Кожата е най-големият орган в човешкото тялото и тя е засегната от всичко, което поставяме върху нея, както и от всичко, което консумираме. Отстраняването на проблемите изисква да лекуваме не само симптомите, но и първопричините. Витамините от група В могат да помогнат по много начини, ако ги включите в ежедневния си режим. Независимо дали чрез диета, добавки, продукти за лична хигиена или комбинация от трите, това винаги ще бъде ефективен и безопасен начин за лечение на кожните проблеми.

Защо витамините от група В са ни толкова необходими?

Осемте витамини от група В са необходими за почти всеки процес в тялото. Те помагат да превърнете храната в енергия и влияят на здравето на нервната система, метаболизма, органите, мускулите, кожата и косата. Витамините от група В също са от съществено значение за растежа, развитието и функционирането на клетките. Като такива те предлагат сериозни ползи за здравето на кожата, тъй като кожата ни постоянно се регенерира. Колкото по-здрава е кожата, толкова по-бързо се подновява.

Имаме обаче сравнително малък резерв на витамини от тази група. Това означава, че трябва да продължаваме да го пълним всеки ден. Тъй като всеки от витамините от група В оказва влияние върху здравето на кожата по различен начин, е полезно да знаем кои храни осигуряват определени витамини и каква е ролята на всеки един от тях в тялото:

  • B1 (тиамин)

Тиаминът е първият витамин от група В, открит някога. Той помага да се преобразува глюкозата в енергия, подпомага заздравяването на рани и е от съществено значение за правилните нервни функции. Известен още като „антистрес витамин“, той укрепва имунната система и успокоява нервната система, като помага за предотвратяване на пробиви, свързани със стреса. Можете да го откриете в слънчогледовите семки, мидите, свинското месо.

  • B2 (рибофлавин)

Витамин B2 подпомага клетките и поддържането на колагена, който защитава структурната цялост на кожата, намалява възпалението и ускорява зарастването на рани. Той е важен представител на витамините от група В. Помага за отделяне на слуз в кожата, като по този начин предотвратява сухотата, която води до производството на себум (и следователно акне). Подобрява усвояването на цинк – друг важен минерал за здравето на кожата. Ще го откриете в млечните продукти, гъбите, телешкия черен дроб, спанака, бадемите.

  • B3 (ниацин)

Beautiful Caucasian woman in towels looking her face in mirror and putting creme on.

B3 лекува различни кожни състояния и раздразнения, включително дерматит, акне, розацея, екзема, суха и увредена от слънцето кожа и хиперпигментация. Той също е силна съставка против стареене и има централно място в продуктите за грижа за кожата, насочени към фини линии и бръчки. Можете да се сдобиете с него като консумирате пуешко и пилешко месо, млечни продукти, риба.

  • B5 (пантотенова киселина)

Витамин B5 запазва влагата в кожата, което подобрява еластичността и допринася за по-плътно, по-хидратирано изглеждащо лице. Тъй като хидратираната кожа също е по-устойчива, този представител на витамините от група В може да помогне за предотвратяване на акне и също така да намали признаците на стареене. Има го в гъбите, авокадото, броколите.

  • В6 (пиридоксин)

Друг основен враг на стреса е витамин B6. Той регулира настроението и съня, като помага на тялото да произвежда серотонин („хормонът на щастието“) и мелатонин (хормонът на съня). Както стресът, така и недостатъчният сън допринасят за възпалението в организма, намаляват регенерацията на клетките и допринасят за сухота на кожата – всички фактори, които водят до преждевременно стареене. За да го избегнете, хапвайте повече риба тон, говеждо месо, пилешко месо, спанак.

  • B7 (биотин)

B7 е необходим за метаболизма на мастните киселини и предпазва клетките от увреждане и дехидратация. Някои признаци на дефицит са накъсана, суха коса, чупливи нокти и суха, люспеста кожа. B7 също се бори с възпалението и предпазва от акне, гъбични инфекции и обриви. Повече за него можете да прочетете тук. Високо съдържание от него има в яйцата, лука и броколите.

  • B9 (фолиева киселина)

Female doctor keeping hand on the tummy of her pregnant patient.

Фолиевата киселина работи като антиоксидант за насърчаване на клетъчния оборот и борба с уврежданията на свободните радикали. Обикновено се препоръчва като пренатален витамин, тъй като помага за предотвратяване на вродени дефекти. Проучванията показват също, че когато се прилага локално заедно с креатин, той се бори с признаци на увреждане от слънцето и стареене. Един от най-важните представители на витамините от група В. Намира се в тъмните, листни зеленчуци, броколите, в повечето видове ядки.

  • B12 (кобаламин)

B12 е необходим за размножаване на клетките и може да се прилага локално за ползи за кожата, защото намалява възпалението, сухотата и акнето. Понякога се използва за лечение на състояния като псориазис и екзема. Повече за този витамин можете да прочетете тук. Намира се само в животински продукти. Източниците включват яйца, млечни продукти, риба и месо.

Понякога най-простите решения са най-добрите. Следвайте диета, богата на листни зелени зеленчуци и постни протеини и ще се радвате на добро здраве и сияйна кожа!

Имаме обаче и още едно лесно решение за вас особено ако попадате в групата на възраст над 50 или пък спазвате определен режим. Тъй като витамините от група В са водоразтворими, а не разтворими в мазнини, те са най-ефективни, когато се приемат през устата като добавка. Един лесен начин да получите дневната си доза от всичките осем в един B комплекс. Във всяка бутилка има 180 таблетки, които осигуряват по-добро здраве и енергия за 6 месеца в една максимално ефективна формула. Можете да научите повече и да разгледате продукта тук.

Автор: Кристина Тонева

Препоръчани продукти