Кето грип или въглехидратен грип е комплексно наименование за симптомите, които се проявяват при започване на кето диета. Тя се състои от малко въглехидрати, много полезни мазнини и умерено количество протеини.

Кето режимът е известен с това, че подпомага изгарянето на мазнини и подобрява здравето. Той е подходящ за повечето хора, но понякога е свързан с определени неблагоприятни странични ефекти. В тази статия ще говорим за кето грипа, защо се появява и как да се справим с него.

 

Какво е кето грип?

Кето грипът е комплексно наименование на симптоми, които се проявяват при човек, когато за първи път започне да следва кетогенния режим. Признаците наподобяват тези на сезонния грип. Всъщност обаче те са причинени от адаптирането на тялото към новата диета, която не позволява приема на много въглехидрати.

Ограничаването на въглехидратите принуждава тялото да изгаря кетони вместо глюкоза, за да си набави енергия.

Кетоните са странични продукти от разграждането на мазнините и се превръщат в основен източник на „гориво“ при следване на кетогенния хранителен режим. Обикновено мазнините се запазват като вторичен източник на енергия за тялото, когато приемаме глюкоза.

Връзката между кетоза и кето грип

В кетогенния режим въглехидратите обикновено се ограничават до максимум петдесет грама дневно (в зависимост коя разновидност на диетата спазваме). Това е възможно да шокира тялото първоначално и да предизвика симптоми, наподобяващи тези, които се наблюдават при спиране на пристрастяващо вещество (като кофеина). Именно това състояние представлява така наречения кето грип.

 

Какви са симптомите на кето грип?

Преминаването към нисковъглехидратна диета е голяма промяна за организма. Поради тази причина, тялото ни вероятно ще има нужда от време, за да успее да се адаптира към този различен начин на хранене.

За някои хора този преходен период може да бъде изключително труден. Възможно е симптомите на кето грипа да започнат да се проявяват през първите дни след драстичното намаляване на въглехидратите.

Признаците могат да бъдат леко неприятни или по-сериозни, но при всеки се проявяват по различен начин. Някои хора е възможно да преминат към кетогенна диета без да получат никакви странични ефекти. Има и такива обаче, които получават един или повече от следните симптоми:

  • гадене
  • запек
  • повръщане
  • диария
  • главоболие, замайване
  • раздразнителност, лоша концентрация
  • мускулни крампи
  • отпадналост
  • стомашни болки
  • мускулна треска
  • проблеми със съня
  • пориви за консумиране на захар

Тези неприятни странични ефекти могат да накарат човек, който спазва тази диета, да се откаже. За щастие, съществуват начини, чрез които можем да ги облекчим.

 

Как да облекчим симптомите на кето грип?

Има различни методи, чрез които можем да смекчим грипоподобните симптоми и да помогнем на организма да се адаптира по-лесно и бързо към кетогенната диета.

1. Хидратацията е много важна

Хубаво е да пием достатъчно вода, защото добрата хидратация е необходима на нашия организъм, за да функционира той оптимално.

При спазване на кето диета тялото ни изхвърля излишната вода, която задържа. Това увеличава риска от дехидратация, която ще доведе до още по-неприятни странични ефекти.

Причината за дехидратацията е, че гликогенът (складираните въглехидрати), се свързва с водата в организма. При ограничен прием на въглехидрати, нивата на гликоген спадат и вследствие на това се изхвърлят големи количества вода от тялото.

Добрата хидратация може да помогне за облекчаване на симптоми като умора и мускулни крампи.

Снабдяването на организма с вода е изключително важно, когато страдаме от диария, вследствие на кето грипа. Възможно е тя да доведе до по-голяма загуба на течности и така тялото да се дехидратира допълнително.

 

2. „Не“ на усилените упражнения и тренировки

Физическите упражнения са важни за поддържане на здравословно тегло. Добра идея е обаче да избягваме усилени тренировки, когато изпитваме симптоми на кето-грип.

През първата седмица от спазването на кетогенна диета може да се чувстваме изморени, да получаваме мускулни крампи и стомашен дискомфорт. Поради това е добре да дадем на тялото си почивка, от която то определено има нужда, за да се възстанови по-лесно.

Дейности като вдигане на тежести, бягане и всякакъв вид тежки физически тренировки могат да бъдат поставени на заден план. Това е само временно, докато организмът ни се адаптира към новия източник на гориво – мазнините.

Въпреки че тези видове упражнения трябва да се избягват, ако изпитваме кето грип, леки дейности като ходене или йога могат да облекчат неговите симптоми.

 

3. Набавяне на електролити

 

Кето грип. Сгъстяване на кръвта. Магнезий при сърдечни проблеми. Пресен чесън. Съдови усложнения при диабет.

 

Важно е да си набавяме електролити, от които организмът ни има нужда. Те са вещества, които съдържат свободни йони, като калий, калций, натрий и т.н. Това е един от начините, чрез които можем да облекчим симптомите на кето-грипа.

