Чушки – 7 полезни свойства, за които не знаем

Обновена: 02.02.2024|

Чушки – кой не ги обича? Тези зеленчуци са с ниско съдържание на въглехидрати и са богати на всевъзможни полезни витамини и минерали, необходими за здравето ни.

Виждали сме ги във всякакви форми, размери и цветове, някои са с по-горчив вкус, други – по-сладки. Могат да се консумират пресни, замразени, сушени или консервирани, а тяхната гъвкавост в консумация и приготвяне е наистина впечатляваща.

С лекота могат да бъдат включени към всеки диетичен режим на хранене, в това число и кето диета. В тази статия ще разгледаме 7 полезни свойства на чушките, за които не знаем.

 

 

Чушки – защо са толкова здравословни?

Известни още и като пиперки в някои региони на България, тяхната родина е Америка, по-точно централните и южни части. Макар да звучи изненадващо, чушките са близки до домата и хлебното дърво, които също произхождат от там. Зелените се берат по-рано, преди да станат жълти, оранжеви и след това червени, като последните съдържат най-много ценни нутриенти.

В сравнение със зелените чушки, червените имат почти 11 пъти повече бета-каротин и 1,5 пъти повече витамин С. Той е водоразтворим, което означава, че тялото не може да го съхранява добре, затова трябва да го приемате редовно от храната.

Витамин С е необходим за много основни функции в организма, включително правилна имунна функция, синтез на колаген, метаболизъм на хранителните вещества и др.

Също така действа като мощен антиоксидант и предпазва клетките от вредни оксидативни увреждания.

Всички сортове чушки са отлични източници на фолиева киселина и фибри, но съдържат и в по-малки количества други витамини и минерали, включително тиамин (В1), пиридоксин (В6), магнезий, мед и витамин Е. Всички тези ценни нутриенти влияят благотворно на различни органи и системи в човешкото тяло.

Хранителна стойност на 100 г Протеини Мазнини Въглехидрати Фибри
Червени чушки 0,99 г 0,3 г 6,03 г 2 г
Зелени чушки 0,86 г 0,17 г 4,64 г 1,70 г
Жълти чушки 1 г 0,21 г 6,32 г 0,9 г

 

1. Подобряват очното здраве

 

Чушки - 7 полезни свойства. Подобряват очното здраве

 

Пиперките съдържат над 30 различни вида каротеноиди, включително алфа-каротин, бета-каротин, ликопен, лутеин, криптоксантин и зеаксантин – фитонутриенти, отговорни за яркочервения, жълтия и оранжевия цвят на много плодове и зеленчуци. Помагат за защитата на очите и предотвратяват заболявания, тъй като поглъщат вредната синя светлина, когато навлиза в окото.

Най-честите видове зрителни увреждания включват дегенерация на макулата и катаракта, основните причини за които са стареенето и инфекциите. Храненето, от своя страна, също може да играе значителна роля в развитието на тези заболявания.

Каротеноидите предпазват ретината (светлочувствителната вътрешна стена на окото) от оксидативно увреждане. Редовната консумация на храни, богати на тези вещества, има силата да намали риска както от катаракта, така и от макулна дегенерация. По този начин добавянето на чушки към вашия режим може да помогне за понижаване на рисковете от зрителни увреждания.

 

2. Действат благоприятно при възпалителни състояния и артрит

Чушките могат да помогнат за намаляване на риска от развитие на някои видове артрит и други възпалителни заболявания. Това се дължи на два фактора: бета-криптоксантин и високо съдържание на витамин С.

Мощните им свойства могат да помогнат за защита на костните и хрущялните клетки. Хроничната болка и отоците също могат да бъдат облекчени благодарение на витамините С и К.

Консумирането на по-малко от дневния препоръчителен прием на 80-100 мг витамин С за жени и 100-120 мг за мъже може да увеличи риска от остеоартрит.

 

3. Особено полезни са при анемия

 

Анемии. Хормоните на щитовидната жлеза.

 

Анемията е често срещано състояние, характеризиращо се с намалена способност на кръвта да пренася кислород. Една от най-честите причини за нея е дефицитът на желязо, основните симптоми на който са слабост и умора.

