Всичко за суровоядството – принципи и ползи

Обновена: 10.01.2024|
Суровоядство, принципи, ползи, диета.

Суровоядството е относително нова тенденция за 21 век, но се разпространява и набира последователи изключително бързо. Популярността му е свързана основно с факторите за опазването на живота на планетата, но има връзка и с вегетарианството.

Преди да пристъпим към разглеждане на суровоядството като начин на хранене, е нужно да знаем как влияе на тялото ни консумацията само на необработени продукти.

 

Принципи на суровоядството

Смята се, че преди векове, още преди откриването на огъня и преди човечеството да започне да отглежда зърнени и бобови култури, суровоядството е било начинът, по който хората са се хранели. Затова мнозина и днес твърдят, че това всъщност е естествения начин, по който тялото ни трябва да получава храната, за да извлича от нея максимално много.

 

Разбира се, това важи за някои семена, плодове и зеленчуци, но изобщо не може да бъде приложено за редица други, както и за месните продукти. Затова и може да се каже, че до голяма степен суровоядството има голяма връзка с вегетарианството и тънка – с  веганството.

За основен принцип на суровоядството обикновено се приема добре известната максима, че ние сме това, което ядем. Затова и хората, които го практикуват, отричат термичната обработка над 50 градуса, но и замразяването на храна, тъй като при тези процеси се губят количество от полезните вещества в продуктите.

Прилагат се единствено методи за консумация в прясно състояние или сушене – и то при максимално естествени и безвредни за продуктите условия. За модерния, свикнал с високовъглехидратно хранене човек, това звучи почти като кошмар, но суровоядите вярват, че по този начин храната дава оптимално много на тялото и това е напълно достатъчно за пълноценно съществуване, здрав дух и здраво тяло.

 

Ползи

 

Суровоядство. Диабет. Вегетарианци и кето диета.

Истината е някъде по средата и специалистите по хранене изследват активно ползите и последиците от суровоядството. Факт е, че по този начин наистина приемаме повече ензими, фибри, витамини и минерали.

Това оказва своята роля върху здравето ни и затова се смята, че суровоядството се отразява положително:

В този смисъл се счита, че суровоядите имат над 70% по-малък риск от високо кръвно, над 40% по-малък риск от смърт от сърдечно-съдови заболявания. Режимът е подходящ и за хора с непоносимости към глутен и лактоза. Смята се, че суровоядството забавя процеса  на стареене.

 

Разновидности на суровоядството

Има различни начини, по които хората практикуват суровоядството, като основните са три, и в тях не се позволява обработка на храната при температура над 40-50 градуса:

  1. Суровоядна веганска диета, която изключва всички продукти от животински произход, като се фокусира само върху храни на растителна основа, като зеленчуци, кълнове, ядки и семена, плодове. Съществува и по-ограничен режим – плодоядството, още популярен като фрутарианство.
  2. Суровоядната вегетарианска диета включва растителни храни плюс сурови яйца и непреработени млечни продукти.
  3. Суровоядната всеядна диета набляга на растителни храни, сурови животински продукти и сурово или сушено месо.

От това какво ще изберете ще зависи как точно ще реагира тялото ви, но и как ще ви се отрази в дългосрочен план.

Много е важно да се консултирате със специалист, тъй като, изваждайки големи хранителни групи от менюто си, може неволно да си предизвикате по-сериозни здравословни проблеми, ако имате състояние, което го предразполага. Затова и, дори да е с цел подобряване на здравето, бъдете внимателни към суровоядството и приложението му за вас самите.

 

Адаптиране на организма към суровоядство

Суровоядство. Вегетарианци и кето диета.

Когато за първи път преминете към суровоядство, не се изненадвайте, ако първите дни сте постоянно гладни. Подобно на изпадането в кетоза, тялото ви трябва да премине от използване на въглехидрати за енергия към кетони, откъдето след това ще започнете да наблюдавате и промени в здравословното и физическото си състояние.

В това отношение симптомите ви може да приличат на кето-грипа.Начинът да се справите с него по-бързо и ефективно е да приемате повече сурови храни с фибри: ягоди, малини, боровинки, къпини, броколи, артишок, брюкселско зеле, спанак и други.

