Сигурни сме – попадали сте на статистики, които показват, че високият холестерол е едно от най-разпространените състояния, водещи до смъртност. Защо е така, откъде идва холестеролът, колко е вреден, както и какво да похапваме за по-нисък холестерол – разглеждаме в следващите редове!

 

Холестеролът и количествата му в организма

Холестеролът е едно от веществата, без които не можем. Всички клетки в тялото съдържат малки количества холестерол. Най-голямо е съдържанието в клетъчните мембрани и голяма част – в тъканите, образуващи органите ни.

Холестеролът е сред ключовите съставки, които спомагат за синтеза на хормони в тялото. Иначе казано, от това зависи до голяма степен балансът на организма в повече от едно отношение. Освен това холестеролът помага при синтезирането и преработката на витамин D – отговорният за зрението и силата ни да се борим с инфекциите и заболяванията.

 

Холестеролът има лоша репутация, но всъщност по-голямата част от холестерола, около 75% от наличното количество в тялото ни, се произвежда от черния дроб. Проблемни са останалите 25%, които приемаме с храната, която консумираме.

 

Видове холестерол

Видовете холестерол и липопротеини са следните няколко.

Липопротеин с ниска плътност (LDL) – лош холестерол

Когато твърде много LDL циркулира в кръвта, той може бавно да се натрупа във вътрешните стени на артериите. Заедно с други вещества може да образува плака (или атерома).

Плаката е плътен, твърд налеп, който може да стесни артериите, да ограничи гъвкавостта им и количеството кръв, което могат да доставят. Това състояние е известно като атеросклероза. Тъй като артерията се стеснява и втвърдява, по-малко кръв може да премине, което води до исхемична болест на сърцето или липса на необходимите хранителни вещества.

Ако се образува съсирек или запушване в стеснена артерия на сърцето или мозъка, може да се стигне до инфаркт или инсулт.

Липопротеин с висока плътност (HDL) – добър холестерол

Около една четвърт до една трета от холестерола в кръвта се пренася от HDL. HDL холестеролът е известен като „добър“, тъй като високите нива на HDL предпазват от сърдечен удар.

Ниските нива на HDL (по-малко от 40 mg/dL) също повишават риска от натрупване на плака и сърдечни заболявания. HDL има тенденция да пренася LDL далеч от артериите и обратно към черния дроб, където се метаболизира.

Може да се каже, че по някакъв начин той „изяжда“ лошия холестерол.

Някои експерти смятат, че HDL премахва излишния холестерол от артериалната плака, забавяйки натрупването му.

Триглицериди – мазнини в кръвта

Триглицеридите са форма на мазнини, произвеждани в тялото. Тяхното повишаване може да се дължи на наднормено тегло или затлъстяване, диабет, липса на физическа активност, тютюнопушене, прекомерна консумация на алкохол или хранителен режим с много въглехидрати (60% от общите калории или повече).

Хората с високи триглицериди често имат високо ниво на общ холестерол, включително високо ниво на LDL (лошо) и ниско ниво на HDL (добро). Много хора със сърдечни заболявания и/или диабет също имат високи нива на триглицериди.

Lp(a) холестерол

Lp(a) е генетична вариация на LDL (лошия) холестерол. Високото ниво на Lp(a) е значителен рисков фактор за преждевременното развитие на мастни натрупвания в артериите. Според лекарите той взаимодейства с вещества, откривани в стените на артериите, и допринася за натрупването на мастни отлагания.

 

Симптоми на висок холестерол

 

Висок холестерол. Болка в корема при хранене.

 

В най-общ смисъл високият холестерол предразполага към серия сърдечно-съдови заболявания, които далеч не са безобидни. Негова е вината за запушвания на вени и артерии, недостигът на кръвни телца до части на тялото и кислород до органи и тъкани.

Затова и се твърди, че е добре след 20-годишна възраст да си правим профилактични изследвания за висок холестерол.

