Хемоглобинът има много важна роля в организма, тъй като именно той е протеинът в червените кръвни клетки, който пренася 97% от кислорода от белите дробове към тъканите на тялото, а останалите 3% се разтварят от плазмата. Следователно анормалните нива на хемоглобина могат да доведат до сериозно заболяване. Днес ще разгледаме нормалните граници на хемоглобината, състоянията, които причиняват нисък хемоглобин и как да повишите нивата му естествено чрез диетата си, ако състоянието се дължи на хранителен дефицит.

Структура и функции на хемоглобина

Хемоглобинът е протеин в червените кръвни клетки, който е съставен от четири вериги. Всяка от тези вериги съдържа съединение, известно като хема, което от своя страна съдържа желязо, а с негова помощ се транспортира кислород в кръвта. Хемоглобинът е отговорен за формата на червените кръвни клетки, които обикновено изглеждат като понички, но с тънък център, а не дупка. В условия, при които хемоглобинът е в недостиг, като сърповидно-клетъчна анемия, последващата анормална форма на червените кръвни клетки може да доведе до проблеми.

Хемоглобинът функционира чрез свързване и транспортиране на кислород от капилярите в белите дробове до всички тъкани в тялото. Той също така играе роля при транспортирането на въглероден диоксид от тъканите на тялото обратно към белите дробове. Азотният оксид и въглеродният оксид също са в състояние да се свържат с хемоглобина, като въглеродният оксид се свързва много по-лесно от кислорода (причината, поради която отравянето с въглероден оксид е толкова сериозно).

Симптоми за нисък хемоглобин

Уморен работещ мъж, спящ върху работното си бюро, затрупан от листи и документи. Нисък хемоглобин.

Кръвният тест е най-сигурният начин да установите дали имате нисък хемоглобин и на какво се дължи той. Но, както повечето здравословни проблеми, и той е съпътстван от симптоми, като:

  • Учестен пулс
  • Постоянна умора
  • Студени крайници
  • Тежест и болки в гърдите
  • Избледняване на цвета на венците
  • Главоболие
  • Шум в ушите

Здравословни състояния, които водят до нисък хемоглобин

Както споменахме съдържанието на хемоглобин в кръвта при мъжете е по-високо. Също така в отделна скала лекарите оценяват нивото на хемоглобина на бременни жени и на децата според възрастта. Средните стойности, смятани за нормални са следните (измерени в грама за литър) – мъже (140-180), жени (120-160), бременни (110-150). Когато нивото на хемоглобина се понижи, това може да причини умора, слабост, задух, главоболие и др. Ако нивата спаднат значително, състоянието може да бъде диагностицирано като анемия. Причините за анемията могат да включват всичко, което нарушава или хемоглобина, или броя на червените кръвни клетки, присъстващи в тялото. Има много възможни първоизточници на нисък хемоглобин, включително:

  • Кръвозагуба

Това може да възникне поради операция, тежка менструация, загуба на кръв от стомашно-чревния тракт или друга форма на кървене. Жените, които са в пременопауза, са много по-склонни от мъжете да имат ниско ниво на хемоглобин поради месечната загуба на кръв.

  • Липса на продукция

Липсата на клетки в костния мозък може да възникне поради недостатъчност на костния мозък (като апластична анемия) или инфилтрация на костния мозък с някои видове рак (като левкемии или лимфоми или солидни тумори)

  • Разграждане на червените кръвни клетки

Кръвните клетки могат да бъдат разградени в кръвообращението (хемолизирани) при състояния като хемолитична анемия.

  • Хранителен дефицит

При недостатъчен прием и усвояване на желязо (желязодефицитна анемия), фолиева киселина и витамин В12 (пернициозна анемия).

Кои кето храни могат да помогнат при нисък хемоглобин?

Докато другите проблеми могат да изискват и медикаментозно лечение, то хранителният дефицит може да бъде лесно контролиран и същевременно да подпомогне лечението. Консумирането на храни, богати на желязо, фолиева киселина и витамин B-12 поддържат на нивата на хемоглобина. Хубаво е и да включите хранителните източници, съдържащи витамин С, които повишават усвояването на желязо и витамин B12 в организма. Бета каротинът и витамин А също могат да са от полза. Днес ще ви дадем списък с най-добрите кето храни, които да ви помогнат да предотвратите проблеми, свързани с липсата тези важни хранителни вещества и да повишите нивата на хемоглобина:

  • Храни при желязодефицитна анемия

Спанак

Спанакът е най-добрият избор сред зеленчуците за тези, които искат да се справят с ниския хемоглобин, който се дължи на дефицит на желязо. Всъщност само 100 гр от него съдържат до 4 мг. желязо. Ако Попай Морякът все още не ви е убедил в изключителните ползи от спанака, тогава тогава статията тук може да помогне! Този зеленчук с най-високо съдържание на желязо трябва да бъде основна част от вашата диета.

