Колаген – неговият полезен състав и ползи са известни на всички нас в най-общи линии. Но какво представлява колагенът, какво съдържа в себе си от биологична гледна точка и как влияе на нашето тяло – това ще разкрием днес. Красивата кожа и здравето на нашите стави се дължи именно на един от най-важните елементи, влизащи в състава им. За да поддържаме гъвкавостта и здравето си, обаче, е нужно да запълваме липсващите депа в организма. Ето защо сме отделили специално място на колагена, в което да разкажем за неговите различни видове и влиянието им върху различните части на тялото ни. Но и не само – какъв е правилният прием на колаген и различен ли е колагенът за стави, кожа и лице.

Какво представлява така полезният колаген?

Реално, погледнато от биологична гледна точка, колагенът е белтък. В най-голямо количество той се среща в хората, а след това – в бозайниците. Погледнат под формата на пропорция, той е 1/4 от всички белтъци в нашето тяло. Колагенът е твърд белтък, неразтворим, но много еластичен. Именно това му свойство ни помага в движението през годините.

Ползите му са съсредоточени най-вече в здравето на нашите стави, кожа, зрение и дори чревно здраве. В науката са познати 28 вида колаген, но най-важните за нас са колаген тип I, II и III. Именно те отговарят за гореспоменатите ползи. За тяхната липса в организма може да познаем по болки в ставите, проблеми с кожата и липса на нейната еластичност, както и проблеми с костите и понякога с венците. По-подробно за това може да прочетете в Какво е колагенът и защо е важно да си го набавяме.

Освен популярните му функции, колагенът способства подобряването на съня, забързването на метаболизма, заздравяването на чревните тъкани и по-лесното усвояване на хранителните вещества.

Хубавата новина е, че всички тези полезни свойства се случват в тялото ни от зародиш до средна възраст, защото в този период, колагенът се синтезира естествено в организма ни. Разбира се, има фактори, които влияят неблагоприятно на неговия естествен синтез:

  • тютюнопушене
  • консумацията на големи количества захар
  • силната пряка и продължителна слънчева светлина

След периодът на естествен синтез, тялото ни се нуждае от набавяне на допълни източници на колаген. Но за да запълним нуждите на организма, първо трябва да разберем какви са различните видове колаген. Така ще знаем от кой тип точно се нуждае нашето тяло.

Колаген на изгодни цени от Forlife.bg

Колаген хидролизат на forlife.bg е чист протеин от тип 1, който се приема лесно за период от 3 месеца. Със своята прахообразна формула, може да бъде приеман разтворен във вода, вкусен шейк или йогурт. Той е богат на аминокиселини, които образуват градивните елементи на протеините. Специфичните аминокиселини и бързата абсорбция гарантират положителен ефект върху множество метаболитни процеси в тялото. Спомага за поддръжката на здрави сухожилия, кости и кожа.

Колаген на прах в опаковка за 3 месеца.
Виж цени за колаген

Видове колаген

Както говорихме и по-рано има 28 форми на колаген, но най-важните са само няколко. Така той се съдържа най-вече във влакнестите тъкани на тялото, с изключение на роговицата на окото. Там, той е с кристална структура. А други типове колаген откриваме в ставите, кожата, костите и сухожилията. Нека да разгледаме отделните видове:

Колаген тип I

Този тип откриваме в най-големи количества в кожата, кръвоносните съдове и сухожилията. Той е най-разпространен в тялото. В най-общ план, колаген тип I се съдържа във всички структури на тялото, където тъканта трябва да е гъвкава. В добро здравословно състояние, този колаген може да представлява 60% от цялото количество на белтъка в тялото. Важно е да допълним, че с високото си съдържание в кожата, той поддържа нейната еластичност, а оттам и младежки вид. Спомага бързото заздравяване на раните и предотвратява появата на стрии. Често е избирам като добавка от жените, които се стремят към млада и красива кожа.

Колаген тип II

Той отговаря за ставния хрущял. Той се препоръчва при хора, страдащи от проблеми със ставите. Важно е да не се приема с колаген тип I и III. Едновременният им прием може да доведе до объркване на тялото, което да не разпознае колагена и съответно да не го усвои правилно.

Колаген тип III

Този тип има по-силно влияние за кожата и ноктите и от тип I. При дефицит на този колаген се наблюдават проблеми с кръвоносните съдове. В подробности за него, както и за тип V и Х може да прочетете във Видове колаген – какви са разликите.

