12 причини да добавим спирулина в менюто си

Обновена: 06.01.2024|

Ако се интересувате от суперхрани или пазарувате от магазини за здравословно хранене, вероятно сте чували за спирулина.

Тя представлява водорасло, което може да бъде намерено на повърхността на езерото.

Може би не звучи много апетитно, но практически има безброй причини, поради които трябва да добавим спирулина в менюто си. Една от тях е, че е отличен източник на белтъчини и мастни киселини.

 

Какво представлява спирулината?

Spirulina Platensis, както е латинското й наименование, е организъм, който расте както в прясна, така и в солена вода.

Това е вид цианобактерия, която е от семейство едноклетъчни микроби, често наричани синьо-зелени водорасли. Точно като растенията, цианобактериите могат да произвеждат енергия от слънчева светлина чрез фотосинтеза.

Спирулина е била консумирана от древните ацтеки, но отново стана популярна, когато НАСА предложи да може да се отглежда в космоса за използване от астронавти.

Тя се отглежда по целия свят – от Хавай до Мексико и Африка. Най-често тя се включва като съставка в приготвянето на зелен шейк или други напитки със суперхрани, енергийни барове и като хранителна добавка под формата на таблетки.

 

Спирулина – полезни свойства

Цветът й е резултат от специфичен пигмент, известен като фикоцианин.

Той е отговорен за нейните многобройни ползи за здравето, включително съдържанието на изключително висок брой антиоксиданти, които й позволяват да се бори срещу свободните радикали, които могат да увредят клетките на тялото и в крайна сметка да доведат до множество заболявания и преждевременно стареене.

Въпреки че много хора по света са консумирали спирулина като част от диетите си в продължение на десетилетия, едва в средата на 70-те години тя е обявена за една от най-добрите храни на бъдещето.

Преди тя е била известна като храна, използвана за борба с недохранването в райони на света, където храната е оскъдна. В крайна сметка, този вид водорасли се превърщат в основна част от диетите на астронавтите на НАСА, които да използват в космоса.

След като става ясно на света, че НАСА я използва заради превъзходния й хранителен профил, популярността й започва да нараства. Нека да разгледаме причините поради които една лъжица спирулина на ден може да ви помогне.

 

 

Мощен енергиен източник

Две купи с преработена на прах спирулина от два вида зелени водорасли - готови за употреба и консумация.

В нашето забързано ежедневие много малко хора използват допълнителни енергийни източници, а това водорасло предлага точно това. Благодарение на многото си хранителни вещества, включително витамин B1, тя може естествено да повиши енергийните нива.

За да увеличим енергийния й заряд, може да я комбинираме с лимонов сок, тъй като сместа спомага за освобождаване на захарта от нашите клетки. По този начин ускоряваме метаболизма си.

 

Подпомагане на мозъчната дейност

Смята се, че приемането на супена лъжица спирулина дневно спомага за предпазването на мозъка от дегенеративни заболявания като Паркинсон и Алцхаймер.

Едно проучване я сравнява с други храни, богати на антиоксиданти като боровинки и спанак, за които е добре известно, че проявяват невропротективни ефекти поради способността им да намаляват възпалението и да елиминират свободните радикали.

Според него тя не само защитава мозъка от дегенерация, но и помага да се повиши производителността и фокуса.

 

Детоксикация на тежки метали

Спирулината помага за елиминиране на тежки метали, особено на арсен. Съдържанието му в питейната вода в някои райони представлява проблем със социална значимост.

Ефектите могат да бъдат опустошителни и могат да се видят дори години след излагането. Първоначално натравянето започва с коремна болка, тежка диария, повръщане и гадене, но периферната невропатия и енцефалопатията също са изразени.

Консумацията на спирулина от хора, натровени с арсен, намалява концентрацията му в организма. Спирулината също е много богата на хлорофил, който помага за премахване на токсините от кръвта, укрепвайки  имунната система.

 

Подобряване на мускулната сила и издръжливост

 

12 причини да добавим спирулина в менюто си

 

Един от основните фактори, предизвикващи умората в мускулите, е индуцираното от упражнения оксидативно увреждане.

Консумирането на растителни храни, които са богати на антиоксиданти като спирулина, може да предотврати проблема или поне да ограничи увреждането. Тя също е полезна за подобряване на издръжливостта и мускулната сила.

 

Намаляване на риска от рак

Спирулината увеличава производството на антитела. Това са протеини, които служат за борба с инфекциите и други чужди агенти за организма. Освен това, те подобряват имунитета и помагат за предотвратяване на злокачествени заболявания.

Спирулината е богата и на тетрапиролни съединения, които са тясно свързани с молекулата на билирубина. Те представляват мощен антиоксидант и антипролиферативно средство.

 

Намаляване на нивата на кръвната захар

Приемът на спирулина може да понижи нивата на кръвната захар. Всъщност според някои проучвания тя може да надмине ефекта на някои от най-често срещаните лекарства за диабет, като метформин.

Консумирането и от хората с диабет тип 2 в дългосрочен план показва значително понижени нива на кръвната захар.

 

Намаляване на кръвното налягане

 

Хистидин. Ниско кръвно налягане, хипотония.

 

Благодарение на пикогенния фикоцианин, спирулината предлага антихипертензивен ефект.

