През лятото грипните вируси и алергиите се срещат доста по-рядко. Това не значи обаче, че тялото ни се грижи само за себе си! С повишаването на температурите обръщаме поглед към антиоксидантите в него – всички онези химични съединения, благодарение на които се чувстваме добре в кожата си.

Кои са 10-те най-познати и богати на антиоксиданти храни, които е хубаво да включваме честичко в менюто си? Разказваме ви веднага, след като хвърлим светлина върху…

Антиоксидантите и влиянието им

Името им звучи странно и като нещо, което трудно би могло да се обясни, ако не сте наясно с биохимичните процеси?

Антиоксидантите са прости биохимични вещества с малък брой молекули. Основно ги приемаме с храните и от количеството им в организма зависи до каква степен ще се чувстваме добре и дали ще бъдем здрави. Те имат немалка роля в прочистването на тялото от свободни радикали и токсини.

Някои от антиоксидантите са широко познати – витамин С и витамин Е, например. Те имат положително влияние най-вече върху имунната система. Друг широко познат антиоксидант е пикочната киселина, още позната като оксипурин, която осигурява над половината антиоксиданти в кръвната плазма.

Чували ли сте за флавоноидните вещества? Те са мощен антиоксидант с природен произход. Тяхна е заслугата организмът ни да се пази по-ефективно от атаките на микробите. Те помагат и в борбата с природно заложените зарази, пренасяни от насекомите.

За какво помагат антиоксидантите?

Ежедневно тялото ни е изложено на множество стресови за него ситуации – околна среда, пълна с микроби и токсини. Освен това, част от заплахата за организма идва и отвътре от т.нар свободни радикали. Тук е мястото да отбележим, че при голямо натрупване на такива елементи, може да настъпи състояние на увреждане на клетките. За да се предпазим от това, е важно да приемаме достатъчно антиоксиданти – тези вещества, които ежедневно са героите на нашето тяло в борбата с т.нар. оксидативен стрес. В много изследвания той се свързва с болести на сърцето и заболявания като диабет и рак.

Всеки ден приемаме и множество токсини от въздуха и понякога – дори от водата, която консумираме. Антиоксидантите се борят и с тези затруднения за организма и го поддържат здрав и защитен.

Ролята им е дори още по-сериозна и важна, ако дните ни са изпълнени с хапване на бърза храна на крак, консумирането на вредни напитки и прекомерно количество мазнини. В тези случаи, те улесняват работата на стомаха и черния дроб, помагат на клетките да се освободят от вредните вещества по-бързо и ефективно.

Боровинки – дребни на размер, богати на антиоксиданти!

Highbush blueberry plant with fruits

Тези малки сладки плодчета очароват с аромат и вкус, но знаете ли, че са полезни и за количеството антиоксиданти в организма ви? В 100 гр. от тях се съдържа едно от най-високите нива сред всички плодове и зеленчуци – 9.2 милимола (мерна единица за измерване на количество вещество). Те не само, че се грижат за имунитета, но и подпомагат мозъчната функция. Затова и са изключително важни с напредване на възрастта, когато паметта започва да отслабва, а количеството на свободните радикали – нараства.

Боровинките са и на първо място сред плодовете, борещи се с лошия холестерол. Затова, ако водите забързан и стресов начин на живот, е още по-важно да ги включите в менюто си. Най-голямото предимство е, че те съдържат изключително малко въглехидрати.

Ягодите – пръв приятел на организма

Пролетта и лятото ни даряват с още един бери-плод богат на антиоксиданти – ароматните ягоди! Малките червени плодчета крият в себе си огромен запас витамин С и антиоксиданти – 5.4 милимола за всеки 100 грама! Те изключително лесно се комбинират с леки и здравословни десертчета и шейкове.

Ягодите също се борят с лошия холестерол и е доказано, че са силна превантивна мярка срещу сърдечни заболявания във времето.

Артишок – зеленчук с характер и високи нива на антиоксиданти

Сигурни сме, че сте чували за артишока, но може би все още той не е намерил своето място в сърцето и кухнята ви. Този малко по-слабо известен зеленчук съхранява в прясно състояние много фибри, минерали, антиоксиданти и витамини. Много от тях имат сериозни противовъзпалителни качества и биха помогнали на организма ви да превъзмогне по-леко вирусни заболявания от различни видове.

Важно за артишока е да знаете, че количеството антиоксиданти, които ще приемете с него, зависи от начина на приготвяне. При варене те са по-малко, а при задушаване – значително повече. Не препоръчваме пърженето му, тъй като тогава те намаляват драстично.

Спанак – за сила и баланс на антиоксидантите в тялото

Всеки е чувал за най-добрия приятел на всички, които искат да бъдат здрави и силни – спанакът! В нежните листенца на това растение се крият високи съдържания на витамините С, А, В1, В2. Те помагат на имунната система да се бори със заразите и бактериите.

Много важен в съдържанието на спанака е лутеинътантиоксидант, които влияе положително на зрението, предпазва от UV лъчите и умората на очите.

Броколи – зелена витаминозна бомба за всеки сезон

Трудно е да заобичаш броколите, ако не познаваш полезните им свойства.

Малките зелени растения са комбинация от хранителни вещества и антиоксиданти, които се грижат за здравето, еластичността и цвета на кожата. Сред полезните витамини в него се нареждат А, С, В6 и К, а засищащият им ефект се дължи на комбинацията от фибри, калий, фосфор и флавоноиди.

Нека не забравяме и за детоксикиращата им роля – благодарение именно на антиоксидантите в себе си тези зелени дарове на природата прочистват кръвта, помагат при артрит, бъбречни заболявания и кожни проблеми. Подробна информация за техните свойства може да прочетете в предходна наша статия ТУК.

Чесън – враг на дъха, приятел на клетките!

Чесънът е добре познат в българската кухня, но не и като антиоксидант. В него, наред с множество витамини, откриваме и веществото алицин. То е отговорно за “аромата” му, но е сред най-мощните вещества, които помагат на тялото да се бори с токсините и свободните радикали.

В действителност, учени са установили, че това вещество им влияе най-бързо и ефективно. Затова и при хронични заболявания и често дори при ракови образования, се препоръчва консумацията на чесън.

Кейлът – суперхрана

Не толкова често срещан, кейлът е чудесно допълнение към менюто на много хора, спазващи хранителни режими. Той е изключително предпочитана храна и за вегетарианците, тъй като е богат на калций, който се грижи за здравето на костите и правилното функциониране на клетките.

Като зеленчук от семейство Кръстоцветни, кейлът притежава всички полезни свойства, с които се славят броколите и карфиола. Освен изключително високо съдържание на витамини А, К и С, кейлът е богат и на антиоксиданти – до 4.1 mmol на 100 грама.

Автор: Васи Дюлгерова