Хранене при диабет тип 1 и тип 2

Обновена: 01.01.2024|

Правилното хранене при диабет тип 1 и тип 2 е от изключително важно значение за здравето при т.нар. захарна болест. Режимът трябва да доставя на организма максимално количество основни хранителни вещества, като същевременно следи количеството на приетите въглехидрати, протеини и мазнини. Това е важно за осъществяване на по-добър контрол над кръвната захар.

 

Какво е диабет тип 1?

При диабет тип 1 тялото не произвежда инсулин – хормон, понижаващ нивото на кръвната захар. Най-честата причина е автоимунен процес, при който организмът атакува собствения си панкреас.

Без инсулин тялото не умее да използва глюкозата за енергия (или съхранение) дори след хранене, когато тя е висока. При това състояние, известно и като хипергликемия (висока кръвна захар), другите клетки не получават необходимата енергия, което може да доведе до сериозни здравословни проблеми.

husk 400
vitc 600 1

 

husk 400
vitc 600 1

Диабет тип 1 обикновено се диагностицира още в детството, но може да бъде открит на всяка възраст. Лекарите не са напълно сигурни какво го причинява, но вероятно това е генетично заболяване и не е следствие на хранителен режим или други фактори.

Как да разпознаем болестта?

Хората, страдащи от диабет тип 1, имат някои от следните симптоми:

  • повишен глад и жажда
  • често уриниране
  • умора
  • замъглено зрение
  • мравучкане или изтръпване на ръцете и краката
  • незарастващи рани
  • необяснима загуба на тегло

 

Какво е диабет тип 2?

 

Хранене при диабет тип 1 и тип 2. Отслабване. Диабет тип 2. Профилактични прегледи.

 

При диабет тип 2 тялото произвежда инсулин, но той не работи правилно и клетките не реагират нормално на този хормон. Когато кръвната захар е висока и хормонът се отделя, тялото игнорира това.

Точно както при диабет тип 1, глюкозата остава висока, черният дроб освобождава още повече от нея и другите клетки не получават необходимата им енергия.

Много често пациенти, развили захарна болест, първоначално са имали инсулинова резистентност. Това е състояние, при което клетките губят чувствителността си към този хормон.

Въпреки че някои хора са генетично предразположени към диабет тип 2, начинът на живот също играе роля. Съществува по-голям риск от болестта в следните случаи:

Хората на възраст над 45 години или с анамнеза за инфаркт или инсулт също са по-склонни да развият заболяването.

 

Каква е разликата между диабет тип 1 и диабет тип 2?

Може да се каже, че и единият, и другият тип диабет са свързани с хормона инсулин. Въпреки че пациентите с диабет тип 2 понякога изпитват същите симптоми като тези, страдащи от тип 1, много от тях изобщо нямат оплаквания.

Поради различните им причини за поява, плановете за лечение на двата вида захарна болест също са малко по-различни. В крайна сметка целта при контрола и при тип 1, и при тип 2 е да се поддържат стабилни нивата на кръвната захар.

 

Хранене при диабет – защо е важно?

 

Хранене при диабет тип 1 и тип 2. Автоимунни заболявания. Вредна ли е захарта. Витамини без захар.

 

Много фактори влияят върху това колко добре се управлява диабетът. Доста от тях се контролират от пациента. В това число какво и колко яде, следи ли редовно кръвната захар, нивата на физическа активност и последователността при приема на лекарствата. Дори малки промени могат да окажат влияние върху глюкозата.

Приемът на правилните храни и лекарства всеки ден може значително да подобри здравословното състояние и да намали риска от усложнения, свързани с диабет. Сред тях са коронарна артериална болест, бъбречни заболявания и увреждане на нервите. Освен това тези мерки оказват влияние върху контрола на теглото.

 

Хранене при диабет – кои храни са полезни?

 

Хранене при диабет - хранителна пирамида.

 

Това, на което трябва да обърнем внимание, когато става въпрос за хранене при диабет, е балансираният прием на въглехидрати, протеини и мазнини в хранителния режим. Съществува хранителна пирамида на храните при захарна болест. Тя ги класифицира на няколко групи, основаващи се на съдържанието на въглехидрати в тях.

Човек с това заболяване трябва да яде повече от продуктите в долната част на пирамидата (зеленчуци и плодове), отколкото тези в горната част (сладкиши). Този режим ще помогне за поддържане на здравето на сърцето и на всички системи в тялото.

 

Внимание – въглехидрати!

Ако имате диабет, е важно да знаете колко и какви въглехидрати консумирате. Това е така, защото те са основният вид храна, която повишава кръвната захар.

При това заболяване се насърчава режим, който включва сложни въглехидрати. Такива са тези от плодове (бери плодове), зеленчуци, ядки и храни, богати на полезни мазнини.