Когато следваме кетогеннен хранителен режим, нивата на инсулин – хормонът, който подпомага абсорбцията на глюкоза от кръвта, спадат. Когато това се случи, бъбреците изхвърлят излишния натрий от тялото. По тази причина е хубаво да си го набавяме външно чрез хранителни добавки за определен период от време. Солта също е добър източник на натрий.

Кетогенната диета изключва голямо количество храни, богати на калий, включително плодове, нишестени зеленчуци и бобови продукти. Приемът на нужните количества от тези важни хранителни вещества е много добър начин да се захраним в периода на адаптация към тази диета.

Консумирането на богати на калий режимни кето храни, като авокадо и зелени листни зеленчуци, е добър начин да поддържаме правилните нива на електролити в организма.

Тези храни имат и високо съдържание на магнезий, който може да помогне за облекчаване на мускулни крампи, главоболие и проблеми със съня.

 

4. Достатъчно сън

По време на адаптация към кетогенния режим на хранене, много хора се оплакват от умора и раздразнителност.

Когато не се наспиваме достатъчно, предизвикваме повишаване на нивата на хормона на стреса (кортизол). Това е вероятно да се отрази негативно на настроението ни и да влоши симптомите на кето грипа.

Ако ни е трудно да заспиваме бързо, можем да опитаме един от следните съвети:

  • Намален прием на кофеин: Кофеинът е стимулант, който може да повлияе негативно на съня. Приемането на кофеинови напитки е добре да бъде единствено сутрин, за да не повлияе негативно на съня ни.
  • Изключване на околната светлина: Хубаво е да изключим мобилните телефони, компютрите и телевизорите в спалнята, за да създадем тъмна среда. По този начин ще предразположим тялото си към заспиване по-лесно.
  • Релаксиращ душ или вана: Добавянето на етерично масло от лавандула в топла вана е релаксиращ начин да се отпуснем и да се подготвим за сън. Същият ефект има и топъл душ, който ще ни загрее и отпусне мускулите.
  • Режим на будене: Събуждането по едно и също време всеки ден и избягването на залежаване в леглото помага за нормализиране на режима на сън.

Друг полезен съвет е да не преяждаме преди заспиване. Това може да доведе до сърцебиене и гадене, които от своя страна ще ни попречат да заспим.

 

5. Прием на достатъчно полезни мазнини

Преминаването към нисковъглехидратна диета може да ни накара да копнеем за храни, които са ограничени от кетогенния режим. Такива са тестените изделия и сладките изкушения.

Консумирането на достатъчно полезни мазнини (основният източник на енергия при кетогенната диета), ще намали апетита ни и така няма да преяждаме с вредни храни. Всъщност нисковъглехидратните режими на хранене помагат за намаляване на желанието да консумираме сладкиши и храни с високо съдържание на въглехидрати.

Тези, които се адаптират трудно към кетогенната диета, могат да елиминират въглехидратите постепенно, а не изведнъж. Постепенното им намаляване и увеличаването на мазнините и протеините в нашата диета ще направи преходът по-плавен. Така ще облекчим някои признаци на кето грипа.

 

Кето грип – адаптация

 

Кето грип. Кето диета и продукти, свързани с режима. Лека бременност.

 

Всеки човек се адаптира към кетогенната диета по различен начин. Докато при някои симптомите на кето грип могат да продължат седмици, други успяват да се приспособят към новия хранителен режим без неприятни странични ефекти.

Симптомите, които се проявяват, са свързани с това как организмът на човек се адаптира към новия източник на „гориво“. Обикновено въглехидратите снабдяват тялото с енергия под формата на глюкоза. Когато първите са значително ограничени, тялото изгаря кетони от мазнини, вместо глюкоза от въглехидрати.

За начинаещите, които по принцип консумират много въглехидрати, особено рафинирани, ще бъде значително по-трудно започването на кето диета.

Причината, поради която някои се адаптират към кетогенната диета по-лесно от други, е неизвестна. Смята се обаче, че генетиката, загубата на електролити, дехидратацията и ограничаването на въглехидрати са движещите сили зад кето грипа.

 

Колко ще продължи?

За щастие, дискомфортните признаци на кето грипа продължават около седмица за повечето хора. При хората, които се адаптират по-трудно към кетогенния хранителен режим, симптомите могат да продължат няколко седмици.

За щастие те ще намаляват постепенно, докато организмът ни свикне да превръща кетоните в енергия.

Признаците на кето-грип са често срещани, но в случай, че се чувстваме много зле и изпитваме симптоми като продължителна диария, треска или повръщане, е най-добре да се свържем с лекар.

 

Не трябва да оставяме неприятните странични ефекти да повлияват на мотивацията ни. Спазването на кето диета може да има много благоприятни ползи за нас и нашето здраве.