Хубаво е да си набавяме достатъчно витамини и минерали за здрави зъби, тъй като проблемите с тяхното състояние могат да доведат до редица усложнения. Затова е добре да сме наясно какви са най-добрите начини, чрез които да се грижим правилно за тях и как дневната ни рутина им се отразява.

Днес ще ви разкажем кои са необходимите витамини и минерали за здрави зъби и по какъв начин да си ги набавите.

 

Кои витамини и минерали за здрави зъби е важно да си набавяме регулярно?

Устата, зъбите и венците са първите точки за контакт с хранителните вещества, които консумираме. Зъбите и венците са от съществено значение за правилното протичане на процеса по храносмилане.

Всъщност според Международното списание за екологични изследвания и обществено здраве, процесът на дъвчене ни позволява да извлечем възможно най-голямо количество хранителни вещества от храната.

Недостигът на хранителни вещества може да доведе до орални състояния като възпаление и загуба на зъби. Това означава, че консумацията на правилните витамини чрез храна и добавки може да подпомогне здравето на нашите зъби и венци. Нека видим кои минерали и витамини им влияят благополучно:

  • Калций

Калцият е известен с това, че е важен за здравето на костите и зъбите.

Когато не консумираме достатъчно калций, тялото ни ще компенсира, като изключи този минерал от състава на зъбите и костите.

Това може да доведе до кариеси, тъй като зъбите не са достатъчно устойчиви и здрави без този витамин.

Някои от най-често срещаните храни, пълни с калций, включват листни зеленчуци, бадеми, сардини, стриди и повечето млечни продукти като мляко и кисело мляко.

 

  • Витамини за здрави зъби – Витамин А

Според повечето хора витамин А допринася за доброто зрение, но може да бъде също толкова важен и за здравето на зъбите.

Витамин А е отговорен за поддържането на слюнчените жлези активни, което е вероятно да предотврати появата на кариеси.

Слюнката действа, като отмива бактериите и плаката вътре в устата. Сухотата в устата може да допринесе както за заболяване на венците, така и за кариеси. По тази причината предотвратяването на появата на сухота в устата е най-добрият начин на защита.

Някои от най-често срещаните хранителни източници, които съдържат витамин А, включват: сладък картоф и кето продуктите чушки, зеле, яйчни жълтъци и риба.

 

  • Някои от витамините от група В ( В2 и В3)

Два от основните витамини от група В, които помагат за здравето на зъбите, са ниацин (B-3) и рибофлавин (B-2).

Помагат при заздравяването на раните и възпалението в устната кухина.

Това ще предотврати или облекчи афти, възпалени венци, както и наранявания вътре в устата. Някои от най-често срещаните източници на храна на ниацин и рибофлавин включват: бобови растения и кето храните бадеми, спанак, червено месо и млечни продукти.

 

  • Витамини за здрави зъби – Витамин С

Аскорбиновата киселина е един от съществените витамини за зъби. Витамин С участва в поддържането на съединителните тъкани в устата ни здрави. Без него зъбите ни могат да станат хлабави, крехки и по-податливи към развитие на заболяване на венците.

Едно от най-често срещаните заболявания в историята, известно като скорбут, е резултат от недостиг на витамин С. Един от страничните ефекти на скорбута е загубата на зъби.

По тази причина трябва да поддържаме нормални нива на този витамин в организма, така ще се грижим за здравето на устната кухина. Някои от най-често срещаните източници на витамин С включват: цитрусови плодове като лимони и лайм, чушки, портокали, къдраво зеле.

 

  • Витамин D

Без достатъчно витамин D тялото не може да усвоява калция толкова ефективно. Дори ако приемаме висококачествена калциева добавка е вероятно да не успеем да го усвоим без помощта на витамин D.

За съжаление дефицитът на витамин D е един от най-често срещаните проблеми в съвременния свят. Най-добрите източници на витамин D включват естествена слънчева светлина и обогатени млечни продукти като мляко и кисело мляко.

Хубаво е просто да седнем на пейка и да стоим под слънчевите лъчи за около 15 минути, това ще ни набави нужната доза витамин D за деня.

 

  • Витамини за здрави зъби – витамин Е

Има връзка между витамин Е и превенцията на заболявания на венците. Причината е, че той има противовъзпалителни свойства. Вероятно е да подпомогне намаляването на възпаленията в устата, както и за предотвратяване на подуване и окисляване.

Най-често срещаните източници на витамин Е включват: растително масло, семена и ядки, риба и авокадо.

 

  • Желязо

 

Витамини и минерали за здрави зъби. Функции на желязото в организма..

 

То е от съществено значение за подпомагане на функцията на червените кръвни клетки. В случай, че страдаме от дефицит на желязо, това може да причини безброй странични ефекти като замаяност, силна умора, бледа кожа, слабост и постоянни главоболия.

За съжаление недостигът на желязо е вероятно да окаже влияние и върху здравето на зъбите ни. Без достатъчно желязо в нашата диета, организмът няма да може да се бори с инфекциите и възпаленията.

Това може да причини проблеми като възпаление, гингивит (заболяване на венците). Най-добрият източник на желязо е червеното месо, както и морска храна, грах, тъмнолистни зеленчуци, като спанака. Извън кето диетата богати на желязо са хляба, сушените стафиди.