Колаген – здравни ползи

Ползите от колагена, както сами се убедихте дотук, не са никак малко. Като най-разпространен протеин в нашето тяло, той е обвързан с много системи в него, както и с някои от ежедневните ни дейности. Метафорично, често го наричаме „фонтанът на младостта“ – ако контролираме запасите от него в тялото си, напредването на възрастта няма да се отрази неприятно на подвижността и младежкото ни излъчване.

Колаген за здрави стави

Колаген за здрави стави, който отговаря за ставния хрущял.

След като изяснихме как се синтезира колагенът и до каква възраст естествено присъства в нашето тяло, е време да обърнем по-задълбочено внимание върху влиянието му върху ставите и кожата. Това са двете части на тялото ни, които се влияят най-силно от количеството колаген в тялото ни. Това е така, защото колагенът е основен протеин в нашето тяло, заемащ между 70 и 95 % от хрущяла на ставите ни. Много лесно е да се обясни, защо с изчерпването му в тялото, започва изсносването на ставните връзки. Това пречи на способността ни да спортуваме активно и да се движим като цяло.

Разбира се, тези проблеми настъпват със започването на стареенето на тялото, но всъщност – те са обратими. Приемът на колаген хидролизат силно може да повлияе на това. Той съдържа аминокиселини, които играят ключова роля в създаването на колаген. Както споменахме и по-горе, колаген тип II отговаря именно за ставния хрущял. Ставите имат ставни капсули, които свързват костите в човешкия организъм. Именно благодарение на тях костите в тялото се движат. Колагенът спомага и поддържането на стабилността в ставните съчленения. Още за колагена за здрави стави вижте в статията ни.

Ползи за чревното здраве от употребата на колаген

Богатият аминокиселинен състав на колагена е много полезен за чревното здраве и справянето с проблеми в стомашно-чревния тракт. Глицинът, глутаминът и пролинът подобряват храносмилането и помагат за абсорбирането на хранителни вещества. Често срещани здравословни проблеми като стомашна язва или синдром на раздразненото черво също могат да се третират с колаген, за по-бързо възстановяване.

Много хора продължават да гледат на колагена като на „протеин на красотата“, но това далеч не е така. В днешно време консумираме все повече преработени храни, рафинирани захари, газирани напитки, а това, особено в комбинация, се отразява пагубно на храносмилателната ни система. Колкото повече се информираме за онези елементи, които ще ни помогнат да я поддържаме и възстановяваме, толкова по-малко проблеми ще имаме с напредване на възрастта. Колагеновите пептиди отново са най-приемливата и успешна форма на колагена при проблеми със стомашно-чревния тракт. Връзката между понижените нива на колагена и възпаленията на червата е нещо, за което трябва да бъдем информирани и за което да следим редовно. Прочетете повече за приема на колаген и връзката с чревното здраве.

Колаген за здрава кожа и сияйно лице

Може би най-известното свойство на колагена е способността му да придаде на кожата гладък вид, да увеличи защитните й свойства и да забави появата на бръчки. Колагеновите влакна могат да се считат за „скелет“ на нашата кожа: нейната еластичност, твърдост и здравина зависят от тях. Благодарение на този протеин кожата изглежда по-млада, здрава и сияйна. В допълнение, колагенът изравнява тонуса си и стабилизира овала на лицето. Също така насърчава естественото заздравяване на тъканите при различни наранявания. Например, ако имате драскотини, ожулвания, изгаряния или рани – колагенът ще ускори заздравяването им с няколко пъти.

Мъж и жена, показани в две форми при естествен синтез на колаген и във възраст, в която не се синтезира колаген.

Обратно, при липса на колаген кожата става по-отпусната, тънка и суха. Губи еластичност, неравномерно „провисва“ и избледнява. Поради това се появяват и първите признаци на стареене, които са особено забележими по лицето. Ето защо е толкова важно да се поддържа високо ниво на колаген в организма. Група немски учени провеждат проучване, включващо 69 жени на възраст от 35 до 55 години. В продължение на два месеца ежедневно 46 участници са получавали колагенов хидролизат. На останалите се прилага плацебо. Кожата на жените, които са пили колаген, става по-еластична и овлажнена.

