Инсулинова резистентност – какво представлява?

Обновена: 25.03.2024|

Един на всеки трима от световното население (като половината са на възраст над 60 години) имат проблем с кръвната захар, известен като инсулинова резистентност. Това състояние не е за пренебрегване, защото увеличава риска от преддиабет, диабет тип 2 и множество други сериозни заболявания.

Днес ще ви разкажем какво представлява инсулиновата резистентност, по какви сиптоми да я разпознаете и може ли да бъде предотвратена. Ще разберете за всичко подробно в следващите редове.

 

Какво е инсулинова резистентност?

Инсулиновата резистентност възниква, когато клетките в мускулите, телесните мазнини и черния дроб започнат да се съпротивляват или да игнорират сигналите на инсулина. Той именно е хормонът, който изпраща глюкозата от кръвния поток към нашите клетки.

 

Глюкозата, известна още като кръвна захар, е основният източник на енергия за тялото. Получаваме глюкоза от зърнени храни, плодове, зеленчуци, млечни продукти и напитки, които се разграждат до въглехидрати.

Когато клетките не реагират адекватно на инсулиновия сигнал, това води до натрупване на твърде много глюкоза в кръвния поток (висока кръвна захар). Това може да доведе до преддиабет, който от своя страна да прогресира в диабет тип 2.

Когато се развие инсулиновата резистентност, тялото се бори с проблема, като произвежда повече инсулин. В продължение на месеци и години бета-клетките в панкреаса, които работят толкова усилено, за да увеличат секрецията на инсулин, се увреждат и не могат да отговорят на търсенето на повече инсулин.

Обикновено инсулиновата резистентност започва без никакви признаци и чак след години кръвната захар може да започне да се повишава и да доведе до преддиабет или диабет тип 2. Може също да развиете неалкохолна мастна чернодробна болест, която повишава риска от увреждане на черния дроб и сърдечни заболявания.

 

Първи признаци за наличие на проблем с кръвната захар

 

Инсулинова резистентност. Жените напълняват след 50. Шафран. Защо не сваляте килограми по време на кето диета.

 

Инсулиновата резистентност обикновено се предизвиква от комбинация от фактори, включително наднормено тегло, възраст, генетика, етническа принадлежност, заседнал начин на живот, пушене и липса на сън.

Трите най-често срещани специфични признаци, че имате или е вероятно да развиете инсулинова резистентност, включват:

  1. Голяма обиколка на талията

Експертите казват, че най-добрият начин да разберете дали сте изложени на риск от инсулинова резистентност включва редовно измерване на талията. Талия с размери над 88 см за жени и над 100 см за мъже увеличава шансовете за инсулинова резистентност и метаболитен синдром, който също е свързан с инсулиновата резистентност.

  1. Метаболитен синдром

Ако имате два или повече от следните симптоми, вероятно страдате от метаболитен синдром, който е предпоставка за инсулинова резистентност:

  • Високи триглицериди – нива от 150 или по-високи.
  • Нисък HDL („добър”) холестерол – нива на липопротеини с висока плътност под 50 за жените и 40 за мъжете.
  • Високо кръвно налягане – показания от 130/85 или по-високи.
  • Висока кръвна захар на гладно – нива от 100 до 125 мг/дл (предиабетен диапазон) или над 125 (диабет).
  1. Тъмни кожни петна

Ако инсулиновата резистентност е тежка, могат да се появят видими кожни промени. Те включват тъмни петна по кожата на гърба, шията или лактите, коленете, глезените или подмишниците. Тази хиперпигментация се нарича акантозис нигриканс.

 

Диагностициране на инсулинова резистентност

Лекарите обикновено не тестват хората за инсулинова резистентност, вместо това се търси наличие на преддиабет, като се използват кръвни тестове, които измерват нивото на захарта (глюкоза) в кръвта.

Двата най-често използвани теста са стандартен тест за кръвна захар на гладно и кръвен тест A1c (наричан още hbA1c или гликиран хемоглобин), който измерва средното количество глюкоза в кръвта за период от три месеца. A1c се отразява в проценти: под 5,7% се счита за нормален резултат, между 5,7 и 6,4% предполага преддиабет, а по-висок от 6,5% – диабет.

