Хуск – гост от далечния изток с изключителни качества, който става все по-популярен през последните години. Това се дължи на неговите уникални свойства и ползи за тялото. В тази страница ще откриете подробна информация за неговия произход, ползи и употреба. Ще изясним и понятията, свързани с него, които често се срещат на пазара. Има ли разлика между хуск, псилиум хуск и бял живовляк, как се произвежда хускът и най-вече – по какъв начин да го включим в менюто си – всичко това ще откриете в тази страница.

Съдържание и бързи връзки

Какво е хуск – произход

Първият и най-важен факт, който трябва да знаете за хуска е, че той произлиза от далечния изток и по-точно: Индия, Бангладеш и Пакистан. Само и единствено там природата е създала подходящи условия за растеж на белия живовляк – растението, от което се извлича хускът.

Наричан още “индийски живовляк” или “псилиум”, белият живовляк се слави с редица ценни качества за организма. Първи ги откриват още в древността медиците от Китай и Индия – пионери в природната медицина през вековете. Именно след този повратен момент, хускът става неизменна част от китайското билколечение и древната индийска система за природосъобразно подобряване на здравето – Аюрведа.

В днешно време хускът е намерил много голямо място в диетиката по цял свят. Пропътувал от Азия до Америка и Европа той се доказва навсякъде като здравословна билка с незаменими ползи за стомашно-чревния тракт. Защо?

Разказваме ви веднага, след като изясним…

Какво представлява псилиум хуск

Както споменахме в предните редове, „псилиум“ е другото наименование на хуска. Често се получава объркване, когато говорим за хуск.

Псилиумът е форма на фибри, приготвена от люспите на семената на растението Plantago ovata – бял живовляк. Това се случва по относително лесен и изцяло чист начин. Благодарение на него, влакната от бял живовляк запазват богатото си съдържание на фибри, които в последствие попадат в люспите от него, познати под името хуск. Самите влакна са водоразтворими, което е едно от най-отличителните качества на хуска. Фибрите в тях са 10 до 30% от целия им състав. Това ги поставя сред най-лесно достъпните източници на полезните вещества, от които организмът има нужда.

Хуск – ползи и употреба

Най-често е известен като слабително и неслучайно много хора го търсят именно заради борбата с килограмите. Изследванията обаче показват, че приемането на псилиум е полезно за много части на човешкото тяло, включително сърцето и панкреаса.

Храносмилателно здраве

Хускът може да абсорбира огромни количества вода, което го прави набъбващо слабително. Какво означава това – попаднал в червата, той се „накисва“ във вода и това спомага и силно улеснява движението в червата. По този начин се регулира редовността им, без да се увеличава метеоризма (газове в червата). Може да се използва еднократно за облекчаване на запек или може да се добави към диетата, за да спомогне за насърчаване на редовността и цялостното храносмилателно здраве. Подробно за влиянието на хуска върху храносмилателното здраве и отслабването може да прочетете на Хуск – ползи, какво представлява и как се консумира.

Хускът има благотворно влияние и при състояния на стомаха, при които той произвежда повече газове. Обикновено това се случва, когато консумираме по-богати на нишесте и с трудноусвоими съставки храни, постоянно хапване на бърза храна, обездвижване на тялото или прием на лекарства и антибиотици. 

Хуск - ползи за здравето. Анимация на лекари, които следят здравето на пациент на фона на растието, от което се прави хуск.

Псилиум хуск за отслабване

Поради отличната си разтворимост във вода, псилиумът може да абсорбира водата и да се превърне в гъсто, вискозно съединение, което устоява на храносмилането в тънките черва.

Устойчивостта му към храносмилането му позволява да помогне за регулиране на високите нива на холестерол, триглицериди и кръвна захар. Той може също да помогне за управление на теглото и да облекчи лека диария, както и запек. Спомагайки движението в червата и редовността, ненужните токсини и отпадъчни продукти лесно се изхвърлят от тялото. Това влияе и върху метаболизма на тялото, а той, от своя страна, на излишните килограми.

