Полезни витамини за здрава кожа, нокти и коса

Обновена: 28.01.2024|

Съвременните хора сме наясно, че адекватният прием на витамини за здрава кожа, нокти и коса е от ключово значение за тяхното здраве и добър външен вид.

В настоящата статия ще разгледаме кои са най-важните хранителни вещества, благодарение на които се радваме на сияеща и подхранена кожа, блестяща и силна коса и красив естествен маникюр.

 

Защо се нуждаем от витамини за здрава кожа, нокти и коса?

Чудили ли сте се защо виждате комбинирани формули от витамини за здрава кожа, нокти и коса? На пръв поглед изглежда, че те нямат много общо, но всъщност не е така.

vitbcompl 400
vitk2 600

 

vitbcompl 400
vitk2 600

Общото между тях е кератинвид протеин, който е основният градивен елемент. Любопитното е, че кератинът, който виждаме в кожата, косата и ноктите, всъщност представлява само мъртви клетки. Живите се произвеждат вътре в тялото и след това се изтласкват към повърхността.

Именно затова грижата за тяхното здраве трябва да е на по-дълбоко ниво, откъдето започва истинското възстановяване.

Ако сме подложени на стрес и здравословни проблеми или не получаваме достатъчно от правилните хранителни вещества, тялото ни се отказва първо от това, което е необходимо за косата, кожата и ноктите ни.

Целта е да предостави на нашите по-важни органи за оцеляване и без друго дефицитните нутриенти.

Поради тази причина често хранителните и здравни дефицити се изразяват първо в косопад, загуба на блясък, крехки и чупливи нокти и повехнал тен.

Когато сме сигурни, че сме заредили тялото си с достатъчно витамини и минерали, тогава можем да се радваме на здрави и красиви кожа, нокти и коса.

 

Кога е необходим прием на добавки и витамини за здрава кожа, нокти и коса?

Въпреки че често използваме продукти за локално приложение при проблем с кожата, ноктите или косата, трябва да се има предвид, че по-често външните симптоми са проява на някаква вътрешна дисфункция или дефицит.

Вижте кои навици и проблеми водят до влошаване на състоянието им и кога е необходим прием на добавки и витамини за здрава кожа, нокти и коса.

 

Лошо хранене

 

Сваляне при кето диета. Вредни храни. Лошо хранене.

 

Непълноценното хранене е причина за проблеми с кожата, ноктите и косата. Ако не приемате достатъчно протеин, откриван в храни като месо и яйца, е много вероятно да ви липсват основни витамини и минерали. Същото се отнася и ако не консумирате плодове, зеленчуци и ядки, които са източник на много полезни вещества.

 

Стрес

Големите количества стрес, както и липсата на сън водят до повишено производство на кортизол. Прекомерното отделяне на този хормон допълнително натоварва надбъбречните ни жлези. Това не само ускорява процеса на стареене, но може да доведе и до симптоми като косопад и повехнала кожа.

 

Хормонален дисбаланс

Когато в тялото има твърде много или твърде малко от даден хормон, настъпва неравновесие, причиняващо различни неприятни симптоми.

При дисбаланс на естроген, тестостерон или в резултат на предменструален синдром (ПМС), пубертет и менопауза, е възможно да се стигне до временно или постоянно хормонално неравновесие. Те се изразяват в различни симптоми като изтъняване или загуба на коса, както и в суха, набръчкана кожа или акне.

Щитовидната жлеза играе важна роля в метаболизма, растежа и развитието. Понижена функция на жлезата води до загуба на коса, както и до изсушаване на кожата.

 

Лошо чревно здраве и възпаление

Храносмилането се нарушава от лоши хранителни навици, ниски ензими/стомашна киселина, чувствителност към храна, стрес и др. Това води до дисбалансиране на чревните бактерии, лошо усвояване на хранителни вещества и увреждане на тъканите.

Възпалението в червата може да се прояви и чрез неприятни кожни симптоми или да порази косата.

 

Кои са най-добрите витамини за здрава кожа, коса и нокти?

 

Полезни витамини за здрава кожа, нокти и коса

 

В наши дни е лесно да постигнем ефекта на красива и гъста коса чрез екстеншъни или да се радваме на красив изкуствен маникюр и да прикрием кожните несъвършенства с грим. Но за да можем да подсилим отвътре тяхната естествена красота, са нужни точните, качествено и количествено, хранителни вещества.

Вижте кои са някои от най-важните витамини за здрава кожа, коса и нокти.

Витамин А

Наричан още ретинол, той е сред най-важните витамини за кожата, но също е ключов за зрението, растежа, клетъчното делене, репродукцията и имунитета. Освен това има и антиоксидантни свойства, защитаващи клетките от въздействието на вредните свободни радикали.

Витамин А е от групата на мастноразтворимите. Това значи, че усвояването му е по-бавно и му е нужна маслена среда, за разлика от водоразтворимите, които се разтварят във вода.

Кожните клетки са много чувствителни към него, тъй като е важен за поддържането на жизнена кожа, играе роля в защитата от слънцето и възстановяването й, а също така поддържа нивата на колаген.

 

 

Витамини от група В (Б комплекс)

Към групата спадат 8 вещества – всички с много различни функции и оптимални серумни нива.

