Когато говорим за витамини, основните ни притеснения обикновено са насочени към дефицита им. Наистина недостигът на хранителни вещества причинява редица проблеми, но предозиране с витамини също е възможно и причинява неприятни симптоми.

Макар и да се случва рядко, това е реална възможност, особено ако приемате ежедневно мултивитамини и ги комбинирате с други добавки без да пресметнете приема. Днес ще ви разкажем кога можем да говорим за предозиране с витамини и какви рискове носи това.

 

Как се случва предозирането с витамини?

Първо трябва да отбележим, че е почти невъзможно да приемете твърде много витамини само чрез диетата. Приемът на високи дози добавки с витамини А, Е, D, С и фолиева киселина обаче не винаги помага за предотвратяване на заболявания, а напротив – може да се окаже вредно.

Не всички витамини се обработват по един и същи начин. Едните са водоразтворими, което означава, че те се усвояват бързо от тялото, като излишъкът се отделя чрез урината, вместо да се съхранява в тъканите. Поради това те са по-малко опасни, дори когато се консумират в големи количества.

Водоразтворимите витамини включват:

  • Витамин C
  • Витамин В1 (тиамин)
  • Витамин В2 (рибофлавин)
  • Витамин В3 (ниацин)
  • Витамин В5 (пантотенова киселина)
  • Витамин В6 (пиридоксин)
  • Витамин В7 (биотин)
  • Витамин В9 (фолиева киселина)
  • Витамин В12 (кобаламин)

Това обаче не означава, че те са безопасни за консумация в неограничени количества. Например, високите нива на ниацин (витамин В3) могат да причинят зачервяване на кожата при някои хора, докато твърде много витамин В6 може да доведе до изтръпване на ръцете и краката.

За разлика от тях, мастноразтворимите витамини не се разтварят във вода и лесно се съхраняват в тялото. Поради това е по-лесно да се натрупват в опасни количества и да доведат до хипервитаминоза.

Четирите мастноразтворими витамина са:

  • Витамин А
  • Витамин D
  • Витамин Е
  • Витамин К

Освен препоръчителния дневен прием, който показва от колко хранително вещество се нуждае човешкото тяло в ежедневието, има и допустимо горно ниво на прием, което показва максималната доза, която може да бъде приемана без това да нанесе вреди.

Не всички витамини обаче имат такива препоръки. Например, витамин К няма симптоми за видима токсичност, дори във високи дози, така че горната граница не е определена.

Това не означава, че предозирането с витамини, които попадат в тази категория, е напълно безопасно. Те могат да взаимодействат с определени лекарства или да имат нежелан ефект при хора, които имат специфично заболяване. Поради тази причина е най-добре да се придържате към общите препоръки, освен ако специалист не ви е препоръчал друго.

 

Възможни рискове при предозиране с витамини

 

Предозиране с витамин. Цинк и селен. Биологично активни вещества в растенията.

 

Предозирането може да се случи по два начина – чрез остра токсична доза (много голямо количество, взето еднократно) или чрез хронична токсична доза (голямо количество, приемано последователно за продължителен период от време).

Ето и до какво може да доведе това при различните видове витамини.

Предозиране с витамин А

При токсичност на витамин А в тялото, симптомите могат да включват :

  • гадене
  • повръщане
  • загуба на апетит
  • коремна болка
  • световъртеж
  • раздразнителност
  • сънливост
  • главоболие
  • кожен обрив
  • повишено вътречерепно налягане
  • кома и дори смърт

Горната граница за възрастни е 3000 мкг на ден.

 

Предозиране с витамин В3 (ниацин)

Честите симптоми на предозиране на витамин В3 включват :

  • силно зачервяване на кожата
  • световъртеж
  • неравномерен сърдечен ритъм
  • сърбеж
  • гадене
  • повръщане
  • стомашни болки
  • коремни болки
  • диария
  • загуба на зрение
  • висока кръвна захар
  • увреждане на черния дроб

Горната граница за възрастни е 35 мг на ден.

