Напълняване от хормонален дисбаланс – как да се справим?

Обновена: 14.03.2024|
Напълняване от хормонален дисбаланс

Хормоните в човешкото тяло играят важна роля за цялостното здраве, а в много случаи може да се стигне до напълняване от хормонален дисбаланс.

Добрата новина е, че много от състоянията, причиняващи този проблем, могат успешно да бъдат лекувани и поддържани с помощта на хранителен режим и активен начин на живот.

В тази статия ще разгледаме някои от най-честите причини на хормонална основа, водещи до покачване на теглото, а също и съвети за тяхното неутрализиране.

 

 

vitbcompl 400
vitc 600 1
vitbcompl 400
vitc 600 1

Хормони – какво представляват?

Хормоните са химикали, които се произвеждат от жлезите с вътрешна секреция (ендокринната система) и се освобождават в кръвта или други телесни течности. Те са като химически посланици, способни да влияят върху определени клетки и органи.

Дисбаланс възниква, когато в организма има твърде много или твърде малко от определен хормон.

Тези химикали са важни за регулирането на различни процеси в тялото, свързани с апетит и метаболизъм, цикли на съня, сексуални функции, телесна температура и настроение. Не е изненада, че дори и най-малкото неравновесие може да има забележим ефект върху цялостното здравословно състояние.

Освен напълняване от хормонален дисбаланс, може да възникнат и редица други нежелани симптоми, като например умора, сърбеж по кожата, понижено либидо и лошо настроение. Често дисбалансът е причината и за репродуктивни проблеми.

Нивата на хормоните естествено се колебаят в различни етапи от живота, най-вече по време на пубертета, а при жените – по време на менструалния цикъл, бременността и менопаузата. Те също се влияят от начина на живот и някои медицински състояния.

Важно е своевременно да забелязвате всички нови болестни сигнали и да се консултирате с квалифициран здравен специалист, за да получите подходящо лечение. То може да включва използване на лекарства или алтернативни терапии, но също и промяна в начина на живот, за да възстановите баланса и доброто си здраве.

 

Причини за напълняване от хормонален дисбаланс

Хормоните могат да причинят хаос в тялото, без да забележите, но наддаването на тегло е специфичен и видим знак, който бързо ще установите сами.

Напълняване от хормонален дисбаланс е най-очевидният и често срещан признак за ендокринен проблем.

Колебанията в килограмите са нормални, но ако напълнявате значително за кратък период от време, без да променяте хранителния си режим, това обикновено е симптом за нередност.

Хормоналното наддаване на тегло най-често се причинява от следните състояния или проблеми:

  • понижена функция на щитовидната жлеза (хипотиреоидизъм)
  • естрогенна доминантност
  • инсулинова резистентност
  • синдром на поликистозните яйчници (СПКЯ)
  • висок кортизол
  • резистентност към лептин и грелин
  • проблеми с хипофизната жлеза/висок пролактин
  • менопауза

 

Хипотиреоидизъм – основна причина за напълняване от хормонален дисбаланс

 

Напълняване от хормонален дисбаланс. Хипотиреоидизъм. Щитовидна жлеза

 

Щитовидната жлеза (нарича се още тиреоидея) е разположена в основата на шията, под ларингса, пред трахеята. Макар и малка по размер, секретираните от нея хормони са изключително важни за регулирането на много функции. Сред тях са метаболизъм, сърдечен ритъм, телесна температура и храносмилане.

Когато тиреоидеята произвежда недостатъчно хормони, се стига до хипотиреоидизъм.

Именно това състояние е сред главните причинители на напълняване от хормонален дисбаланс и е важно е да се установи навреме, за да се контролира. Освен увеличаване на теглото, при хипотиреоидизъм може да усетите и други неприятни симптоми, като например умора, повишена чувствителност към студ, суха кожа, мускулна слабост.

 

Естрогенна доминантност – какво представлява?

Друг виновник за повишеното тегло е естрогенната доминантност, при която нивата на естроген са завишени. Човешкото тяло се нуждае от този хормон за поддържане на своето репродуктивно, сърдечно-съдово и костно здраве.

Твърде много естроген обаче води до проблеми. Освен напълняване от хормонален дисбаланс, това състояние може да причини нередовна менструация, фиброкистозни образувания в гърдите, нарушения в репродуктивното здраве и много други.

