Лук – 11 ползи от кулинарната суперзвезда

Обновена: 01.07.2024|
Лук.

Лук, наричан още кромид, вероятно е най-използваният зеленчук в кулинарията. Има чудесен състав и богато съдържание на кверцетин, който е ключов за много от ползите, които ни предоставя консумацията или локалното нанасяне на зеленчука.

Ползи

Лукът съдържа много полезни хранителни вещества и аминокиселини, притежава бактерицидни и антисептични свойства. Подобрява апетита, засилва имунната система, помагайки ни да се борим с различни инфекциозни заболявания. В традиционната ни народната медицина се използва за лечение на кожата, състояния на хрема, кашлица, простуда, гастрит, зъбобол, профилактика на атеросклероза и хемороиди.

Склад за антиоксиданти

Лукът е известен като мощен антиоксидант. Притежава богат набор от антиоксидантни съединения, които допринасят за ползите му за здравето. Пример за подобно съединение е кверцетинът – мощен флавоноиден антиоксидант, открит в изобилие в зеленчука.

Кверцетинът проявява противовъзпалителни свойства, поддържа здравето на сърдечно-съдовата система и демонстрира противораков потенциал. Също така неутрализира свободните радикали, следователно намалява оксидативния стрес и възпалението в тялото.

folieva 02 400
husk 600
folieva 02 400
husk 600

Друга важна група антиоксиданти в кромида са серните съединения, включително тиосулфинати и алил сулфиди. Те са отговорни за характерния аромат и вкус на лука и също допринасят за цялостния му антиоксидантен капацитет.

Червеният или лилавият лук съдържат антоцианини – живи пигменти, намиращи се в някои плодове и зеленчуци. Антоцианините служат като мощни антиоксиданти, които пречистват свободните радикали.

В допълнение към изброените съединения, кромидът е източник и на витамин С, известен разтворим антиоксидант, който заема ключова роля в защитната функция на организма от окислително увреждане.

 

По-добро сърдечно здраве

 

Лук - полезен за сърцето.

Лукът е признат за потенциала си да поддържа сърдечното здраве.

Един от ключовите фактори е богатото му съдържание на антиоксиданти, включително кверцетин.

Кверцетинът има противовъзпалителни свойства, които имат потенциала да помогнат за намаляване на възпалението в артериите, което може да намали риска от сърдечни заболявания.

Кромидът има способността да помогне за регулиране на кръвното налягане. Серните съединения, открити в зеленчука, могат да имат лек хипотензивен ефект, насърчавайки разширяването на кръвоносните съдове и подобрявайки притока на кръв.

Още един начин, по които лукът може да бъде полезен за организма, е способността му да подобри нивата на холестерола – общия и лошия. Тези му способности биха могли да се припишат на серните съединения.

Антиагрегантните му свойства могат да помогнат за предотвратяване на образуването на кръвни съсиреци. Ако се стигне до прекомерно съсирване на кръвта, това може да доведе до запушване на кръвоносните съдове, потенциално водещо до инфаркт или инсулт.

 

Противоракови свойства

Зеленчукът лук е изследван за потенциалните си противоракови свойства, тъй като съдържа съединения, които проявяват такива. Както споменахме, лукът притежава противовъзпалителни свойства – “войници“ в борбата с рака.

За тази полза важна роля отново заема кверцетинът. Доказано е, че той инхибира растежа на раковите клетки и индуцира апоптоза – процес, който води до естествена смърт на анормални клетки.

Чрез неутрализиране на свободните радикали и намаляване на оксидативния стрес, кверцетинът помага за защитата на клетките от увреждане на ДНК, което може да допринесе за развитието на рак.

Лукът съдържа серни съединения – диалил сулфид и алил меркаптан, които са свързани с противораковата активност. Те са проявили способността си да инхибират образуването и растежа на тумори, особено при рак на храносмилателната система, например колоректален и стомашен рак.

Има изследвания и твърдения за това, че лукът може да има и защитен ефект срещу рак на простатата, гърдата и яйчниците.

 

Противовъзпалителни свойства

 

Лук - видове и ползи.