Ето кои са симптомите, за които е добре да следим :

  • Стомашни неразположения. Повишено количество газове, подут корем, тежест и трудно храносмилане след консумацията на мазни храни са сред най-често срещаните симптоми.
  • Придружават ги много често лош дъх и сухота в устата, както и усещане за тежест около черния дроб.
  • Понякога се случва дори да се появи непоносимост към храни, които преди са били любими. Приемаме сънливостта след хранене за нещо нормално, но всъщност може да се окаже, че не е съвсем така. Много специалисти казват, че е симптом на висок холестерол, заедно с губенето на равновесие и виенето на свят.
  • С времето може да се появи като симптом и намалено зрение.

 

Усложнения при висок холестерол

Завишените холестеролни нива могат да доведат до много проблеми.

Ето кои са най-честите здравословни усложнения при висок холестерол :

  • Високо кръвно налягане (хипертония). Ако артериите в цялото тяло се стеснят поради отлагания на плака, кръвното налягане непременно ще се повиши. Това е така, защото кръвоносните съдове вече не могат да се отпуснат толкова ефективно, за да позволят на кръвта да се движи при здравословно ниво на налягане.
  • Коронарна артериална болест. Тя се развива, когато се образуват отлагания на плака в артериите, доставящи кръв към сърцето. Първоначално това стесняване може да не причини никакви симптоми или явни проблеми. Но ако плаката в коронарните артерии намалява твърде много притока на кръв към сърцето, това може да доведе до сърдечна недостатъчност, неспособност на сърцето да изпомпва достатъчно кръв в тялото.
  • Болка в гърдите (стенокардия или гръдна жаба). Гръдната болка е често срещан симптом на намален приток на кръв към сърцето поради натрупване на плака в коронарните артерии. Когато блокирането сериозно намалява притока на кръв към сърцето, сърдечният мускул не получава нужния му кислород, което е състояние, известно като исхемия. Тя може да активира рецепторите за болка.
  • Инфаркт (сърдечен удар). Той се получава, когато притокът на кръв към сърцето е блокиран. Запушването обикновено се причинява от натрупването на мазнини и холестерол в артериите. Понякога плаката може да се спука и да предизвика образуването на кръвен съсирек.
  • Инсулт. До него се стига, когато кръвен съсирек отива до мозъка, лишавайки органа от кислород и други хранителни вещества. Както при сърдечен удар, колкото по-дълго зоната е лишена от кислород, толкова по-трайни увреждания настъпват.
  • Периферна артериална болест. Когато вследствие на високия холестерол се натрупа плака в кръвоносните съдове, сърцето и мозъкът не са единствените области, в които могат да възникнат проблеми. Човек може да изпита също намален приток на кръв към мускулите на краката и болки, които се дължат на намаления кислород.
  • Хронично бъбречно заболяване. Повечето хора не мислят за бъбреците си като за органи, които могат да бъдат повредени от висок холестерол, но стеснените артерии, водещи до бъбреците, са често срещан проблем. Ако се образува значително запушване, с течение на времето бъбреците ще бъдат лишени от кислород и това ще причини трайни увреждания. Един от възможните признаци на блокирани бъбречни артерии е високото кръвно налягане, което не се повлиява от лечение с лекарства.
  • Болест на Алцхаймер. Според учени високите нива на LDL холестерол в средната възраст са свързани с умерен риск от развитие на деменция, включително болестта на Алцхаймер. Това предполага, че високият LDL холестерол е новооткрит рисков фактор за деменция.

 

Рискови фактори за поява на висок холестерол

 

Холестерол. Висок холестерол.

 

Съществуват редица предразполагащи фактори за висок холестерол в организма. Тези от тях, които не можем да променим, са свързани най-вече с наследствеността. Именно гените отчасти определят това колко холестерол синтезираме и колко бързо можем да изхвърлим вредния такъв от организма си.

От друга страна, полът и възрастта също играят роля в баланса му. По-предразположени към висок холестерол, според изследвания, са мъжете, но хората и от двата пола е добре да внимават между 20 и 65-годишна възраст за нивата на холестерола в кръвта.

Ключова роля имат начинът на хранене и физическата активност.

