Хормонален дисбаланс – как да си помогнем с природни средства

Обновена: 01.04.2024|

Хормоните са от решаващо значение за правилното функциониране на организма. Те отговарят за предаването на съобщения между клетките и органите.

Хормонален дисбаланс може да доведе до подуване на корема, умора, главоболие, косопад, проблеми с кръвната захар, депресия и проблеми със забременяването.

Добрата новина е, че когато не става въпрос за сериозен здравословен проблем, можем да си помогнем с природни средства и да балансираме хормоните по естествен път. Продължете да четете, за да разберете как.

 

Как хормоните влияят на здравето?

Ендокринната система е мрежа от жлези, които произвеждат хормони в тялото. Тя включва хипоталамуса, хипофизата, надбъбречните жлези, яйчниците, панкреаса, тимуса и щитовидната жлеза.

Хормоните са специални химикали, които предават съобщения от жлезите с вътрешна секреция, където се произвеждат, до органи и клетки в цялото тяло.

Кортизол, адреналин, естроген, тестостерон, инсулин, глюкагон, Т4 и Т3 са най-известните примери за хормони. Те отговарят за различни неща:

  • контролират апетита
  • кръвната захар
  • нивата на енергия
  • реакцията на стрес
  • съня
  • сексуалното желание
  • сексуалната функция и плодовитостта

Всъщност хормоните влияят на почти всяка телесна функция – от храносмилането и изгарянето на мазнини до настроението и паметта.

Хормоните засягат определени органи и клетки в тялото, но също така си влияят и един на друг. Поради тази причина всеки, дори малък хормонален дисбаланс, може да повлияе неблагоприятно на здравето. Затова разпознаването на първите признаци за проблем може да ви помогне бързо да се отървете от него.

 

Първи признаци за хормонален дисбаланс

 

хормонален дисбаланс. Депресия. Памет и концентрация.

 

Ако забележите повече от един от следните симптоми, може да имате проблеми в резултат на хормонален дисбаланс и е необходимо да се консултирате със специалист, за да знаете какво трябва да предприемете:

  • Проблеми със съня и умора
  • Лоша памет и концентрация
  • Раздразнителност, депресия или тревожност
  • Промени в апетита и повишаване или загуба на тегло
  • Ниско или непостоянно сексуално желание
  • Подуване или задържане на вода
  • Нередовна менструация и силно или продължително кървене
  • Високо кръвно налягане и бърз сърдечен ритъм

Не забравяйте, че можете да коригирате нивата на хормоните и да намалите симптомите на хормонален дисбаланс чрез природни средства. Не винаги е необходим прием на лекарства, които, в повечето случаи, предизвикват допълнителни симптоми.

Всеки организъм и хормонален дисбаланс е различен, затова може да се наложи да експериментирате с промени в начина на живот, различни билки и добавки, за да разберете кое работи най-добре във вашата ситуация. Ще ви дадем няколко насоки с какво да започнете.

 

Билки при хормонален дисбаланс

Естествената терапия винаги е по-добрият избор, така че преди да преминете към конвенционалната хормонална терапия, си заслужава да опитате първо чрез природни средства. Има много билки, които могат да помогнат при хормонален дисбаланс. Ето и най-ефективните:

  • Мака

Мака, известна още като перуански женшен, е често срещана съставка в перуанската кухня, която придава на ястията изключителен вкус. Този корен може да бъде открит във високите части на Андите. Най-известен е със свойствата си на адаптоген –  адаптира се към обстоятелствата на всеки организъм и балансира хормоните в зависимост от нуждите му.

Тази билка има уникален хранителен профил. Тя е богата на аминокиселини, калций, фибри и желязо. С тях мака подхранва ендокринната система, която стимулира и се грижи за „главните жлези“ (хипофизната и хипоталамусната).

Тези две жлези са отговорни за регулирането на всички други жлези, произвеждащи хормони.

Внимание! Тази билка не подходяща само при хормонален дисбаланс за дамите. Мъжете също могат да се възползват значително от нея. Много популярна е като естествена „виагра“. Приемът й може да помогне и за подвижността, обема и качеството на сперматозоидите.

Maка се предлага под формата на прах, който можете да добавяте във вашите смутита, кафе или под формата на капсули.

  • Витекс

Това растение произхожда от Средиземно море и Западна Азия, и получава името си от Средновековието, когато сушените плодове са били използвани в манастирите за потискане на либидото. Освен това тази билка има богата история като хормонален регулатор и като средство за лечение на предменструален синдром (ПМС).

Витекс съдържа съставки, които се свързват с допаминови D2 рецептори в предната част на хипофизата, като по този начин намаляват нивата на хормона пролактин.

Това, от своя страна, помага за балансиране на други хормони като прогестерон и естроген. По този начин помага за облекчаване на симптоми като главоболие, раздразнителност, подуване на корема и кожни проблеми.

  • Бял трън

Това е една от най-полезните билки на всички времена за множество здравословни състояния. Белият трън, известен още като млечен бодил, има забележителни лилави цветове и бели жилки по стъблото. Името му произлиза от млечния сок, който се отделя от листата му. Най-полезен е за черния дроб.

Черният дроб елиминира токсините от тялото ви, което в противен случай може да доведе до хормонален дисбаланс или възпаление. Това може да причини състояния като естрогенно доминиране и свързано с хормони акне. Следователно здравият черен дроб е от решаващо значение за хормоналния баланс.

