Хормон на глада – всичко за грелин и влиянието му върху теглото

Обновена: 27.02.2024|
Грелин и лептин. Намаляване на апетита. Хормон на глада, грелин.

Грелинът е хормон, известен още под названието “хормон на глада”, тъй като регулира апетита. Той се синтезира и освобождава основно в стомаха и отговаря за регулирането на кръвната захар, предотвратява атрофията на мускулите и предпазва сърцето.

В тази статия ще разгледаме подробно всичко, което трябва да знаем за хормона на глада – неговите функции и как човек може да управлява нивата му в тялото си.

 

Хормон на глада – същност и функции

Отделя се главно в стомаха, когато е празен. Произвежда се още в тънките черва, мозъка и панкреаса. Популярното му име е „хормон на глада“, защото основната му функция е да регулира апетита.

 

Когато грелинът активира своя рецептор на секретагога на растежния хормон, той предизвиква в нас чувство на глад, което ни кара да консумираме повече храна. Тя се съхранява в тялото като допълнителни мазнини.

Хормонът на глада чрез кръвния поток достига до мозъка, където действа върху т.нар. подхълмие или хипоталамус. Това е мозъчна структура,  която синтезира хормони, регулиращи глада, емоциите, жаждата и много други важни състояния на организма.

У хора, които спазват режими за отслабване или наскоро са свалили излишните си килограми, нивата на грелин обикновено са високи, което е предизвикателство в усилията за поддържане на нормално телесното тегло.

 

Въздействие върху тялото

 

Хормон на глада, грелин. Сънна парализа. Симптоми на менопаузата. Жена, страдаща от безсъние. Пременопауза, перименопауза.

 

Освен да събуди апетита, грелинът може да сигнализира на тялото да намали термогенезата от кафявите мазнини. Когато това се случи, тялото изгаря по-малко мазнини в покой.

Кафявата мазнина е позната като добрата мазнина в тялото. Състои се от клетки, в които има дребни мастни капчици и множеството митохондрии, които й придават типичния цвят.

При определени условия клетките на тази кафява тъкан изгарят мастните капчици и ги превръщат в топлинна енергия. Ето защо кафявата мазнина е известна със своите термогенни свойства и способността си за увеличаване на общите изгорени калории.

Грелинът влияе и върху:

  • цикълът на сън и бодърстване
  • усещането за вкус
  • храненето за удоволствие
  • като стимулира импулси от стомаха към мозъчния център за удовлетворение от награда

В положителен аспект хормонът на глада участва в подобряването на здравето на сърцето, предотвратяването на мускулна атрофия и влиянието върху метаболизма на костите.

Може също така да стимулира секрецията на стомашна киселина и така да ускори изпразването на стомаха от течности и твърди вещества.

 

Други ефекти

 

Хормон на глада, грелин. Кетоза и кетоацидоза. Ковид и придружаващи заболявания.

 

Освен че диктува глада и ситостта, грелинът има няколко други функции:

  • Секреция на хипофизната жлеза: хипофизната жлеза е разположена в мозъка и основната й функция е да отделя хормони. Състои се от две основни части: преден лоб и заден лоб. Грелинът помага на хипофизната жлеза да секретира т.нар. аденохипофизни хормони.
  • Регулиране на инсулина: хормонът участва в регулацията на инсулина чрез контролиране на инсулиновата секреция и сигнализиране на инсулиновите рецептори.
  • Сърдечно-съдово здраве: допуска се, че грелинът има няколко благоприятни ефекта върху сърцето и може да бъде обещаващо терапевтично средство при лечение на сърдечно-съдови заболявания.
  • Поведение, базирано на възнаграждение: както отбелязахме, хормонът стимулира в човека чувство за възнаграждение. Следователно, този хормон е фактор в хедоничното хранене, при което се консумират ястия за удоволствие, а не от необходимост.
  • Сексуално поведение: няма достатъчно изследвания, които да потвърдят със сигурност връзката между грелина и желанието за секс, но се срещат сериозни научни предположения в тази насока.

 

Какво причинява повишаването на нивата на хормона на глада?

 

Хормон на глада, грелин. Кето треска. Автоимунни заболявания, видове.

 

Нивата му често се променят през деня и се контролират основно от приема на храна.

Хормонът се повишава, когато стомахът е празен, и намалява, след като човек се нахрани.

Хората с наднормено тегло или страдащи от затлъстяване имат по-високи нива на циркулиращ грелин. Това може да доведе до непрекъснато състояние на глад и да затрудни загубата на тегло.

При спазване на диети с йо-йо ефект, нивата на хормона силно се покачват и ефектът от загубените килограми лесно и бързо се загубва. Важно е, при спазването на различни хранителни режими, да не се допуска състояние на глад, което да активира грелина в тялото.

При определени здравословни проблеми, грелинът също променя нормалните си стойности. Такива заболявания са:

 

Как да намалим нивата на грелин?

 

Хормон на глада, грелин. Как да заздравим мускулите си по време на кето. Гликация. Магнезий - ползи. Телесните мазнини. Младо момиче тренира сред природата през пролетта, с цел отслабване и добва форма.

 

Здравословна диета

Нивата на хормона на глада се повишават, когато не се приемат достатъчно калории. Избягването на гладуване и спазването на богата на хранителни вещества диета може да помогне за ограничаване на секрецията на грелин.

Фокусирайте се върху консумацията на:

  • кръстоцветни зеленчуци
  • горски плодове
  • богати на фибри продукти
  • млечни продукти
  • чист протеин
  • здравословни масла, като екстра върджин зехтин, кокосово масло и такива, които се срещат естествено в други ядки и мазни риби

 

Осигурете си  пълноценен сън

Недоспиването и липсата на сън повишават секрецията на грелин и намаляват серумните нива на лептин, т.нар. „хормон на ситостта“. Това води до усещане за глад. Необходимо е да си осигурявате по 7 часа качествен сън на денонощие.

Яжте повече протеини

 

Хормон на глада, грелин. Съчетаване на въглехидрати.

 

Консумирането на ястия и закуски с високо съдържание на протеини може да помогне за насищане и намаляване на нивата на грелин. Всъщност много проучвания, свързани с храненето, показват значително намаляване на глада и повишена ситост след хранене с високо съдържание на протеини.

Ограничете стреса

Въпреки че премахването на стреса е почти невъзможно, важно е да се стареете да го ограничите максимално. Високите нива на хроничен стрес могат да доведат до повишени нива на грелин. Освен че сигнализира за глад, грелинът влияе и на мозъчната функция.

Редовната физическа активност, пълноценният сън и практикуването на йога или медитация помагат за минимизиране на стреса.

Категории: Здраве|Публикувана: 04.05.2022|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

4559c8467fde8e4002d4ed2eafed370b?s=96&d=mm&r=g

Автор: For Life

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 27 февруари 2024 в 11:05 | Публикувана: 4 май 2022 в 16:24 | Категория: Здраве