Рисковите фактори за поява на висок холестерол се разделят в две категории – контролируеми и неконтролируеми.

Неконтролируеми рискови фактори за висок холестерол :

  • Пол: След менопаузата нивото на лошия LDL холестерол при жените се повишава, както и опасността от сърдечни заболявания.
  • Възраст: Рискът от висок холестерол може да се увеличи с напредване на възрастта. Мъжете на 45 или повече години, както и жените на 55+, са по-застрашени от висок холестерол и сърдечни заболявания.
  • Фамилна анамнеза: Рискът от висок холестерол може да се увеличи, ако баща или брат са имали висок холестерол или ранно сърдечно заболяване (преди 55-годишна възраст) или майка или сестра (преди 65-годишна възраст). Също така може да се унаследи генетично заболяване, наречено фамилна хиперхолестеролемия (FH), което причинява високи нива на LDL от ранна възраст. Това състояние е рядко, но ако не се лекува, може да се влоши с течение на времето.

Контролируемите рискови фактори за висок холестерол включват:

  • Хранене: Трансмазнините, наситените мазнини, захарта и (в по-малка степен) холестеролът от консумираната храна повишават нивата на общия и LDL холестерола.
  • Тегло: Наднорменото тегло може да увеличи нивата на LDL холестерола и да понижи HDL. Високото кръвно налягане може да е знак за наднормено тегло.
  • Физическа активност: Освен че помага за поддържането на здравословно тегло, повишената физическа активност понижава лошия холестерол и повишава нивата на добрия.
  • Тютюнопушене: Цигарите увреждат кръвоносните съдове, което ги прави по-склонни да събират мастни натрупвания. Освен това пушенето понижава нивата на добрия холестерол.
  • Диабет тип 2: Проучванията показват, че диабет тип 2 може да понижи нивата на HDL и да повиши триглицеридите, друг вид холестерол. Лошото хранене и липсата на физически упражнения са два от основните двигатели на заболяването.
  • Високо кръвно налягане: Въпреки че високото кръвно налягане не причинява висок холестерол, то често се проявява при хора, които го имат. Това е така, защото те могат да споделят много от същите рискови фактори като липса на упражнения, нездравословно хранене, стареене и затлъстяване. И двете състояния са рискови фактори за сърдечни заболявания, които причиняват най-много смъртни случаи от висок холестерол.

За да понижите риска от висок холестерол, е препоръчително да избягвате следните храни, богати на холестерол и наситени мазнини :

  • Определени видове месо: пуешкото, например, не е добър приятел при висок холестерол, защото има в състава си много големи количества наситени мазнини.
  • Пица: за съжаление, всяко парче пица ни докарва до 10 грама обикновени мазнини и до 4,4 грама наситени мазнини.
  • Млечни продукти с по-висока масленост: по-добре заложете на по-нискомаслени, за да избегнете високия холестерол.
  • Продукти с палмово и какаово масло – колкото и да обичаме течен шоколад, при висок холестерол той е забранен.
  • Пайове, сладкиши, кексове – съдържат много мазнини от различен произход и не се препоръчват при висок холестерол.
  • Пуканки – любимото изкушение за киното, навън и у дома, си остава с високи съдържания на наситени мазнини.

Как се измерва нивото на холестерола?

 

Висок холестерол. Хроничен панкреатит. Защо не сваляте килограми по време на кето диета. Най-честите лабораторни тестове.

 

Холестеролните нива се измерват чрез кръвна проба от вена на ръката. След като иглата бъде поставена, малко количество кръв се събира в епруветка или флакон. Може да почувствате леко убождане, когато иглата влезе или излезе. Това обикновено отнема по-малко от пет минути.

В липидния профил се включват изследванията на следните показатели:

  • триглицериди
  • общ холестерол
  • LDL и HDL

Тестовете за холестерол обикновено се правят сутрин. Препоръчително е да не се консумират храна или напитки в продължение на около 12 часа преди вземането на кръв, както и да не се приемат твърде мазни храни и алкохол.