 

Инсулинова резистентност – как влияе на организма?

 

Инсулинова резистентност. Жените напълняват след 50. Шафран. Защо не сваляте килограми по време на кето диета.

 

Инсулинова резистентност е състояние, при което клетките в мускулите, мазнините и черния дроб не реагират добре на хормона инсулин и не могат да използват глюкозата от кръвта за енергия. Натрупаната кръвна захар се транспортира до мастните депа и се превръща в мазнини. За да компенсира нарастването на глюкозата, панкреасът произвежда повече инсулин.

С течение на времето клетъчните рецептори стават все по-малко чувствителни към  този панкреатичен хормон и секреторната функция на задстомашната жлеза започва да намалява. Така се стига до  синдром на инсулинова резистентност.  При него възникват следните здравословни проблеми:

  • затлъстяване
  •  високо кръвно налягане
  • висок холестерол
  • завишен риск от диабет тип 2

Те са обединени от едно по-общо название, известно като метаболитен синдром.

 

Синдром на поликистозните яйчници (СПКЯ) – какво представлява?

Друг чест виновник за напълняване от хормонален дисбаланс при жените е СПКЯ. Той е често срещан в репродуктивна възраст и представлява образуване на множество яйчникови кисти, затрудняващи цикличното отделяне на яйцеклетки.

Свързан е още с нередовна менструация и повишени кръвни нива на мъжки хормони (тестостерон, андростендион, дехидроепиандростерон сулфат). Състоянието е известно като хиперандрогения  и се демонстрира с излишно окосмяване по лицето и тялото (хирзутизъм). Точната причина за синдрома не е известна, но се допуска влияние на фамилна обремененост.

Ранното диагностициране и лечение, наред със загубата на тегло, може да намали риска от дългосрочни усложнения като диабет тип 2 и сърдечни заболявания.

 

Висок кортизол води до напълняване от хормонален дисбаланс

 

Висок кортизол, причини.

 

Кортизолът, известен още като „хормон на стреса“, се секретира от надбъбречните жлези. Може да се приеме, че действа като вградена алармена система, контролираща настроението, мотивацията и страха.

Кортизолът управлява начина, по който тялото използва въглехидрати, мазнини и протеини. Освен това регулира кръвното налягане, увеличава кръвната захар и контролира цикъла на съня. Този хормон повишава енергията и подпомага овладяването на стреса.

Високите му нива обаче могат да накарат тялото да премине в режим на оцеляване, предизвиквайки забавяне на метаболизма и напълняване от хормонален дисбаланс. То е придружено от симптоми като постоянна тревожност, депресия, главоболие, проблеми с паметта и концентрацията.

Перманентната повишена секреция на кортизол води до болестно състояние, наречено Синдром на Кушинг, при който често се появяват стрии по кожата, окръгляне на лицето, затлъстяване в областта на гърдите и корема, мастна гърбица.

 

Лептин и грелин – същност и влияние върху организма

 

Наъпълняване от хормонален дисбаланс

 

Лептинът е хормон, потискащ апетита, който се създава в мастните клетки. Когато нивата му са балансирани, не преяждате, защото се чувствате сити след пълноценно хранене и това продължава с часове.

Ако човек е резистентен към лептин, до мозъка му не достига съобщението да спре храната, което в крайна сметка го кара да преяжда. Пряката причина за това е неясна, но може да се дължи на възпаление и/или генни мутации.

Прекомерната консумация на сладкиши и преработени храни в дългосрочен план се приема за фактор, водещ до лептинова резистентност.

Грелинът, по начина си на действие, е противоположност на лептина. Това е хормонът на глада, който изпраща сигнали до мозъчна структура, наречена хипоталамус, съобщавайки, че стомахът е празен и се нуждае от храна.

Основната му функция е да повишава апетита, а обикновено нивата му са най-високи преди хранене и най-ниски след това. Изследванията показват, че хората със затлъстяване имат ниски нива на грелин, но са по-чувствителни към неговото действие. Тази чувствителност води до преяждане.

 

 

Хипофизна жлеза и пролактин – как влияят върху напълняването?