Как колагенът помага в борбата срещу целулита

Според друго проучване, колагенът може да намали стриите и целулита. Този проблем се среща при 80–90% от жените по света. За да разберат как колагенът засяга подкожния мастен слой, 105 жени на възраст 24-50 години започват да приемат предложените лекарства. Всеки от тях има умерено ниво на целулит. Колагенови пептиди от тип I са назначени на 53 участници, а на останалите отново се прилага плацебо ефектът. Шест месеца по-късно учените установяват, че в основната група жени целулитът е намалял с 9%, а външните му прояви под формата на „груба“ кожа – с 11,1%. Освен това, в сравнение с плацебо групата, при изследваните хора се увеличава плътността на кожата. Прочете подробно за влиянието на колаген тип I и III за кожа.

Ако обичате движението и спорта, също трябва да се замислите дали и как колагенът ще ви помогне да тренирате по-ефикасно тялото си. Много проблеми, като тези, свързани с чревното здраве, често лекуваме с пробиотици, а всъщност колагенът може да е нашето решение. Винаги имайте едно наум за липсата на колаген, когато изникне някой от споменатите проблеми.

Колаген при спорт – ползи

Когато тренираме редовно, за нас е много важно костите и ставите ни да са в добра форма, да имаме бърз метаболизъм и, най-вече – да увеличим мускулната си маса. Спортуването, само по себе си, подобрява изброеното дотук, но когато го комбинираме с подходящите хранителни вещества и протеини, всяка наша тренировка ще е „заредена“ и тялото ни ще се справя още по-успешно с натоварването и промените. Освен това и ще постига по-добри резултати – силово и като форма.

Колагенът дава и повече енергия при изпълнение на упражненията, тъй като има способността да превръща глюкозата в енергия за мускулите. Тази функция изпълнява глицинът, съдържащ се в колагена. Това, заради което главно спортуващите хора пият протеин като колагена, е ползите му за костите и ставите. Колагенът повишава минералната плътност на костите, подобрявайки подвижността на ставите като цяло.

Колагеновите пептиди са за предпочитане в този случай. При редовни тренировки консумираме повече течности, здравословни шейкове и смутита, а това е чудесен вариант да разтворим и дневната си доза колаген в тях. Вижте още за колагена и неговите ползи при практикуването на спорт.

Хранителни вещества в производството на колаген

Както споменахме по-рано, до определена възраст нашето тяло синтезира колаген по естествен път. Това става с помощта на различни витамини и минерали чрез множество сложни процеси. При неправилен синтез или липса на такъв, в тялото започват да се забелязват проблеми с гъвкавостта на ставните връзки, болки в ставите, остаряване на кожата (поява на бръчки), заслабване на мускулите, проблеми с храносмилателния тракт и храносмилането.

Ето защо е важно да елиминираме всички фактори, които могат да попречат на производството на колаген в тялото. За да засилим и спомогнем този процес е важно да знаем, кои са елементите, които са ключови за синтеза на колаген. Такива са:

  • витамин С – той участва в реакциите на хидроксилиране, които са важни, за да може молекулата на колагена да се конфигурира в тройна спирала, т.е в неговата нормална структура.
  • желязо – в процеса на хидроксилиране, желязото се окислява и по този начин играе ролята на кофактор. Така активира въздействието на витамин С и процесът се задвижва. Витамин С и желязо са взаимозависещи в синтеза на колаген.
  • цинк – и докато желязото и витамин С са ключови за синтеза на колаген, то цинкът е изключително важен за усвояването на колагена от тялото. Как той влияе на тялото може да прочетете в статията ни Защо е важно да си набавяме колаген.

Правилен прием на колаген

Възрастите, в които се синтезира колаген.

За разлика от повечето хранителни добавки, при колагена е важно да изберем правилната форма, под която да го приемаме, както и типът колаген в съответствие с проблема, пред който сме изправени. При колагена имаме 5 основни типа, като всеки отговаря конкретно за определена структура в тялото ни. Тях вече ги разгледахме по-горе в статията и вероятно вече сте наясно кой тип колаген каква възстановителна функция изпълнява. Това може да послужи за отправна точка, за да може да третираме правилно проблемите, които са свързани с дефицита на колаген.

Всеки един от петте типа колаген отговаря за определени системи, органи и структури в тялото ни. Те имат различен аминокиселинен състав и действието им, в тази връзка, е насочено към определени точки в организма. Най-разпространени са тип 1, 2 и 3, които се срещат и по-често при производителите на колагенови добавки. Тип 1 се приема за възстановяване и растеж но косата, кожата и ноктите. Но и за подобряване на костната структура, както и в сухожилията и кръвоносните съдове.

