Омазняване на вътрешните органи – какво представлява и как да се справим

Обновена: 26.02.2024|

Омазняване на вътрешните органи е често срещано състояние при хора, които видимо са с наднормено тегло. Но се оказва, че дори слаби хора могат да имат натрупани висцерални мазнини.

В следващите редове обясняваме всичко, което трябва да знаете за омазняването на вътрешните органи, как се развиват висцералните мазнини и как да се справим с тях.

Омазняване на вътрешните органи – какво трябва да знаем?

Не е здравословно да имаме излишни телесни мазнини. Някои видове мазнини могат да бъдат дори по-вредни, отколкото предполагаме, особено ако натрупаме твърде много от тях.

Висцералната телесна мазнина, известна още и като „скрита“ мазнина, е по същество натрупване на интраабдоминална мастна тъкан.

Или, по-просто казано, това е мазнина, която се съхранява дълбоко в коремната кухина. Тя обвива някои жизненоважни органи, като:

Може да се натрупа и в артериите.

В малки количества висцералната мазнина е необходима за нормалното функциониране на различни структури в човешкото тяло.

Например, между бъбрека и обвиващата го фиброзна капсула се натрупва мастна тъкан, която се означава като мастна капсула. Тя пази органа от удари и сътресение.

Но излишъкът от мазнини води до проблеми – понижен приток на кръв към бъбреците и артериална хипертония.

Омазняване на вътрешните органи – кои са най-често засегнати?

Омазняване на вътрешните органи. Детокс на черния дроб за отслабване.

 

Черен дроб

Омазненият черен дроб е може би най-често срещаното заболяване, за което сте чували. То е свързано с прием на големи количества алкохол, но и не само.

Понякога причината може да е прекомерна консумация на захар, затлъстяване, инсулинова резистентност или генетични фактори. Последиците са: възпаление (стеатохепатит), фиброза и цироза ,при която настъпва чернодробна недостатъчност.

За щастие има подходящи храни и напитки, които да помогнат за подобряване на състоянието.

Панкреас

Омазняването на панкреаса (задстомашната жлеза) се смята за проявление на нарушена обмяна на веществата при някои заболявания.

Често се среща при хора с наднормено тегло. Характеризира се с това, че една част от клетките на жлезата се заместват с мастна тъкан. Състоянието е известно като липоматоза, при която панкреасът постепенно губи своите функции.

За справяне с омазняване на панкреаса е нужно да се спре приема на алкохол, да се спазва подходяща диета и да се приемат правилните лекарства.

От съществено значение е да се ограничат мазнините. Месо, риба, млечни продукти и консервирани храни са напълно забранени.

 

Какво трябва да знаем за висцералната телесна мазнина?

Повечето мазнини се съхраняват под кожата и са известни като подкожни. Тях можем да видим и усетим. Останалата част от мазнините в човешкото тяло остават скрити, те се наричат висцерални.

Висцералната мазнина съставлява около една десета от всички мазнини, съхранявани в тялото. Те произвеждат химикали и хормони, които могат да бъдат токсични за тялото.

Висцералната мазнина произвежда повече токсични вещества от подкожната, така че е по-опасна.

Мазнината по корема невинаги е висцерална, тя може да е и подкожна.

Този тип се намира също и в ръцете и краката, където се вижда по-лесно. Докато висцералната се намира вътре в коремната кухина и не може да се види.

Висцералната телесна мазнина се нарича също „активна мазнина“. Това име идва от факта, че тя може да увеличи активно риска от сериозни здравословни състояния.

Дори при слаби хора наличието на висцерална мазнина носи редица рискове за здравето.

По-често се среща при мъже, отколкото при жени.

Усложнения, причинени от висцералната мазнина

Висцералната мазнина допринася за инсулиновата резистентност, дори при хора, които не са имали диабет или преддиабет.

Множество проучвания предполагат, че това е така, защото тя секретира ретинол свързващ протеин 4 (RBP4), който подпомага развитието на инсулинова резистентност.

Наличието на излишни висцерални мазнини повишава риска от няколко сериозни и животозастрашаващи медицински състояния. Те включват:

Омазняване на вътрешните органи – как да се справим?

Превенцията винаги е по-добра от лечението. Ако количеството на висцерални мазнини в тялото ви е голямо, то сигурно искате да знаете как може да ги намалите.

Начините за справяне с омазняване на вътрешните органи се свеждат до поддържане на здравословна диета, намаляване на алкохола и включване на много физическа дейност.

  1. Спазвайте добре балансирана диета

Диетата е може би дори по-важна от физическата дейност, въпреки че трябва да се стремите към двете за най-добър ефект.

Колкото е възможно по-често елиминирайте преработените храни с високо съдържание на захар от диетата си. Включете повече храни, богати на протеини, зеленчуци и сложни въглехидрати в менюто си.

От съществено значение е замяната на сладки и преработени храни със здравословни продукти, като риба, месо, плодове и зеленчуци.

Намаляването на въглехидратите от хляба, тестените изделия и нишестените храни също ще допринесе за подобряване на състоянието на вътрешните органи.

  • Включете повече разтворими фибри

Разтворимите фибри абсорбират вода и образуват гел, който помага за забавяне усвояването на храната, докато преминава през храносмилателната система.

Този вид фибри помага в борбата с коремните мазнини и се бори ефективно с омазняване на вътрешните органи.

Включете в менюто си храни като: брюкселско зеле, авокадо, къпини и други.

