Внимание – трансмазнини!

Обновена: 08.03.2024|
Трансмазнини, вредни храни.

Специалистите по хранене и диететика твърдят, че трансмазнините, наричани още трансмастни киселини, трябва да се консумират в ограничени количества и с повишено внимание. Какво точно са трансмазнините? Защо са вредни за здравето? Кои храни ги съдържат? Знаем, че тези въпроси интересуват много хора. Нека заедно да потърсим отговорите.

 

Какво представляват трансмазнините?

Това са вид мазнини от групата на ненаситените мастни киселини, които най-често се намират в пакетирани и замразени продукти. Образуват се в резултат от насищане на течни растителни масла с водород.

По време на този процес маслата се подлагат на серия от химични реакции. Множество изследвания категорично доказват, че изкуствено произведените мазнини носят рискове за здравето.

Вредни трансмастни киселини също се образуват, когато храни се пържат при висока температура. Такива ястия са вкусни, но безполезни. Изчислено, че за ден човешкото тяло може да трансформира в енергия само 2% от въпросните мазнини.

Този вид съединения се създават и с помощта на бактерии в търбуха на някои преживни животни (овце, агнета, крави). Но количеството на естествените трансмастни киселини е малко и реално те не представляват съществен проблем за здравето.

 

9 причини защо са опасни изкуствените трансмазнини

 

Трансмазнини, защо са вредни.

 

1. Експертите подчертават, че честата консумация на храни с високо съдържание на трансмазнини повишава кръвните нива на триглицеридите и липопротеините с ниска плътност (LDL) т.е. на лошия холестерол

Нарушеният баланс между добрия и лошия холестерол увеличава риска от  натрупване на плаки по стените на артериите и води до сърдечно-съдови заболявания. Проучвания сочат, че 50 на сто от инфарктите са свързани с прекомерна консумация на трансмазнини.

2. Те са изключително вредни и за мозъчните съдове

Според доклад на Американската администрация по храните и лекарствата, съществува ясна връзка между количеството на консумираните трансмазнини и честотата на мозъчния инсулт.

3. Въпросните мазнини са рисков фактор и за развитие на диабет от втори тип

 

Трансмазнини. Фитонутриенти. Хистидин. Физическа активност, диабет.

 

Те стимулират продукцията на голямо количество инсулин, което е причина за нечувствителност на клетките към излишъка от този хормон. За да компенсира възникналата нечувствителност панкреасът увеличава още повече секрецията на инсулин, но с течение на времето се уморява, което води до повишаване на кръвната захар. Ако тя дълго време остава висока, настъпват увреждания на различни органи, включително на бъбреците и сърцето.

Диабетът от втори тип е характерен за възрастните хора, но през последните години се наблюдава все по-често и при подрастващите. Диетолози твърдят, че една от причините за това е злоупотребата от ранно детство с храни, богати на трансмастни киселини.

4. Вече се знае, че те намаляват количеството на омега-3 мастните киселини в човека

Така създават условия за лесно възникване на възпалителен процес. Засилват и чувството на умора в тялото.

5. Лабораторни изследвания сочат, че трансмазнините затрудняват работата на някои ензими, необходими за детоксикация на организма

Освен това отслабват имунната система, водят до ставни нарушения, дихателни проблеми и алергични състояния.

6. Клинични наблюдения от последните години са потвърдили хипотезата, че консумацията на трансмазнини в някои случаи увеличава риска от развитие на злокачествени образувания

Според онколози, всекидневното поемане в големи количества на трансмастни киселини е рисков фактор за рак на гърдата.

7. Друго проучване на нутрициолози, цитирано от вестник „Дейли мейл“, свързва активната консумация на трансмазнини с човешките емоции

Данните от наблюдението на 5000 души, показват, че любителите на чипсове и бургери, т.е. активните консуматори на трансмазнини, по-трудно се справят с негативните чувства от останалите хора, по-често страдат от депресия и наднормено телесно тегло.