 

Противовъзпалителните ефекти на лука са важни за поддържането на цялостното здраве на организма. Тази способност на зеленчука може да бъде приписана на биоактивните съединения в него.

Кверцетинът помага за инхибиране на производството и освобождаването на възпалителни медиатори в тялото, като по този начин намалява възпалението. Чрез това си свойство, зеленчукът може да облекчи симптоми на артрит, болките в ставите, подуване и скованост.

Включването на лук в диетата може да ни помогне да избегнем различни хронични състояния, които могат да бъдат причинени от възпалението – диабет, някои видове рак или сърдечно-съдови заболявания.

 

Подобрява имунната система

Лукът може да подсили имунната система поради своя хранителен състав и различни полезни съединения. Едно от тях е витамин С, който помага за стимулирането на производството на бели кръвни клетки, които са от съществено значение за борбата с инфекциите и заболяванията.

По-горе изброените ползи също играят роля в помощта за изграждане на една по-силна и здрава имунна система. Лукът притежава и антимикробни свойства, които могат да помогнат в борбата с вредните микроорганизми и да насърчат здравословния баланс на чревните бактерии.

Здравият чревен микробиом е тясно свързан със здравата имунна система.

Освен това кромидът се използва традиционно като естествено средство за лечение на кашлица, настинки и респираторни инфекции. Той съдържа съединения, които имат отхрачващо и антимикробно действие, помагат за облекчаване на задръстванията и насърчават здравето на дихателните пътища.

 

Състоянието на храносмилателната система

Един от начините, по които лукът подпомага храносмилателната система, е чрез съдържанието на диетични фибри – разтворими и неразтворими. Те спомагат регулирането на движенията на червата, като по този начин насърчават редовното изхождане. С тази си способност лукът начислява още една полза към списъка си – предотвратяване на запек.

Наличието на фибри стимулира още растежа на полезни бактерии – пробиотици, в червата, които са отговорни за поддържането на един по-здрав чревен микробиом.

Лукът съдържа пребиотици – видове фибри, които служат като гориво за пробиотиците. Пребиотиците помагат на чревната дейност, като подхранват полезните бактерии в червата, подпомагайки техния растеж и дейност.

Поради изброените му свойства, лукът често се използва като лек за храносмилателни заболявания. Той има естествени антимикробни свойства, които могат да помогнат в борбата с вредните бактерии в храносмилателния тракт, насърчавайки здравословна чревна среда.

Редовното изхождане е важна част от това да прочистваме организма си от токсини и вредни вещества. Ако имаме проблеми в тази област, е добре да консумираме умерено храни, които са богати на фибри, за да стимулираме по-редовното изхождане.

 

Подпомага костното здраве

Въпреки че не е пряк източник на калций или други вещества, важни за изграждането на костите, той предоставя няколко елемента, които могат да допринесат за цялостното костно здраве.

Хроничното възпаление може да допринесе за загуба на костна маса и развитие на състояния като остеопороза. Чрез способността си за намаляване на възпалението, кромидът може да помогне за защита на здравето на костите.

Освен това, въпреки че осигурява малки количества витамин С, той е от важно значение за синтеза на колаген, а именно той е ключов елемент в състава на костите. Серните съединения в него могат да помогнат за увеличаване на костната плътност и да възпрепятстват разграждането на костната тъкан.

 

Срещу диабет

Може да използваме лук помощно при управлението на диабета, по-конкретно – свойствата му за контрол на нивата на кръвната захар.

Кромидът има нисък гликемичен индекс, което означава, че причинява по-бавно и по-плавно повишаване на кръвната захар в сравнение с храните с висок ГИ.

Освен това той съдържа съединения, които могат да повишат инсулиновата чувствителност. Чрез подобряването й, лукът може да помогне на клетките да използват ефективно инсулина и да улесни по-добрия контрол на глюкозата.

Някои флавоноиди и кверцетинът също заемат челни позиции в тази полза, тъй помагат за намаляването на оксидативния стрес и възпалението, свързани с прогресията на диабета.

Зеленчукът може да допринесе за регулиране на теглото, което е важно за управлението на диабета. Той е с ниско съдържание на калории и е богат на фибри, което може да помогне за насърчаване на чувството за ситост и контролиране на апетита.

