За състоянието на кетоза сме говорили неведнъж, но днес ще обърнем внимание на често срещаните симптоми, по които да познаете, че сте в кетоза. Кетогенната диета е популярен и ефективен начин да отслабнете и да подобрите здравето си (подробна информация за нея ще откриете ТУК). Когато се спазва правилно, тази нисковъглехидратна диета с високо съдържание на мазнини ще повиши нивата на кетони в кръвта. Те осигуряват нов източник на гориво за вашите клетки и „причиняват“ повечето от уникалните ползи за здравето от тази диета. Те са благодарение на състоянието на кетоза, в която организмът навлиза.

На кетогенна диета, тялото ви претърпява много биологични адаптации, включително намаляване на нивата на инсулин и повишено разграждане на мазнините. Когато това се случи, черният дроб започва да произвежда голям брой кетони, за да доставя енергия за мозъка ви. Често обаче е трудно да разберете дали сте в състояние на кетоза или не. Подготвили сме ви 10 основни признака и симптоми на кетоза:

Симптоми за състояние на кетоза

Лош дъх

Хората често се оплакват от лош дъх, след като достигнат състояние на пълна кетоза. Това всъщност е често срещан страничен ефект. Много хора, спазващи този режим на хранене, споделят, че имат странен плодов вкус. Това се дължи на повишени нива на кетони. Специфичният виновник е ацетонът – кетон, който излиза от тялото с урината и дъха.

Съветваме ви, преди да използвате дъвка или бонбон за освежаване на дъха, да проверите добре етикета. В много от тях има скрити захари, които ще повишат нивата на кръвната ви захар и ще намалят нивата на кетони. Промяната на дъха е един от най-често срещаните симптоми, че сте в кетоза.

Повишена концентрация и тонус

Хората често се оплакват от силна умора, цялостно напрежение, а понякога и гадене, когато започват диета с много ниско съдържание на въглехидрати. Това се нарича „грип с ниско съдържание на въглехидрати“ или „кето грип „. Въпреки това, след преминаването на този период, нещата рязко се променят. Хората изпитват добра енергичност, концентрация и силен тонус. Защо се случва това?

Когато започнете диета с ниско съдържание на въглехидрати, тялото ви трябва да се адаптира към изгаряне на повече мазнини за гориво, вместо на въглехидрати. Това може да отнеме няколко дни или седмици, докато организмът започне да функционира нормално.

Кетоните са изключително мощен източник на гориво за мозъка. Те дори са били тествани в медицинска среда за лечение на мозъчни заболявания и състояния като сътресение и загуба на паметта. Ето защо не е изненадващо, че поддържането на състоянието на кетоза води до повишена яснота и подобрена мозъчна функция.

Премахването на въглехидратите от менюто също може да помогне за контролиране и стабилизиране на нивата на кръвната захар. Това може допълнително да увеличава фокуса и подобрява мозъчната функция. Повишената концентрация, чувството за тонус и сила са един от сигурните симптоми, че тялотото ви е в кетоза.

Отслабване

Красива дама, държаща прибори и показваща чувство на глад, във фаза на кетоза.

Кетогенните диети, заедно с нормалните диети с ниско съдържание на въглехидрати, са много ефективни за отслабване. Какво по-хубаво от това? Много хора се подлагат на такъв режим на хранене не само заради здравословни проблеми, а и поради леко или тежко затлъстяване.

Бързата загуба на тегло може да се появи през първата седмица. Това е един от безпогрешните симптоми, че тялото ви е достигнало или е близо до кетоза. Някои хора смятат, че това е загуба на мазнини, но всъщност – тялото изхвърля въглехидрати и вода. Едва след първоначалния детокс, тялото е готово да губи телесни мазнини. Затова е нужно да останете в калориен дефицит.

Повишени кетони в кръвта

Един от отличителните белези на кетогенната диета е намаляване на нивата на кръвната захар и увеличаване на кетоните. Докато напредвате в кетогенната диета, ще започнете да изгаряте мазнини и кетони като основни източници на гориво.

