Страдате ли от забавен метаболизъм? Започваме да учим за метаболизма още в училище – първо с по-лека материя, като храненето, а след това, с по-научни термини за устройството на тялото. Извън учебните часове обаче често не се замисляме за процесите, които се развиват в тялото ни и по-точно – начинът, по който организмът ни преработва веществата, които приемаме в ежедневието си. Тези процеси всъщност са ключови за здравето ни и начина, по който изглеждаме. Днес ще разясним защо.

 

Какво е метаболизмът и защо е толкова важен?

Името на метаболизма идва от гръцки (в буквален превод „прехвърляне“) и обозначава процесите по обмяна на веществата в организма. Той се извършва на клетъчно ниво и има два подвида:

  • катаболизъм – разграждане на веществата с цел усвояване на енергия;
  • анаболизъм – синтез на вече придобитите вещества с такива от организма.

В своята същност метаболизмът е този процес, който помага на тялото да разграничи кои вещества са полезни и кои вредни, с помощта на ензими, антиоксиданти и други.

В по-общ смисъл много хора го разделят на бърз и забавен метаболизъм. Така много често оправдават редица здравословни проблеми, свързани с храненето и теглото си. Около обмяната на веществата има много митове, които е важно да развенчаем, за да бъдем по-здрави и да се отнасяме с по-голяма отговорност към тялото си. Повече по темата вижте в статията Метаболизмът и как да го ускорим.

 

5-те най-големи грешки, които водят до забавен метаболизъм

От всичко, казано досега, става ясно, че 5-те най-големи грешки при грижата на тялото ни, които влияят най-негативно на метаболизма ни, са:

  1. неправилното хранене – както като часове на прием на храна, така и като хранителни стойности на приеманите продукти;
  2. некачественият и недостатъчен сън;
  3. липсата на физическа активност;
  4. прекомерна консумация на алкохол;
  5. дефицит на полезни хранителни вещества в организма.

Забавен метаболизъм – връзка с възрастта и гените

На първо място е важно да уточним две неща за метаболизма, за които изследвания и учебниците са единодушни: гените и годините. Те са фактори извън нашия контрол. Това обаче не значи, че не можем да им противодействаме.

Доказано е, че метаболизмът се забавя с годините. Причината се крие в стареенето на клетките и увеличаването на времето, което им отнема да преработят веществата. От друга страна, с напредването на жизнения цикъл на човека, се наблюдават все по-големи периоди на почивка и застой в ежедневието. Това води до изгаряне на по-малки количества енергия и мазнини. Така метаболизмът свиква с този режим и забавя темповете си.

В този смисъл, обмяната на веществата има много сериозна връзка и с теглото ни. Множество фактори водят до напълняване в по-напреднала възраст. Именно тези килограми могат да доведат до забавен метаболизъм и до горене на по-малко калории. Затова е значително по-трудно да свалим натрупаните мазнини само чрез регулиране на количеството храна, която приемат.

Гените са друга причина за забавен метаболизъм. Отключването им обаче до голяма степен зависи от самите нас и нашия начин на живот.

 

Навици на хранене

 

Видове захар - бяла и кафява в различни форми, готови за консумация под различна форма. Храна, която бави метаболизма.

 

Когато темата е свързана с тялото и неговото здраве, причините неминуемо трябва да търсим на първо място в храната, която приемаме.

Една от главните причини за развитието на забавен метаболизъм са всички тежки и нездравословни храни. Те се разграждат далеч по-трудно заради трансмазнините в тях и големите количества храна на порция. Това води до приемане на повече калории, които организмът трудно преработва, а в последствие – натрупва в излишък. Не пренебрегвайте и времето, в което се храните – повече по темата ще намерите в статията Как ранната вечеря помага в изгарянето на мазнини.

Следващото нещо, за което трябва много да внимавате, е количеството приемана захар. Сладките изкушения на дневна база, дори и малки, оказват по-голямо влияние, отколкото подозирате. А ако метаболизмът ви вече е забавен от повишено тегло или липса на активност, то захарите се превръщат в абсолютно нежелани вещества.

Наблегнете на храни, богати на витамини от група В, пийте повече вода и увеличете приема на протеини.

 

Режим на съня при забавен метаболизъм

Вече споменахме за съня и как неправилното хранене му влияе негативно. Истината обаче е, че сънят оказва много голям ефект върху метаболизма и бързината му.

Липсата на достатъчно сън, безпокойството преди заспиване, шумове и светлина, нарушаващи качеството на времето за отмора, са фактори, които често пренебрегваме. Зависимостта между съня и метаболизма се дължи на хормоните, които се отделят по време на периода на покой на тялото и ума. От количествата им зависят нивата на инсулина и обработката на мастните натрупвания. Редуцирайте дразнителите за сетивата – светлини и звуци, и не приемайте продукти, съдържащи кофеин.

Ключово правило е да вечеряте възможно най-рано. Причината е, че тялото обработва храната много по-лесно във вертикално положение, отколкото в хоризонтално. Добра идея е да редуцирате и количеството алкохол – макар и да има успиващ ефект, той забавя метаболизма и предизвиква обезводняване.

 

Витамини и минерали, важни за метаболизма

Хормоналният дисбаланс и дефицитът на важни за храносмилането витамини и минерали също са сред факторите, които влияят на метаболизма.

Витамините от група В са сред най-важните за тялото именно заради ролята си за храносмилането и обработката на веществата. Те са отговорни за превръщането на храната в енергия. Витамин D e другият важен за това витамин – той подпомага усвояването на калций и фосфор и помага за регулиране на теглото. Не бива да пропускаме и магнезия – елементът, отговорен за ефективното изгаряне на мазнините!

Дефицит във всеки от тези витамини и минерали неминуемо довежда до проблеми с метаболизма, а и редица жизнено важни системи в тялото.

 

Активност и спорт срещу забавен метаболизъм

 

Мъж и жена спортуващи по залез слънце в красива гора, на есен.Спортът поддържа метаболизма.

 

Един от най-ефективните начини, по който да забързате метаболизма си, остава спортът. Макар и свързан с повече усилия, отделяйте време за движение поне 2 пъти в седмицата. Създаването на този навик ще подобри многократно не само видимите аспекти от живота ви, но и тези от тях, които остават дълбоко скрити под повърхността на кожата.

Когато започнете да спортувате:

  1. Правете го сутрин – най-много мазнини се топят в началото на деня, а и спортът рано сутрин ще забърза метаболизма ви.
  2. Правете тренировки за цялото тяло – упражненията само за една зона няма да ви донесат желаното стягане на тялото, а и няма да изразходите толкова енергия, че да се отрази на метаболизма ви.
  3. Добавете към упражненията и йога – тя доказано стимулира обмяната на вещества и успокоява ума. Това води до по-добър сън и следователно – по-добър метаболизъм.
  4. Не подценявайте обикновеното ходене – то също гори енергия и мазнини. По-редовното му практикуване може да забърза, макар и с малко, метаболизма ви.

Правилното хранене и физическата активност помагат значително в борбата със забавения метаболизъм – не игнорирайте тези съвети, за да поддържате тялото си здраво и във форма.