Хуск – гост от далечния изток с изключителни качества, който става все по-популярен през последните години. Това се дължи на неговите уникални свойства и ползи за тялото. В тази страница ще откриете подробна информация за неговия произход, ползи и употреба. Ще изясним и понятията, свързани с него, които често се срещат на пазара. Има ли разлика между хуск, псилиум хуск и бял живовляк, как се произвежда хускът и най-вече – по какъв начин да го включим в менюто си – всичко това ще откриете в тази страница.

Съдържание и бързи връзки

Какво е хуск – произход

Първият и най-важен факт, който трябва да знаете за хуска е, че той произлиза от далечния изток и по-точно: Индия, Бангладеш и Пакистан. Само и единствено там природата е създала подходящи условия за растеж на белия живовляк – растението, от което се извлича хускът.

Наричан още “индийски живовляк” или “псилиум”, белият живовляк се слави с редица ценни качества за организма. Първи ги откриват още в древността медиците от Китай и Индия – пионери в природната медицина през вековете. Именно след този повратен момент, хускът става неизменна част от китайското билколечение и древната индийска система за природосъобразно подобряване на здравето – Аюрведа.

В днешно време хускът е намерил много голямо място в диетиката по цял свят. Пропътувал от Азия до Америка и Европа той се доказва навсякъде като здравословна билка с незаменими ползи за стомашно-чревния тракт. Защо?

Разказваме ви веднага, след като изясним…

Какво представлява псилиум хуск

Както споменахме в предните редове, „псилиум“ е другото наименование на хуска. Често се получава объркване, когато говорим за хуск.

Псилиумът е форма на фибри, приготвена от люспите на семената на растението Plantago ovata – бял живовляк. Това се случва по относително лесен и изцяло чист начин. Благодарение на него, влакната от бял живовляк запазват богатото си съдържание на фибри, които в последствие попадат в люспите от него, познати под името хуск.

Самите влакна са водоразтворими, което е едно от най-отличителните качества на хуска. Фибрите в тях са 10 до 30% от целия им състав. Това ги поставя сред най-лесно достъпните източници на полезните вещества, от които организмът има нужда.

Хуск – ползи и употреба

Най-често е известен като слабително и неслучайно много хора го търсят именно заради борбата с килограмите. Изследванията обаче показват, че приемането на псилиум е полезно за много части на човешкото тяло, включително сърцето и панкреаса.

Храносмилателно здраве

Хускът може да абсорбира огромни количества вода, което го прави набъбващо слабително. Какво означава това – попаднал в червата, той се „накисва“ във вода и това спомага и силно улеснява движението в червата. По този начин се регулира редовността им, без да се увеличава метеоризма (газове в червата).

Може да се използва еднократно за облекчаване на запек или може да се добави към диетата, за да спомогне за насърчаване на редовността и цялостното храносмилателно здраве.

Подробно за влиянието на хуска върху храносмилателното здраве и отслабването може да прочетете на Хуск – ползи, какво представлява и как се консумира.

Хускът има благотворно влияние и при състояния на стомаха, при които той произвежда повече газове. Обикновено това се случва, когато консумираме по-богати на нишесте и с трудноусвоими съставки храни, постоянно хапване на бърза храна, обездвижване на тялото или прием на лекарства и антибиотици. 

Хуск - ползи за здравето. Анимация на лекари, които следят здравето на пациент на фона на растието, от което се прави хуск.

Псилиум хуск за отслабване

Поради отличната си разтворимост във вода, псилиумът може да абсорбира водата и да се превърне в гъсто, вискозно съединение, което устоява на храносмилането в тънките черва.

Устойчивостта му към храносмилането му позволява да помогне за регулиране на високите нива на холестерол, триглицериди и кръвна захар.

Той може също да помогне за управление на теглото и да облекчи лека диария, както и запек.

Спомагайки движението в червата и редовността, ненужните токсини и отпадъчни продукти лесно се изхвърлят от тялото. Това влияе и върху метаболизма на тялото, а той, от своя страна, на излишните килограми.

