Косопад – какво представлява и как да се справим с него?

Обновена: 23.04.2024|
Млада жена, която страда от есенен косопад.

Вярвате или не, косата ни издава изключително много за това как се храним, какви лекарства и витамини приемаме, дали консумираме алкохол, дали пушим и т.н. Подобно на пръстените на дърветата косата е като хронолог на живота ни и това какво се случва в него. Макар да изглежда здрава, тя се влияе от всяка малка хормонална промяна или разлика в диетата ни.

Това понякога може да доведе до неприятни последствия като загуба на обем и блясък и дори косопад. Именно за него ще ви разкажем повече днес.

По-често той се наблюдава в зряла възраст, но са известни и много случаи и на по-млади хора, засегнати от него. И докато при едни причините да са генетични и борбата с тях да е изключително трудна, то при много други косопадът е предотвратим. За да се борим с него обаче е нужно да намерим причините, които го предизвикват.

Косъм – структура и състав

За да можем да разберем какво представлява косопадът и как да се борим с него, трябва да познаваме структурата на косъма. По своята същност той се състои от невидим корен и видим ствол (стъбло). Коренът е разположен под повърхността на кожата в кухина, наречена фоликул. От ъгъла, под който расте косъма, след излизането си от фоликула зависи обемът на косата и това доколко ще е податлива на оформяне в прическа.

Самото стъбло има мозъчно вещество в центъра си. Именно по наличието му космите на главата се различават от всички останали върху тялото. Следва среден слой – кортекс, който представлява 90% от косъма. Той е изграден от кератин и от него зависи здравината на косъма. Там се намират и пигментите, които определят какъв цвят ще има нашата коса – еумеланинът и феомеланинът. Те отговарят за черно-кафявите и жълто-червените нюанси.

Най-външната обвивка е изградена от кутикула и защитава вътрешните части от влиянията на околната среда и UV лъчите.

Цикълът на растеж на косата се състои от три основни фази:

  1. Фаза на анаген (растеж): Това е активната фаза, при която косата расте непрекъснато в продължение на няколко години.
  2. Катагенна (преходна) фаза: Това е кратка преходна фаза, при която косменият фоликул се свива и отделя от кръвоснабдяването.
  3. Фаза на телоген (покой): По време на тази фаза космените фоликули са в покой и не възниква нов растеж. След период на почивка старата коса пада, за да направи място за нова коса в анагенната фаза.

Форми на косопад

 

косопад

Важно е да разпознаваме различните видове косопад, за да може да предприемем правилните мерки за неговото предотвратяване.

Формите на косопад обикновено имат различни причини за поява:

  • Андрогенна алопеция: генетична предразположеност, при която тялото има твърде силен отговор към андрогените. Това е типичното мъжко оплешивяване, при което са засегнати предната и страничната част на линията на косата.
  • Тракционна алопеция: получава се при често и силно опъване или дърпане на някои части от косата. Обикновено се наблюдава при танцьори със стегнати опашки и кокове, но може да се получи и в ежедневието при дългосрочно повтаряне на едни и същи стегнати прически.
  • Трихотиломания: това е компулсивно разстройство, при което пациентът къса и дърпа космите от косата си или други части на тялото. Наблюдава се най-често при деца и подрастващи.
  • Автоимунен косопад: в този случай имунната система атакува фоликулите, като ги смята за чужди тела, които може да са заплаха за здравето. Този вид косопад обикновено се различава по рязката загуба на коса на петна, вместо балансирано по целия скалп.
  • Цикатрициална алопеция: причинява се от възпаления и инфекции на скалпа и фоликулите. Вследствие на възпалението може да се появят белези на местата, на които липсва коса.
  • Косопад поради белези: при появата на белези поради цикатрициална алопеция или по друга причина фоликулите са унищожени и на местата с белези не може отново да расте коса.
  • Микоза на скалпа: косопад поради гъбички – съпътстван от сърбеж и загуба на коса, но може да доведе и до перманентни белези по главата. Най-често се наблюдава при деца.
  • Алопеция универсалис: пълна загуба на коса и телесно окосмяване. Може да се случи под влиянието на автоимунна атака, но и при някои генетични заболявания.
  • Анагенен ефлувиум: загуба на коса поради медицинско лечение или терапия. Най-често се наблюдава при процедури против ракови заболявания.

 

Симптоми и признаци на косопад

Загубата на коса може да се появи изведнъж или бавно и постепенно. За да можем да реагираме навреме, трябва да внимаваме за здравето на скалпа си и да обръщаме внимание на гъстотата на косата си.

Първите симптоми на косопад може да са:

  • Постепенно оредяване на косата на темето
  • Петна по скалпа, при които косата е по-рядка или липсва
  • Загуба на телесно окосмение
  • Прекомерен сърбеж и дискомфорт в скалпа
  • Загуба на повече коса от обикновено по време на къпане и ресане

 

Най-често срещаните причини за косопад

Ето кои са най-често срещаните и как да ги преборим.

