Пред науката няма тайни. А още преди години витамин В7, още познат като биотин, е разкрил своите на съвременните изследователи и учени. Не е чудно, че с полезните си качества той е хитринка на много хора за поддържане на здравето и красотата на три от най-съществените и видими части на тялото ни: кожата, косата и ноктите. За да разберем защо, е важно да знаем откъде идва, как точно помага и защо не ни е нужна магия, когато си го набавяме!

Знаем, за биотина, че…

Освен като витамин В7, той се среща още с имената витамин H и коензим R. Може да го познавате и с името “витамин на красотата”. И за това си има причина!

Биотинът е от рода на водоразтворимите витамини. Като такъв той не се складира в тялото и не се произвежда естествено от него. Ролята на този тип витамини основно е свързана с клетъчния метаболизъм и баланса му. Специфичното при този витамин е, че е именно той е отговорен за някои много важни клетъчни функции. Те се отразяват на най-видимите части от тялото ни, за вида на които обикновено сме и най-разтревожени. Трябва да отбележим още, че е установена намесата му и в процесите по обработването на мазнини, въглехидрати и аминокиселини от организма и правилното функциониране на тялото в следствие на това.

Именно благодарение на чудотворното си влияние върху клетките, биотинът се смята за една от основните причини за състоянието на косата, кожата и ноктите при човека.

И още нещо:

Млада дама, спортуваща в природата. Стречинг в гората.

Макар и познат като “витамин на красотата”, ефектът на биотина далеч не се изчерпва само с действие върху косата, кожата и ноктите.

Поддържайки нивата му в организма, вие ще си помогнете в борбата със стреса – една от най-разпространените съвременни болести, за която малко хора говорят, но много изпитват върху себе си всеки ден.

В допълнение, биотинът ускорява действието на метаболизма – и то по няколко начина. От една страна превръща храната в енергия по-ефективно и бързо, а от друга – спомага тялото да синтезира по-добре мазнините.

Освен това, витаминът влияе положително и на кръвната захар и помага количествата й да се регулират по-добре. Затова и помощта му за сърдечно-съдовата система е неоспорима.

Как биотинът помага да имаме красива кожа, коса и нокти

Краткият отговор на този въпрос е свързан с това, че когато витамин B7 е в достатъчни количества в тялото ни, то той стига за поддръжката на всички важни процеси на клетъчно ниво. Това включва и грижата и процесите в клетките, които изграждат косата, кожата и ноктите ни.

Истината е, че те са сред най-податливите на увреждания части от тялото ни на външни фактори.

Така например, дори да не боядисвате косата си, тя е постоянно изложена на стресови фактори, като замърсен въздух, твърда вода, UV лъчи и термични влияния – сешоар, преса, маша. С времето и натрупването си, всички тези фактори я правят по-тънка, по-лесно цъфтяща и като цяло – увреждат структурата й. Отделно от това, с възрастта и корените й отслабват и това довежда до падане. Против всички тези фактори се бори именно биотинът – той намалява косопада, причинен от сезоните и възрастта и укрепва косъма.

Кожата ни също не е застрахована от външни стресови фактори – лъченията на слънцето, замърсявания на порите от въздуха, наранявания. При нея биотинът действа регенериращо, но и на клетъчно ниво помага за синтеза на колаген. Така за по-дълго време се наслаждаваме на здрава, гладка и еластична кожа. В допълнение, ефектът на витамина стига и до мускулите под нея и така поддържа и тях здрави.

Сигурно сте чували и твърдението, че ноктите първи издават различните заболявания в тялото. Дефицитът на витамин B7 е сред факторите, които най-често и явно изпъкват там. За да растат ноктите ви по-твърди, да не се цепят и да не са чупливи, задължително количество биотин в тялото трябва да е достатъчно за всички системи, на които влияе.

Недостиг на биотин в организма

След всичко, казано досега, може би ви е чудно как може да се стигне до дефицит на витамин B7 в организма. Най-често това се случва при неправилен за организма хранителен режим.

И докато в следващата точка ще ви разкажем за това какво точно да похапвате, за да си осигурявате повече от елемента, тук ще наблегнем на още един важен фактор: рисковите групи, които най-често са засегнати от дефицита на биотин в тялото.

Трябва да приемате допълнително витамин B7 на първо място, ако поради дадена причина приемате големи дози витамин В5. В по-големи количества те неутрализират ефекта на биотина и така могат да доведат до неприятни последствия както за вътрешната кондиция, така и за външния ви вид.

Sickness woman holding red cup and paper tissue

Желателно е да обърнете внимание на количеството биотин в тялото си и ако приемате антибиотици. Известно е, че те влияят на храносмилателната система и черния дроб, но понякога страничните им ефекти са сериозни и за кожата, косата и ноктите. Неслучайно употребата им понякога може да се установи именно в тези части от тялото при анализ.

Ако имате проблеми с бъбреците, също е добре да повишите приема на биотин. В подобни ситуации тялото задържа вода или напротив, отделя я по-бързо. Това има силна връзка с ефекта на витамините и минералите и влиянието им върху организма.

Какво да правим при дефицит на биотин

Добрите новини са, че макар че може лесно да достигнете ниски нива на биотин по невнимание, има редица достъпни начини да го набавите.

Най-важно е да наблюдавате добре знаците, които организма ви ви дава и най-вече – състоянието на косата, ноктите и кожата си.

Един от най-сигурните начини да възстановите баланса по отношение на витамина е да го приемате под формата на хранителна добавка. Този тип прием се препоръчва при повишена заетост в ежедневието или спазване на строг хранителен режим. Можете да намерите нашето предложение за биотин под формата на хранителна добавка тук.

В случай, че не спазвате специален хранителен режим, има редица храни, които да добавите в менюто си. Подготвили сме ви кратък списък с…

Продукти с високо съдържание на биотин

За красива кожа и коса и здрави нокти, похапвайте на първо място ядки – фастъци, бадеми, орехи. Те са богати на витамина и допълнителни елементи, които влияят изключително ползотворно на състоянието на косата, кожата и ноктите. Следете количествата, които приемате обаче и не забравяйте – макар и много полезни, те са калорични!

Друг богат на витамин B7 продукт са гъбите. За разлика от ядките, те са и бедни на калории, но пък полезни с дозите си протеини и фибри.

Сред плодовете и зеленчуците можете да се доверите на морковите, доматите, лука, малините и ягодите като източници на витамин B7. Добавяйте ги в пресен вид към салати или ги похапвайте по отделно за най-голям ефект и за да не се загубят витамините си при термична обработка. Отново напомняме, че храните, богати на биотин, са препоръчителни единствено за хора, неспазващи режим на хранене.

Прочетете още: Биотинът – витамин на красотата

Автор: Васи Дюлгерова