Интересно още е, че влакната, които образуват вискозните съединения, каквото е хускът, могат да помогнат за контрола на апетита. Освен това е доказано, че псилиум хуск за отслабване е подходящо природно средство, което помага за свалянето на излишните килограми.

Псилиумът може да подпомогне контрола на апетита, като забави изпразването на стомаха и намали апетита. Намаленият апетит и приемът на калории могат да подкрепят загубата на тегло.

Проведено проучване установява, че приемането на до 10,2 г хуск преди закуска и обяд води до значително намаляване на глада и апетита.

Друго по-старо проучване от 2011 г. показа, че хускът сам по себе си, както и в комбинация с богата на фибри диета, довеждат до значително намаляване на теглото, индекса на телесната маса и процентът на телесните мазнини на участвалите в изследването.

Понижава нивата на кръвната захар

Приемът на фибри може да помогне за контрол на гликемичният отговор на организма към хранене, като например да намали нивата на инсулина и кръвната захар. Това се случва по-специално с водоразтворими влакна като псилиум хуск.

Всъщност псилиумът работи по-добре за този механизъм в сравнение с други влакна, като триците. Това е така, защото гелообразуващите влакна в хуска могат да забавят храносмилането на храната, което спомага за регулирането на нивата на кръвната захар.

В проведено проучване изследователи дават на 51 души с диабет тип 2 и запек 10 г псилиум два пъти на ден. Това довело до намалени запек, телесно тегло, нива на кръвна захар и холестерол.

Тъй като псилиумът забавя храносмилането на храната, той трябва да се приема с храната, а не самостоятелно. Така ефектът върху нивата на кръвната захар е по-голям.

Понижаване на нивата на холестерола

Псилиум хускът се свързва с мазнини и жлъчни киселини, като помага на тялото да ги отделя. В процеса на заместване на тези изгубени жлъчни киселини черният дроб използва холестерол, за да произвежда повече. В резултат нивата на холестерола в кръвта намаляват.

В проведено проучване 47 здрави участници са имали 6% намаление на LDL („лошия“) холестерол, след като са приемали 6 г псилиум всеки ден в продължение на 6 седмици. Освен това се установява, че псилиумът може да помогне за повишаване на нивата на HDL („добрия“) холестерол.

Интересно е, че преглед на 21 проучвания съобщава, че намаляването на общия и LDL холестерол зависи от дозата. Това означава, че са наблюдавани по-големи резултати при лечение с 20,4 g псилиум на ден, отколкото 3,0 g на ден.

Може да спомогне здравето на сърцето

Всички видове фибри могат да бъдат полезни за сърцето. Американската сърдечна асоциация (AHA) казва, че хранителните фибри могат да подобрят холестерола и да намалят риска от сърдечни заболявания, инсулт, диабет тип 2 и затлъстяване.

Водоразтворимите влакна, включително псилиум, биха могли да помогнат за намаляване на триглицеридите в кръвта, кръвното налягане и риска от сърдечни заболявания.

Преглед на 28 проучвания установи, че приемането на 10,2 г псилиум на ден може ефективно да подобри маркерите на здравето на сърцето, включително понижаване на LDL-холестерола. Това може да помогне за намаляване на риска от сърдечни заболявания.

Хуск за детоксикация

Освен като добър начин да заситим организма си, хускът помага за детоксикирането на стомашно-чревния тракт. Именно там попадат по-голямата част от вредните съставки, които приемаме с храната всеки ден. С времето, ако не се прочистят, те се усвояват от клетките и се натрупват в тялото, причинявайки често сериозни здравословни проблеми.

Освен това, фибрите в хуска помагат за изхвърлянето на гъбичките от организма по естествен начин. Това поддържа кожата здрава и чиста и предотвратява появата на акне и други кожни възпаления.

Кога и как да използваме хуск

Вече ви споменахме, че хускът се използва за въздействие при различни състояния на храносмилателната система. Интересно за него е, че успешно се прилага както при констипация (запек), така и при стомашно-чревни разстройства и нарушаване на баланса на стомаха. Като две диаметрално противоположни състояния на организма, това е изключително интересно и във времето е пробуждало любопитството на не един и двама учени.