Най-надеждният и точен метод за измерване състоянието на кетоза е измерването на нивата на кетоните в кръвта с помощта на специализиран измервателен уред.

Той измерва нивата на кетони чрез изчисляване на количеството на бета-хидроксибутират (BHB) в кръвта. Това е един от основните кетони, присъстващи в кръвния поток. Тук вече не говорим за симптоми, по които да познаем дали сме в кетоза, а за точно измерване.

Симптоми, по които да познаем, че тялото ни поетапно навлиза в кетоза

Повишени кетони в дъха или урината

Друг надежден начин, който е и много по-бюджетен, е да измерите нивото на кетони в урината посредством тест ленти. Ако не сте обърнали внимание на симптоми, които да показват, че сте близо или в кетоза, то те ще покажат дали сте в пълно състояние на кетоза или на кой етап от нея сте. Тези тест ленти може да разгледате ТУК.

Последният и най-непопулярен начин за измерване на нивата на кетони в кръвта е анализатор на дишането. Той следи ацетона, един от трите основни кетона, присъстващи в кръвта по време на кетоза.

Потискане на апетита

Много хора съобщават за намален апетит или чувство на глад, като един от познатите симптоми за достигане на кетоза, докато следват кетогенния режим на хранене. Все още не е напълно известно на какво се дължи това. Най-логичните обяснения са, че в този режим на хранене фибрите и протеините, приети с храната, са много повече от обичайното хранене на човек. Те носят силно чувство на ситост за дълъг период от време.

Краткосрочна умора

Първоначалното преминаване към кетогенния режим на хранене може да бъде един от най-големите проблеми за всички „новобранци“. Добре известните странични симптоми, които показват навлизането в кетоза, могат да включват слабост и умора. Това често кара хората да се откажат от диетата, преди да влязат в пълна кетоза.

Тези странични ефекти са естествени. След няколко десетилетия на работа на въглехидратна систма, тялото ви е принудено да се адаптира към различна система. Както може би очаквате, този превключвател не се случва за една нощ. Обикновено се изискват от 7 до 30 дни, преди да сте в пълна кетоза. Разбира се, за всеки човек, този период на адаптация е различен.

Краткосрочно намаление на ефективността на мускулите

Млада жена, която се разтяга преди тренировка по време на кетоза.

Както бе споменато по-горе, премахването на въглехидратите може да доведе до обща умора в началото. Тя включва и умората на мускулите. При спортисти или хора, извършващи физически упражнения ежедневно, се наблюдава спад в издържливостта на мускулите. Това се дължи главно на намаляването на складовете на гликоген в мускулите, които осигуряват основния и най-ефективен източник на гориво за всички форми на упражнения с висока интензивност. Тези симптоми след навлизане в кетоза отшумяват.

След няколко седмици, нормалната ефективност се възобновява. Дори в някои видове спортове с висока издръжливост, воденето на такъв режим на хранене може да подобри резултатите, постигани до този момент. Но и не само – освен по-голяма издържливост, скоростта на изгаряне на мазнини по време на тренировка също се увеличава значително.

Проблеми с храносмилането

Кетогенната диета обикновено включва голяма промяна във видовете храни, които консумирате. Храносмилателни проблеми като запек и диария са често срещани странични симптоми в началото, преди тялото да привикне към състоянието на кетоза. В повечето от случаите, след периода на адаптация, тези проблеми отшумяват. Но е важно да се внимава за конкретни храни, които могат да причиняват проблеми с храносмилането.

Едно от най-добрите решения в този период на адаптация е приемът на храни, богати на фибри.

Безсъние

Много хора съобщават за безсъние или за събуждане през нощта, когато за първи път намаляват въглехидратите си драстично. Това обаче обикновено се подобрява за няколко седмици. И както и в останалите случаи – сънят става по-дълбок и спокоен, след пълно навлизане в състояние на кетоза.

За допълнителна информация, свързана със състоянието на кетоза – кога и как тялото навлиза в него – може да прочетете ТУК.

[/fusion_text]

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]