Пролактинът е произвеждан от хипофизната жлеза, която се намира в мозъка. Този хормон причинява растеж и развитие на гърдите и предизвиква производството на мляко след раждане.

Обикновено и мъжете, и жените имат малки количества от него в кръвта. При жените, които не са бременни, пролактинът помага за регулиране на менструалния цикъл, а при мъжете влияе върху производството на сперматозоиди.

Завишени нива на хормона се установяват при доброкачествен тумор на хипофизната жлеза или друго нейно увреждане. В такива случаи някои от симптомите са:

  • безплодие
  • отделяне от гърдите на секрет, подобен на мляко
  • липсваща менструация
  • ниско либидо
  • покачване на теглото

Излишното окосмяване също е вероятен признак за завишен пролактин.

Менопауза

През менопаузата могат да възникнат известни хормонални неравновесия. По време на този преход много жени наддават на тегло, защото метаболизмът им се забавя.

Обикновено този период настъпва между 45 и 55 години, когато естрогенът намалява, което може да доведе до напълняване от хормонален дисбаланс. Мазнините най-често се трупат около ханша и бедрата, както и в коремната област.

Напредването на възрастта при мъжете пък води до спад в нивата на тестостерон, което увеличава телесните мазнини за сметка на мускулната маса.

 

Как да се справим при напълняване от хормонален дисбаланс?

 

Индекс на телесната маса. Синдром на Пикуик и затлъстяване. Затлъстяването. Грешки при кето хранене.

 

Ако вашето тегло се е повишило поради хормонални проблеми, е задължително да направите някои промени в начина си на живот и да се консултирате с лекар дали и каква терапия ви е нужна.

Важно е да се знае, че тези състояния са потенциално обратими или лечими, ако основната причина бъде открита и лекувана адекватно. При нелекуване може да доведе до повишен риск от множество други състояния.

Поддържането на здравословен начин на живот чрез балансирана диета, редовна физическа активност, качествен сън и намаляване на стреса може да помогне за контрола и лечението на напълняване от хормонален дисбаланс. Връщането на равновесието в тялото е критична част от неговите здраве и благоденствие.

Йогата и медитацията биха могли да помогнат за облекчаване на болестните състояния, тъй като са отлични за силата, гъвкавостта и баланса. Освен това съдействат загубата на тегло и влияят добре на психическото състояние и нервната система.

 

Как да се храним при хормонални проблеми?

Редуцирането на килограмите при хормонален дисбаланс е свързано с премахване на храните, които увеличават възпалението в организма и допринасят за проблема. Такива са: силно преработени продукти, захар и рафинирани зърнени храни.

Най-добре изключете вафлите, бисквитите и всякакви други лакомства, защото те не само влошават проблема с килограмите, но и допълнително утежняват хормоналното неравновесие.

Балансираната диета е важна част от цялостното здраве, затова опитайте да сведете до минимум приема на въглехидрати и се насочете към кето режим. При него се набляга на здравословни мазнини като зехтин и краве масло, както и на умерено количество протеини от месо.

Рибата също е силно препоръчителна поради съдържащите се в нея ценни омега-3 мастни киселини, които се борят с възпалението в тялото. Насочете се към по-мазните видове, като например скумрия, сьомга и риба тон, защото съдържат най-високи количества.

Ако не обичате риба, се постарайте да приемате добавки с рибено масло, за да запълните липсите. Според едно изследване омега-3 съдържа биоактивни съединения, способстващи за предотвратяване или лечение на инсулинова резистентност.

Ядките също могат да допринесат в борбата срещу хормонални разстройства, така че включете в менюто си бадеми, орехи и се възползвайте от здравословните им свойства.

Не забравяйте и нисковъглехидратни зеленчуци като спанак, зеле, броколи, тиквички, краставици и други.

Категории: Здраве|Публикувана: 23.05.2022|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

3074eef98144720f31c7a7be8ea79f57?s=96&d=mm&r=g

Мария Тенева е дипломиран журналист и филолог с дългогодишен опит. Има интереси в сферата на здравето, медицината и чуждите езици. Автор е на стотици статии и интервюта на здравна тематика.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 14 март 2024 в 11:42 | Публикувана: 23 май 2022 в 15:49 | Категория: Здраве