Както знаем, кетонната диетата е с високо съдържание на мазнини и ниско съдържание на въглехидрати и може на пръв поглед да ви се стори неуместно да се прилага кето диета при диабет тип 2. Обикновено диетите, които се фокусират върху това, са насочени към загуба на тегло. Кето диетата, макар и да помага за регулиране на теглото, в нормални граници, основно променя начина, по който тялото съхранява и използва енергията и това именно може да облекчи симптомите на диабет тип 2. Как? Ще обясним в следващите редове.

 

Кето диета при диабет тип 2 и каква е връзката с въглехидратите?

При диабет тип 2 тялото не реагира на инсулин, както би трябвало. Хормонът инсулин помага на тялото да използва кръвна захар или глюкоза за генериране на енергия. При пациенти с инсулинова резистентност или диабет тип 2 все още се произвежда инсулин, но той може да е в недостатъчни количества или тялото да не го използва правилно. Това води до повишаване на нивата на кръвната захар. Повече за различните видове диабет, прочетете в блога ни. За да се контролира диабетът, нивата на кръвната захар трябва да се поддържат възможно най-близки до нормите.

Глюкозата в кръвта идва предимно от въглехидрати, следователно консумацията на повече въглехидрати увеличава кръвната глюкоза, а намаляването им – намалява кръвната глюкоза.

Ето защо кето диетата, която е бедна на въглехидрати, може да бъде полезна за хора с диабет тип 2.

 

Кето диетата и кръвната захар

 

Да обобщим: управлението на приема на въглехидрати често се препоръчва за хора с диабет тип 2, тъй като въглехидратите се превръщат в захар и в големи количества могат да причинят скокове на кръвната захар. Кето диетата може  успешно да намали нивата на кръвната глюкоза. Ако вече имате висока кръвна захар, приемането на твърде много въглехидрати може да бъде не само вредно, но и опасно. Така че фокусът върху мазнините ще реши този проблем и същевременно може да намали нуждата от инсулин.

Имайте предвид, че кето диетата е ефективна само ако поддържате състояние на кетоза. Това е трудно за много хора поради фактори като начин на живот, липса на свободно време или лоши хранителни навици. Посвещаването на диетата изисква време, приготвяне на домашни ястия и разбиране колко въглехидрати, протеини и мазнини има в различните храни. Резултатът, обаче, си струва, особено когато говорим за контролиране на състояние като диабет тип 2.

 

Кето диета при диабет тип 2: значението на кетозата и кетоацидозата

 

Кето диета при диабет тип 2.

 

Ако имате диабет е важно да разберете разликата между хранителната кетоза и кетоацидозата. И двете, разбира се включват кетони. Кетоацидозата е опасно състояние, което се случва, когато тялото няма достатъчно инсулин и кетоните стават твърде много и започват да се натрупват. Симптомите включват:

  • прекомерна жажда
  • често уриниране
  • объркване
  • слабост
  • умора

Кетоацидозата се среща както при хора с диабет тип 1, така и при такива с тип 2.

Кетозата се случва при много по-ниски и безопасни нива на кетоните. Всъщност този процес се случва ежедневно, в зависимост от количеството въглехидрати и протеини, които се приемат.

Това е състоянието, което може да доведе до загуба на тегло и особено на мазнините в корема, както и до понижаване на гликирания хемоглобин при хората с диабет.

По-подробно за кетозата можете да прочетете в блога ни.

 

Какво задължително трябва да включите във вашата кето диета при диабет тип 2?

Кето режимът може да ви изглежда строг, но може да ви осигури всичко необходимо за пълноценно хранене, ако се съобразявате със собствените си потребности от хранителни вещества (по-подробно за нейните предимства можете да се информирате в статията по темата в блога ни). При спазването на диетата, ако страдате от диабет тип 2, основната ви цел е да стоите далече от богатите на въглехидрати храни, които биха могли да вдигнат нивата на кръвната ви захар. Обикновено приемът на въглехидрати при кето диета варира от 20 до 50 гр. на ден.

Това, към което трябва да се стремите, най-общо, е да изградите така хранителния си план, че 10% от калориите да идват от въглехидрати, 20% – от протеини и 70% – от мазнини.

Разбира се, можете и леко да се отклоните от рамките. Задължително е да се избягват обаче преработените храни. Ето и какво е най-добре да включите в менюто си:

  • Зеленчуци с ниско съдържание на въглехидрати

Хубаво е да хапвате зелени листни или кръстоцветни зеленчуци поне веднъж дневно. Нишестените зеленчуци, като картофи и царевица са абсолютно забранени.

  • Яйца

Яйцата са идеален избор при почти всички хранителни режими, защото са с ниско съдържание на въглехидрати и същевременно са отличен източник на протеини.

  • Месо

Мазните меса, като свинското, са позволени, но трябва да се консумират умерено, за да не навредите на здравето на сърцето. Също така, внимавайте да не консумирате твърде много протеини. Комбинирането на храни с високо съдържание на протеин с такива с ниски нива на въглехидрати може да накара черния дроб да превърне протеина в глюкоза. Това ще повиши нивата на кръвната захар в кръвта.

  • Здравословни източници на мазнини

Въпреки че диетата е предимно фокусирана върху мазнините, е важно и се препоръчва да се включват предимно здравословни мазнини. Те включват авокадо, зехтин, ядки и др. За по-нездравословен избор се смятат колбасите, червеното месо и пушените сирена. Рибата е може би най-добрият източник на протеини и здравословни мазнини.

  • Бери плодове

Боровинките, малините, къпините са добри източници на фибри, витамини, минерали и антиоксиданти, които е добре да се консумират по време на кето диета в необходимото количество.

  • Подсладители с билка стевия

Захарта, както всички знаем, е вредна, но при диабет е силно препоръчително да се избягва. Това не означава, че вече не можем да хапваме сладко и да приготвяме вкусни десерти – употребата на подсладители вече широко навлиза в ежедневието ни. Не само за хора с диабет, но за такива, които спортуват или просто желаят да се хранят здравословно. В нашата кулинарна секция всяка седмица показваме колко лесно и вкусно е да се готви с добри подсладители на основата на билка стевия. Можете да вземете много идеи за рецепти от нашия кулинарен блог.

 

Кето диета при диабет тип 2: за какво трябва да се внимава

 

Кето диета при диабет тип 2. кето продукти и видове кето режими

 

Специалистите предупреждават, че болните от диабет, които следват кето режима, имат по-висок риск от развитие на хипогликемия (ниска кръвна захар). Хипогликемия се появява, когато нивата на кръвната захар паднат до 70 милиграма на децилитър или по-малко. Най-добре е да обсъдите всички промени в диетата си с вашия лекар, докато приемате лекарства. Консумирането на твърде малко въглехидрати може да бъде опасно, когато приемате определени лекарства за диабет.