Известно е, че за външно приложение хускът може да се използва и за налагане върху трудно зарастващи рани. Благодарение на своите противовъзпалителни свойства, открити още в древността, той подпомага възстановяването на епидермиса във времето.

Не на последно място, хускът е полезен и за кръвната захар – подобно на много други вещества, той регулира нивата й и влияе на инсулиновата резистентност на организма.

Дамите могат да бъдат спокойни и за приема на хуск по време на бременност и кърмене – той няма негативно влияние върху техния организъм и развитието на плода. Затова и хускът се препоръчва за жени, при които се наблюдава занижено нивото на фибрите.

Алергичните към глутен също могат да приемат хуска в менюто си – той не съдържа опасни за тях съставки. Твърди се, че дори успокоява стомаха след алергични епизоди и неутрализира възпалението.

Влияние на хуск върху храносмилателната система.

Как да приемаме хуск

Голям плюс на хуска е, че не се забелязва привикване на организма към него във времето.

Основно правило при консумацията му е, че той винаги се смесва с течност. Най-често това е вода.

В случай, че предпочитате, можете да го комбинирате и с пресен сок от портокал или друг вид плод. Хубаво е той да не е твърде богат на захар, за да не повлияе твърде много на съдържанието на хуска.

Когато преценявате колко хуск да смесите с избраната от вас течност, имайте предвид, че когато я абсорбира, той увеличава обема си до 10 пъти. Именно оттук идва и прякорът му “разтворими фибри”. Затова и в менюто на съвременния човек хускът често намира място в смутита с мляко и плодове.

Препоръчителният прием на хуск е 1 чаена лъжичка с най-малко 300-350 мл вода или сок, най-много 2 пъти дневно. Оптималният прием се осъществява час преди лягане вечер и/или малко след ставане сутрин. При такъв режим е задължително да увеличим приема на вода на повече от 2 литра на ден за възрастен човек.

Често хускът се използва като заместител на брашното – с него могат да се приготвят палачинки, кето питчици и много други.

Как действа хускът на организма

Веднъж разтворен в течност, хускът многократно набъбва. Достигнал оптимален обем, той представлява лепкава, желеподобна смес. Нека това не ви спира – полезните й свойства изцяло компенсират вида. Имайте предвид, че дори в това състояние, хускът не спира да поглъща вода. Затова е важно да поддържате тялото си хидратирано.

Не пропускайте да го правите и ще усетите благотворното влияние на хуска преди да мине много време. Газовете ще намалеят, а освен това, той ще ви даде усещане за ситост – една от причините да има такова голямо място в диетиката.

Нека не забравяме обаче, че както всяко друго вещество, хускът не бива да се приема като заместител на разнообразното хранене. Това не изключва добавянето му към нискокалорични рецепти и ястия, както и бедни на фибри храни.

Анимация на човек, който събира растения (хуск) над главата си.

Хуск фибрите имат ли противопоказания?

Поради способността си да насърчават редовността на червата, хуск фибрите се използват за облекчаване на запек и омекотяване на изпражненията. Подобряват също така и симптомите на синдром на раздразненото черво и помагат при диария.

Обикновено хуск фибрите се считат за безопасни, когато се използват както се препоръчва. Но могат да предизвикат някои нежелани реакции като:

Въпреки че е рядко срещано, някои хора могат да изпитат алергични реакции. Обадете се веднага на вашия лекар, ако получите необичайни симптоми като:

  • Затруднено дишане или преглъщане
  • Сърбеж
  • Стомашни болки

Псилиум хуск не трябва да се приема от хора с остри стомашни проблеми (като апендицит), запушване на червата или спазми, затруднено преглъщане, колоректален аденом или стеснявания или запушвания в храносмилателния тракт.

Важно е да отбележим, че псилиумът може да забави усвояването на определени лекарства, затова често се препоръчва хората да избягват консумацията му с заедно с лекарства.

