Индекс на телесната маса – има ли грешки във формулата?

Обновена: 10.01.2024|

Сигурно мнозина ще се изненадат от факта, че известната формула за индекс на телесната маса (ИТМ), позната още като body mass index (ВМI), е създадена преди около два века.

Нейният автор Адолф Кетле – белгийски математик и социолог, имал за цел да прецени при какви условия телесното тегло на даден човек е здравословно.

 

За какво служи индексът на телесната маса?

Както всички практически полезни неща, формулата се изчислява лесно. Индексът на телесната маса се определя като стойността на теглото, измерено в килограми, се раздели на ръста в метри, повдигнати на квадрат. Накратко:

Индекс на телесната маса = Тегло (кг)/Ръст (м) на степен 2

ИТМ вече лесно може да се изчисли с помощта на калкулатор, в който е необходимо само да въведем теглото и ръста си. Ориентир е за изчисляване на приблизителните количества калории, които трябва да приемаме за деня.

BMI Calculator

Weight

cm
kg
ft
in
lbs

BMI

Индекс на телесна маса по-малък от 18,5 показва, че имате поднормено тегло.

Поднорменото тегло може да увеличи риска от недохранване, остеопороза и анемия.

Препоръчва се консултация с лекар или диетолог, който да ви помогне в изграждането на меню за покачване на теглото.

Индекс на телесна маса от 18,5 до 24,9 показва, че имате здравословно тегло за вашия ръст. Поддържането на здравословно тегло намалява риска от развитие на сериозни здравословни проблеми.
Индекс на телесна маса от 25 до 29,9 показва, че имате леко наднормено тегло. Може да ви бъде препоръчано да отслабнете по здравословни причини.

Наднорменото тегло може да доведе до различни здравословни състояния, като диабет тип 2, високо кръвно налягане и сърдечно-съдови проблеми.

Консултирайте се с вашия лекар или диетолог, преди да предприемете каквито и да е действия.

Индекс на телесна маса над 30 показва, че може да имате затлъстяване. Вашето здраве може да е изложено на риск, ако не отслабнете. Консултирайте се с лекар или диетолог, преди да решите да спазвате диета.

Според повечето критерии, приети по света, големината на ИТМ сочи следното:

  • до 18,49 – поднормено телесно тегло
  • от 18,5 до 24,99 – нормално тегло
  • от 25 до 29,99 – наднормено тегло
  • от 30 до 39,99 – затлъстяване
  • 40 или повече – болестно затлъстяване

Когато Кетле е направил своите изчисления за ИТМ, не е имало калкулатори, компютри и прочее технологични постижения. Естествено е сметките му да не са прецизни днес, след близо 200 години. Какви са неточностите?

 

Формулата за индекс на телесната маса не показва колко е чистата телесна маса и мазнините

Това означава, че всеки по-едър и мускулест човек може погрешно да бъде поставен в групата на хората с наднормено тегло или със затлъстяване. Дейвид Джоунс – експерт от „Sculpt Health & Fitness“, дава следният пример:

Двама души на една и съща възраст, с еднаквo телесно тегло и ръст, могат да попаднат в обща група според формулата за индекс на телесната маса. Независимо че единият е активен спортист и се отличава с нисък процент на телесни мазнини и голямо количество мускулна маса, а другият води заседнал живот и има висок процент на телесни мазнини, както и слаби мускули.

Освен това не се отчита тежестта на костите, която може да е различна за отделните хора с еднаква стойност на ИТМ.

 

Не е ясно дали мазнините са равномерно разпределени или са натрупани в определени зони на тялото

 

Индекс на телесната маса. Хранене при омазнен черен дроб.

 

Колкото повече мазнини са наслоени в областта на корема, толкова по-голям е рискът за здравето, независимо от изчисленията по формулата за индекс на телесната маса, твърди американският изследовател проф. Патрик О’Нийл, директор на Център за управление на теглото в Южна Каролина.

Трябва да се има предвид фактът, че съществуват два различни вида мазнини – подкожни и висцерални. Първите се складират директно под кожата и могат да бъдат напипани и измерени, а вторият вид е труден за количествено определяне.

Причината е, че висцералната мазнина се складира около вътрешните органи – черва,  панкреас, черен дроб. Понякога тя се свързва с възпалителни процеси и е благоприятно условие за появата на високо кръвно налягане и диабет от втори тип.

Така че „вместо да се съсредоточавате върху индекса на телесната маса, по-добре се постарайте да живеете здравословно“ съветва проф. О’Нийл. Други специалисти изразяват становище, че днес човечеството разполага с възможности да усъвършенства изчисленията за определяне на ИТМ.

 

Подобрената формула

През 2013 г. Ник Трифетън, математик от Оксфордския университет в Обединеното кралство, в писмо до списание „The Economist“, нарича известния начин за определяне на ИТМ „странна мярка“ за определяне на здравословно тегло.

Математикът предлага промяна във формулата – стойността на телесното тегло, измерено в килограми, да се умножи по 1,3. И след това да се раздели на височината в метри, която трябва да е повдигната не на квадрат, а на 2,5 степен.