 

  • Калий

Калият е друг минерал, който е важен за поддържането на нашите кости и зъби здрави. Той помага за предотвратяване на деминерализация на зъбната структура. Както вече споменахме, това би довело до кариеси.

Калият е важен и за съсирването на кръвта, което е от голямо значение при възстановяване след орална хирургия или ако венците ни кървят.

Здравословните източници на калий включват: банани и кето продуктите авокадо, листни зеленчуци, мляко и сирене.

 

  • Фосфор

Той също влиза в списъка на витамини за здрави зъби. Фосфорът помага на тялото да усвоява и използва калций, и също така укрепва зъбите, като защитава и възстановява зъбния емайл.

Ако искаме да прибавим повече фосфор към хранителния си режим, трябва да включим мляко, месо и пълнозърнести храни. Рибата, яйцата и богатите на протеини храни също са отлични източници.

В идеалния случай ще успяваме да приемаме нужните витамини и минерали за здрави зъби само от храна. За съжаление в днешно време това става все по-трудно.

Поради тази причина приемането на витаминна добавка, като мултивитамини ежедневно, е възможно да помогне за запълване на пропуските, които имаме.

 

Добрата диета невинаги гарантира, че получавате всичко необходимо

Съществува поговорка, че „ние сме това, което ядем“. Това важи в пълна сила за нашите зъби и венци.

Когато приемаме нишестени или сладки храни, ние храним микробите (бактериите), които могат да причинят кариес и заболявания на венците в устата. Плаката е тънък, невидим, лепкав филм от бактерии и други материали. Тя покрива целите повърхности на всичките ни зъби.

Когато захарите или нишестето в устата влязат в контакт с плаката, се образуват киселини. Те могат да атакуват зъбите в продължение на 20 минути или повече, след като приключим с храненето.

Повторните атаки могат да разрушат твърдия емайл на повърхността на зъбите. Това води до получаването на кариеси.

Бактериите в плаката също предизвикват възпалителна реакция. Това причинява разграждането на венците, костите и други поддържащи структури на зъбите. По тази причина редовното миене на зъби е от огромно значение и не трябва да се пропуска.

Храната не е единствената опция за приемане на полезните микроелементи, от които имаме нужда. Добавки, които съдържат определени витамини и минерали за здрави зъби, могат да повлияят благоприятно на цялостното здраве.

Нека все пак разгледаме кои храни е важно да приемаме и кои трябва да отбягваме.

 

Храните, които е добре да приемаме за здрави зъби

 

Витамини и минерали за здрави зъби.

 

Някои храни предизвикат кариеси. Други обаче помагат в борбата с натрупването на плака. Ето някои кои е хубаво да приемаме:

  • Богати на фибри плодове и зеленчуци

Храните с фибри помагат да поддържаме зъбите и венците си чисти. При тях се отделя и по-голямо количество слюнка. Освен добрата домашна грижа за зъбите, това е най-добрата ни естествена защита срещу кариеси и заболявания на венците.

Слюнката съдържа следи от калций и фосфат. Така тя може и да възстановява минералите в зоната на зъбите.

  • Сирене, обикновено кисело мляко и други млечни продукти

Сиренето подбужда производството на слюнка в устата. Калцият в сиренето и фосфатите в други млечни продукти помагат за възстановяване на минералите, които зъбите вероятно са загубили поради прием на други храни. Тези храни също така помагат за възстановяването на зъбния емайл.

  • Зелени и черни чайове

И двата вида съдържат полифеноли (вид антиоксиданти), които взаимодействат с бактериите на плаката. Тези вещества или убиват, или задържат бактериите. Това предотвратява развитието на бактерии или образуването на киселина, която атакува зъбите.

  • Храни и напитки с флуор

Флуорираната питейна вода или всеки продукт, който приготвяме с флуорирана вода, помага на нашите зъби.

 

Кои храни вредят на нашите зъби?

За съжаление има храни, които не само, че не подпомагат здравето на нашите зъби, а дори го влошават. В този списък влизат:

  • Захарни изделия – Ако се храним със сладкиши, трябва да избираме тези, които не се задържат дълго в устата ни. Това означава да избягваме близалки, карамелени продукти и подобни, които съдържат рафинирана захар.
  • Нишестени храни, които могат да заседнат в устата – Меките хлябове и картофени чипсове например могат да попаднат между зъбите ни. По този начин те остават там с часове и влияят негативно на емайла.
  • Газирани безалкохолни напитки – Тези напитки са една от главните причини за прекаляване със захар при децата и тийнейджърите. Повечето безалкохолни напитки имат фосфорна и лимонена киселини, които износват зъбния емайл.

Ако поддържаме здравословна и балансирана диета, пълна с цели плодове и зеленчуци, вероятно вече консумираме много от полезните хранителни вещества за здрави зъби. За съжаление много хора нямат възможност  да се хранят правилно по една или друга причина.

Това означава, че не винаги можем да приемем нужните витамини и минерали за здрави зъби само от храната. Приемането на добавки може да е по-добрият вариант в определени случаи.

Хубаво е да се консултираме със зъболекар за това какви добавки бихме могли да включим към нашата диета. Хубаво е да разбираме как тези витамини влияят на нашите зъби, защото така ще се грижим по-добре за тях в дългосрочен план.