Днес ще обърнем внимание на консумацията на маслини: ползи от тях, които можем да извлечем. Може би възприемате маслините като зеленчук, но те всъщност принадлежат към групата на така наречените костилкови плодове и са от едно семейство с мангото, черешите и прасковите. Но както и да ги наричаме, важното е, че са вкусни и много полезни. Здравословните мазнини в маслините се извличат за получаване на зехтин – един от ключовите компоненти на здравословната диета.

Маслините съдържат 11–15% мазнини, 74% от които са под формата на олеинова киселина, вид мононенаситена мастна киселина – основният компонент на зехтина. Освен това са с високо съдържание на витамин Е, желязо, мед, калций и натрий, които имат различни здравословни ползи за тялото.

Именно за тях ще си говорим днес, за да можете да се възползвате от тях максимално, независимо дали похапвате черни и зелени маслини, в салати или други ястия.

 

Антиоксидантни свойства на маслините

Маслините са богати на много растителни съединения, по-специално на антиоксиданти, сред които:

  • олеуропеин – най-изобилният антиоксидант в пресни, неузрели маслини;
  • хидрокситирозол – по време на узряването на маслините олеуропеинът се разгражда на хидрокситирозол;
  • тирозол – открива се по-късно в зехтина и може да помогне за предотвратяване на сърдечни заболявания;
  • олеанолова киселина – която може да помогне за предотвратяване на увреждане на черния дроб, регулиране на мазнините в кръвта и намаляване на възпалението;
  • кверцетин – той може да понижи кръвното налягане.

Доказано е, че всички тези антиоксиданти намаляват риска от хронични заболявания и са много добри в борбата с възпалението. По-подробно за ролята на антиоксидантите в организма можете да прочетете в статията по темата в нашия сайт.

 

Подобряват здравето на сърцето

Високият холестерол и кръвно налягане са рискови фактори за сърдечни заболявания. Както споменахме, олеиновата киселина, се свързва с подобряване здравето на сърцето. Тя може да регулира нивата на холестерола и да предпазва „лошия“ холестерол от окисляване. Допълнително маслините помагат да се предотврати образуването на кръвни съсиреци, които биха могли да доведат до инфаркт на миокарда или тромбоза.

 

Маслини: ползи за здравето на костите

Честотата на остеопорозата е по-ниска в средиземноморските страни, отколкото в останалата част на Европа, което води до заключението, че маслините могат да предпазят от това състояние. То се характеризира с намалена костна маса и качество на костите и може да увеличи риска от фрактури. Но дори да не могат да се докажат тези предположения, можем да твърдим друго – за някои от растителните съединения, намиращи се в маслините и зехтина, е доказано, че помагат за заздравяване на костите.

 

Борят се с оксидативния стрес

Маслини: ползи.

Маслините играят важна роля за поддържането на здрава имунна система, особено по време на оксидативен стрес и хронични вирусни заболявания. Те съдържат и полифеноли – естествени химикали, които намаляват оксидативния стрес в мозъка. Така че ако похапвате ежедневно маслини, можете да подобрите паметта си с до 25%. Благодарение на тези си свойства маслините намаляват ефекта на дегенеративни заболявания като Алцхаймер, както и на някои доброкачествени тумори.

 

Помагат в борбата с килограмите

Ако консумирате само 10 маслини преди хранене, можете да намалите апетита си с до 20%, а с това ще намалите приема на калории и съответно – трупането на килограми. Това е така, защото съдържащите се в маслините мононенаситени мастни киселини забавят процеса на храносмилане и стимулират хормона холецистокинин – хормон, който изпраща съобщения за ситост до мозъка. Допълнително маслините помагат на тялото да стимулира производството на адипонектин – химикал, който изгаря мазнините до пет часа след консумация.

 

Маслини: ползи за красива кожа

Черните маслини са богати на мастни киселини и антиоксиданти, които подхранват, хидратират и защитават кожата. Основен сред тях е витамин Е.

Независимо дали се прилага локално или се приема, витамин Е защитава кожата от ултравиолетово лъчение, като по този начин я предпазва от преждевременно стареене.

Похапването на маслини, също така може да намали появата на бръчки с до 20%, благодарение на олеиновата киселина, която поддържа кожата здрава и мека.

 

Подпомагат зрението

Една купичка черни маслини съдържа 10% от дневната препоръчителна доза от витамин А, който е в основата на здравето на ретината и е от решаващо значение за добро зрение. Тя дава възможност на окото да разграничава по-добре светлото и тъмното, като по този начин подобрява нощното зрение. Освен това се смята, че витамин А е ефективен срещу катаракта, макулна дегенерация, глаукома и други очни заболявания, свързани с напредването на възрастта.

 

Няколко бързи и лесни рецепти с маслини

Надяваме се, че вече се убедихте в консумацията на маслини: ползи от тях има за целия ни организъм, но сме сигурни, че понякога изпитвате затруднение как да ги включите в менюто си. Затова ви даваме няколко идеи, но преди да пристъпите към тях, е добре да се информирате как да изберете хубави маслини. Погрижили сме се и за тази задача в статия по темата в нашия блог.

  • Маслинова паста

Не купувайте готова, защото е изключително лесна за приготвяне у дома. Можете да я поднесете като разядка, да я добавите към здравословен сандвич  или дори като гарнитура към птиче месо. Всичко, което трябва да направите, е да сложите маслини без костилки в кухненския робот, да добавите зехтин, чесън и любимите си подправки. Разбърквате и сте готови!

  • Кето спагети от тиквички

Лесна и приятна кето рецепта, която също не изисква много усилия. Единственото, което ще ви отнеме време, е да направите спагетите от тиквички. Ще ви е нужен спиралайзер за зеленчуци или специална белачка. След като нарежете необходимото количество спагети ги запържете на силен огън за кратко. Добавете нарязани маслини, домати, чесън, зехтин и пресни билки по ваш избор.

  • Мариновани маслини

 

Маслини: ползи.

 

Мариновайте маслините у дома, като използвате зехтин, лимонова кора, кориандър и кимион. Вече имате идеалното решение за вкусен апетайзер. Поставете малка чиния с маслини на масата преди вечеря и се насладете на здравословните им ползи по един по-вкусен и интересен начин, който ще впечатли вашите гости.

Е, не е толкова трудно да включите маслини в диетата си, нали? Пък и винаги можете да си ги похапвате в натурален вид. Важното е да се възползвате от здравословните им ползи възможно най-често. Да ви е вкусно!