Чушките са не само приличен източник на този елемент, но също така са изключително богати на витамин С, който увеличава усвояването на желязо от червата. Всъщност една средна по големина червена чушка съдържа около 169% от препоръчителния му дневен прием.

 

4. Понижават опасността от рак

Споменатите вече каротеноиди имат мощни антиоксидантни ефекти, които могат да допринесат за предотвратяването на някои видове рак. Тези вещества деактивират свободните радикали, увреждащи клетките.

По-зрелите чушки са за предпочитане, тъй като узряването увеличава каротеноидното им съдържание.

Тези зеленчуци също така съдържат сяра, която помага за редуциране на опасността от ракови заболявания.

 

5. Подкрепят сърдечно-съдовото здраве

Високите дози на антиоксидантите кверцетин и зеаксантин могат да помогнат в борбата с окисляването на липопротеините с ниска плътност (LDL), по-известни като лош холестерол.

Той е склонен да се придържа към стените на артериите, когато се окислява. Тази тенденция води до състояние, известно като атеросклероза, която може да доведе до сърдечно-съдови заболявания. Консумирането на храни като чушки, богати на антиоксиданти, е важен фактор за запазване на сърдечно-съдовото здраве.

Фолиевата киселина в тях е друго съединение, важно за здравето на сърцето и кръвоносните съдове. Според едно проучванe високият прием на фолиева киселина води до по-нисък риск от инсулт при хора с високо кръвно налягане.

 

6. Подобряват вида и състоянието на кожата

 

Витамини-кожа. Чушки-витамин Ц

 

Чушките са с високо съдържание на провитамин А (бета-каротин), който тялото превръща във витамин А. И горният, и долният слой на кожата се нуждаят от него, а адекватните количества могат да неутрализират увреждането от слънцето, като прекъснат процеса, разграждащ колагена. Това е изключително важен протеин, образуващ телесната съединителна тъкан и присъстващ в мускулите, костите, кожата и кръвоносните съдове.

В допълнение към това, витамин А помага за ускоряване на заздравяването, предотвратяване на обриви и насърчаване на естествената хидратация. Вездесъщият витамин С пък действа за забавяне на бръчките и кожната пигментация.

 

7. Балансират настроението и подпомагат съня

Ако се чувствате потиснати и тъжни, опитайте се да увеличите количеството витамин В6, което консумирате. Естествено срещащ се в чушките, той помага на мозъка да произвежда серотонин и норепинефрин – два химикала, влияещи на настроението.

Тези вкусни зеленчуци осигуряват и натурална подкрепа за по-добър сън. Пиридоксинът подпомага производството на мелатонин, от който тялото се нуждае, за да регулира вътрешния си часовник.

 

Съвети при избор и готвене на чушки

 

Крем супа с печени чушки.

Опитайте ароматна крем супа от печени чушки.

 

Когато избирате чушки, стремете се към такива със здрава, ненарушена кожа. Качествените зеленчуци трябва да се усещат твърди и гладки на допир. Избягвайте такива с видими увреждания и меки участъци.

Що се отнася до съхранението, в хладилника запазват най-ценните си хранителни и вкусови качества за около 5 дни. Суровите чушки могат да бъдат вкусни като част от ястия, включващи разядки или салати.

Когато са сготвени, те също са неустоима част от всяко ястие, затова смело ги печете, пържете, гриловайте, пасирайте, пълнете и дори пюрирайте.

Ако обичате този зеленчук, но се чудите по какви начини да си го приготвяте, с удоволствие ще ви предоставим няколко вкусни идеи. Те са с ниско съдържание на въглехидрати, затова ако спазвате кето режим, можете спокойно да ги консумирате.

Категории: Хранене и видове храни|Публикувана: 23.05.2022|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Мария Тенева
Мария Тенева е дипломиран журналист и филолог с дългогодишен опит. Има интереси в сферата на здравето, медицината и чуждите езици. Автор е на стотици статии и интервюта на здравна тематика.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 2 февруари 2024 в 00:00 | Публикувана: 23 май 2022 в 10:42 | Категория: Хранене и видове храни