Какво е клетъчно хранене?

Обновена: 18.01.2024|

Чували ли сте за клетъчно хранене и неговите принципи? Като философия то става все по-популярно в последните години, но има ли ползи от него е въпрос, който мнозина си задават.

За да разберем, първо ще си припомним отговора на друг важен въпрос: как е устроена клетката.

 

Какво представлява клетката?

Още от деца знаем, че клетките са най-малките образуващи единици в тялото. Често ги наричаме още и “най-малките единици на живот”.

magnezii 01 400
mgnezii 01 600

 

magnezii 01 400
mgnezii 01 600

Структурно клетката се състои от няколко основни елемента. Двата най-важни са мембраната и ядрото. Освен тях в нея има и рибозоми, алвеоли, митохондрии и други. Мембраната на клетката е своеобразната пропусклива преграда, през която преминават хранителните вещества, които я захранват с енергия.

Ядрото съхранява ДНК-информацията и е центърът на управление на клетката. То е обгърнато от ядрена мембрана, чиято цел е да предпазва ДНК (дезоксирибонуклеинова киселина) от потенциални вредни влияния. Функциите й са важни, тъй като ДНК пренася наследствената информация. Така тя отговаря за първичните и вторичните ни белези.

Рибозомите отговарят за протеините и тяхното изграждане, а пък митохондриите – за това клетката да има енергия да извършва своите функции и да се регенерира. Тази основна структура е една и съща, независимо от ролята, която съответната клетка изпълнява в тялото ни и част от коя система е. 

Клетките в тялото ни са в процес на постоянно обновяване. В по-ранна възраст, до края на етапа на съзряване, тези темпове на обновяване са много бързи.

И въпреки това скоростта, с която клетките се делят, функционират, обновяват и умират, е много строго индивидуална за всеки организъм. Тя се влияе силно както от вътрешни, така и от външни фактори.

Към тях спадат:

  • вредни навици: тютюнопушене, алкохол, наркотични вещества
  • начин на хранене
  • наличието на наследствени болести
  • начин на живот: физическа активност, обитаване на регион с повече замърсявания на почвата, въздуха и водата или излагане на токсини в работното място и др.

Видове клетки

Има два типа клетки: еукариотни и прокариотни. Прокариотните клетки обикновено са единични и по-рядко се свързват с други подобни структури.

Еукариотните клетки, от друга страна, се откриват в многоклетъчни организми. Те имат висока степен на организация и са толкова силни, че според учените и теорията за еволюцията, е била нужна една-единствена такава клетка, при чието делене са се развили всички растителни и животински видове.

Вследствие на предаваната през вековете информация от клетка на клетка, тези структури са еволюирали, докато достигнат до днешното си ниво. Те отговарят за това да сме здрави и пълноценни същества и да продължаваме вида през годините и поколенията.

Затова и е хубаво да се съобразяваме с нуждите на тялото си по отношение на храненето – най-вече защото всички приети вещества попадат в клетките ни.

 

Същност на клетъчното хранене

 

Клетъчно хранене. Кървене от стомаха. Храни без въглехидрати, захар, капан.

 

Човешкото тяло се нуждае от 116 основни дневни хранителни вещества, за да функционира правилно и да поддържа оптимално тегло, енергия и здраве. С напредването на възрастта телесните клетки се изтощават и обработват по-бавно нутриентите.

Влияят се от токсините в храната, водата и въздуха, което води до забавен метаболизъм – той затруднява тялото да преработва и усвоява всички основни хранителни вещества.

Само по себе си, като биологична функция, клетъчното хранене представлява процес, чрез който клетките ни приемат в себе си хранителните вещества, които помагат на тези най-малки единици в тялото ни да работят правилно и да изпълняват своите функции.

Клетъчното хранене спомага за почистването на телесните клетки от токсините и поддържането им активни, за да може тялото да абсорбира и преработва всички основни хранителни вещества от храни и добавки.

Веществата в по-голямата си част – витамини, минерали, аминокиселини и макронутриенти (въглехидрати, мазнини, протеини, фибри), влизат в организма ни предимно чрез храните и напитките, които приемаме на дневна база. Значително по-малка част от тях произвеждаме естествено вътре в тялото ни и са плод на ежедневната му работа.

От нас единствено се изисква да им помагаме с качествена и правилна за организма ни храна.

 

Клетъчно хранене – какво включва?

