Витамин С безспорно е един от най-добре познатите на хората витамини. Намираме го практически навсякъде около нас – в плодове и зеленчуци, на ампули и хапчета и в състава на множество мултивитаминни таблетки.

Много често той се свързва пряко със силата на имунната система, затова е изключително разпространен през есента и пролетта. Често се предписва и от лекарите за подсилване на организма.

Ако не спазваме стриктни инструкции за приема му, обаче, без да усетим, може да прекалим с него – особено в стремеж да подсилим организма си и да го предпазим от грипни заболявания и простуди.

Какво е важно да знаем?

Витамин С може и да е един от най-важните за тялото витамини, но то не го произвежда естествено. Затова трябва да го внасяме с храната или хранителни добавки.

Този така известен водоразтворим витамин носи още името “аскорбинова киселина”. Ключово негово качество, е че много бързо се окислява и губи полезните си свойства, изложен на влиянието на кислорода във въздуха. Нещо повече – изложен на въздух за по-продължително време, той дори води до разрушаване на клетките, вместо да им бъде полезен.

Тайната на витамина се крие в това, че има общо с дейността на белите кръвни телца, които откриват и се противопоставят на вирусите и бактериите в организма. Освен това, той е важен актиоксидант, който подпомага работата на витамин А и веществата от групата на витамин Е.

Слабозивестен факт е, че витамин С има силна роля и в дейността на мозъка, като го предпазва от кислородна недостатъчност. Неслучайно най-високи концентрации се откриват в нервните тъкани и клетки, което доказва важността му за двигателните и мозъчните функции.

Влияние върху организма

Вече споменахме за едни от най-важните качества на витамин С, но това са само малка част от полезните му влияния.

От гледна точка на храните, които приемаме, може да се каже, че витамин С е една от първите защитни прегради на организма – той спомага за разграждането на нитратите и нитритите, които приемаме с иначе полезните пресни плодове и зеленчуци.

Освен изключително силен антиоксидант, този витамин е пръв приятел на всички занимаващи се активно със спорт. Той помага за поддържането на съединителната тъкан и мускулите във форма. Костите също са по-здрави заради помощта на витамин С при синтезирането на калций. За това пряко значение има достатъчният му прием и в детска възраст.

За тези от вас, които държат на красивия вид на кожата си и нейната младост, витамин С е абсолютно незаменим при синтезирането на колаген. Не забравяйте обаче, че при дефицит на витамина се наблюдава и очаква по-бавно зарастване на външни наранявания.

Витамин С при алергии

Жена, която предпоазва кожата си от силните слънчеви лъчи със слънцезащиен крем.

Рядко се замисляме за алергиите, докато не ни достигнат.

Независимо от това дали са сезонни или предизвикани от определено растение или вещество, витамин С помага организма да се справи по-леко с тях. Благодарение на него, белите кръвни телца противодействат на неприятните реакции и помагат за по-бързото възстановяване.

Изследвания показват, че ако сте пушач или консумирате алкохол редовно, то в организма ви вероятно има дефицит на витамин С. Дори ако само постоянно сте изложени на цигарен дим, автомобилни газове или пък тежки метали, приемът на витамина е още по-важен за вас. Причината се крие в това, че с времето той се бори с натрупаните токсини и бавно, но сигурно намалява в тялото.

Затова, не е изненада след тези изводи, че витамин С е ключов за поддържането на нивата на вредните вещества в минимум.

Продукти с високо съдържание на витамин С

Какво да похапваме, за да поддържаме нивата на този витамин в тялото си?

Сред продуктите с най-високо съдържание на витамина се нареждат редица плодове и зеленчуци, но се пригответе да се изненадате.

Най-висока концентрация на витамин С имат… шипките! На всеки 100гр. в тях откриваме 1250мг. За сравнение, цитрусовите плодове съдържат по около 50мг. на 100гр. плодове.

Изключително важно е да консумирате за оптимално количество витамин С продуктите пресни – преработени или дори замразени, те губят повечето от съдържащата се в тях аскорбинова киселина. Не ги оставяйте и да престояват – кислородът буквално изпива витамин С и полезните му ефекти.

При липса или много ниски нива на витамин С в организма се развива болестта скорбут. Тя е била изключително разпространена през средните векове при мореплавателите, тъй като те с месеци не са имали досег до пресни плодове и зеленчуци.

Странични ефекти от свърхдоза витамин С

Както с всички други вещества, умерените дози са полезни, а прекаляването крие неприятни ефекти.

Съществуват множество противоречиви мнения за това колко е препоръчителната доза витамин С, която човек трябва да приема дневно. Причината е в зависимостта от изключително много фактори – тегло и начин на живот, възраст, употреба на алкохол и цигари, околната среда и наситеността ѝ с токсини и други.

Причина за нужда от повишен прием могат да бъдат дори крайни температурни скокове – много горещи дни през лятото, когато тялото отделя повече енергия и течности, или минусови температури – когато някои процеси в организма се забавят.

Жена, която се разтяга в групова тренировка.

Много специалисти препоръчват оптимална доза от около 60 мг за възрастен човек, но при определени здравословни състояния не се учудвайте, ако лекар ви предпише по-високи нива. Най-често по-висок прием е необходим при хронични или ракови заболявания. При бременни, от друга страна, препоръчителните дози са около 100 мг на ден, а при активно трениращите: около 250 мг на ден.

Изключително внимателно към витамина трябва да се отнасят хората, страдащи от гастрит или язва. Прекомерният прием на аскорбинова киселина в тези случаи води до стомашни неразположения. Такива се наблюдават и при рязко увеличаване или намаляване на дозата витамин С, която приемате.

При повечето хора при свръхприем на витамин С се наблюдават безсъние, главоболие, безпокойство без ясна причина, повишаване на кръвното налягане. Най-лесният начин да уловите предозирането е изследване на урината: в нея се засича по-ниско pH.

Автор: Васи Дюлгерова