Вреди от приемането на високи дози хуск

Приемането на псилиум хуск с недостатъчни течности или в големи дози може да доведе до запушване на червата.

Консумирането на високи дози (повече от 30 грама на ден) може да повлияе на усвояването на някои хранителни вещества като желязо, калций, цинк и витамин B12.

За да подобрите усвояването на витамините и минералите, следвайте тези съвети:

  • Приемайте по-малки дози псилиум хуск.
  • Приемайте хуск един час или два преди или след хранене.
  • Пийте много вода.
  • Консумирайте добре балансирани ястия.
  • Включете мултивитамини към диетата си.

Хуск за готвене

През последните години, освен като добавка, хускът стана част от кулинарните рецепти на много здравословни кухни. Особено популярен е той в кето кухнята, тъй като е едно от малкото прахообразни вещества, които сгъстяват и слепват различни смеси. Неслучайно той е неизменен помощник на всеки кулинар, посветил се в приготвянето на здравословни храни.

Хускът е с естествено ниско съдържание на въглехидрати, така че използването му като заместител на високовъглехидратни и висококалорични съставки, като брашно или галета, може да ви помогне да поддържате ниската си консумация на въглехидрати.

Светлият цвят на люспата от псилиум не влияе на външния вид на храните, включително готвените храни. Въпреки това, когато набъбва при излагане на течности, може да промени текстурата на варените храни. Подробно може да прочетете в Хуск за готвене.

Въглехидрати и псилиум

В 1 супена лъжица порция псилиум има 5 грама въглехидрати на порция. За разлика от това, една порция супена лъжица хлебни трохи има малко повече от 10 грама въглехидрати на порция. Въглехидратите са макронутриент, който действа като основен източник на енергия за организма. Тъй като псилиевата люспа е част от пълнозърнеста и е с високо съдържание на диетични фибри, а именно разтворими фибри, тя се счита за сложен въглехидрат. Тъй като не съдържа мазнини и захар, той се счита за здравословен въглехидрат, според Центровете за контрол и профилактика на заболяванията.

Готвене с хуск

Докато псилиумът обикновено се добавя към плодови сокове или вода, той може да се добавя и към печива, супи, яхнии и дори пюрирани зеленчуци. Псилиумът, използван в готвените храни, трябва да се смесва с достатъчно течност, така че люспите да се абсорбират и натрупват, намалявайки риска от запек. Например, може да се нуждаете от повече течност, когато добавяте псилиум в супа. По същия начин, ако използвате псилиум като заместител на галета в месен хляб, може да се изисква по-малко течност, тъй като люспите действат като спойващо средство.

Предимства от използването на хуск

Използването на хуска вместо съставки с по-високо съдържание на въглехидрати не само ще ви помогне да поддържате ниския си брой въглехидрати, но също така може да намали броя на консумираните калории. Една порция псилиум има 20 калории, докато една и съща големина порция хлебни трохи има 56 калории. Освен това, псилиумът има повече фибри. Това допълнително съдържание на фибри носи повече ситост, намалявайки шансовете ви за преяждане.

Нашите предложения за рецепти с хуск

Като почитатели на здравословната кухня и ние използваме хуск в рецептите си. Както споменахме по-рано – той е чудесен заместител на брашното и с него може да се приготви тесто и блатове за различни десерти.

Добавен към съставките за блата, с хуск получаваме чудесна основа за кето пай с кокосов крем. Макар и да звучи странно, хускът намира място и в рецептите за тирамису – вижте как да си приготвите кето вариант с хуск в нашия блог. Можете да го добавите и към смес за здравословни крекери.

С хуск се приготвят чудесни кори за кето лазаня, а добавен към рецептата за кюфтенца от тиквички, ги прави плътни и с наситен вкус.

Има безброй рецепти, които да подобрите, добавяйки хуск към тях. Следете и нашия кулинарен блог за още предложения, а междувременно опитайте предложените рецепти и се насладете на полезните качества на хуска за здравето и в кухнята.