Нормално е да се запитате кои храни имат толкова голяма сила, която може да ни повлияе положително на клетъчно ниво. Ще се изненадате, но вероятно сте чували за тях десетки пъти. Наричаме ги суперхрани и те са навсякъде около нас.

В списъка влизат:

  • Микроводорасли

Всички живи същества са част от хранителната верига. Принципът е, че всяко следващо звено се храни от предишното и служи за храна на следващото. Слънчевата енергия захранва тази верига, в основата на която са именно водораслите, а на върха й са месоядните животни, човекът и някои паразити.

Водораслите синтезират хранителни вещества и обогатяват водните басейни с кислород. Така те осигуряват кислород и храна за животните, обитаващи водните басейни, като участват активно в кръговрата на веществата в природата.

Препоръчителни са синьо-зелените микроводорасли и спирулината.

  • Храни, богати на есенциални мастни киселини: ядки и семена
  • Коластра: първото мляко, отделяно след раждането, пълно с витамини, минерали, имуностимуланти и други (в днешно време може да се приема и под формата на хранителна добавка)

Общото между тях: малки по размер и обем, но пълни с хранителни вещества от огромно значение за организма и клетъчното хранене. Всички те са с напълно естествен произход, не изискват термична обработка и са много лесно усвоими от тялото.

 

Стрес, неправилен режим и клетъчно хранене

Ако живеем изпълнен със стрес живот, консумираме некачествени продукти и не се грижим за себе си, сме по-болни, изложени на повече здравословни рискове и всички системи в тялото ни страдат. Това е още познато като “състояние на клетъчно гладуване”.

Тази теория набира все повече сили в последните години и подтиква мнозина към по-здравословно хранене, основано на идеята да консумираме това, от което клетките ни имат нужда.

Не бива да забравяме, че самата холистична медицина прокламира и популяризира идеята за лечение на тялото чрез поглед над организма като едно цяло, съставено от тяло, емоции, съзнание и дух. Независимо от това, има доказателства за позитивен ефект при спазване на указанията и по отношение на клетъчното хранене

Затова и без значение дали вярваме на принципите на холистичната медицина, е безспорно, че някои от точките в тази теория могат да ни помогнат да бъдем по-здрави.

 

Клетъчно хранене и значението му в съвременното здраве

 

Клетъчно хранене. Стрес и сърдечно-съдови заболявания.

 

Едно е ясно oт всички тези факти – не бихме могли да съществуваме пълноценно, ако процесите на клетъчно хранене се нарушат. За съжаление статистиките сочат, че живеем във време, в което консумираме много храни, които не са полезни за нашето тяло.

В допълнение: обитаваме и среда, която ни вреди. A това далеч не ни помага на клетъчно ниво.

Гореописаните фактори са пряко следствие на процеса на развитие на човечеството през последните две столетия и масовото производство на различните типове продукти. Фокусирано главно върху количеството им, то е залагало на по-евтини и лесни за извличане и производство продукти, основно рафинирани.

С течение на времето изследвания и наблюдения на редица специалисти са установили, че тези фактори, наред с прогресивното замърсяване на околната среда след технологичния бум, са създали среда, в която живеем по-кратко, некачествено и вредите се нанасят още на клетъчно ниво. А това значи, че ги предаваме и на поколенията след нас.

Затова и днес експерти от различни сфери на здравеопазването и екологията се посвещават на проследяването на тези въздействия.

Изводите: силното нарастване на страдащи от редица хронични, нелечеми и/или наследствени заболявания във времето се дължат именно на клетъчното увреждане и нарушаването на функциите на тези невидими, но така значими единици.

За щастие днешният свят е все по-ориентиран към здравословното хранене, производството на по-качествени и полезни продукти и осигурявaнето на една по-чиста среда на живот. Ежедневно ставаме свидетели на тези промени, които се правят с малки крачки в глобален аспект. От нас обаче зависи да станем част от тях и на първо място – да се погрижим за собственото си здраве на клетъчно ниво.

Вече споменахме, че клетките съхраняват информация в ДНК, която предаваме на следващите поколения, може да се каже дори, че поемаме отговорност и грижа и за тях. 

 

Нарушено клетъчно хранене – последствия

 

Клетъчно хранене.

 

Дори и това да не е основна ни цел, доброто клетъчно хранене влияе в дългосрочен план на собственото ни здраве.

