Мелатонин: ползи и вреди за организма и съня

Обновена: 11.03.2024|

Обикновено се запознаваме със същността на мелатонин: ползи и вреди от него, няколко пъти в живота си. Първият път е в часовете по биология, в които той е представен като едно от веществата, важни за доброто качество на живот. Сблъскваме се с него и в активната част от живота си – когато ежедневието ни е твърде натоварено и от това започва сериозно да страда сънят ни. Още веднъж го опознаваме в късните години на своя живот – когато по естествен път той намалява и така спим все по-малко.

 

За мелатонинa – най-важното: накратко

По своята същност мелатонинът много добре се характеризира с най-известното си име: “хормон на съня”. Силната му връзка с това състояние на покой на ума и тялото обаче не е единственото, на което той влияе.

В тялото ни мелатонинът се синтезира в естествено състояние от момента, в който бебето достигне около 3-месечна възраст.

zdrav sun 400
zdrav sun 600

Извън него обаче, хормонът е изкуствено създаден от учен на име Ричард Вуртман. Неговата цел била веществото да бъде в помощ на възрастни, при които количеството сън с годините намалява прогресивно.

zdrav sun 400
zdrav sun 600

Причината се крие в това, че с времето клетките на организма привикват към количествата, които тялото ни синтезира. Заедно с това, обаче, като всяка друга система, и тази остарява с годините. Двата процеса взаимно се изключват и така количеството и качеството на така важната почивка за нас намаляват. А това носи със себе си последици за тялото и ума.

Любопитно е, че тялото отделя по-малко количество естествено образуван мелатонин през деня. Затова и много деца и тийнейджъри, например, при които секрецията е повишена, трудно дремват през светлата част от денонощието. В момента, в който се смрачи, обаче, в телата ни започва по-голямо отделяне на мелатонин. Затова и през зимата може да се чувстваме по-бързо и по-рано готови да заспим.

 

Мелатонин: ползи и вреди за организма

 

Мелатонин: ползи и вреди. млада жена, която се наслаждава на пролетта и хубавото време.

 

Вече споменахме за това колко е важен мелатонинът за съня и оттам – за отмората на всички наши физически и психически аспекти.

Като всяко друго вещество, мелатонинът не е хормон с една-единствена функция. Той е още:

  • Антиоксидант – помага на клетките ни и на тялото да се освободи от свободните радикали. Те, както е добре известно, се пораждат от стареенето на клетките вследствие на приема на кислород.
  • Приспособяването на организма към различни часови зони и промяната на времето през различните сезони.
  • Хормон на младостта – поддържа кожата, очите, ноктите и косата ни в млада, добра форма, по-дълго време.

Тук трябва да обърнем много сериозно внимание на състава на изкуствено синтезирания мелатонин: ползи и вреди от него, защото именно в това се крие по-голямата вреда от веществото.

Ако разгледаме химическия състав на мелатонина, добавката, в която се приема, се състои от аминокиселина с име триптофан и съединението серотонин. Защо това е толкова важно?

Добре известен като хормона на щастието, серотонинът влияе много на психиката и настроението ни, но и на още редица фактори. Сред тях са степента ни на агресия, телесната ни температура, настроението, количеството и качеството сън, което получаваме, и апетита ни.

Докато количествата серотонин и мелатонин в тялото ни са в баланс с всички останали вещества, извличаме ползи от тях – регулиране на съня и теглото, балансирано психологическо състояние. В момента, в който обаче те се нарушат, това може да доведе до неприятни последици. Такива са:

  • Сънливост: иронично, но е един от най-често срещаните странични ефекти от предозиране с мелатонин
  • Главоболие: предизвиква го дисбаланса в хормоните;
  • Безсъние: твърде много от мелатонина и серотонина възбуждат повече системите и пречат на покоя на тялото и ума
  • Храносмилателни проблеми: най-честите сред тях са запек, разстроен стомах, дразнене на стомаха и гадене.

Предозирането се получава най-често пъти заради това, че мелатонинът има недобре известно, но силно пристрастяващо действие. С времето той се натрупва и организмът привиква силно към него. Оттам са възможни и страничните ефекти, описани по-горе.

Не забравяйте: не приемайте мелатонин, ако поради здравословно състояние пиете лекарства, чиято функция е да блокират съсирването на кръвта (антикоагуланти), имуносупресори или кортикостероиди.

 

Заместители на мелатонина

 

Мелатонин: ползи и вреди. Младо момиче, което се протяга в леглото след дълъг сън.

 

Забързаното ежедневие води до високи нива на стреса и по-малко сън, заради нервно напрежение. Екраните, в които се взираме, от друга страна, също влияят много сериозно на отделянето на мелатонин по естествен път. Това е така, защото те симулират в голяма степен дневната светлина и пречат на тялото да отдели правилните за съответното време през деня вещества.

Но какво да направим, ако не искаме да дебалансираме веществата в организма си с допълнително серотонин и мелатонин? За щастие, има начини, по които да си набавяме от веществото на съня без тялото ни да привиква или да го натоварваме прекомерно.

Един от начините е с природни методи. Продукти, в които мелатонинът присъства, са:

  • орехите
  • рибата тон
  • къдравото зеле
  • прясното мляко.

Успокояващ ефект върху тялото и ума, които да доведат до естествен синтез на веществото, имат и лайката, кокосовото мляко, лавандулата. 

По-голямата част от тези продукти са сезонни. Затова още един вариант е хранителна добавка, която е на билкова основа и ще ни помогне да се наслаждаваме на качествени сън през цялата година.

 

Още 10 съвета за по-добър сън можеш да намериш в нашия блог.

 

Категории: Здраве|Публикувана: 30.06.2020|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Васи Дюлгерова
Василка Дюлгерова е създател на съдържание в сферата на здравословното хранене, хранителни режими и физическата активност в различни възрасти. Тя е автор на стотици статии с огромна четаемост.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

3 Коментара

  1. Хатике Хайрула 07.03.2024 at 5:07 - Отговор

    Понякога трудно заспивам през нощта, сутринта наваксам сънят,страх ме е да не получавам инфаркт заради безсъние

  2. Василена 13.01.2023 at 21:35 - Отговор

    Мелатонин 10 мг. никакво действие за сън . Обратното , трудно заспиване , често будене !

    • Асен Карамфилов 26.02.2023 at 10:53 - Отговор

      Предполагам,че невъзможноста на организма Ви да синтезира правилно приетия мелатонин се дължи основно на стресови състояния на организма без видими проявления, така да се каже „таен стрес“… Предвид употребата на лекарства против съсирване на кръвта,не смея да увеличавам дозата от 3мг… и нищо… Сигурно има „по-сериозни“лекарства,но ги именуват „психотропни“ и ги дават само на психолабилни люде, демек не мога да се уредя с подобни… Боже,как ми трябва два часа здрав сън!?!…

Оставете коментар

Обновена: 11 март 2024 в 12:11 | Публикувана: 30 юни 2020 в 10:06 | Категория: Здраве