Чрез гликемичен индекс може ефективно да се поддържат нивата на кръвната захар. Той от десетилетия се използва за по-добър контрол на диабета, като класифицира храните според ефекта им върху нивата на глюкозата.

 

Цветни зеленчуци и плодове срещу клетъчното увреждане

Балансираното хранене при диабет трябва да включва ежедневна консумация на храни като броколи, карфиол, артишок, чушки, патладжан, ягоди и горски плодове.

Освен че са вкусни и помагат за стабилизиране на нивата на кръвната захар, зеленчуците и плодовете са богати на биологично активни вещества – витамини, микроелементи, фибри и др. Например, витамините А и С могат да предпазят тялото от възпаление и клетъчно увреждане, ако тези проблеми възникнат поради повишената кръвна глюкоза.

Колкото повече цвят и разнообразие имат зеленчуците и плодовете, толкова по-широка гама от полезни хранителни вещества ще си набавите от тях. Затова не забравяйте да включите много различни плодове и зеленчуци в ежедневното си меню.

Зеленолистни зеленчуци – малко калории, много ползи

Освен вкусни, зеленолистните зеленчуци са изключително питателни и нискокалорични. Въглехидратите в тях са предимно фибри, които се усвояват бавно от организма, водят до засищане и не повишават значително кръвната захар.

Спанакът, къдравото зеле и други зеленчуци са богати на витамини и минeрали (B9, Е, калций, магнезий, калий). Препоръчват на диабетици с очни проблеми, защото зеленолистните зеленчуци са добри източници на каротеноиди, особено на лутеин и зеаксантин, които укрепват зрението.

Изследвания показват, че хората с диабет имат ниски нива на витамин С в кръвта.

Начин да си го доставят е също консумацията на зеленчуци.

 

Полезни мазнини против висока захар

 

Хранене при диабет. Зехтин.

 

Диабетиците трябва да приемат полезни мазнини като зехтин, масло от авокадо, кокосово масло и краве масло Гхи, както и храни, богати на полезни мазнини, например ленено семе.

Подобно на фибрите и протеините, мазнините също помагат за забавяне на храносмилането. По този начин те намаляват скоростта, с която глюкозата навлиза във системата.

 

Ядки – полезни и питателни

Повечето видове ядки съдържат фибри и са с ниско съдържание на нетни въглехидрати. Редовната им консумация може да намали възпалението и да понижи кръвната захар. Те влияят благотворно на сърцето, намалявайки риска от сърдечни заболявания и смърт.

Именно по тази причина храни като орехи, бадеми, лешници и шам фъстък трябва да присъстват редовно в менюто на хората, страдащи от диабет.

 

Мазна риба и месо

Някои видове риба като сьомга, сардини, скумрия, херинга и риба тон са богати на омега-3 мастни киселини. Те са здравословни и се борят с възпалението в организма, а също така стабилизират кръвната захар и защитават сърцето.

За хора с диабет се препоръчва консумацията на месо, като ако е по-сухо, може да се приготвя с кокосово масло, зехтин или масло Гхи.

Кисело мляко – засища и помага при отслабване

Доказано е, че ежедневната консумация на кисело мляко е свързана с 18% по-нисък риск от развитие на диабет тип 2. Високите му нива на калций, протеини и конюгирана линолова киселина (CLA) помагат да останете сити за по-дълго.

Това може да насърчи загубата на тегло чрез намаляване на апетита и приема на калории. И още – пробиотичните бактерии в киселото мляко влияят благотворно на обменните процеси в организма. Тези бактерии имат силни антиоксидантни свойства, което също намалява риска от диабет тип 2.

 

Хранене при диабет тип 1 и тип 2 – кои храни трябва да се избягват?

Също толкова важно, колкото кои храни да включите в менюто си, е това кои да намалите или да изключите от него, ако имате диабет тип 1 или тип 2.

Много храни и напитки са с високо съдържание на въглехидрати и добавена захар, което може да доведе до повишаване на нивата на кръвната глюкоза. Други могат да повлияят негативно на сърдечното здраве или да допринесат за наддаване на тегло.

Хората с диабет трябва да ограничат приема на:

  • бял хляб и паста
  • сладки и газирани напитки
  • пържени храни
  • алкохол
  • сладкиши
  • преработени и осолени меса (салам, кренвирши)
Категории: Здраве, Хранене и видове храни|Публикувана: 02.02.2022|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Мария Тенева
Мария Тенева е дипломиран журналист и филолог с дългогодишен опит. Има интереси в сферата на здравето, медицината и чуждите езици. Автор е на стотици статии и интервюта на здравна тематика.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 1 януари 2024 в 00:00 | Публикувана: 2 февруари 2022 в 16:58 | Категория: Здраве, Хранене и видове храни