежа от силни и подкрепящи взаимоотношения могат да бъдат от решаващо значение за доброто психично здраве, проблемните, нещастни отношения могат да имат обратен ефект и да увеличат риска от депресия.

Стресиращи житейски преживявания

Големите промени в живота, като загуба, развод, безработица или финансови проблеми често могат да доведат до огромни нива на стрес и да увеличат риска от развитие на заболяването.

Хронично заболяване или болка

Неуправляемата болка или диагностицирането със сериозно заболяване, като рак, сърдечни заболявания или диабет, може да предизвика чувство на безнадеждност и безпомощност, които са предпоставка за депресия.

Фамилна анамнеза за депресия

Някои хора имат генетична податливост към проблема. Въпреки това няма специфичен ген за заболяването и само защото близък роднина страда от него, това не означава, че ще се случи и на вас.

Травми или насилие в ранна детска възраст

Проблеми в ранния живот като детска травма, насилие или тормоз могат да ви направят по-податливи на редица бъдещи здравословни състояния, включително депресия.

Злоупотреба с алкохол или наркотици

Злоупотребата с вещества често може да възникне съвместно с депресия. Много хора използват алкохол или наркотици като средство за справяне със стреса или неприятните емоции. Ако вече сте изложени на риск, злоупотребата може да усложни проблема.

 

Какво можете да направите, за да се почувствате по-добре?

 

Депресия. Безопасно в планината. Артрит. Колаген за здрави стави.

 

Има много неща, които можете да направите, за да повдигнете и стабилизирате настроението си, ако сте в депресия. Ключът е да започнете с няколко малки цели и бавно да надграждате. Всичко това отнема време, така че бъдете търпеливи. За да се получат устойчиви резултати, трябва да действате с упоритости и оптимизъм към решението.

Обърнете се към близки хора

Изолацията подхранва заболяването, затова се срещайте с приятели и близки, дори ако ви се иска да сте сами. Простият разговор с някого лице в лице за това как се чувствате може да ви бъде от голяма полза. Нужен ви е само добър слушател – някой, който ще ви чуе, без да ви съди.

Раздвижете се

Когато сте депресирани, самото ставане от леглото може да изглежда непосилно, да не говорим за упражнения. Но редовните тренировки могат да бъдат също толкова ефективни, колкото и антидепресантите за противодействие на симптомите. Дори да имате липса на енергия, малки усилия могат да бъдат също толкова ефективни.

Храни и добавки за повишаване на настроението

Намалете приема на храни, които могат да повлияят неблагоприятно на настроението ви, като кофеин, алкохол, трансмазнини, захар и рафинирани въглехидрати.  Увеличете хранителните вещества, подобряващи настроението, като омега-3 мастни киселини.

Пълноценни и засищащи храни като плодове, зеленчуци, постни меса и млечни продукти могат да ни накарат цялостно да се чувстваме по-добре, но и да стабилизират физическата ни форма, докато психическата има нужда от помощ. Можем да се обърнем и към хранителни добавки и витамини, които помагат при депресия.

Ниските нива на витамин Д, витамини от групата Б и желязо могат да предизвикат появата на депресия.

Берберинът е билкова добавка, която се използва за третирането на някои разстройства, свързани с настроението – предимно депресия и тревожност. Неговата функция е да балансира хормоните и невротрансмитерите, чийто дисбаланс често е причина за депресията. Антиоксидантните свойства, които притежава, също се отразяват добре при борба с депресия.

 

Разнообразете ежедневието си

Прекарайте известно време сред природата, грижете се за домашен любимец, намерете си хоби.

Отначало може и да не се получи, но с времето ще започнете да се чувствате по-добре.

Потърсете професионална помощ

Ако подкрепата от семейството, приятелите и положителните промени в начина на живот не са достатъчни, трябва да се обърнете към специалист по психично здраве. Консултацията с терапевт може да ви предостави инструменти за лечение на заболяването от различни ъгли и да ви мотивира да предприемете необходимите действия.

Лекарствата могат да бъдат наложителни, ако имате суицидни мисли (свързани със самоубийство), опити за самоубийство или пристъпи на агресия. Но въпреки че могат да помогнат за облекчаване на симптомите на депресия, обикновено не е дългосрочно решение. Те също така идват със странични ефекти, така че е важно да вземете информирано решение.

И така, ако разпознавате себе си в тези редове, най-важното е да осъзнаете, че имате проблем, да потърсите подкрепа и да следвате стратегиите за справяне, които могат да ви помогнат да се почувствате по-добре.

Бъдете здрави!

 

Какво се разбира под депресия?

Депресията променя изцяло начина, по който мислите, чувствате и функционирате. Когато емоции като безнадеждност и отчаяние ви завладеят и не изчезват, може да имате депресия. Може да попречи на способността ви да работите, учите, ядете, спите и да се наслаждавате на живота.

Какви видове депресия има?

Депресията може да е лека, умерена или тежка. Възможно е да се появява при смяната на сезоните и скъсяването на деня, както и в различни моменти от живота ни.

Какви са симптомите на депресия?

Симптомите може да са различни и индивидуални, но някои от тях са особено често срещани. Често се чувстваме безпомощни, безнадеждни, гневни или раздразнителни. Може да ни липсва апетит, енергия, желание за социализация и възможност за пълноценно наспиване.

Какво можете да направите, за да се почувствате по-добре?

Препоръчително е да се обърнем към специалист по психично здраве, но и да потърсим помощ от близките си, да им споделяме и да прекарваме време с тях. Добре се отразява също редовното движение, пълноценното хранене и хранителните добавки при нужда.

Категории: Здраве|Публикувана: 29.09.2021|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Кристина Тонева
Кристина Агнер е дългогодишен автор - има написани стотици статии в сферата на алтернативната медицина, биохакинг, здравословно хранене и диети. Продължава да впечатлява с умело перо и остър ум.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

2 Коментара

  1. добро утро 02.03.2023 at 20:34 - Отговор

    Главната причина за депресията при жените е липсата на пари да са независими и стареенето…Никога не е от любов, защото светът е пълен с красавци…

  2. Костадинка 05.05.2022 at 18:12 - Отговор

    Плачене, намаляване на паметта , умора и засилен апетит

Оставете коментар

Обновена: 16 януари 2024 в 00:00 | Публикувана: 29 септември 2021 в 14:56 | Категория: Здраве