Аспержи – 5 ползи от консумацията им

Обновена: 13.03.2024|
Ползи от аспержи за здравето.

Аспержите, официално известни като Asparagus officinalis, са членове на семейството на лилиите.

Този популярен зеленчук се предлага в различни цветове, включително зелен, бял и лилав. Използват се в ястия по целия свят и са изключително подходящи за нисковъглехидратни режими и кето диета.

Аспержите са с ниско съдържание на калории и са богати на витамини, минерали и антиоксиданти.

В днешната статия ще разкрием повече за употребата им и ползите за организма.

 

chrevno 400
bademovo brashno 600
chrevno 400
bademovo brashno 600

Популярността на аспержите

Първите сведения за използването им за храна са открити още в Древен Египет. Впоследствие, след падането на Римската империя, те изчезват от Европа. И така до 11 век, когато отново биват пренесени в нашите ширини. Днес аспержите се радват на широка популярност, особено в сферите на здравословното хранене.

Има три вида:

  • бели
  • зелени
  • лилави

Белите аспержи сe отглеждат в тъмна среда, под земята или добре покрити. Зелените се нуждаят от много слънчева светлина. Лилавите, подобно на зелените, растат над земята, но виреят единствено в Австралия и Нова Зеландия.

 

Какво казва народната медицина?

 

Аспержи за здрав черен дроб.

 

Предците ни добре са познавали лечебните свойства на аспержите. Те са ги използвали при много състояния. Най-обичайно е било да се използват като лекарство след ухапване от жилещи насекоми (пчели или оси).

Някои знахари и фармацевти обаче свободно ги прилагали и като средство срещу виене на свят и зъбобол. Те дотолкова вярвали в силата на аспержите, че ги препоръчвали дори и при сърдечни проблеми.

Като наследство от това време аспержите се използват и като диуретик. Те имат прочистващо, стимулиращо бъбреците и разхлабително действие.

Освен това в днешно време е известно, че аспержите съдържат вещество на име триптофан. То е една от съставките, които отговарят за производството на серотонин – хормонът на щастието.

Затова и се препоръчват като храна при депресивни състояния, високи нива на стрес и тъга.

 

1. Аспержите като суперхрана

След като аспержите се завръщат в Европа, започва голямото им изучаване и включването им в менюто на модерния европеец. Истината е, че те са суперхрана и си заслужава да ги добавите в менюто си.

На първо място аспержите защитават статута си на природно чудо с факта, че в 100 грама от тях се съдържат:

  • около 15% от препоръчителната дневна доза витамин А
  • малко по-малко витамин С
  • много големи количества витамин К
  • витамин Е
  • витамини от група В 

Добавете към микса и добри количества желязо, мед, калий, цинк и магнезий и ще получите едни аспержи с неподозирани природни сили за здравето.

 

2. Богати на фибри, полезни за храносмилателното здраве

Една от най-големите ползи за организма от аспержите се крие във високото им съдържание на фибри. В ежедневието, освен с балансирано меню, много рядко си набавяме точните количества фибри, от които имаме нужда.

Диетичните фибри са от съществено значение за доброто храносмилателно здраве. 100 г аспержи съдържат около 1,8 грама фибри, което е 7% от дневните нужди на организма.

Проучванията показват, че диета с високо съдържание на фибри плодове и зеленчуци може да помогне за намаляване на риска от високо кръвно налягане, сърдечни заболявания и диабет.

Аспержите са особено богати на неразтворими фибри, които поддържат редовният стомах.

Съдържат и малко количество разтворими фибри, които се разтварят в течност и образуват гелоподобно вещество в храносмилателния тракт. Разтворимите фибри са храна за полезните бактерии в червата, като Bifidobacteria и Lactobacillus.

Увеличаването на броя на тези полезни бактерии играе роля в укрепването на имунната система и производството на основни хранителни вещества като витамини В12 и К2.

Яденето на аспержи като част от богатата на фибри диета е отличен начин да поддържате храносмилателната си система здрава. Те засищат лесно и съдържат изключително малко калории.

Ценни са и за здравето на отделителната система. Както споменахме, те имат диуретично и разхлабващо действие. Затова и можем смело да потвърдим, че когато става дума за детокс, е желателно да включим и аспержите.