  • Избягвайте храни, които съдържат трансмазнини

Омазняване на вътрешните органи. Детокс на черния дроб за отслабване. Тестостерон. Лоши хранителни навици по време на работа.

Трансмазнините се намират в някои маргарини и продукти за мазане. Често се добавят към пакетирани храни.

Свързани са с възпаление, сърдечни заболявания, инсулинова резистентност и омазняване на вътрешните органи.

  • Избягвайте алкохола

Приемът на прекомерни количества алкохол води до омазняване на вътрешните органи. Особено засегнат е черният дроб, при който се развива алкохолна чернодробна болест.

Значително се повишава риска от развитие на затлъстяване и натрупване на мазнини около талията при редовен прием на големи количества алкохол.

Ограничаването на количествата алкохол помага за понижаване на телесните мазнини.

  • Добавете повече протеин в диетата

Протеините са изключително важни за регулиране на теглото. Високият прием на протеини увеличава освобождаването на хормона на ситостта PYY, който намалява апетита.

Протеините също повишават скоростта на метаболизма и помагат да запазим мускулната маса по време на процеса на отслабване.

Консумацията на повече протеин помага за намаляване на коремните мазнини и предпазва от омазняване на вътрешните органи.

Включете пълноценни източници на протеин в диетата си, като месо, риба, яйца, млечни продукти.

  • Яжте мазна риба 2 пъти седмично

Мазната риба е много здравословна храна, богата на висококачествен протеин и омега-3 мастни киселини, които предпазват от болести.

Омега-3 мазнините помагат за превенция от омазняване на вътрешните органи чрез намаляване на висцералните мазнини.

Проучвания при възрастни и деца със затлъстяване на черния дроб показват, че добавки с рибено масло значително намаляват причиненото омазняване на вътрешните органи. И по специално на черния дроб и корема.

Стремете се да консумирате 2-3 порции мазна риба на седмица. Добър избор са: сьомга, херинга, сардини, скумрия, аншоа и други.

  • Добавете ябълков оцет към диетата

Включването на ябълков оцет към режима има впечатляващи ползи за здравето, една от тях е да понижава нивата на кръвна захар.

Съдържа оцетна киселина в състава си, за която е доказано, че намалява натрупването на мазнини в корема и омазняването на вътрешните органи.

Приемането на 1-2 супени лъжици (15-30 мл) ябълков оцет на ден е безопасно за повечето хора и може да доведе до умерена загуба на мазнини.

Не забравяйте обаче да го разредите с вода, тъй като неразреденият оцет може да разруши емайла на зъбите ви.

  1. Повишете физическата си активност

Омазняване на вътрешните органи. Гонартроза. Естествени начини да прочистване на белите дробове. Какъв колаген да пия за мускули.

Комбинацията от кардио упражнения и силови тренировки е подходяща за хора с омазняване на вътрешните органи.

Кардиото включва аеробни упражнения, като:

  • кръгова тренировка
  • колоездене
  • бягане

Силовите тренировки изгарят повече калории с времето. Докато мускулите растат, те консумират повече енергия.

В идеалния случай трябва да се стремите към кардио с продължителност поне 30 минути, 5 дни в седмицата и силови тренировки поне 3 пъти седмично.

  1. Намалете стреса

Промените в начина на живот не се отнасят само до диета и упражнения. Когато сме под стрес, произвеждаме хормон, наречен кортизол, за който е доказано, че увеличава складирането на висцерални мазнини.

Следователно намаляването на стреса в живота ни може да помогне да се справим с проблема омазняване на вътрешните органи.

За всички хора овладяването и контролирането на коремните мазнини може да окаже огромно влияние върху бъдещето ни здраве. Редовните тренировки и добрата диета гарантират, че няма да страдаме от омазняване на вътрешните органи.

  1. Осигурете си спокоен сън

Сънят е важен за много аспекти на нашето здраве, включително теглото.

Състояние, известно като сънна апнея, при което дишането спира периодично през нощта, е свързано с излишна висцерална мазнина.

Също така и сън по-малко от 7 часа на нощ би могло да доведе до напълняване.

Какво представлява омазняване на вътрешните органи?

Това е процес на натрупване на интраабдоминална мастна тъкан, наричана още висцерална телесна мазнина, известна още и като „скрита“. Или, по-просто казано, това е мазнина, която се съхранява дълбоко в коремната кухина и обвива някои жизненоважни органи.

Кои органи са най-често засегнати?

От омазняване най-често страдат черният дроб, панкреасът, бъбреците, стомаха и червата.

До какви усложнения може да доведе омазняването на вътрешните органи?

Инфаркт и сърдечни заболявания, диабет тип 2, рак на гърдата, колоректален рак, високо кръвно налягане, болест на Алцхаймер и др.

Как да се предпазим от омазняване на вътрешните органи?

Превенцията включва добре балансирана диета, с повече протеини и разтворими фибри, без храни, които включват трансмазнини, избягване на алкохола, повишена физическа активност и редуциране на стреса.

Категории: Здраве|Публикувана: 04.08.2022|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Ваня Боянова
Ваня Боянова е дипломиран технолог по „Храни, хранене и диететика“. Участвала е в множество проекти за здравословно хранене в България и чужбина. Организатор и лектор е на събития със здравна насоченост. Автор е на стотици публикации в сферата на храненето.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 26 февруари 2024 в 11:02 | Публикувана: 4 август 2022 в 10:19 | Категория: Здраве