Млечният бодил съдържа силимарин – активна съставка, която насърчава здравето на черния дроб чрез защитното си действие. Можете да използвате смлените семена от бял трън на прах като подправка или пък да си направите чай.

  • Малинови листа

Листата от малина имат приятен вкус под формата на чай и са много полезни за балансирането на хормоните при жените. Тази билка е най-известна със своите укрепващи свойства на матката.

Малиновите листа са богат източник на витамини и минерали, особено на витамин B6 и витамин С.

Известно е, че увеличават плодовитостта както при мъжете, така и при жените, предотвратяват спонтанен аборт и кръвоизлив и помагат за намаляване на болезнените менструални спазми.

Може още да облекчи гаденето по време на бременност и да помогне за стимулиране на производството на кърма.

Всичко това заслужено е спечелило името на чая от малинови листа като „тоник на жените“. Ако сте бременна или планирате бременност, непременно пийте от него всеки ден.

 

Още няколко начина да балансирате хормоните по естествен път

 

Хормонален дисбаланс. Веган кето диета. Дефицит на витамин B12.

 

Ако искате да постигнете трайни резултати, независимо, дали лекувате хормонален дисбаланс чрез билки или медикаменти, трябва да направите няколко промени и в начина си на живот. Всъщност, ако се концентрирате върху тях още днес, ще можете да избегнете проблеми с хормоните в бъдеще.

  • Хранете се правилно

Храната е от съществено значение за здравия организъм. Храните, които най-добре балансират хормоните, осигуряват полезни мастни киселини. Тяло се нуждае от различни видове мазнини, за да създаде хормони, включително наситени мазнини и холестерол.

Мазнините поддържат нивата на възпаление ниски, стимулират метаболизма и насърчават загубата на тегло.

Здравословните мазнини имат противоположния ефект на рафинираните въглехидрати например, които водят до възпаление и могат да объркат баланса на хормоните. Най-добрите източници на противовъзпалителни, здравословни мазнини включват: кокосово масло, авокадо, сьомга.

А коя храна причинява хормонален дисбаланс? Най-добре е да ограничите или избягвате добавената захар, преработените въглехидрати и рафинираните растителни масла. Избягвайте маслата с високо съдържание на омега-6 мазнини (слънчоглед, царевица, рапица, соя и фъстъци) и вместо това заредете с богати източници на естествени омега-3 (риба, орехи и животински продукти).

  • Контролирайте емоционалното си състояние

Емоциите също оказват пряко въздействие върху здравето на човека. Те могат да помогнат за предотвратяване на здравословни състояния, свързани с хормонален дисбаланс.

Смята се например, че емоциите на страха причиняват заболявания в репродуктивните органи, бъбреците и надбъбречните жлези, засягащи нивата на кортизол. Това може да доведе до сериозни състояния като безплодие.

Емоциите на разочарование и нетърпение причиняват заболяване на черния дроб, което може да доведе до дисбаланс на естрогена. И емоциите на притеснение и безпокойство могат да причинят проблеми с нивата на инсулина, които след това могат да повлияят на още няколко хормона.

Така основен компонент на балансирането на хормоните по естествен начин се оказва справянето с емоционалните проблеми. Можете да направите това, като намалите нивата на стрес и отделите повече време за себе си.

Практикуването на медитация може да бъде изключително полезно, както и упражненията за дълбоко дишане, прекарването време на открито и упражненията всеки ден.

  • Спете достатъчно

Липсата на сън или нарушаването на естествения циркаден ритъм може да бъде един от най-лошите навици, допринасящи за хормонален дисбаланс. Това е така, защото хормоните работят по график.

Например кортизолът, основният „хормон на стреса“, се регулира в полунощ. Следователно хората, които си лягат късно, не могат да си осигурят пълноценна почивка.

Допълнително, стресът може да доведе до промени в серумните нива на много хормони, включително глюкокортикоиди, катехоламини, растежния хормон и пролактина.

Сънят помага за поддържането на баланса на хормоните на стреса, изпълва с енергия и помага на тялото да се възстанови бързо.

Прекомерният стрес и лошият сън са свързани с по-високи нива на кортизол сутрин, намален имунитет и по-висока податливост на тревожност, наддаване на тегло и депресия.

За да увеличите максимално хормоналната функция, в идеалния случай се опитайте да легнете до 23:00 ч и се придържайте към редовен цикъл сън-събуждане, доколкото е възможно.

От хормонален дисбаланс страдат милиони хора по целия свят. Често той се появява под формата на заболявания като диабет, нарушения на щитовидната жлеза и безплодие. Всичко това обаче е предотвратимо, ако се вземат мерки навреме.

Затова не чакайте да проявите тежки симптоми, а работете за балансиране на хормоните по естествен път всеки ден! От нас получихте началните насоки – от вас се очаква само желание и постоянство.

Бъдете здрави!

Категории: Билки, Здраве|Публикувана: 21.05.2021|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Кристина Тонева
Кристина Агнер е дългогодишен автор - има написани стотици статии в сферата на алтернативната медицина, биохакинг, здравословно хранене и диети. Продължава да впечатлява с умело перо и остър ум.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 1 април 2024 в 15:43 | Публикувана: 21 май 2021 в 13:41 | Категория: Билки, Здраве