Броколи

Попадайки в категорията на кръстоцветните зеленчуци, броколите също са богат източник на желязо. Освен желязо (около 2,7 мг. на 100 гр.), зеленчукът съдържа здравословно количество други основни хранителни вещества като магнезий, витамин А и С, които, както казахме помагат за усвояване на желязото и покачването на хемоглобина. Още за броколите, прочетете тук.

Червено месо

Включете повече червено месо в диетата си, ако страдате от дефицит на желязо. То също е отличен източник на този хранителен елемент, макар и в по-малки дози (2 мг. на 100 гр.). Заложете на крехко агнешко или телешко поне веднъж седмично и ще увеличите нивата на хемоглобина. Разбира се, убедете се, че го купувате от сигурен търговец на месни продукти, за да се възползвате от качествата му пълноценно.

Нисък хемоглобин. Червено месо във формата на сърце. Полезни ли са животинските мазнини за здравето ни.

Сьомга

От морските храни, можете да заложите на любимата си сьомга. Мазните риби не са богати само на омега 3 мастни киселини, но и са добър източник на желязо. Сьомгата, например съдържа 1,7 мг на 100 гр. Затова, ако няколко пъти седмично изберете сьомга за вечеря, ще се сбогувате с проблемите с ниския хемоглобин. Още за предимствата на сьомгата, разберете тук.

Черен шоколад

И най-сладкото оставихме за накрая! Ако похапвате любимия си шоколад, можете също да повишите нивата на хемоглобина си доста лесно, защото всеки 100 грама 70% тъмен шоколад може да ви осигури 17 мг. желязо, което отговаря на около цели 90% от препоръчителния дневен прием. Страхотна новина за любителите на сладкото изкушение! За какво още е полезно то, можете да разберете тук.

  • Храни при пернициозна анемия (при дефицит на витамин B12)

Черен дроб

От месото черният дроб е най-добрият начин да увеличите хемоглобина. Той е и най-добрият източник на B12 и фолат. Можете да избирате между пилешки черен дроб или телешки. Първият е по-популярен избор, но вторият съдържа по-малко калории и холестерол. Всъщност можем да поставим черния дроб и в двете категории, тъй като съдържа и добро количество желязо (9 мг. на 100 гр.), което означава, че дори малка порция черен дроб е достатъчна, за да повишите нивото на хемоглобина.

Миди

Ако имате афинитет към морските дарове, то най-богатият източник на витамин С и В12 са мидите. Разбира се, те съдържат и желязо. Най-популярни са черните миди, но винаги можете да заложите на нещо по-екзотично, с което да зарадвате небцето си. Важно е да ги похапвате веднъж на една-две седмици, за да повлияете благоприятно на нивата на хемоглобина. Още за полезните свойства на мидите – тук.

Яйца

Яйцата не напразно са известни като храната на шампионите. В едно яйце има приблизително 6 гр. протеин, 0,55 мг витамин B12, 22 мг. фолат и 0,59 мг. желязо, а това е най-добрата комбинация, която може да осигури покачване нивата на хемоглобина. Затова, консумирайте ги редовно и с удоволствие. Повече за необходимостта от тях, научете тук.

Мляко и млечни продукти

Млякото и млечните продукти като кисело мляко и сирене са чудесни източници на протеини и няколко витамини и минерали, включително витамин В12. Една чаша пълномаслено мляко доставя 46% от дневния препоръчителен прием на витамин B12. Това означава, че консумацията на прясно мляко може да подобри нивата на хемоглобина при дефицит на B12. Сиренето също е богат източник на витаминa. Едно парче (около 22 гр.) съдържа около 28% от дневния препоръчителен прием на витамин B12. Дори е доказано, че тялото усвоява витамин В12 от млякото и млечните продукти по-добре отколкото от рибата и яйцата.

Да обобщим:

Хемоглобинът функционира участва в свързването и транспортирането на кислород до всички тъкани в тялото, следователно понижаването на нивата му може да доведе до здравословни проблеми. Ако ниският хемоглобин се дължи на хранителен дефицит – недостатъчен прием на желязо, фолиева киселина и витамин B12, можете да го увеличите чрез промени в диетата си. За най-добри резултати е необходимо да похапвате храни, богати на всички компоненти. Списъкът с най-доброто вече го имате, така че да ви е вкусно!