Защо ни е нужен витамин C

Обновена: 13.03.2024|
Най-добри хранителни добавки за жени. Вода с лимон. Нужен витамин C при дефицит.

Витамин C е едно от веществата, без които тялото ни не може – и то по редица причини. Всички знаем колко важен е той за имунната ни система, но колко други негови свойства можете да назовете? Разкриваме ви ги в следващите редове.

 

Защо ни е нужен витамин C?

Витамин C носи още имената аскорбинова киселина или L-аскорбат. Абревиатурата му като добавка е Е300. Именно с тях може да го срещнете в описанията на различни продукти, процеси и медицински трудове.

Той е водоразтворим витамин, който подпомага имунната ни система. Приемаме го под формата на добавка към лекарства, самостоятелно хапче или ампула. Освен това го извличаме много лесно от храната, която приемаме, тъй като е важна част от състава на почти всички плодове и зеленчуци, които похапваме ежедневно.

До такава степен сме свикнали с изобилието му, че дори не се замисляме за колко процеси в тялото има роля той – във всеки миг от нашето съществуване.

rejimat kniga 400
calc magn 600
rejimat kniga 400
calc magn 600

Витамин C има много приложения в тялото ни, но първите, които учените откриват, са на антиоксидант. Антиоксидантите, както знаем, унищожават свободните радикали в организма ни, отговорни за някои от най-опасните нелечими болести на нашето време.

Освен това те прочистват тялото ни от вредни вещества:

  • отровни и тежки метали
  • токсини и други

Освен това водоразтворимият витамин участва в синтеза на едно много важно вещество в тялото ни – колаген.

От колагена зависи до голяма степен начинът, по който изглеждаме (кожа, коса, нокти и щети върху тях, породени от времето и други вътрешни и външни фактори), но това е само една от ползите му. Далеч по-есенциален е за опорно-двигателната ни системаставите, ставните връзки, сухожилията, мускулите, както и когато става дума за здравето на сърдечно-съдовата система.

В допълнение витамин C играе ролята и на ензимен кофактор или иначе казано – помощно вещество, благодарение на което биохимичните процеси в тялото ни се извършват успешно. Нещо повече – той е и своеобразен транспорт на редица вещества до предназначението им в тялото и участва в значително количество процеси.

В заключение е ясно едно – без витамин C организмът ни не би могъл да оцелее и функционира правилно.

 

Откъде да си набавяме витамин C по време на кето режим?

 

Нужен витамин C. Лека храна за лятото. Комбинация от витамини.

 

Както споменахме и няколко реда по-нагоре, огромно количество храни, които консумираме при балансирана диета, съдържат витамин C. Типични за зимния сезон например са любимите на мнозина цитрусови плодове – банани, портокали, мандарини. Имайте предвид обаче, че те не са режимни.

За ваше улеснение подготвихме списък с продукти, които спокойно можете да похапвате без да се притеснявате да не излезете от кетоза.

Един от първите ни избори на продукти от този тип, когато сме в кето диета, са бери плодовете. Макар че са малки на размер, всички те съдържат огромни количества витамин C. Освен това са чаровен и здравословен начин да похапнете нещо сладко без угризения и чудене дали ще развалите кето режима си. Затова и препоръчваме да ги похапвате редовно, когато имате възможност за това – особено в пресен вид.

Друг много добър вариант да си набавите витамин C e чрез зеленолистни зеленчуци. Салати, зеле, броколи, аспержи, спанак, карфиол – всички те са прекрасен избор за ежедневно похапване. Пълни с полезни вещества – включително и витамин C, те ще ви предадат от свойствата си и едновременно с това – ще ви заситят.

Високи количества нужен витамин C откриваме още в шипката и брюкселското зеле, както и в две билки, които използваме всеки ден: копър и магданоз.

 

Дефицит на витамин C

 

Нужен витамин C. Кето и палео диета. Защо не сваляте килограми по време на кето диета. Кето диета и продукти, свързани с режима. Лека бременност.

 

От уточнените дотук факти може да ви се струва, че е трудно човек да изпадне в състояние на дефицит на витамин C. Още повече поради широко разпространената заблуда, че витамини се пият само, когато сме болни. За съжаление и двете твърдения са напълно неверни.

Количеството на витамина в организма много силно зависи както от дневното ни меню, така и от начина ни на живот. От друга страна, макар че има известни спорове в научните среди, се твърди, че дневният препоръчителен прием на витамин C има пряка връзка и с възрастта и пола ни.

Прието е следното препоръчително разпределение и прием:

  • От 1 до 3 години са ни нужни 15 мг на ден
  • Между 4 и 8 години дневният прием е хубаво да е 25 мг
  • От 9 до 13 години имаме нужда от 45 мг на ден
  • При момичетата на възраст от 14 до 18 години количеството нужен витамин C е 65 мг на ден
  • При момчетата на възраст между 14 и 18 години – 75 мг на ден
  • При жени над 18 години – 75 мг на ден
  • При мъже над 18 години мъже – 90 мг на ден

Изключение се прави за три групи:

  • Жените по време на бременност имат нужда от около 85 мг на ден
  • На жените по време на кърмене им е нужен витамин C в дози от 120 мг на ден
  • Много възрастни хора

Това се налага заради износването и изхранването на бебето впоследствие.

Дефицитът на витамин C се разпознава по някои много отчетливи симптоми. Възможно е да страдате от този недостиг, ако имате анемия (или изпитвате симптоматика), кървене и отоци на венците, но и ако се уморявате лесно, страдате често от инфекции и понижен имунитет, губите тегло и нямате апетит.

Не бива да пропускаме и възможността да имате дефицит на витамин С, ако сте лесно раздразнителни, имате чести главоболия и лош сън, нарушена концентрация.

Има няколко застрашени групи от дефицит, на които им е нужен витамин C поради специфични обстоятелства. В тях попадат хората, подвластни на вредни навици – такива, които които пушат тютюневи изделия (или тези около тях, които са пасивни пушачи), както и такива, които консумират големи количества алкохол.

В списъка с причини можем да включим и някои заболявания на храносмилателната система, които предотвратяват усвояването на витамина по правилен начин.

Категории: Здраве|Публикувана: 22.12.2021|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

49ba106e715c855274a0ed254826b4e3?s=96&d=mm&r=g

Василка Дюлгерова е създател на съдържание в сферата на здравословното хранене, хранителни режими и физическата активност в различни възрасти. Тя е автор на стотици статии с огромна четаемост.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 13 март 2024 в 10:13 | Публикувана: 22 декември 2021 в 14:14 | Категория: Здраве