Добрите бактерии в организма – как да поддържаме баланса

Обновена: 12.01.2024|

Знаете ли каква е връзката между баланса на добрите бактерии в организма и имунната система, настроението, психичното здраве, автоимунните заболявания, ендокринните разстройства, състоянията на кожата.

Защо е важен баланса на чревната микрофлора?

Терминът „чревен микробиом“ се отнася конкретно за микроорганизмите, живеещи в чревната микрофлора. Човек има около 300 до 500 различни видове бактерии в храносмилателната си система. Докато някои микроорганизми са вредни за здравето ни, други са изключително полезни и дори жизненоважни.

Наличието на голямо разнообразие от „добрите“ бактерии в организма може да подобри функцията на имунната система, да намали симптомите на депресия, да помогне за борба със затлъстяването и да осигури множество други предимства.

Признаци за дисбаланс

Много аспекти на съвременния живот като високи нива на стрес, недоспиване, ядене на преработени храни и храни с високо съдържание на захар, прием на антибиотици могат да навредят на баланса на чревната флора. Това от своя страна може да повлияе на мозъка, сърцето, имунната система, кожата, теглото, нивата на хормоните, способността за усвояване на хранителни вещества. Но как да разберете, че страдате от дисбаланс? Ето някои от най-често срещаните признаци, които ще ви помогнат да разберете за наличието на проблем:

  • Разстроен стомах

Неразположения на стомаха като газове, подуване на корема, запек, диария и киселини могат да бъдат признаци за дисбаланс на чревната флора. Наличието на достатъчно „добри“ бактерии помага за по-лесна обработката на храната и безпроблемно изхвърляне на непотребните вещества от организма. Ако имате някакво неразположение, значи налице е някаква липса.

  • Нарушения на съня и постоянна умора

Недостигът на добри бактерии може да допринесе за нарушения на съня и да доведе до хронична умора. По-голямата част от серотонина в тялото, хормон, който влияе на настроението и съня, се произвежда в червата. Така че дисбалансът на чревната флора може да причини безсъние или неспокоен сън. А това е свързано с голям риск от фибромиалгия – заболяване, при което се изпитват мускулни и ставни болки и хронична умора.

  • Неутолимо желание за храни с високо съдържание на захар

Млада жена с захарна близалка в ръка.

Наблюдавате у себе си повишено желание за сладко и нищо не може да задоволи този глад? Тогава може би страдате от дефицит на „добри“ бактерии в организма. В никакъв случай не се опитвайте да задоволите този свой каприз, защото диетата с високо съдържание на преработени храни и добавени захари може да намали допълнително количеството на добрите бактерии. Високите нива на рафинирани захари, и по-специално царевичния сироп с високо съдържание на фруктоза, са свързани с риска от развитие на възпаление в организма. Тези възпаления пък стават предвестник на редица заболявания.

  • Промени в теглото

Наддаването на тегло или отслабването, без да сте правили промени в диетата или навиците си за упражнения, може да е признак за дисбаланс на добрите бактерии. Като резултат може да се намали способността на тялото да усвоява хранителните вещества, да регулира кръвната захар и да съхранява мазнини. Отслабването може да бъде причинено от бактериален свръхрастеж на тънките черва. Покачването на тегло, от своя страна, може да се дължи на инсулинова резистентност или преяждане, поради неспособност на тялото да усвои хранителните вещества.

  • Проблеми с кожата

Кожни състояния като екзема могат да бъдат свързани с дисбаланса на чревната флора. Възпалението, причинено от неправилна диета или хранителни алергии, може да причини повишено „изтичане“ на някои добри бактерии извън тялото, което от своя страна може да раздразни кожата и да причини неразположения.

  • Непоносимост към определени храни

Непоносимостта към определени храни е резултат от затрудненото им усвояване. Това е различно от хранителната алергия, която се причинява от реакция на имунната система към определени храни. Смята се, че тези проблеми могат да бъдат причинени от дисбаланса на бактериите в организма. Така, че ако някоя любима храна изведнъж започне да предизвиква у вас неприятни симптоми като подуване на корема, газове, диария или гадене, трябва да се погрижите да осигурите на тялото необходимите му „добри“ бактерии.

Как да поддържаме нивото на добрите бактерии?

След като разгледахме възможните признаци, които трябва да светнат червената лампичка за наличието на проблем, е време да видим как можем сами да си помогнем. Има няколко лесни и ефективни начина да осигурите на организма си необходимия баланс на добри бактерии, за да бъдете здрави и да се чувствате добре. Ето кои са те:

  • Ограничете стреса

Хроничните високи нива на стрес вредят на целия ни организъм, включително на баланса на чревната флора. Някои от начините за намаляване на стреса са медитация, разходка, масаж, прекарване на време с близките, намаляване на приема на кофеин, смях, йога. Но това е строго индивидуално, така че намерете своя начин. Вие знаете най-добре какво ви успокоява и ви кара да се чувствате добре.

  • Направете промени в диетата си

 

Млада дама в добра форма, която отблъсква в едната ръка хамбургер, а в другата - поничка.

Намаляването на количеството преработени храни с високо съдържание на захар и мазнини, може да допринесе за по-добро здраве на чревната флора. Доказано е, че диета с високо съдържание на фибри допринася за балансиран чревен микробиом. Можете да включите в менюто си още  ферментирали храни и храни, богати на колаген, като костен бульон и сьомга. Не забравяйте и за домашното кисело мляко,  добър източник на множество добри бактерии.

  • Хранете се бавно

Дъвченето на храната старателно и по-бавно може да помогне за насърчаване на пълно храносмилане и усвояване на хранителни вещества. Това може да ви помогне да намалите стомашния дискомфорт и да поддържате баланса на бактериите.

  • Бъдете хидратирани

Пиенето на много вода доказано има благоприятен ефект върху лигавицата на червата, както и върху баланса на добрите бактерии. Добрата хидратация е един от най-простите начини да поддържате здрав целия си организъм.

  • Взимайте пробиотик

Добавянето на пробиотик към вашата диета може да бъде чудесен начин да подобрите баланса на добрите бактерии в организма. Повече за техните предимства можете да прочетете тук.

Както се убедихте, здравето на чревната миркофлора и баланса на добрите бактерии са много важни за целия организъм. Има редица неща, които да избягвате и промени в начина на живот, които можете да направите, за да им повлияете положително. Така, че направете го още сега, за да избегнете проблемите по-късно.

 

Автор: Кристина Тонева

Категории: Здраве|Публикувана: 16.08.2019|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Кристина Тонева
Кристина Агнер е дългогодишен автор - има написани стотици статии в сферата на алтернативната медицина, биохакинг, здравословно хранене и диети. Продължава да впечатлява с умело перо и остър ум.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 12 януари 2024 в 00:00 | Публикувана: 16 август 2019 в 10:33 | Категория: Здраве