Обикновено се запознаваме със същността на мелатонин: ползи и вреди от него, няколко пъти в живота си. Първият път е в часовете по биология, в които той е представен като едно от веществата, важни за доброто качество на живот. Сблъскваме се с него и в активната част от живота си – когато ежедневието ни е твърде натоварено и от това започва сериозно да страда сънят ни. Още веднъж го опознаваме в късните години на своя живот – когато по естествен път той намалява и така спим все по-малко.

 

За мелатонинa – най-важното: накратко

По своята същност мелатонинът много добре се характеризира с най-известното си име: “хормон на съня”. Силната му връзка с това състояние на покой на ума и тялото обаче не е единственото, на което той влияе.

В тялото ни мелатонинът се синтезира в естествено състояние от момента, в който бебето достигне около 3-месечна възраст.

Извън него обаче, хормонът е изкуствено създаден от учен на име Ричард Вуртман. Неговата цел била веществото да бъде в помощ на възрастни, при които количеството сън с годините намалява прогресивно.

Причината се крие в това, че с времето клетките на организма привикват към количествата, които тялото ни синтезира. Заедно с това, обаче, като всяка друга система, и тази остарява с годините. Двата процеса взаимно се изключват и така количеството и качеството на така важната почивка за нас намаляват. А това носи със себе си последици за тялото и ума.

Любопитно е, че тялото отделя по-малко количество естествено образуван мелатонин през деня. Затова и много деца и тийнейджъри, например, при които секрецията е повишена, трудно дремват през светлата част от денонощието. В момента, в който се смрачи, обаче, в телата ни започва по-голямо отделяне на мелатонин. Затова и през зимата може да се чувстваме по-бързо и по-рано готови да заспим.

 

Мелатонин: ползи и вреди за организма

 

Мелатонин: ползи и вреди. млада жена, която се наслаждава на пролетта и хубавото време.

 

Вече споменахме за това колко е важен мелатонинът за съня и оттам – за отмората на всички наши физически и психически аспекти.

Като всяко друго вещество, мелатонинът не е хормон с една-единствена функция. Той е още:

  • Антиоксидант – помага на клетките ни и на тялото да се освободи от свободните радикали. Те, както е добре известно, се пораждат от стареенето на клетките вследствие на приема на кислород.
  • Приспособяването на организма към различни часови зони и промяната на времето през различните сезони.
  • Хормон на младостта – поддържа кожата, очите, ноктите и косата ни в млада, добра форма, по-дълго време.

Тук трябва да обърнем много сериозно внимание на състава на изкуствено синтезирания мелатонин: ползи и вреди от него, защото именно в това се крие по-голямата вреда от веществото.

Ако разгледаме химическия състав на мелатонина, добавката, в която се приема, се състои от аминокиселина с име триптофан и съединението серотонин. Защо това е толкова важно?

Добре известен като хормона на щастието, серотонинът влияе много на психиката и настроението ни, но и на още редица фактори. Сред тях са степента ни на агресия, телесната ни температура, настроението, количеството и качеството сън, което получаваме, и апетита ни.

Докато количествата серотонин и мелатонин в тялото ни са в баланс с всички останали вещества, извличаме ползи от тях – регулиране на съня и теглото, балансирано психологическо състояние. В момента, в който обаче те се нарушат, това може да доведе до неприятни последици. Такива са:

  • Сънливост: иронично, но е един от най-често срещаните странични ефекти от предозиране с мелатонин
  • Главоболие: предизвиква го дисбаланса в хормоните;
  • Безсъние: твърде много от мелатонина и серотонина възбуждат повече системите и пречат на покоя на тялото и ума
  • Храносмилателни проблеми: най-честите сред тях са запек, разстроен стомах, дразнене на стомаха и гадене.

Предозирането се получава най-често пъти заради това, че мелатонинът има недобре известно, но силно пристрастяващо действие. С времето той се натрупва и организмът привиква силно към него. Оттам са възможни и страничните ефекти, описани по-горе.

Не забравяйте: не приемайте мелатонин, ако поради здравословно състояние пиете лекарства, чиято функция е да блокират съсирването на кръвта (антикоагуланти), имуносупресори или кортикостероиди.

 

Заместители на мелатонина

 

Мелатонин: ползи и вреди. Младо момиче, което се протяга в леглото след дълъг сън.

 

Забързаното ежедневие води до високи нива на стреса и по-малко сън, заради нервно напрежение. Екраните, в които се взираме, от друга страна, също влияят много сериозно на отделянето на мелатонин по естествен път. Това е така, защото те симулират в голяма степен дневната светлина и пречат на тялото да отдели правилните за съответното време през деня вещества.

Но какво да направим, ако не искаме да дебалансираме веществата в организма си с допълнително серотонин и мелатонин? За щастие, има начини, по които да си набавяме от веществото на съня без тялото ни да привиква или да го натоварваме прекомерно.

Един от начините е с природни методи. Продукти, в които мелатонинът присъства, са:

  • орехите
  • рибата тон
  • къдравото зеле
  • прясното мляко.

Успокояващ ефект върху тялото и ума, които да доведат до естествен синтез на веществото, имат и лайката, кокосовото мляко, лавандулата. 

По-голямата част от тези продукти са сезонни. Затова още един вариант е хранителна добавка, която е на билкова основа и ще ни помогне да се наслаждаваме на качествени сън през цялата година.

 

Още 10 съвета за по-добър сън можеш да намериш в нашия блог.