Стриите са едно от състоянията на кожата, с които се борят хиляди хора – всеки ден.

Те са един от знаците, които времето и различни фактори оставят върху кожата ни. И дори през повечето време да не им обръщаме съзнателно внимание, през летния сезон това е неизбежно. Какво представляват и как можем да се борим с тях – разкриваме в следващите редове!

Стриите – какво представляват

Всеки един от нас е изложен на вероятността за появяване на стрии в даден етап от живота си. По отношение на предразположеност обаче безспорно те много по-често се срещат при жените поради чисто биологичното и физиологично им развитие.

Стриите в най-общ смисъл представляват следи по кожата от типа на белезите. И също като тях – са трайни и трудно заличими. Характерна за тях е формата им – почти прави, леко релефни линии. Според мястото си на тялото могат да бъдат по-къси или по-дълги, по-прави или по-извити.

В зависимост от появата им по време на житейския ни път, можем да ги разделим хронологично на нови и стари. Различаваме ги по това, че когато стриите се появят за първи път, те са с леко червеникав цвят. С времето избледняват, но остават все така видими при движение.

Основни причинители на стриите

Стрии по краката на млада жена.

Много често за основен причинител на стриите се счита бременността при жените. В действителност, сред причинителите на стриите много по-често е рязка загуба на тегло.

Най-често отбелязваме появата на стрии на няколко основни места в тялото: в коремната област, горната част на бедрата, седалището, понякога и гърдите. По-рядко улавяме присъствието им около подмишниците. Основната връзка между тези места е, че това са все части от тялото, в които обикновено имаме склонност да натрупваме мастна тъкан.

Освен това, стриите далеч не се срещат само при по-нежния пол. В днешно време все повече мъже, загрижени за фигурите си и здравословното си състояние също забелязват появата им. Това най-често се случва при рязка промяна в начина на живот и здравословното състояние.

Загубата на тегло

Всъщност, именно това има много сериозна връзка с появата на стриите, тъй като за основен техен причинител се счита разтягането на кожата при наддаване на тегло и съответно – свиването й при много рязко и бързо отслабване. Причините за последното може да са много- болестни състояния, бременност, употреба на хранителни добавки за бързо отслабване и още много.

Често пренебрегвана причина за появата на стрии е засиленият и бърз растеж по време на най-активните човешки години – пубертета. В него също много често се забелязва и рязко наддаване или загуба на тегло. Те също влияят силно на появата на стрии при подрастващите и може да се каже, че оставят следи за цял живот под тази форма.

Друга причина, на която много често не обръщаме внимание във връзка със стриите, е хормоналният баланс в тялото ни. Хормоните влияят изключително силно не само на психическото ни състояние, но и на телесното тегло и начина, по който изразходваме мазнините. Затова и те имат пряка връзка с теглото, усвояването на мазнините от организма и съответно – разтягането и свиването на кожата в процеса на качване и загуба на тегло.

Как да повлияем на стриите

Гледаме на стриите като на неизбежно зло и в по-голямата част от случаите те наистина са такова.

Все пак има няколко фактора, с които можем да повлияем на тези така неприятни за много кожни образувания. Първото и най-важно сред тях е превенцията. Именно тя е най-сигурният начин да не се сдобием с повече от тях в прогреса на живота си.

За целта са ключови две неща: правилното, балансирано хранене и това да следите промените в теглото си внимателно. В последното се включва и идеята да не допускате резки колебания в него, когато това е възможно. Затова и когато искате да намалите телесната си маса, е от изключителна важност да го правите чрез правилната храна и най-вече, чрез спорт.

Спортът не само подобрява кръвообращението, което е ключово за образуването на стриите и възстановяването на кожата от тях, но и влияе на хормоналния баланс. Именно активността под формата на спорт ще позволи да бъдете здрави, тонизирани и по-спокойни, но и кожата ви да се свива постепенно и по естествен път да намали образуваните стрии.

Не забравяйте и хидратацията – ако в организма ви има достатъчно наличие на вода, то ще се произвежда и повече колаген, който е от критична важност за еластичността на кожата. Оттам и важността й в борбата със стриите.

Именно затова често се препоръчват и хидратиращи кремове, богати на колаген. В много от случаите обаче те се оказват неефективни поради нуждата от често нанасяне или специфичния вид кожа. Друг добър начин да набавите достатъчно колаген е приемът на колаген хидролизат, който повлиява благоприятно еластичността на кожата.

Храни, които влияят на образуването на стриите

Selection of healthy food sources - healthy eating concept. Ketogenic diet concept, copy space

Както при всеки друг проблем, стриите също се влияят силно от веществата, които приемаме на ежедневна база, най-вече с храната си. И както при много други обстоятелства, и тук има продукти, с които косвено можем да им повлияем положително.

Заложете на храните, богати на витамин Е – чудото на природата за косата и кожата. Най-богатите храни на този така полезен антиоксидант са зеленолистните продукти като броколи, спанак и коприва, ядките и различните видове риба, богати на повече Омега-3 наситени мазнини.

Не пропускайте и храните, богати на витамини А, С и В – особено ако сте заложили на детоксикиращ хранителен режим през лятото. Така едновременно ще поддържате високо ниво на имунитета, тялото ви ще се чувства добре отвътре, а и ще изглежда добре отвън със свежа и красива кожа и коса.

Не пропускайте да добавите към менюто си и продукти с магнезий: елементът, който най-много влияе на здравето и визията на кожата в дългосрочен план. Повече за него можете да научите тук.

Разбира се, няма един-единствен фактор, който самостоятелно да пребори стриите по тялото. Нашата препоръка е да комбинирате правилно хранене със спорт и внимателно да следите теглото си и промените в него.

А за цялостна грижа за кожата, по-малко стрес и по-добро кръвообращение препоръчваме магнезиево олио, за което повече можете да прочетете тук.

 

Автор: Васи Дюлгерова