Причината: ако не приемаме достатъчно хранителни вещества, нашите клетки:

  • Няма да имат достатъчно енергия, за да извършват основните си предназначения. Следователно – системите, с чието управление са ангажирани, няма да функционират толкова добре.
  • Няма да могат да се регенерират и/или възпроизвеждат. Това е от есенциално значение за нашия външен вид, но и за прочистването на тялото ни от токсините, както и много други.
  • Няма да успяват да устоят на атаките на свободните радикали – една от най-сериозните заплахи за нашето здраве, която може да предизвика сериозни здравословни проблеми.

Ползи

От друга страна, ако заложим на качествено клетъчно хранене като начин на живот, можем да сме сигурни, че ще:

  • бъдем по-енергични и спокойни
  • ще имаме по-дълга продължителност на живота
  • ще бъдем по-здрави в дългосрочен план
  • ще намалим опасността от развитие на възпалителни процеси
  • ще забавим процесите на стареене на тялото и още много

 

Трябва ли да използваме хранителни добавки при клетъчно хранене?

 

Клетъчно хранене. Понижаване на кръвното налягане. Медоносни растения, богати на омега-3.

 

Никога не е късно да променим начина си на живот, но що се отнася до клетъчното хранене и принципите му, колкото по-рано направим нужните стъпки, толкова по-добре.

Етапите на въвеждане на клетъчно хранене в по-общ смисъл са два: прочистване на тялото от токсините и промяна на хранителния режим към по-здравословен.

Целта: въвеждане в менюто ни на качествени продукти, които дават на клетките ни нужните им макро- и микронутриенти. Това на пръв поглед може да звучи трудно, но всъщност не е толкова непосилна задача. Доказваме го с три рецепти за клетъчно хранене, които ще откриете в нашия блог.

Както знаем обаче, всяка промяна в храненето води до стрес за организма ни. Затова и е логично да се запитаме: нужно ли е да използваме хранителни добавки при клетъчно хранене?

Ще ви насочим към някои допълващи пълноценното хранене групи добавки, които без проблем можете да включите при клетъчно хранене:

  • Структура (растеж и възстановяване) – протеините, мазнините и някои минерали се използват от клетките за изграждане или възстановяване на клетъчни и телесни структури. Магнезият например поддържа нормалната функция на клетките и нервите и също участва в множество клетъчни процеси.
  • Поддържащи реакциивитамините и минералите действат като кофактори за ензимите и подпомагат ключови реакции и процеси, които поддържат тялото да работи оптимално. Витамините от група В например засилват клетъчната функция, производството на енергия и развитието на червените кръвни клетки.
  • Защитаантиоксидантите могат да бъдат под формата на витамини или други хранителни съединения. Те помагат за поддържане на клетъчното здраве, като неутрализират свободните радикали от метаболизма и елементите на околната среда. Пример за мощен антиоксидант е коензим Q10 – той е от решаващо значение за процеса на производство на АТФ (аденозинтрифосфат – съединение, което съдържа богати на енергия връзки) от митохондриите. Той е ключов в системата за транспорт на електрони, защото може да транспортира два електрона едновременно. Коензим Q10 стартира много важни биологични процеси в клетката.

 

Преди да направите избор препоръчваме да запишете консултация със специалист и при нужда – да направите изследвания на нивата на хранителните вещества в организма.

В зависимост от персоналното ви здравословно състояние ще можете да вземете и решение за това дали и какви хранителни добавки трябва да приемате по време на клетъчно хранене.

Категории: Биохакинг, Хранене и видове храни|Публикувана: 06.04.2022|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Васи Дюлгерова
Василка Дюлгерова е създател на съдържание в сферата на здравословното хранене, хранителни режими и физическата активност в различни възрасти. Тя е автор на стотици статии с огромна четаемост.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

3 Коментара

  1. Дора кулова 07.03.2023 at 6:09 - Отговор

    Житният режим…може ли да се съчетава със средиземноморската диета

    • Верджиния 07.03.2023 at 9:33 - Отговор

      Здравейте, житният режим включва само жито, ябълки и орехи – няма как да се съчетае със средиземноморска диета, ако искате да е изпълнен правилно. За нея прочетете повече тук: https://www.forlife.bg/sredizemnomorska-dieta

    • Юлия Митева 24.01.2024 at 11:16 - Отговор

      Какви са изследванията на нивата на хранителните вещества в организма и къде се правят тези изследвания надежно ?. Моля избройте ги всичките. Благодаря предварително.

Оставете коментар

Обновена: 18 януари 2024 в 00:00 | Публикувана: 6 април 2022 в 15:30 | Категория: Биохакинг, Хранене и видове храни