Това важи с особена сила, ако задържате вода. Зеленчукът стимулира движението и отделянето на токсините.

 

3. С богато съдържание на антиоксиданти, витамини и минерали

Антиоксидантите са едни от най-важните съединения в организма ни. Тези биохимични образувания действат изключително благоприятно върху целия организъм: справят се със свободните радикали, унищожават токсините, поддържат баланса в организма.

Силен антиоксидант е витамин Е, който се съдържа в изобилие в аспержите. Той подсилва имунната система и пречи на свободните радикали в тялото да се множат и да вредят на клетките.

За наш късмет аспержите съдържат и витамин К. Той е изключително важен за процеса по кръвосъсирване и здравето на костите. Във връзка с това зеленчукът помага и на синтеза на калций. Богат е и на желязо, калий и фосфор.

 

4. Полезни по време на бременност

Аспержите са отличен източник на фолиева киселина, известна също като фолат и витамин В9.

100 г от тях осигурява на възрастните 34% от дневните им нужди от фолиева киселина, а на бременните жени – 22%.

Фолатът е основно хранително вещество, което помага за образуването на червени кръвни клетки и произвежда ДНК за здравословен растеж и развитие.

Особено важно е по време на ранните етапи на бременността да се гарантира здравословното развитие на бебето.

Получаването на достатъчно фолиева киселина от източници като аспержи, зеленолистни зеленчуци и плодове може да предпази от дефекти на нервната тръба, включително спина бифида.

Адекватният прием на фолиева киселина е много важен по време на бременност, затова и лекарите препоръчват фолиеви добавки в този период.

 

5. Подходящи при диета за сваляне на килограми

Аспержите имат редица свойства, които потенциално биха могли да помогнат при отслабване.

Първо, те са много нискокалорични, само с 20 калории в 100 г. Това означава, че можете да ядете много аспержи, без да приемате много калории.

Освен това съдържат около 94% вода. Изследванията показват, че консумацията на нискокалорични храни, богати на вода, е свързана със загуба на тегло.

Както споменахме, са богати и на фибри, които също свързваме с контролиране на теглото и бърз метаболизъм.

 

Как да приготвяме аспержите?

 

Крем супа от аспержи, кето рецепти с аспержи.

 

Има няколко основни начина за приготвянето им у дома така, че да запазите витамините и минералите в тях. Важно е да внимавате да не ги пресготвите – в такъв случай по-голямата част от позитивите ще изчезнат, преди да достигнат до организма ни.

Един от най-добрите варианти е да ги бланширате. Поставете съд с вода и го оставете да заври. След като водата достигне точката на кипене, поставете аспержите в избрания от вас съд, оставете ги за около 3 минути.

Друг удобен начин да ги приготвим, е на пара. Днес съществуват много модерни уреди, които могат да ви предложат точната степен на приготвяне по този здравословен начин. Така ще извлечем максимална полза от полезните вещества, които крият.

Аспержите могат да бъдат приготвени и на грил. Гриловайте ги на тиган или скара, поръсени с малко зехтин, и ще получите чудесна, здравословна гарнитура към основното си ястие.

Вижте и нашите предложения за:

Много хора предпочитат да ги правят печени, защото това позволява по-дълго време да поемат аромата на мазнината и малкото подправки, които е допустимо да им сложите: сол, чесън, черен пипер.

Начинът на приготвяне включва фурна, загрята предварително на 220 градуса, кухненска хартия за печене, върху която да наредим зеленчука, както и мъничко зехтин, с който да ги поръсим. Полученият резултат ще ви накара да си оближете пръстите и да обикнете нестандартния зеленчук!

Категории: Хранене и видове храни|Публикувана: 28.06.2021|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

49ba106e715c855274a0ed254826b4e3?s=96&d=mm&r=g

Василка Дюлгерова е създател на съдържание в сферата на здравословното хранене, хранителни режими и физическата активност в различни възрасти. Тя е автор на стотици статии с огромна четаемост.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 13 март 2024 в 10:12 | Публикувана: 28 юни 2021 в 11:48 | Категория: Хранене и видове храни