Едва ли има човек, който да не иска да изглежда добре и да се чувства добре в собствената си кожа.

Това, за което много от нас не се замислят, е че до голяма степен тези процеси и състояние на духа зависят от биохимията на организма. В този смисъл, много често за пониженото самочувствие и недобро здраве на тялото отговарят редица микроелементи и витамини.

Биотинът е един от най-ключовите сред тях.

За биотина – накратко

Биотинът има няколко имена. Добре познатият на науката водоразтворим витамин носи още името витамин B7, витамин H или коензим R. Независимо под какво наименование го познавате, той отговаря за повече процеси в тялото ви, отколкото подозирате.

Действието на биотина се свързва основно с обработката на веществата, които приемаме всеки ден с храните и напитките: мазнини и въглехидрати. Освен това, той отговаря и за преработката на аминокиселините и синтеза на протеини от тялото. Затова може да се каже, че той пряко влияе върху процесите, които имат роля за клетъчния растеж.

Основна част от биотинът в тялото се намира в кожата, косата, мозъка, черния дроб и мускулната тъкан. Приемаме го най-често с хранителните продукти, които консумираме. Освен това има и определено количество от него, което се синтезира в тялото по естествен път.

Той влияе основно на тъканите, в които се намира: кожата, ноктите, косата. Заради важността си за мускулните тъкани, освен това, биотинът е в полезрението и на много спортисти.

Важно е да не забравяме обаче и два по-малко известни факта за него – прякото му влияние върху настроението и кръвната захар. Последното е изключително интересно, тъй като биотинът действа по два начина. От една страна, увеличава отделянето на инсулин от тялото, а от друга – увеличава количеството глюкоза в организма.

Защо биотинът е “витамин на красотата”

Млада жена с изключително бляскава и здрава коса, хваната в шепа и разпиляваща се надолу.

Въпреки множеството си доказани качества, биотинът си остава известен главно с влиянието си върху кожата, косата и ноктите на човека.

Именно затова често можете да го срещнете като “витамин на красотата” – този елемент, който отговаря всяко косъмче да е здраво и бляскаво, косата като цяло да има обем, а ноктите да имат здрав и красив вид. Биотинът е този, който предотвратява жълтите петна по тях и спомага възстановяването им след наранявания. Отново той отговаря за степента им на чупливост и това колко от косата си губим сезонно и при различни здравословни обстоятелства.

Особено когато става дума за косопад, биотинът е изключително важен през пролетта и есента. Това е така, защото в тези сезони биохимията на организма се изменя най-много в съответствие с времето и промяната на менюто. За тези от нас в по-напреднала възраст, от друга страна, биотинът е важен и за цвета на косата – той забавя посивяването на косъма, причинено от загубата на меланин от организма.

Биотинът отговаря и за кожата. Затова и много специалисти са на мнение, че за да имате красива и еластична кожа, е важно да приемате достатъчно храни, богати на елемента. Без него, епидермисът става сух и започва лющене. Особено през лятото, биотинът е важен заради уязвимостта на кожата и отслабването на защитите й от ултравиолетовите лъчи.

 Биотинът – в кои храни да го открием?

Част от биотинът се синтезира по естествен път в организма. Количеството му обаче не е достатъчно, за да могат процесите да протичат с нормалните си темпове. Затова е важно да го приемаме и под формата на хранителни добавки или чрез храни, богати на този елемент.

Сред тях са: сготвен черен дроб (говежди или телешки), фъстъци, грах, соя, бадеми, гъби (печурка и кладница), сладки картофи, яйца, лук, овесени ядки, домати, моркови, орехи, ягоди.

Много е важно яйцата също да бъдат обработени добре термично, защото в противен случай приемът им спомага за намаляване на количеството биотин. Това се дължи на съдържанието на един специфичен ензим в продукта, който блокира работата на биотина и оттам – доброто му влияние върху системите и тъканите.

Препоръчителен прием на биотин

Като един от елементите, които се изследват сравнително отскоро, биотинът е плод на редица изследвания.

Последните от тях сочат, че при балансирано дневно меню, е добре  възрастните да приемат по около 30 микрограма биотин дневно. Бебетата, от друга страна, е препоръчително да имат около 5 микрограма в дневния си прием на хранителни продукти. За сравнение, при подрастващите в тийнейджърска възраст, тази цифра варира между 15 и 20 микрограма.

Дефицит на биотин в организма

Биотинът за здрава коса, кожа и нокти. Способства бързия растеж на косата и ноктите, тяхната сила и устойчивост.

Добрата новина е, че недостигът на биотин в организма е лесно разпознаваемо състояние.

Той се идентифицира по различни начини за индивидуалните тъкани и органи.

При косата дефицитът на биотина се изразява в изтъняване на косъма, загуба на цвят и блясък, липса на обем.

При ноктите се забелязва пожълтяване, по-висока степен на чупливост и цепене на нокътя.

Явен символ е и промяна в състоянието на епидермиса. От еластична, кожата става суха и лющеща се, губи своя здравословен вид и видимо се обезцветява. Много често липсата на достатъчно биотин засяга и устните – забелязва се напукване и ранички в ъгълчетата им.

Косвен признак за дефицит на биотин в организма може да е честа промяна в настроението, висока кръвна захар и мускулно неразположение. Те се допълват от загуба на апетит и хронична умора.

Как обаче възниква недостигът на биотин?

Обикновено причините се крият в небалансираната диета в ежедневието. Биотинът и храните, богати на витамина, липсват от менюто-  Други възможни причини са нарушение в метаболизма на тялото, както и хронични болести. Сред най-честите причинители от тях са диабетът и различни видове болестни състояния на черния дроб.

 

Автор: Васи Дюлгерова