Сезонен косопад

Важно е да знаем, че космите на главата се подновяват през известен период от време. Затова и загубата на част от тях е нормална. Процесът се случва при всички – от деца до много възрастни хора.

Най-малките губят между 50 и 80 косъма на ден. При възрастните хора техният брой е между 150 и 200 дневно.

Наблюдава се известна цикличност при загубата на косата през календарната година. Обикновено най-много косми се губят през есента, когато организмът започва да усеща недостиг на витамин D. Пикът на косопада през тази част от годината е през месеците октомври и ноември. През пролетта пък се наблюдава подобен процес на “освобождаване” на скалпа от увредената от зимните условия коса.

Друго от обясненията за явлението е на еволюционна база. Теорията е, че организмът знае, че през лятото главата ви има нужда от повече защита от слънцето и косата израства повече.

Косопад при бременност

 

косопад

 

Бременността е изключително специално време за всяка жена. Промените в тялото няма как да не се отразят на косата. При някои дами тя става по-буйна, гъста и лъскава. При около 40% от жените се наблюдава изтъняване на косата и засилен косопад. Това в повечето случаи се дължи на недостатъчен прием на полезни вещества.

Наличните в организма се прехвърлят за развитието на младия живот и за майката не остават достатъчно. В такъв момент повече от всякога е важно да спазвате балансиран хранителен режим с оптимално количество витамини и минерали, съобразен с нуждите на вашето тяло.

Въпреки всичко, косопадът по време на бременност не се счита за постоянен проблем – той отминава, ако не с прием на повече полезни вещества, то между 6 и 24 месеца по-късно.

Ако пък сте имали късмет косата ви да бъде по-гъста и здрава през 9-те месеца на износване на бебчето ви, трябва да имате предвид един важен фактор. Тя в по-голямата част от случаите ще се върне към предишния си вид до 3 месеца след раждането. След него ще наблюдавате сериозен косопад, който не бива да ви стряска. Това се случва, когато нивата на естроген в тялото, завишени по време на бременността, влязат в нормите си отпреди това.

Косопад при дефицит на хранителни вещества

Добре известен факт е, че тялото се нуждае от множество витамини и минерали. За косата най-важни са витамините D и B12, минералите магнезий, цинк, селен, желязо. Когато те намалеят, особено през есента и пролетта, това естествено се отразява на космената обвивка на главата. Хубаво е в такива моменти да опитате да консумирате повече плодове и зеленчуци, богати на тези съставки, както и да приемате добавки, богати на описаните вещества.

Важно е да знаете, че ако имате гъста коса, но пък намирате все по-често бели косми в нея, това може да е сигнал от тялото ви, че нивата на витамин B12 са ниски. За да набавите повече от него, специалистите препоръчват по-често да похапвате риба, пилешко и пуешко месо, мляко, яйца.

Косопад при хормонален дисбаланс

Както при мъжката плешивост, косопадът при жените също може да е причинен от хормонален дисбаланс, по-специално дисбаланс на дихидротестостерон (ДХТ) или DHT (dihydrotestosterone). Този хормон е подобен по структура на тестостерона, но е значително по-силен.

DHT може да се прикрепи към рецепторите на космените фоликули, което води до свиването им. Тъй като фоликулите се свиват, те не могат да поддържат растежа на косата, нарушавайки цикъла и допринасяйки за загубата й. Този ефект става по-сериозен с повишаване на нивата на дихидротестостерон.

Това увеличение на DHT потенциално може да дойде от други неща, които влияят на хормоналния баланс, включително менопауза, стрес и/или основни проблеми с щитовидната жлеза. Важно е да разберем, че важен фактор е генетичната чувствителност към DHT. Някои хора имат висок дихидротестостерон, но не изпитват косопад. Други може да имат минимални нива на ДХТ и въпреки това да изпитват косопад.

Стресът и красивата косата – несъвместими понятия

 

косопад

 

Няма спор – стресът влияе на цялото тяло, но косата със сигурност е сред частите от него, които понасят най-жестоки поражения. По време на периоди от живота, наситени със стрес, цялата структура на косъма се променя. Косата рязко изтънява, губи обема и жизнеността си, започва да оредява и пада с по-бързи темпове.

Стресът е причина и за появата на телогенен ефлувиум. Това е форма на временна загуба на коса, която възниква, когато голям брой космени фоликули навлязат едновременно във фазата на покой (телоген) от цикъла на растеж на косата. Може да се отключи при физически и емоционален стрес, заболяване или операция, хормонални промени (раждане, бременност, менопауза, нарушения на щитовидната жлеза) или стриктен хранителен режим.

Ключовата характеристика на телогенния ефлувиум е падането на косата, което се случва около три до шест месеца след отключващото събитие. За разлика от някои форми на косопад, телогенният ефлувиум обикновено е временен и растежът на косата често се възобновява след отстраняване на основната причина.