Колаген тип 2 отговаря за възстановяването на хрущялите, а колаген тип 3 – отново се среща в кръвоносните съдове и кожата. Не е препоръчително различните типове да се комбинират, а освен на тези конкретни места, различните типове колаген се срещат и във венците, дори зад очната ябълка. Изненадващо е колко много функции има колагенът и как, избирайки правилния протеин, можем да помогнем на организма си да се възстановява по-бързо и да е много по-енергичен. Прочетете всичко за правилния прием на колаген.

Правила при приема на колаген

  1. Не смесвайте приема на колаген тип 1 и 3, с колаген тип 2. Тоест, ако сте пили например говежди колаген – това са тип 1 и 3, тогава не можете да използвате препарати с хиалуронова киселина, съдържаща колаген тип 2, в същата тази комбинация. Между приемите им трябва да има поне 1 час разлика. Защо? Така аминокиселинните профили на различни видове колаген не се смесват и тялото ни правилно разпознава добавката.
  2. Приемайте колаген поне 30 минути преди хранене на празен стомах или, ако предпочитате да го използвате преди лягане, то не по-рано от два часа след последното хранене.
    Защо? Както колагенът, така и храната, постъпваща в организма, съдържат определен набор от аминокиселини, които, когато се приемат едновременно, се смесват и тялото не разпознава колагена в добавката.
  3. Курсът на прием на колаген от типове 1 и 3 е три месеца, след това следва почивка от три месеца и отново прием от 3 месеца, след което почивка. Приемът се редува през 3 месеца. За жени, които са навлезли в периода на менопаузата, когато настъпи активно стареене или ако имате проблеми със ставите, курсът може да се определи, както следва: шест месеца – прием колаген, 2 месеца – почиваме.

Какво засилва ефекта на колагена

  • Витамин С

Засилва ефекта на колагена. Достатъчно е да приемате дневен прием на витамин С (60 mg), за да постигнете желания резултат. Без него синтеза на колаген в организма е невъзможен! Само при наличието на витамин С аминокиселините могат да се свързват и да образуват правилно колагеновите влакна. Дефицитът на витамин С спира синтеза. Всички знаем, че скорбутът е основното заболяване с недостиг на витамин С, което се проявява като язви по венците, но знаете ли, че тези язви са само следствие от факта, че тялото не може да синтезира колаген, а следователно и съединителна тъкан в цялото тяло. Просто се забелязва върху венците. Прочетете повече за приема на колаген и витамин С.

  • Хиалуронова киселина

Подобно на колагена, той е важна част от междуклетъчната матрица. Следователно той играе важна допълваща роля за възстановяването чрез задържане на водни молекули в матрицата.

Когато става въпрос за грижа за кожата и подвижността на ставите, част от темата са две много важни съединения в организма – комбинацията между хиалуронова киселина и колаген. Колагенът е важен протеин, който се среща в косата, ноктите, кожата, костите, сухожилията и хрущялите. Участва в изграждането на роговицата и лещата на окото. Хиалуроновата киселина е позната като съставка на синовиалната течност – известна още като междуставна. Благодарение на нея се движим без болка при търкането на ставите, което се случва при най-малкото движение. Хиалуронова киселина откриваме и в епидермиса и стъкловидното тяло на окото.

Колагенът и хиалуроновата киселина се намират в множество системи в тялото ни. А своеобразният тандем помага на организма ни да работи ефикасно. Колагенът откриваме в ставите, костите, мускулите, сухожилията, а хиалуроновата киселина им помага да се движат като добре смазана машина чрез наличието си в тъканите между тях. Прочетете повече за разликата между колагена и хиалуроновата киселина.

  • Мултивитаминни комплекси

Нашето тяло е едно цяло и всички процеси, протичащи в него, са, разбира се, взаимосвързани. Недостигът на поне един от елементите заплашва провал в асимилацията и синтеза на други, така че витамините и микроелементите на тези комплекси ще бъдат много полезни.

  • Силиций

Колагенът е доставчик на градивни аминокиселини за синтеза на собствен колаген, а силицият стимулира този процес, като е негов задължителен участник.

С какво колагенът на прах е по-добър от колаген на таблетки?

Колагенът на прах, разреден в напитка, се абсорбира от тялото по-бързо и това е важно за добавките, приемани на празен стомах. Таблетката ще се разтвори в храносмилателната система за около 30 минути, докато през това време ще трябва да се усвои. Ето защо дневната доза колаген в таблетки трябва да се приема в 2 разделени дози (сутрин и вечер) -с колагенът на прах се приема веднъж дневно.