Трансмазнините или трансмастните киселини са форма на ненаситени мазнини. Те се срещат както в естествен, така и в изкуствен вид. Естествени трансмазнини има в месото и млечните продукти от преживни животни. Те се образуват, когато бактериите в стомаха на тези животни смилат храната. Умереният прием на тези мазнини не е вреден. Това, от което трябва да се притесняваме са изкуствените трансмазнини – известни като индустриални трансмазнини или частично хидрогенирани мазнини. Те са тези, които могат да бъдат опасни за здравето и представляват растителни масла, химически променени, за да останат твърди при стайна температура и да имат по-дълъг срок на годност. В тази статия ще разгледаме до какво може да доведе прекомерната консумация на вредните трансмазнини.

Рискове за здравето

Трансмазнините не носят ползи за здравето. Напротив, те са свързани с висок риск от развитие на множество заболявания – инфаркт, инсулт и диабет тип 2. Те могат също да имат нездравословен ефект върху нивата на холестерола, защото увеличават „лошия“ и намаляват „добрия“ холестерол. Припомняме, че липопротеинът с ниска плътност или „лошият“ холестерол може да се натрупа в стените на артериите, правейки ги твърди и тесни. Липопротеинът с висока плътност или „добрият“ холестерол обира излишния холестерол и го връща обратно в черния дроб.

  • Сърдечни заболявания

жена, коятодържи в ръцете си червено сърце.

Изкуствените трансмазнини могат да увеличат риска от сърдечни заболявания. Проучвания показват, че хората, консумиращи трансмазнини вместо други мазнини или въглехидрати, преживяват значително повишаване на „лошия“ холестерол, както споменахме по-горе. За сравнение, другите видове мазнини са склонни да увеличават както „лошия“, така и „добрия“ холестерол. Трансмазнините причиняват и повишено образуване на кръвни съсиреци и намалена съдова релаксация. Всичко това допринася за повишен риск от сърдечни заболявания.

  • Инсулинова резистентност

Хората, които консумират много трансмазнини, имат 40% по-висок риск от развитието на диабет. От съществено значение за развитието на заболяването е инсулиновата резистентност на периферните тъкани. Инсулиновата резистентност може да бъде частично изменена от специфичните видове мастни киселини. Високият прием на наситени мазнини може да насърчи инсулиновата резистентност. Следователно, високият прием на трансмазнини, които имат подобни свойства, води до подобни и даже по-силни ефекти.

  • Възпалителни процеси

Смята се, че силните възпалителни процеси са основна причина за много хронични заболявания. Доказано е, че трансмазнините увеличават възпалителните маркери, особено при хора с излишна телесна маса. Така, че високият им прием може да се окаже причина за възпаление и пръв помощник в развитието на тежки заболявания.

  • Увредени кръвоносни съдове

Смята се, че трансмазнините увреждат вътрешната лигавица на кръвоносните съдове. Когато се намесят трансмазнините, „добрият“ холестерол спадна с 21%, а разширяването на артериите е нарушено с 29%. Лошият холестерол от своя страна се увеличава и това може да запуши кръвоносните съдове и да допринесе за развитието на атеросклерозата. Здравите кръвоносни съдове гарантират, че тъканите получават постоянен кръвен поток, който им е необходим, за да оцелеят, докато увредените или болни кръвоносни съдове могат да възпрепятстват или напълно да нарушат кръвния поток.

  • Алергии

Приемът на трансмазнини може да увеличи честотата и на алергични състояния като астма, алергична настинка и екзема. Поради тези неблагоприятни ефекти, някои страни като Дания, Швейцария, Канада, Великобритания и САЩ са намалили или ограничили употребата на трансмазнини от хранителната промишленост.

  • Усложнения при бременност

Трансмазнините могат да преминат през плацентата и да причинят увреждане на плода. Високият прием на трансмастни киселини също е свързан с риск от прееклампсия – състояние, характеризиращо се с високо кръвно налягане и протеини в урината по време на бременност.

Как да ограничите консумацията на трансмазнини?

Частично хидрогенираните растителни масла са най-големият източник на трансмазнини във вашата диета, тъй като те са евтини за производство и имат дълъг срок на годност. Може да се окаже трудна задача напълно да ги избегнете, но ето няколко насоки, които могат да помогнат:

  • Четете етикетите

Етикетите  на храните, които консумирате със сигурност трябва да съдържат информация за наличие на трансмазнини. Когато купувате преработени храни, изберете такива с нехидрогенирано масло, а не с частично хидрогенирани масла.

  • Изберете здравословните мазнини

Ядките и рибата съдържат високо количество ненаситени омега-3 мастни киселини и са добър избор на здравословни мазнини. Можете спокойно да ги похапвате 2-3 пъти седмично. Това ще донесе само ползи за организма. За пържене използвайте пречистено масло Гхи (може да разгледате тук), тъй като то има висока точка на димене и не се разпада на свободни радикали или кокосово масло (може да разгледате тук).

  • Променете диетата си

Нека менюто ви бъде богато на плодове и зелени листни зеленчуци. Включете правилни пропорции от млечни продукти, птиче месо, риба и ядки.

  • Внимавайте с какво готвите у дома

Използвайте по-здравословни масла за готвене. Забравете за маргарина! Пак напомняме за маслата с висока точка на димене, които са най-добрата алтернатива на мазнини за готвене.

  • Внимавайте със сладкишите в търговската мрежа

  • Две бурканчета с кокосов крем брюле и опаковка стевиола на кристали.

Избягвайте да купувате торти, бисквити и пайове, които не сте сигурни с какво са приготвени. В това число влизат замразените продукти и готовите смеси. Вместо това пригответе здравословен сладкиш у дома, като използвате кокосово масло и стевиола.

  • Ограничете консумацията на пържени храни

Забравете за пържените храни, най-вече в търговската мрежа, от типа fast food. Вкусни са, но на каква цена? Избирайте преработена храна с алтернативни източници на мазнини и с нулеви нива на трансмазнини.

  • Забравете пуканките

И една лоша новина за любителите на пуканките в киното. Това, което ги превръща във вреден продукт е маслената заливка, която надушваме отдалече и ни примамва да си похапнем. Всъщност именно тези пуканки са с изключително високо съдържание на трансмазнини, затова ги избягвайте. По-добре си пригответе у дома домашен чипс от тиквички (може да видите рецептата тук).

Да обобщим. Повечето трансмазнини са вредни за здравето. Въпреки че естествените трансмазнини от животински произход се считат за безопасни в умерени количества, изкуствените са свързани с редица здравословни проблеми. Затова трябва да ги ограничим. Количеството на трансмазнините в съвременната диета намалява, но средният прием все още е проблем в много страни, включително и в България. Нека да започнем промяната още днес.

Автор: Кристина Тонева