Това означава, че се справя успешно с високото кръвно налягане и помага за понижаването му, тъй като може да обърне ендотелната дисфункция при хората с метаболитен синдром.

Метаболитният синдром е една от основните примери за предотвратими заболявания днес.

 

Понижава холестерола

Спирулината може да помогне за понижаване на нивата на лошия холестерол в кръвта и за предотвратяване на атеросклероза.

Тя оказва позитивно влияние и върху нивата на серумните триглицериди и общия холестерол. Със спирулина може да се погрижите за здравето на сърцето си. Благодарение на нея се намалява риска от инсулт и инфаркт.

 

Борба с чернодробни заболявания

Спирулина може да бъде от съществено значение за хората с хронично чернодробно заболяване, тъй като изследванията показват, че тя помага за предпазване от цироза, увреждане на черния дроб и чернодробна недостатъчност.

Спирулината е полезна за здравето на черния дроб, в допълнение към функционирането и като антиоксидант, премахвайки свободните радикали, предотвратявайки увреждането на черния дроб и хелатиращите вредни метали.

 

Подпомагане на загуба на тегло

Обработена спирулина, готова за консумация на черна дъска

Редовното потребление на богати на протеини храни с висока хранителна стойност, като спирулина, е известно, че насърчават загубата на тегло, като същевременно допринася за изгарянето на мазнините. Тя прави това по редица начини.

Включително ефекта и се дължи на високо съдържание на фибри, което е важно за поддържането на по-голяма ситост и ограничаване на глада.

Освен това, тъй като отнема повече енергия за метаболизирането й, консумирането на храни с високо съдържание на протеини, помага за поддържане на изчистено от мазнини тяло.

Разбира се, тя няма да е много ефективна, ако все още следвате лоша диета и не намирате време за физически упражнения, затова е важно да сме последователни и балансирани.

 

Борба с ПМС

Спирулина също може да помогне за борба със симптомите на ПМС като спазми, умора, подуване и промени в настроението. Точно затова е особено полезна за жените.

Някои смятат, че редовната консумация води до напълно елиминиране или свеждане до минимум на субективните оплаквания.

 

Идеален растителен източник на протеини

Спирулина съдържа всички основни аминокиселини и се състои от около 65% протеин на 100 грама, което я прави отличен растителен източник на протеини.

Това е чудесна новина за веганите и вегетарианците, които често се обръщат към храни като ядки, боб и соя, за да получат протеина си, но никой от тях не може дори да се сравни с протеиновия дар, доставен от нея.

Говеждото месо съдържа 22% протеин за 100 грама, докато лещата 26%, което означава, че дори те не се доближават до спирулина.

 

Премахване на гъбички

Въпреки че кандидата е нормален обитател на стомашно-чревния тракт, устната кухина и входа на женските полови органи, ако няма здравословен баланс, човек ще бъде много по-податлив на заболявания.

Дисбалансът на микрофлората може да доведе до синдром на раздразненото черво и кандидоза. Свръхрастежът на кандида сега е отличителен знак за повечето автоимунни заболявания, които виждаме днес.

Лошото хранене, пълно с изкуствени съставки и захар, води до по-ниска антимикробна резистентност, поради което инфекциите стават много по-чести.

Приемането на спирулина редовно може да помогне, тъй като изследванията доказват, че тя е ефективен антимикробен препарат, особено за кандида. Установено е също така, че насърчава растежа на здравата бактериална флора в червата, което потиска процъфтяването на кандидата.

 

Как се приема?

 

Спирулина. Прием на спирулина.

 

Можете да разбъркате малка лъжица спирулина на прах в чаша вода или сок и да я изпиете или можете да я добавите към смути.

Имайте предвид, че само малко количество от това дълбоко пигментирано водорасло ще промени цвета на вашата напитка в наситено синьо-зелено, почти черно.

Ако сте избрали да приемате хранителна добавка, следвайте указанията, посочени на листовката.

Според повечето специалисти 5 грама на ден е препоръчителното количество. 

 

Има ли странични ефекти и противопоказания?

Това синьо-зелено водорасло като цяло е безопасно, но някои хора съобщават за странични ефекти при употреба.

Алергична реакция може да е възможна при тези с непоносимост към спирулина. Симптомите включват обрив или подуване, главоболие, болка в мускулите, изпотяване и проблеми със съня.

Трябва да избягвате напълно водораслото, ако сте бременна или кърмите.

Въпреки че тежките нежелани реакции от спирулина са редки, имайте предвид, че дори към най-полезното растение може да има непоносимост. Тежките алергични прояви могат да са подуване на гърлото и анафилаксия.

Автор: д-р Невена Миронова

Спирулина – какво представлява?

Тя е синьо-зелено водорасло, което расте както в прясна, така и в солена вода и е с много ползи за здравето.

Защо е толкова полезна?

Богата е на много ценни съединения и антиоксиданти, които са мощен енергиен източник и подпомагат здравето на целия организъм.

Помага ли за отслабване?

Тя ускорява метаболизма, а освен това е богата на фибри и протеини, които дават усещане за ситост.

Категории: Здраве|Публикувана: 11.03.2019|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Невена Миронова

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 6 януари 2024 в 00:00 | Публикувана: 11 март 2019 в 16:43 | Категория: Здраве