Може също да можете да използвате домашен комплект за тестване на холестеролните нива. В тях се включва устройство за убождане на пръста, използвано за да се вземе капка кръв за изследване. Не забравяйте да следвате внимателно инструкциите на комплекта.

Рискът за усложнения от кръвен тест е много малък. Може да имате лека болка или синини на мястото, където е поставена иглата, но повечето симптоми изчезват бързо.

Референтните стойности за балансирани нива на холестерол са:

  • Триглицериди: 0,3 – 1,7 mmol/l
  • Общ холестерол: 3.5 – 5.2 mmol/l

 

Храни, които да похапваме при висок холестерол

Въпреки, че със сигурност е важно да се откажем от някои храни, когато става дума за повишаване на холестерола, има и такива, които можем да похапваме спокойно.

Избирайте по-здравословни мазнини

Трябва да ограничите както общите мазнини, така и наситените. Не повече от 25-35% от дневните ви калории трябва да идват от диетични мазнини, а по-малко от 7% – от наситени. В зависимост от това колко калории приемате на ден, ето максималните количества мазнини, които трябва да приемате:

Калории на ден Общо мазнини Наситени
1,500 42-58 г 10 г
2000 56-78 г 13 г
2,500 69-97 г 17 г

Хапвайте повече ядки, плодове и зеленчуци

Вкусни, здравословни, богати на витамини, минерали и редки вещества. Освен това – богати на полиненаситени мазнини – тези, допринасящи за поддържането на кръвоносните съдове в добро здраве. Подходящи са кашуто и бадемите, с които можете да замените пуканките, чипса и шоколада. Разбира се – с мярка!

Ако сте на кето диета, повечето плодове са изключени, затова трябва да сте внимателни при съчетаването на състояние с висок холестерол и кето режим. При зеленчуците изборът е по-голям.

Консумирайте повече риба с високо съдържание на омега-3 мастни киселини

 

Морски рецепти. Как да отслабваме лесно. Висок холестерол.

 

Тези киселини няма да понижат нивото на LDL-холестерола, но могат да помогнат за повишаване на нивото на HDL-стойностите. Те могат също така да предпазят сърцето от кръвни съсиреци и възпаления, и да намалят риска от сърдечен удар. Рибите, които са добър източник на омега-3 мастни киселини, включват сьомга, риба тон (консервирани или пресни) и скумрия. Опитайте се да ядете тези риби два пъти седмично.

Ограничете солта и алкохола

Трябва да се опитате да ограничите количеството натрий (сол), което ядете, до не повече от 2300 милиграма (около 1 ч. л. сол) на ден. Това включва общото количество натрий, което приемате, независимо дали е добавен при готвене, на трапезата или вече присъства в хранителните продукти.

Ограничаването на солта няма да понижи холестерола ви, но може да намали риска от сърдечни заболявания, като спомага за понижаване на кръвното налягане. Можете да намалите солта, като вместо това избирате храни и подправки с ниско съдържание на сол и слагате по-малко при готвене.

Алкохолът добавя калории, което може да доведе до наддаване на тегло. Наднорменото тегло може да повиши нивото на LDL и да понижи нивото на HDL-холестерола. Твърде много алкохол може също да увеличи риска от сърдечни заболявания, защото може да повиши кръвното налягане и нивото на триглицеридите.

Етикетите върху храните и продуктите могат да ви помогнат да разберете колко мазнини, наситени мазнини, холестерол, фибри и натрий има в храните, които купувате.

 

Какви лекарства се прилагат при висок холестерол?

Здравословният начин на живот е първата защита срещу високия холестерол. Но понякога хранителен режим и упражнения не са достатъчни. Може също да се наложи да приемате лекарство или комбинация от лекарства за холестерол.

Най-често предписваните медикаменти са:

  • Статини – група лекарства, които действат за намаляване на нивата на мазнини в кръвта, включително триглицериди и холестерол
  • Инхибитори на абсорбцията на холестерол
  • Секвестранти на жлъчни киселини (антиациди)
  • Фибрати
  • Ниацин (витамин В3)
  • Омега-3 мастни киселини