Списъкът на сурови плодове и зеленчуци, ядки и бобови растения е дълъг, но всички изброени дотук са с ниско количество въглехидрати и биха ви помогнали да постигнете по-добри резултати заради състава им. Разбира се, бихте могли да включите и по-високовъглехидратни храни в зависимост от избрания от вас тип суровоядство.

Важно е да уточним, че можете да консумирате масла:

Бързо ще забележите подобряване в храносмилането – фибрите помагат много за това и ако имате проблеми със стомаха, то ще усетите моментална промяна. Така например се намалява вероятността от запек. В този смисъл суровоядството може да подобри състоянието ви и при болест на Крон, колит, раздразнено дебело черво.

Следващата промяна, която ще забележите, е в кожата ви. Тъй като този тип хранене детоксикира тялото, то кожата ви ще придобие по-свеж, изчистен вид и здравословен блясък. Ще се чувствате по-енергични и жизнени.

Вследствие на храненето, ограничаването на въглехидратите и изгарянето на мазнините, следващата промяна ще бъде в теглото. Ще се освободите от излишната вода, но и от онези сантиметри, които ви тормозят.

По-важните последици обаче ще бъдат отвътре. Кръвното ви налягане ще се нормализира и нивата на кръвната захар също.

 

Препоръки и съображения за суровоядството – за и против

Суровоядство. Диета при гастрит. Витамини през лятото. Нисковъглехидратни зеленчуци. Неправилното хранене при опити за зачеване. Универсален режим на хранене.

За съжаление в някои случаи не е подходящо да прилагаме суровоядство или да бъдем много внимателни с него. В повечето от храните, които са включени в него, липсват някои много важни вещества като калций, желязо и витамини от група B, както и есенциалните Омега-3 и Омега-6 мастни киселини. Добрите новини са, че дефицитните вещества могат да се набавят лесно с хранителни добавки.

Преминаването от предимно готвена храна към суровоядство, приемът на калории вероятно ще намалее драстично. За някои хора може да е невъзможна консумацията на достатъчно сурова храна, за да задоволят ежедневните си нужди от калории.

Това е отчасти, защото плодовете и зеленчуците, макар и здравословни, не осигуряват достатъчно калории или протеини, за да се състави по-голямата част от диетата.

Освен това готвенето повишава смилаемостта на храните, което улеснява тялото ви да получава калории и хранителни вещества от тях. В някои случаи организмът получава значително по-малко калории от храната, ако е сурова.

Готвенето също така увеличава количеството на определени хранителни вещества и антиоксиданти, които тялото абсорбира.

Извън това обаче трябва да внимавате и ако имате алергии към един или повече от продуктите, които са позволени в суровоядството. Важно е да сте внимателни и към алкализирането на организма и нивата на киселинност, тъй като суровоядството спада към алкалните режими.

Препоръчва се, ако решите да се храните само със сурови храни, независимо какъв тип режим със сурови храни изберете, да добавите в дните си повече движение.

То ще помогне както за влизането в режима, така и в процеса на хранене.

Симптоми на това, че суровоядството действа, са:

  • Главоболие
  • Умора и сънливост
  • Раздразнителност
  • Проблеми със съня
  • Проблеми със стомаха: запек или диария и други

Това е нормално и е знак, че организмът се детоксикира, и симптомите преминават в рамките на няколко дни.

В случай, че това не се случва или усетите дискомфорт от какъвто и да е друг тип, трябва да се консултирате задължително със специалист – лекар или нутриционист, който да ви насочи към правилно прилагане на суровоядството и да направите изследвания.

Категории: Здраве, Хранене и видове храни|Публикувана: 21.01.2022|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

49ba106e715c855274a0ed254826b4e3?s=96&d=mm&r=g

Василка Дюлгерова е създател на съдържание в сферата на здравословното хранене, хранителни режими и физическата активност в различни възрасти. Тя е автор на стотици статии с огромна четаемост.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 10 януари 2024 в 00:00 | Публикувана: 21 януари 2022 в 16:02 | Категория: Здраве, Хранене и видове храни