 

Подпомага респираторното здраве

 

Лук за по-добро дишане.

 

Лукът може потенциално да допринесе за здравето на дихателните пътища със своите противовъзпалителни свойства, чрез които може да подобри състояния като астма, алергии, хрипове, кашлица и бронхит.

Той съдържа още различни съединения, които могат да помогнат за поддържане на дихателната функция и облекчаване на респираторните симптоми.

 

За облекчаване на алергиите

Лукът съдържа съединения, които могат да помогнат за облекчаване на симптомите на алергия и да поддържат цялостното респираторно здраве. Има потенциални противовъзпалителни и антиалергични свойства.

Кверцетинът, съдържащ се в кромида, действа като естествен антихистамин, който може да помогне за намаляване на освобождаването на хистамин – химикал, който допринася за алергичните реакции. Като инхибира освобождаването му, лукът може да помогне за облекчаване на симптоми като кихане, сърбеж, астма и други.

 

За кожата и косата

За здравето на кожата зеленчукът лук съдържа витамин С, кверцетин и други флавоноиди. Тези антиоксиданти предпазват кожата от увреждане от свободните радикали, което може да допринесе за преждевременно стареене и кожни заболявания.

Лукът също притежава противовъзпалителни свойства, които могат да помогнат за успокояване на раздразнената кожа и намаляване на зачервяването. Те могат да бъдат полезни за хора с възпалителни кожни заболявания като акне, екзема или псориазис.

Прилагането на сок или екстракти от лук локално може да помогне за облекчаване на възпалението и насърчаване на заздравяването.

Освен това кромидът съдържа серни съединения, които са от важно значение за производството на колаген и кератин. Тези допринасят за поддържането на силна, лъскава коса и насърчаване на еластичността на кожата.

В допълнение към локалните си ползи, консумацията на лук може да поддържа здравето на кожата и косата отвътре. Антиоксидантите и хранителните вещества в лука помагат за подхранването на кожата и космените фоликули, насърчавайки цялостното здраве и жизненост.

 

Лук – класификация, сортове и отглеждане

Популярният кромид лук е универсален зеленчук от семейство Amaryllidaceae, носещ латинското наименование – Allium cepa. Отличава се със силния си, парлив аромат и пикантен вкус. Има слоеста структура, като всеки слой е обвит около централно ядро.

Може да се намери в различни заоблени форми, обвит е с тънък люспест слой и най-често се среща с жълт, червен или бял цвят. Освен обичайния силен и остър вкус, в зависимост от сорта, може да бъде също сладък и мек.

Използва се обилно в кулинарията, добавя се към почти всички солени ястия под всякаква форма – карамелизиран, варен, печен, пържен, на грил и т.н. Освен с кулинарното си приложение, лукът може да се похвали и с няколко ползи, които предоставя за здравето.

Той е многогодишно растение, непретенциозно от страна на почвите, в които се отглежда, но за предпочитане е те да бъдат ронливи.

Обикновено прибирането на засадената реколта лук се случва края на юли, началото на август, когато е подходящо да се използва пресен. Може да разберем, че луковиците са готови за беритба, когато зелените им “мустачета“ на повърхността започнат да пожълтяват.

Ако искаме да отгледаме лук, които след това да съхраним за по-дълго, е най-подходящо да изчакаме, докато горната зелена част напълно изсъхне и потъмнее. Ако нямаме възможност да го засадим у дома, по всяко време може да си закупим всеразлични сортове от малки или големи магазини.

 

Хранителна стойност

Лукът има умерено съдържание на калории, ниско на мазнини, холестерол и натрий. Зеленчукът се състои основно от вода и набор от хранителни вещества.

100 грама суров лук съдържа около:

  • 40 калории
  • 9,3 г въглехидрати, от които 4,2 г захари и 1,7 г фибри
  • 1,1 г протеин
  • 0,1 г мазнини

 

Източник е още на:

  • Калий
  • Витамин С
  • Витамин В6
  • Фолат
  • Калций
  • Магнезий
  • Фосфор

 

В състава му има още малки количества натрий, следи от витамин К, витамин Е, тиамин, рибофлавин, ниацин и цинк.