 

Заболявания, свързани с инсулинова резистентност

 

Инсулинова резистентност. Хранене при омазнен черен дроб. Автоимунен хепатит. Неалкохолна чернодробна болест.

 

Според изследванията между 30 и 50% от хората с преддиабет развиват диабет тип 2. В допълнение, до 80% от хората с диабет тип 2 имат неалкохолна мастна чернодробна болест. Но това не са единствените заплахи от инсулиновата резистентност.

Дългогодишните високи нива на инсулин, последвани от вредите на повишената кръвна захар, са причина хората с инсулинова резистентност, преддиабет и диабет тип 2 да са изложени на голям риск от сърдечно-съдови заболявания.

Инсулиновата резистентност удвоява риска от сърдечен удар и инсулт, и утроява шансовете те да бъдат смъртоносни.

Междувременно инсулиновата резистентност и метаболитният синдром също са свързани с по-висок риск от рак на пикочния мехур, гърдата, дебелото черво, шийката на матката, панкреаса, простатата.

Хората с инсулинова резистентност е по-вероятно да натрупат мастни клетки и да не могат да ги разградят. Последиците се изразяват в наддаване на тегло, възпаление и хормонални нарушения, които повишават риска от близо 13 вида рак.

Високите нива на инсулин изглежда стимулират растежа на тумори и потискат способността на организма да се защитава от злокачествени клетки.

Изследванията също така установяват силна връзка между инсулиновата резистентност и влошаването на функцията на паметта, което увеличава риска от болест на Алцхаймер.

 

Може ли да се предотврати инсулиновата резистентност?

 

Инсулинова резистентност. Метаболитни бустери, храни.

 

Отслабването, редовните упражнения и качественият сън могат да помогнат за подобряване на чувствителността към инсулин.

Според изследванията, хората с наднормено тегло, които го намаляват с около 10% чрез диета и тренировки, могат да забележат подобрение на чувствителността си към инсулин с до 80%.

Не пренебрегвайте и качеството на съня. Според проучвания на хора със затлъстяване, дори само една нощ лишаване от сън повишава инсулиновата резистентност толкова, колкото консумирането на храни с високо съдържание на мазнини в продължение на шест месеца.

Ето и няколко конкретни съвета:

  • Намалете телесните мазнини

Загубата на телесното тегло се свързва пряко с по-добро здраве. Това включва и по-добър контрол на инсулиновата резистентност, диабета и хипертонията. Ако премахнете 10% от телесните мазнини, ще видите значително подобрение при всички тези хронични състояния.

  • Бъдете физически активни

Стремете се към поне 150 минути умерени упражнения или 75 минути енергични упражнения всяка седмица, и практикувайте силови тренировки поне два пъти седмично. Дори и да не отслабнете, физическата активност ще ви помогне да стабилизирате кръвната си захар и инсулина.

  • Наблегнете на растителната диета

Диетата наистина има значение, когато става въпрос за борба с възпалението и управление на кръвната захар и инсулина. Важно е тя да бъде с ниско съдържание на добавена захар и наситени мазнини. Идеален избор в този случай е да наблегнете на зеленчуците.

Имайте предвид, че не може да предотвратите или избегнете рискови фактори като раса, възраст и наследствено предразположение. Но от вашия начин на живот зависи в каква степен ще ограничите влиянието им.

В случай на гестационен диабет, инсулиновата резистентност обикновено изчезва след раждането. Въпреки това тези жени са изложени на по-голям риск да бъдат диагностицирани с диабет тип 2 след време. Това трябва да е предупреждение за навременна промяна в диетата и начина на живот.

 

Инсулиновата резистентност е все по-често срещана и то не само при възрастни. Важно е при диагностицирането й да се вземат навременни мерки, защото състоянието може да постави началото на редица сериозни здравословни усложнения.

Стремете се към здравословен начин на живот и следете нивата на кръвната си захар, особено ако сте изложени на риск. Така ще успеете да държите нещата под контрол.

Бъдете здрави!

Категории: Здраве|Публикувана: 02.02.2022|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Кристина Тонева
Кристина Агнер е дългогодишен автор - има написани стотици статии в сферата на алтернативната медицина, биохакинг, здравословно хранене и диети. Продължава да впечатлява с умело перо и остър ум.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 25 март 2024 в 17:53 | Публикувана: 2 февруари 2022 в 15:35 | Категория: Здраве