Интересно още е, че влакната, които образуват вискозните съединения, каквото е псилиум хуск, могат да помогнат за контрол на апетита и да помогнат за отслабването.

Псилиумът може да подпомогне контрола на апетита, като забави изпразването на стомаха и намали апетита. Намаленият апетит и приемът на калории могат да подкрепят загубата на тегло. Проведено проучване установява, че приемането на до 10,2 г хуск преди закуска и обяд води до значително намаляване на глада и апетита.

Друго по-старо проучване от 2011 г. показа, че хускът сам по себе си, както и в комбинация с богата на фибри диета, довеждат до значително намаляване на теглото, индекса на телесната маса и процента на телесните мазнини на участвалите в изследването.

Понижава нивата на кръвната захар

Приемът на фибри може да помогне за контрол на гликемичния отговор на организма към хранене, като например да намали нивата на инсулина и кръвната захар. Това се случва по-специално с водоразтворими влакна като псилиум хуск.

Всъщност псилиумът работи по-добре за този механизъм в сравнение с други влакна, като триците. Това е така, защото гелообразуващите влакна в хуска могат да забавят храносмилането на храната, което спомага за регулирането на нивата на кръвната захар.

В проведено проучване изследователи дават на 51 души с диабет тип 2 и запек 10 г псилиум два пъти на ден. Това довело до намалени запек, телесно тегло, нива на кръвна захар и холестерол.

Тъй като псилиумът забавя храносмилането на храната, той трябва да се приема с храната, а не самостоятелно. Така ефектът върху нивата на кръвната захар е по-голям.

Понижаване на нивата на холестерола

Псилиум хускът се свързва с мазнини и жлъчни киселини, като помага на тялото да ги отделя. В процеса на заместване на тези изгубени жлъчни киселини черният дроб използва холестерол, за да произвежда повече. В резултат нивата на холестерола в кръвта намаляват.

В проведено проучване 47 здрави участници са имали 6% намаление на LDL („лошия“) холестерол, след като са приемали 6 г псилиум всеки ден в продължение на 6 седмици. Освен това се установява, че псилиумът може да помогне за повишаване на нивата на HDL („добрия“) холестерол.

Интересно е, че преглед на 21 проучвания съобщава, че намаляването на общия и LDL холестерол зависи от дозата. Това означава, че са наблюдавани по-големи резултати при лечение с 20,4 g псилиум на ден, отколкото 3,0 g на ден.

Може да спомогне здравето на сърцето

Всички видове фибри могат да бъдат полезни за сърцето. Американската сърдечна асоциация (AHA) казва, че хранителните фибри могат да подобрят холестерола и да намалят риска от сърдечни заболявания, инсулт, диабет тип 2 и затлъстяване.

Водоразтворимите влакна, включително псилиум, биха могли да помогнат за намаляване на триглицеридите в кръвта, кръвното налягане и риска от сърдечни заболявания.

Преглед на 28 проучвания установи, че приемането на 10,2 г псилиум на ден може ефективно да подобри маркерите на здравето на сърцето, включително понижаване на LDL-холестерола. Това може да помогне за намаляване на риска от сърдечни заболявания.

Хуск за детоксикация

Освен като добър начин да заситим организма си, хускът помага за детоксикирането на стомашно-чревния тракт. Именно там попадат по-голямата част от вредните съставки, които приемаме с храната всеки ден. С времето, ако не се прочистят, те се усвояват от клетките и се натрупват в тялото, причинявайки често сериозни здравословни проблеми.

Освен това, фибрите в хуска помагат за изхвърлянето на гъбичките от организма по естествен начин. Това поддържа кожата здрава и чиста и предотвратява появата на акне и други кожни възпаления.

Кога и как да използваме хуск

Влияние на хуск върху храносмилателната система.

Как да приемаме хуск

Как действа хускът на организма

Анимация на човек, който събира растения (хуск) над главата си.

Хуск за готвене