Те съответно са :

  • B1 (тиамин)
  • B2 (рибофлавин)
  • B3 (ниацин)
  • B5 (пантотенова киселина)
  • B6 (пиридоксин)
  • B7 (биотин)
  • B9 (фолиева киселина)
  • B12 (кобаламин)

Витамините от група В имат дълъг списък от ползи. Те поддържат основните функции на мозъка и сърцето и са от решаващо значение за нашите енергийни нива и общото благосъстояние. Ключова е и ролята им като витамини за здрава кожа, нокти и коса.

Тиамин действа против стреса – един от главните врагове за тялото.

Той помага за заздравяването на рани и успокоява нервната система.

Тези, които страдат от преждевременно стареене на кожата, трябва да приемат добавка, насърчаваща нейната регенерация и адекватни нива на колаген. Рибофлавинът помага точно за това, а също така балансира производството на себум.

Ниацинът действа за омекотяване и подхранване и се препоръчва на всеки, който страда от проблеми, свързани със суха и увредена кожа. Розацея, екзема и тъмни петна също се влияят добре от В3.

Пантотеновата киселина овлажнява, като привлича влагата от околната среда в кожата и поддържа нейната еластичност. Известна още и като витамин В5, тя се бори с акнето и с признаците на стареене.

Пиридоксинът спомага за освобождаването на серотонин (хормон на щастието) в тялото и следователно се счита за основно средство за борба със стреса. Именно тревожността и липсата на сън могат да имат много негативни ефекти върху кожата и косата.

Биотин е сред най-важните витамини за здрави нокти, коса и кожа.

Той снабдява организма с есенциални мастни киселини, предотвратява увреждането на клетките и загубата на вода. Тези, които страдат от лющеща се кожа, суха коса и чупливи нокти, често имат дефицит на В7.

Обикновено препоръчвана за бъдещи майки, тъй като предотвратява вродени дефекти, фолиевата киселина е и ценен витамин за косата, кожата и ноктите. Действа като антиоксидант за насърчаване на обмяната на клетките и за борба с увреждането на свободните радикали.

Кобаламин, или В12, се препоръчва за страдащи от псориазис и екзема, защото намалява възпалението, зачервяването и сухотата. Подобрява репродукцията на кожните клетки и също е сред най-важните витамини за коса и нокти.

 

Витамин D

 

Свинска мас за готвене. Лекарка, която държи табелка с надпис витамин D

 

Той е добре известен с ролята си в подпомагането на усвояването на калций и магнезий за насърчаване на костното здраве. Освен това е сред препоръчваните витамини при косопад, тъй като съдейства за увеличаване на количеството космени фоликули в скалпа.

Според едно изследване хората с дефицит на витамин D са по-склонни да имат алопеция ареата – автоимунно състояние, което причинява внезапна загуба на коса.

За съжаление голяма част от хората страдат от недостиг, тъй като той се набавя в много малки количества от храната, а основният начин за набавяне е излагане на слънце.

 

Кои други витамини за здрава кожа, коса и нокти са ни нужни?

Освен всички изброени дотук, има още ценни хранителни вещества, от които зависят нашите здраве и красота.

Витамин Е е специфичен антиоксидант, който брани клетките от оксидативен стрес, свързан със загуба на коса. Той предпазва от увреждане и също така има имуннорегулираща роля в кожата, което може да помогне за намаляване на чувствителността й.

Ако някога сте имали тъмни кръгове под очите, трябва да знаете, че витамин К играе ключова роля в коагулацията и циркулацията на кръвта. Това означава, че помага при този неприятен проблем, който ни кара да изглеждаме постоянно недоспали.

Вероятно най-известният от всички витамин С също е доста важен. Това многофункционално хранително вещество е мощен антиоксидант и насърчава насищането на кожата с кислород.

Способства за намаляване на бръчките и подмладяване на кожата и косата. Също така е сред най-добрите витамини за нокти, тъй като ги заздравява и редуцира чупливостта им.

Други безценни субстанции включват омега-3 мастни киселини и минерали като желязо (особено при хора, страдащи от анемия), магнезий, цинк.

 

Съвети при употреба за постигането на максимален ефект

 

Дефицити в тялото на витамини.

 

За да се радваме на естествена красота, трябва да си набавяме необходимите витамини за здрава кожа, нокти и коса, да сме търпеливи и последователни.

Голяма част от тези полезни вещества е нужно да се натрупат в организма за видим ефект, така че се иска време, за да забележим подобрение. При прием на добавки е много важно да се спазват препоръчваните количества, за да не се стигне до предозиране.

За максимален ефект съчетавайте витамини за здрава кожа, коса и нокти с пълноценна храна, състояща се от повече ценни мазнини, протеин, ядки, плодове и зеленчуци.

Избягвайте преработените храни и захарта, пийте достатъчно вода, внимавайте с алкохола и ако пушите – спрете. Вътрешното здраве и красота личат и отвън.

Категории: Хранене и видове храни|Публикувана: 13.06.2022|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Мария Тенева
Мария Тенева е дипломиран журналист и филолог с дългогодишен опит. Има интереси в сферата на здравето, медицината и чуждите езици. Автор е на стотици статии и интервюта на здравна тематика.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 28 януари 2024 в 00:00 | Публикувана: 13 юни 2022 в 15:05 | Категория: Хранене и видове храни