В случай, че знаете, че косопадът се дължи на стрес, е желателно да намерите начин да намалите нивата му. Добро решение е да започнете да приемате повече витамини и минерали. Можете дори да се възползвате и от лековитите сили на зеления чай – добре известен продукт против стреса, успокояващ нервната система.

Спазване на кето диета

Загубата на коса може да бъде проблем за някои хора на кето диета и има няколко потенциални причини:

  • Недостиг на хранителни вещества: Някои хора може да изпитат загуба на коса, ако не получават достатъчно основни хранителни вещества. Рестриктивният характер на кето диетата, която ограничава определени групи храни, може потенциално да доведе до дефицит на витамини и минерали, които са от решаващо значение за здравето на косата.
  • Бърза загуба на тегло: Ако кето диетата доведе до бърза загуба на тегло, тялото може да премине през фаза на загуба на коса. Това е често срещано явление при много бързи методи за отслабване и обикновено е временно.
  • Хормонални промени: Кето диетата може да повлияе на хормоналните нива – особено на инсулина и андрогените. Хормоналният дисбаланс може да допринесе за загуба на коса, въпреки че точните механизми не са напълно изяснени.
  • Стрес: Всяка значителна промяна в храненето може да бъде форма на стрес за тялото, който е известен фактор за загуба на коса.

 

Важно е да се отбележи, че не всеки на кето диета страда от косопад, а за тези, при които се проявява, след кратко време се връщат към здравата си коса.

За да се смекчат потенциалните проблеми, може:

  • Да се приемат разнообразни храни, богати на хранителни вещества.
  • Да се помисли за приемане на добавки, ако дефицитът на хранителни вещества е проблем.
  • Постепенно да се премине към кето диетата, за да бъде сведен до минимум стресът върху тялото.
  • Да се наблегне на хидратацията и редуциране на общите нива на стрес.

 

Ако загубата на коса продължава или е сериозно безпокойство, препоръчително е да се консултирате със здравен специалист или регистриран диетолог, който може да даде персонализиран съвет въз основа на здравната история на индивида и специфичните хранителни навици.

 

Как да се справим с косопада?

 

косопад

 

Преди да пристъпите към борба на косопада с лекарства или инвазивни процедури, е важно да установите откъде идва проблемът с косата ви. С повечето от по-горе описаните фактори успешно можете да се справите с баланс на диетата и приема на вещества. Най-важните сред тях си остават витамини B12 и D, както и магнезий, цинк, селен, желязо. Комбинирани добавки като биотин също са подходящи, а колагенът, в комбинация с витамин C, е от изключителна важност за косaта, но и кожата и ноктите.

Хапването на по-голямо количество храни, богати на белтъчини, се оказва благоприятно за намаляването на косопада. Пълноценното хранене доказано помага за здравето на косата, укрепва фоликулите и може да е част от вашето индивидуално лечение на косопад.

Тъй като в някои случаи косопадът се дължи на дефицити в организма, заедно с пълноценната диета се препоръчва да приемаме и мултивитамини, които да подкрепят здравето ни.

Ежедневните масажи на скалпа стимулират кръвообращението и засилват растежа на космите. Ако добавим масло от тиквени семки към масажа на скалпа, може още повече да засилим растежа. Други подходящи масла са етерично масло от розмарин, жожоба, лавандула, мента или чаено дърво.

Не забравяйте – винаги се консултирайте с лекар, за да знаете точно какъв е дефицитът и да промените диетата си в положителна насока.

Кога да се обърнем към специалист?

При продължаващи симптоми на косопад за по-дълго от 3 месеца и неспособност да се справим с домашни масажи и лекове е хубаво да се консултираме с лекар. Дерматолог може да диагностицира гъбични заболявания и възпалителни процеси на скалпа, докато трихолозите, или специалисти за коса и скалп, могат да открият други причини за загубата на коса.

С помощта на лекуващ лекар можем да открием правилното лечение, за да запазим косата си гъста и здрава за възможно най-дълго време.

Заключение

Косопадът се появява както при мъже, така и при жени. Може да е причинен от генетични или външни фактори. За щастие, има възможност за предотвратяване и третиране на косата и скалпа, с което да намалим и спрем косопада.

 

Категории: Kрасота|Публикувана: 30.04.2019|

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

77b4e8bfbbc2c5326156c9a35bcebe95?s=96&d=mm&r=g

Радина Руменова завършва бакалавърска програма "Българска филология" и се запътва към света на рекламата. Професионалните ѝ интереси са в сферата на езикознанието, а любителските влечения се разделят между кулинарията, музиката, екологията и здравословния начин на живот.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 23 април 2024 в 17:33 | Публикувана: 30 април 2019 в 09:33 | Категория: Kрасота