 

Предозиране с витамин В6 (пиридоксин)

Симптомите на токсичност на витамин В6 включват :

  • хиперестезия (повишена чувствителност)
  • парестезия
  • мускулна слабост
  • изтръпване
  • кожни лезии
  • чувствителност към светлина
  • гадене и киселини

Горната граница за възрастни е 100 мг на ден.

 

Предозиране с витамин В9 (фолиева киселина)

Приемът на твърде много витамин В9 може да доведе до :

  • коремни спазми
  • нарушения на съня
  • раздразнителност
  • проблеми с храносмилането
  • объркване
  • гадене
  • промени в поведението
  • кожни реакции
  • гърчове и др.

Високият прием на фолиева киселина може също да прикрие дефицита на витамин В12. Горната граница за възрастни е 1000 мкг на ден.

 

Предозиране с витамин C

Изключително високият прием на витамин С може да причини гадене, диария и спазми в стомаха, както и да увеличи риска от развитие на камъни в бъбреците.

Високите количества могат да бъдат много опасни за хора с генетични заболявания, които причиняват прекомерно натрупване на желязо в организма, както и за хора с диабет, тъй като това може да причини увреждане на тъканите и фатални сърдечни аномалии.

Горната граница за възрастни е 2000 мг на ден.

 

Предозиране с витамин D

 

Предозиране с витамин. Витамини и минерали.

 

Основната последица от токсичността на витамин D е натрупването на калций в кръвта (хиперкалциемия), което може да причини гадене, повръщане, слабост и потенциално болка в костите и бъбречни проблеми като калциеви камъни. Други симптоми могат да включват загуба на тегло, загуба на апетит и неравномерен сърдечен ритъм.

Горната граница за възрастни е 100 мкг на ден.

 

Предозиране с витамин Е

Витамин Е е антикоагулант, така че консумацията на прекомерни количества може да доведе до разреждане на кръвта, съсирването й или до фатално кървене. Това също е свързано с повишен риск от инсулт.

Горната граница за възрастни е 1100 мг на ден.

 

Предозиране с витамин К

Както споменахме, излишъкът от витамин К обикновено няма никакви странични ефекти. Въпреки това, витамин К трябва да се избягва от хората, приемащи някои лекарства като варфарин (разредител на кръвта) или антибиотици, тъй като може да попречи на действието им.

 

Как да избегнем евентуално предозиране с витамини?

Ще напомним за пореден път, че най-добрият начин повечето от нас да си набавят достатъчно витамини, е чрез разнообразно и балансирано хранене. Разбира се, някои хора са изложени на по-висок риск от дефицити и се препоръчва да използват добавки.

Те включват:

  • Жените, които се опитват да забременеят или са в първите 12 седмици от бременността трябва да приемат фолиева киселина.
  • Препоръчително е всички възрастни да приемат добавка с витамин D.
  • На деца на възраст от шест месеца до пет години трябва да се дават добавки от витамини А, С и D.
  • Хората, които следват веганска или вегетарианска диета, трябва да приемат витамин В12 и омега-3 мастни киселини.

Някои диетолози смятат, че приемането на мултивитамини е ненужно, ако се храните здравословно, но може да има полза от някои витамини в определени ситуации. Добър пример е настоящият съвет за допълнителен прием на витамин D по време на пандемията от Covid-19.

 

Важно е да се отбележи, че някои витамини трябва да се приемат заедно, а някои по различно време.

Например калцият и витамин D се приемат едновременно, но калцият предотвратява усвояването на желязотo, така че калцият и желязото трябва да се приемат по отделно.

Ако решите да приемате добавка, изберете такава, която не съдържа повече от препоръчителния дневен прием на хранителните вещества.

Ако приемате мултивитамини, няма нужда да се притеснявате от предозиране с витамини, тъй като те са предназначени за безопасна консумация, дори когато се комбинират с обогатени храни.

И последно – витамините никога не трябва да се използват като заместител на балансираното хранене.