Така  изчислението придобива следния вид:

ИТМ = Тегло (кг) х 1,3/ Ръст (м) на степен 2,5

И в този случай крайният резултат се отчита по посочените по-горе критерии за индекс на телесна маса. Според Трифетън хората са твърде сложни, за да бъдат категоризирани само с една формула, но с предложените изменения може да се придобие по-ясна представа за телесното тегло.

 

За кого е предназначено това изчисление?

Индексът на телесна маса може да бъде инструмент за скрининг при наднормено тегло, затлъстяване или поднормено тегло, но не може да установи здравословното състояние на човек.

За да се определи дали ИТМ представлява риск за здравето, се правят допълнителни оценки, като:

  • калиперометрия – определяне на дебелината на кожната гънка с уред, наречен калипер
  • оценка на диетата и на физическата активност
  • фамилна обремененост

Информацията от гореизброените е необходима за определяне на правилна диета, физическа програма и необходимите съпътстващи процедури и промени в начина на живот за регулиране на теглото.

 

Комбиниран подход

 

Индекс на телесната маса. Синдром на Пикуик и затлъстяване. Затлъстяването. Грешки при кето хранене.

 

Обикновено ИТМ са съчетава с обиколката на талията, която се измерва на около 2 см над пъпа, в най-тясната й част.

Резултатите се разпределят в три основни категории, посочени от Световната здравна организация:

  • Нормално е обиколката на талията да е под 94 см за мъжете и под 80 см при жените.
  • Телесното тегло е наднормено, ако обиколката е от 94 до 101,9 см за мъжете и от 80 до 87,9 см за жените.
  • Коремно затлъстяване се отчита, когато размерът на талията надхвърля 102 см при мъжете и е над 88 см при жените.

Специалистите в областта на метаболитните заболявания предупреждават:

„Всеки 5 см, добавени към размера на талията, увеличат риска от преждевременна смърт – със 17% за мъжете и с 13% за жените“.

Учените твърдят, че съотношението между големината на талията и височината на тялото може да бъде прогностичен белег относно риск от сърдечно-съдови и метаболитни заболявания. За да се отдалечат максимално тези проблеми, изследователите предлагат хората да се стремят да поддържат обиколка на талията си в размер по-малък от половината на ръста, който имат.

 

Възможни здравословни рискове при висок ИТМ

Статистиките от огромен брой проучвания показват следните основни проблеми:

  • Високо кръвно налягане. Сред мъжете и жените с висок индекс на телесна маса е установен значително по-голям брой на страдащи от хипертония, в сравнение с хората с нормално тегло.
  • Сърдечно-съдови заболявания. При ИТМ със стойност над 35 броят на пациентите с увреждания на миокарда и кръвоносните съдове е два пъти повече, отколкото при мъжете и жените с поднормено, нормално и леко повишено телесно тегло.
  • Диабет от втори тип. Когато е наднормено телесното тегло рискът от диабет тип 2 нараства с 50%. Опасността е толкова по-голяма, колкото по-високи са стойностите на ИТМ. Макар това да звучи стряскащо, известна доза оптимизъм внасят фактите, че повечето хора със затлъстяване, които успяват да отслабнат, на практика не заболяват от метаболитно нарушение.
  • Влошено психично здраве. Девет самостоятелни проучвания установяват, че мъжете и жените със затлъстяване масово страдат от ниско самочувствие, а една трета от тях са склонни към депресия.
  • По-ниска продължителност на живота. Когато ИТМ остава трайно в диапазона между 30 и 35, хората с този проблем живеят с 4 години по-малко от връстниците си с нормално тегло. При индекс на телесната маса от 40 до 45 продължителността на живота се съкращава с цяло десетилетие.

 

Разбира се, формулата за индекс на телесната маса не е единственият фактор, който може да се свърже с продължителността на живота. Значение имат наследствеността, всекидневният стрес, злоупотребата с цигари и алкохол, както и други условия.

Макар и несъвършен, ИТМ е полезен, защото е показател, чрез който всеки може да придобие приблизителна представа за здравословното си състояние.

И при настъпили тревожни тенденции да предприеме промени в своя начин на живот, осигурявайки си балансирано хранене, подходяща диета с правилен прием на калории, достатъчно сън, повече движение и по-малко стрес.

Нека не забравяме премъдрия извод, направен още в древността от бащата на медицината Хипократ: “Болестта, преди да избухне привидно изведнъж, се развива бавно въз основа на много малки ежедневни грешки“. Не е непосилно да ги избегнем.

Категории: Здраве, Хранене и видове храни|Публикувана: 30.09.2021|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Д-р Ваня Шипочлиева
Д-р Ваня Шипочлиева, д.м. е завършила медицина във ВМИ гр. София и журналистика в СУ "Св. Климент Охридски". Специалист е по социална медицина и организация на здравеопазването. Защитила е дисертация за ролята на медиите в процеса на здравната реформа. Автор е на стотици публикации в научни и популярни издания.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 10 януари 2024 в 00:00 | Публикувана: 30 септември 2021 в 15:19 | Категория: Здраве, Хранене и видове храни