Освен това е богат на антиоксиданти, най-вече кверцетин, за които е известно, че със своите противовъзпалителни ползи помагат за здравето чрез намаляване на риска от хронични, сърдечни заболявания и някои видове рак.

Хранителните стойности на лука зависят от това как е приготвен, тъй като някои вещества от състава му са по-чувствителни към топлинна обработка.

 

Произход и история

 

Лук - произход и история.

 

Историята на кромида започва хиляди години назад и се смята, че точният му произход е Централна Азия, по-конкретно – регионът, обхващащ днешен Иран и Пакистан. Има спекулации, че дивият лук най-вероятно е бил консумиран от тогавашните ловци заради пикантния му вкус и лечебни свойства.

Бил е култивиран още преди 5000 години в древен Египет, където е имал голямо значение. Той не само бил основна храна, но и символ на вечността поради концентричните си слоеве.

Лукът бил погребван с фараони, изобразяван в гробни рисунки и дори използван като валута по време на строителството на Великите пирамиди.

От Египет култивирането и популярността на лука се разпространява в различни части на света. Древните гърци и римляни ценили кромида заради неговите лечебни свойства и са го използвали и в готвенето.

Зеленчукът достига до Европа, благодарение на търговските пътища, установени от римляните. До Америка достига, благодарение на европейски изследователи и заселници.

Лукът се свързва със сила, хранели с него спортистите по време на Олимпийските игри.

Днес кромид се отглежда и консумира по целия свят, с многобройни сортове, адаптирани към различни климатични условия и кулинарни традиции. Те остават основна съставка в много кухни, добавяйки вкус и дълбочина към безброй ястия.

Независимо дали се използва суров в салати, приготвен в супи и яхнии, или карамелизиран за допълнителна сладост, лукът продължава да бъде ценен заради своята гъвкавост и уникален вкус.

 

Странични ефекти

Въпреки че се счита за полезен, консумацията на лук може да не понесе на някои хора и е възможна проявата на странични ефекти:

  • Храносмилателен дискомфорт
  • Алергични реакции
  • Гастроезофагеален рефлукс – ГЕРБ
  • Взаимодействие с лекарства
  • Миризма и дразнене на очите

Трябва да сме наясно, че всеки организъм може да реагира различно на лука. Ако имаме някакви проблеми със стомаха или непоносимости, е най-добре да се консултираме с лекар преди да започнем усилено да го включваме в менюто си.

 

Заключение

Кромидът е универсален и популярен зеленчук, със специфични вкус и миризма. Има дълга история и интересен състав. Ползите, които може да извлечем от консумацията му, са доста, най-вече благодарение на кверцетина, намиращ се в него.

Важно е също да знаем, че зеленчукът не е лекарство и не може да разчитаме само и единствено на него, за да се лекуваме, затова при по-сериозни здравословни несгоди, най-добре да се консултираме със специалист за професионален съвет.

 

Какво съдържа лукът?

В състава на лика може да открием малко калории и мазнини, въглехидрати, част от които фибри и протеини. Източник е още на калий, витамин С, витамин В6, фолат, калций, магнезий, фосфор и още.

Ползи от лука?

Наричан още кромид, лукът предоставя много ползи за организма, поради противовъзпалителните, антиоксидантните свойства и кверцетина, част от които са ползите за кожата, косата, респираторното, костно здраве, срещу диабет, алергии и други.

Лук за по-добро дишане?

Може да допринесе за здравето на дихателните пътища със своите противовъзпалителни свойства, чрез които може да подобри състояния като астма, алергии, хрипове, кашлица и бронхит.

Категории: Хранене и видове храни|Публикувана: 26.09.2023|

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

f624b8278ab099367517070468e42a1b?s=96&d=mm&r=g

Диляна Илиева завършва бакалавърска програма „Реклама“ и придобива опит в създаването и разработването на компетентно съдържание. Интересите й са в сферата на здравословното хранене и спорта.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 1 юли 2024 в 17:49 | Публикувана: 26 септември 2023 в 09:59 | Категория: Хранене и видове храни