8. И още – трансмастните киселини са причина за метаболитен синдром, чернодробни увреждания, болест на Алцхаймер и болест на Паркинсон

9. Тези киселини влошават и репродуктивните способности на хората

Доказано е, че влияят негативно на сперматогенезата и потискат овулацията. С консумацията на трансмазнини се свързва рискът от: прееклампсия (високо кръвно налягане и протеини в урината по време на бременност); спонтанен аборт; преждевременно раждане; ниско тегло на плода. Въпросните съединения влияят негативно и върху качеството на кърмата.

 

Кои храни съдържат трансмазнини?

 

Трансмазнини.

 

Тези мазнини са евтини. Влагат се в множество продукти на хранително-вкусовата промишленост, с цел да ги направят вкусни и да удължат срока им на годност. Такива са пакетираните леки закуски, особено крекери, гризини, вафли, сладкиши, бисквити, пуканки, чипс, сметана за кафе, кремове и пр.

Трансмазнини има в изобилие в различните видове маргарин, в бутер тестото, сладоледи, замразени пици и редица още полуфабрикати. Тези трансмастни киселини са предпочитани във веригите за бързо хранене, където интензивно се предлагат бургери и пържени картофи.

 

Има ли безопасна доза за трансмазнини?

Американската асоциация по сърдечно здраве е обявила, че количеството на трансмазнините, които можем да си позволим на ден, трябва да е по-малко от 1% от общото количество калории, приемани с храната. Така, ако на организма са нужни 2000 калории дневно, 20 от тях е допустимо да се получават от трансмазнини. Според експерти това означава, че проблемните съединения не бива да надхвърлят 2 грама.

 

Как да се ориентираме за състава на продуктите?

В повечето случаи опасните мазнини остават неясни в менюто на ресторанти и закусвални. Когато пазаруваме обаче, е напълно по силите ни да четем етикетите на всеки хранителен продукт. Фрази като „трансмазнини“ или „хидрогенирано масло“, показват, че в пакетираната храна със сигурност присъстват нежеланите съставки.

Има и некоректни производители, които използват общо наименование „растителни мазнини„, без да поясняват, дали са хидрогенирани или не. Обикновено такива продукти също изобилстват с опасните мастни киселини. Друга фраза, която понякога заблуждава е „0 трансмазнини“, защото е допустима за продукти, в които има до 0,5 грама трансмастни киселини.

 

Как да избегнем трансмазнините?

 

Трансмазнини. Безглутеново брашно. Шведски кифлички. Фибри. Синтезиране на колаген. Пълнен хляб. Кето пай. Кето хляб. Бадемово брашно с разпръснати около него бадеми.

 

Най-ефективният начин да сведем до минимум трансмазнините е да осигуряваме на трапезата си пресни, пълноценни храни – зеленчуци, плодове, бобови растения и месо. Полезно е да избираме храни с високо съдържание на фибри.

Колкото по-малко полуфабрикати купуваме, толкова по-здравословно ще е храненето ни. Например пакетираните пуканки за микровълнова печка са наситени с трансмазнини и сол. Но пуканките, приготвени у дома, без мазнина, са изключително полезни, тъй като намаляват лошия холестерол и влияят благотворно върху нивото на кръвната захар.

При готвене е добре да ползваме течни растителни масла – зехтин, слънчогледово или рапично олио. Правилно е да си осигуряваме здравословни мазнини от ядки и авокадо. Консумацията на преработени и пържени храни трябва да се сведе до минимум.

Може би си мислите, че подобен подход би ви лишил от всичко, което харесвате. Не е вярно! Вкусът на човека лесно се адаптира към здравословните изисквания, а кулинарните удоволствия са наистина максимални, когато всекидневното меню се състои от домашно приготвени ястия, от естествени, пресни и качествени продукти.

Категории: Здраве, Хранене и видове храни|Публикувана: 09.08.2022|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

eb22f0b1122125bc6d566cc1bd539054?s=96&d=mm&r=g

Д-р Ваня Шипочлиева, д.м. е завършила медицина във ВМИ гр. София и журналистика в СУ "Св. Климент Охридски". Специалист е по социална медицина и организация на здравеопазването. Защитила е дисертация за ролята на медиите в процеса на здравната реформа. Автор е на стотици публикации в научни и популярни издания.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 8 март 2024 в 11:14 | Публикувана: 9 август 2022 в 11:06 | Категория: Здраве, Хранене и видове храни