Диетата, богата на млечни продукти може да бъде изключително полезна. Днес ще си говорим по-специално за сиренето и неговите предимства. Мит е, че трябва да го изключите от менюто си, заради голямото количество наситени мазнини. Сиренето е чудесен източник не само на мазнини, но и на калций и протеини. Съдържа и големи количества витамини А и В-12, заедно с цинк, фосфор и рибофлавин, омега-3 мастни киселини и витамин К-2.

Всъщност, консумацията му е свързана с многобройни ползи за здравето. В тази статия ще ви дадем цялата информация, от която се нуждаете, за да направите здравословен избор и да готвите и похапвате спокойно любимите си сирена.

Как се прави сирене?

Сиренето е млечен продукт. Обикновено се прави чрез коагулиране на млечния протеин казеин, след което се добавя киселина и ензим – сирище (обикновено се намира в стомасите на преживни животни като крави, овце и кози, въпреки че съществуват вегетариански алтернативи). Твърдите части (извара) се оформят в краен продукт, който обикновено е във формата на блок или кръг.

Основните съставки в повечето сирена са вода, бактерии (които усвояват млечната захар и я превръщат в млечна киселина), млечни мазнини, млечни протеини (предимно казеин) и сол.

Хранителният състав на сиренето зависи от съотношението на тези компоненти и какво още се добавя към тях. Сиренето е предимно протеин, наситени мазнини и натрий.

  • Здрави кости и зъби

Жена, която показва перфектните си зъби

Съдържанието на калций, протеини, магнезий, цинк и витамини А, D и К допринася за здравословно развитие на костите при деца и младежи. При по-възрастните е полезно заради превенция на остеопороза. Сиренето е полезно и за зъбите, заради голямото съдържание на калций. Освен това, яденето на сирене може да повиши нивото на рН в зъбната плака, което предотвратява образуването на кариеси. Млякото само по себе си няма същия ефект.

  • Регулира кръвното налягане

Статистиката показва, че хората, които ядат повече сирене, имат по-ниско кръвно налягане, въпреки че някои сирена са богати на мазнини и натрий. Подходящи за консумация са  сирена като извара, сирене рикота, пармезан, моцарела, фета и козе сирене и нискомаслено крема сирене. Не избирайте обаче напълно обезмаслени сирена. Те са екстремно преработен продукт и често са с добавен натрий.

  • Здрави кръвоносни съдове

Млечните продукти могат да бъдат добър източник на антиоксиданта глутатион. Този антиоксидант е от решаващо значение за здравето на мозъка и за предотвратяване на свързана с възрастта невродегенерация. Антиоксидантните свойства на сиренето могат да предпазят от отрицателните ефекти на натрия в организма.

  • Здрави клетки

Клетките се нуждаят от протеин за изграждане и регенерация. Количеството протеин, което се препоръчва за всеки човек, зависи от възрастта, теглото и нивото на активност, но с редовна и умерена консумация на сирене, ще си го набавите.

  • Здрави мускули

Консумирането на сирене всеки ден в продължение на 12 седмици повишава мускулната маса и подобрява баланса при здрави възрастни над 60-годишна възраст. Това се дължи на млечните протеини – казеин и суроватка.

  • Понижава холестерола

Консумацията на сирене може да понижи и холестерола. Това се дължи на способността на калция да пренася мазнините през червата, така че да не се усвояват и свързаните с тях калории. Витамин К2, намиращ се във ферментирали млечни продукти като сиренето, също играе роля в процеса и обогатява чревната флора с полезни бактерии.

  • Регулира кръвната захар

Калцият в сиренето увеличава секрецията на инсулин и може да намали инсулиновата резистентност и риска от развитие на диабет тип 2. Суроватъчните протеини също играят голяма роля, тъй като те могат да повишат чувствителността към инсулина.

  • Регулира теглото

жена с кантар

Може да се изненадате, но сиренето наистина може да помогне в борбата с килограмите. Заблуда е, че мазнините ни правят дебели. Храненето е много по-сложен процес. Диета с високо съдържание на мазнини и ниско съдържание на въглехидрати или дори диета с високо съдържание на въглехидрати, и ниско съдържание на мазнини, намаляват вероятността за съхранение на мазнините в тялото. Въпросът е в баланса. Сиренето е подходящо и от гледна точка на това, че придава усещане на ситост и по този начин няма риск от преяждане.

  • Подходящо е за хора с непоносимост към лактоза

Лактозната непоносимост е състояние, което засяга голям процент от хората. Разбира се, степента на непоносимост е различна. Някои хора изобщо не могат да понасят млечни продукти. За други, по-малко чувствителни, сиренето е подходящ заместител. Причината за това е, че сиренето е ферментирал млечен продукт. По време на този процес много от съдържанието на лактоза се превръща в млечна киселина. Най-подходящи за консумация са пармезана и отлежало козе сирене.

Ако се опитвате да предотвратите болест, може да се възползвате от едно хубаво плато със сирена. Както витамин В12, така и витамин А играят ключова роля в поддържането на имунната система. Недостигът на витамин В12 може да предизвика проблеми с имунната система и витамин А е от решаващо значение за широк спектър от имунни процеси. И двата витамина са в задоволително количество в сиренето.

  • Прави ни щастливи

И на последно място, но не по важност. Сиренето ни прави щастливи. То съдържа аминокиселина, наречена тирозин, която, разградена в тялото ни кара да се чувстваме добре. Мазнините в сиренето също насърчават мозъка да произвежда допамин, който отговаря за доброто ни настроение. И няма какво да се лъжем – сиренето е вкусно, няма как да не ни прави щастливи.

За да обобщим, сиренето е продукт, която предлага богатство от ползи за здравето. То съдържа основни хранителни вещества и същевременно намалява риска от различни здравословни проблеми. Не се страхувайте от естествените наситени мазнини, не са вредни. Накратко можете да си похапвате сирене без угризения.

 

Автор: Кристина Тонева