Съвременните хранителни навици са променили метаболизма ни и са направили захарта наш основен източник на гориво. Но за пагубното влияние на захарта върху здравето ни сме говорили неведнъж. Нужно ли е да набавяме въглехидрати на нашето тяло, най-вече под формата на захари, за да функционира то правилно? Разбира се, че не. Този начин на енергийно захранване води след себе си редица проблеми, с които се бори човечеството днес – диабет, високо кръвно, затлъстяване, наднормено тегло и много други.

Днес сме решили да обърнем отново внимание на кетогенния режим на хранене ( повече за него можеш да прочетеш ТУК), благодарение на който тялото ни функционира, без нуждата от захар и въглехидрати. За него може да прочетете подробно в предходна нашата статия ТУК.

Какво представляват кетоните и как те са свързани със състоянието на кетоза?

Кетоните са продукт на метаболизирането на свободните мастни киселини в черния дроб. Те намаляват производството на глюкоза в черния дроб и дават сигнал на тялото да изгаря мазнини за енергия. Тялото започва изгаряне на запасите от мазнини и оставя наличната глюкоза на разположение на мозъка.

Енергийната валута на тялото идва под формата на аденозин трифосфат (АТФ). Митохондриите във всяка клетка на тялото или метаболизират глюкозата, или кетоните, за да образуват тази важна енергийна молекула. В някои случаи кетоните създават по-големи количества енергия и при започване на преобразуване на мазнините в кетони, източникът на енергия е много по устойчив и стабилен.

Ето защо кето режим на хранене дава много ползи за здравето, сред които са загубата на тегло, контрол на кръвната захар и дълголетие. Основната причина за широката популярност на този тип хранене е изгарянето на мазнини като източник на енергия.

Видове кетони

продукти за кето ленти

За разлика от превръщането на захарта в глюкоза, метаболизмът на мастните киселини води до три типа кетонни тела:

  • Ацетоацетат (AcAc) – той е основното кетоново тяло, което се превръща в енергия или в бета хидроксимаслена киселина.
  • Бета-хидроксимаслена киселина (BHB) – технически тя не е кетон поради нейната химична структура, но в контекста на кетогенната диета се счита, че е един от трите кетона. Този кетон се транспортира през кръвта и най-добрият начин за неговото следене е чрез измерване в кръвта. Сред предимствата му е стимулацията на растежа на нова нервна тъкан.
  • Ацетон/ Ацетат – проявява най-малко метаболитен ефект. Той отговаря за „кето дишането“, което се изпитва в началото на диета и бележи етапа на адаптация. При неизползването на ацетона от тялото за енергия, той се разпада и се отстранява от тялото през дишането или урината. Именно той е причината за плодовия дъх на хората, следващи кето режим на хранене.

Ацетоацетат и бета-хидроксимаслена киселина са отговорни за транспортирането на енергия от черния дроб към други тъкани в тялото.

При процеса на кетоза, когато кетоновите тела се образуват от разграждането на мастни киселини, ацетоацетата е първият кетон, който се създава. Бета-хидроксибутират се образува от ацетоацетата. Ацетонът, който е най-простото и най-малко използваното кетоново тяло, се създава спонтанно като страничен продукт на ацетоацетата.

Начини за измерване на кетоните

Излишните кетони, които не се използват от организма, могат да се измерят по няколко начина – чрез кръвта и урината. Редовните тестове са важни при всички, които държат да следят състоянието на кетоза и да проверяват ефективността от кетогенния режим.

Нивата на кетони в тялото могат да започнат от нула и да стигнат доста високо ниво. Измерват се в милимоли на литър (mmol/L). А резултатите от всеки тест варират спрямо отделния човек.

Видове нива:

  • отрицателното ниво на кетони – по-малко от 0,6 mmol
  • ниското до умерено ниво на кетони – варира между 0,6 и 1,5 mmol
  • оптимална кетоза – от 1,6 до 3,0 mmol
  • много високото ниво – по-голямо от 3,0 mmol

Има различни начини за тестване на нивата, като най-разпространените са чрез урина и кръв.

Чрез урина

Лесен, бърз, достъпен начин на ниска цена. Един от минусите при този начин е надеждността след продължителна кето диета. Колкото по-дълго човек е в състояние на кетоза, толкова по-ефективно тялото използва кетоните, най-вече ацетоацетатите, и е възможно резултатът да е по-ниско ниво на кетоза от реалното. Това не е единството нещо, което влияе на различния резултат. Има редица други фактори като нивото на електролити и хидратацията на организма.

Този метод показва дали тялото ви произвежда кетони, но не представя задължително колко добре тялото ви ги използва за енергия. Резултатът, както и при останалите методи, може да бъде повлиян от външни фактори, свързани с хидратацията. При привикване на тялото и адаптиране към кетогенното хранене, може да се появи спад в нивата на кетони в урината. Този спад може да сигнализира, че тялото ви все по-ефективно използва енергията. За да измерите кетоните чрез тест на урината ви порепоръчваме тест ленти за кетони ТУК.

Кръвни тестове за кетони

При този метод се използват различен тип лентички, глюкомер за кръвна захар или монитор за измерване на кетони. Плюсовете са в точността, но често е доста скъпо. Трудно може да се извърши в домашни условия.

Използването на кето ленти 

Кетонните тест ленти се използват активно от хора, които преминават на кето режим на хранене. Те са изключително ефикасни за следенето и поддържането на ефикасността от режима. Те са с изключителна точност през първите няколко седмици на кетоза. Спомагат за определянето на нейното начало и поддържането й в първоначалния период.

Кетозата е метаболитното състояние, характеризиращо се с повишените нива на кетонните тела. Кето адаптацията настъпва, когато тялото е в състояние на използване на кетоните за енергия. Адаптацията започва да подхранва мозъка и мастните киселини.

Използване на кето тест ленти и резултати

При използване на кето ленти Forlife, цветната легенда силно улеснява разчитането на резултати. Ролята на цветовата реакция е да показва концентрацията на кетони в урината. Отчитането на резултата се извършва чрез сравняване на цветовете на подложките с цветовата скала, която е показана на опаковката.

При наличие на:

  • цвят, близък до телесния – тестът е отрицателен (0.0)
  • розовеещ цвят, клонящ към бежово – наблюдават се леки следи (0.5)
  • розов свят – наблюдава се малко количество кетони (1.5)
  • тъмно пурпурен цвят – умерено количество кетони (4.0)
  • при лилав и тъмно лилав цвят – наличие на изключително голямо количество кетони (8.0-16.0)

Цялата информация за разчитане на нивата и следенето на резултата от теста ще откриете на опаковката, с която лесно да тествате нивата на кетони в урината. А повече за същността на кето диетата можете да намерите на ТАЗИ страница.

Автор: Станислава Йорданова

 

[/fusion_text]

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]